• 0

Hoe een auto in Financial Lease boeken?

Ik heb voor mijn bedrijf een auto gekocht via Financial Lease, waarbij de auto juridisch eigendom blijft van de Financial Lease maatschappij, totdat het hele krediet is afgelost.

 

De som is als volgt opgebouwd:

 

Aankoopprijs: € 8.800

Aanbetaling: € 1.800

Kredietvergoeding: € 2.620

Totaal kredietbedrag: € 9.620

 

Daarnaast heb ik begrepen dat je de BTW over het aankoopbedrag direct op de aangifte omzetbelasting kunt aftrekken.

 

Hoe boek ik nu e.e.a. in mijn boekhouding van mijn eenmanszaak??

 

Ik neem aan dat de auto voor de aankoopprijs op de balans komt, en de BTW die erin zit als te vorderen, maar moet ik ook de kredietvergoeding al boeken?

 

Dus wat wordt nu mijn journaalpost?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus je gaat het bedrag inclusief BTW financieren?

 

Simpel zou de boeking moeten zijn bij aanschaf:

 

Auto 7200

BTW 1600

@ Bank 1800

@ financiering 7000

 

Daarna per betaling van de financiering:

 

Kredietverg. XX

Financiering XX

@ Bank XX

 

Mocht eea niet duidelijk zijn, schroom niet om je vraag hier te stellen.

 

[mod edit: mailen is niet nodig]

 

Uw ambities waarmaken!

Link naar reactie
  • 0

Niet heel "anders". Het was wel wat uitvoeriger.

 

Overigens activeer je meestal de 'kredietvergoeding' in dit soort gevallen (overlopende activa) en splits je de betalingen aan de kredietverlener in een aflossingsdeel en een renteportie. Dit aan de hand van het schema/de berekening die je ongetwijfeld van de kredietverstrekker hebt ontvangen.

(Dus de 'beginschuld' is dan eigenlijk niet 7.000,- maar 9.620,- in dat geval.)

Dan heb je dezelfde gegevens als de kredietverstrekker - anders zegt de een in jaarstukken/jaaropgaven dat "de schuld is X" en de ander "de schuld is Y" en dat kan verwarrend zijn.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er een beetje aan wat de afspraken zijn. Ik zou in dit geval ook proberen versneld af te lossen, je financiert immers de BTW mee. Bij teruggaaf zou ik deze direct doorstorten. Het afgesproken aflossingsschema wijzigt daardoor weer.

Verder verhoog je door jouw methode de balans onnodig, wat een negatieve uitwerking heeft op je solvabiliteit.

 

Uw ambities waarmaken!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft Bernold het in zijn eerste bericht gewoon goed. De kredietvergoeding hoort volgens mij niet te worden geactiveerd, althans niet fiscaal. Die vergoeding wordt voor zover ik weet alleen vooraf berekend, omdat dat wettelijk vereist is. Op die manier wordt invulling gegeven aan het credo "Geld lenen kost geld".

 

@shoptillyoudrop: Als je de kredietvergoeding al zou activeren en op de balans zou zetten als schuld, wat zou daar dan tegenover staan? Zou je die vergoeding dan meteen op dát moment in de kosten laten vallen? Dat betekent dat je fiscaal een enorme aftrekpost naar voren zou halen. Dit is volgens mij niet juist, omdat de kredietvergoeding betrekking heeft op alle toekomstige maanden. De kredietvergoeding is namelijk niet meteen bij aanvang verschuldigd, maar pas gedurende de afosperiode door het bestaan van de lening op dát moment.

 

@Bernold: Volgens mij wordt de btw niet meegefinancierd. Sterker nog, ik zie heel vaak dat de btw sowieso niet wordt meegefinancierd. Waarom ook? De btw kan immers worden teruggevorderd door de lessee zelf. De aanbetaling is daarom meestal ten minste de btw - en dit geval zelfs ietsje meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je de kredietvergoeding al zou activeren en op de balans zou zetten als schuld, wat zou daar dan tegenover staan? Zou je die vergoeding dan meteen op dát moment in de kosten laten vallen? Dat betekent dat je fiscaal een enorme aftrekpost naar voren zou halen. Dit is volgens mij niet juist, omdat de kredietvergoeding betrekking heeft op alle toekomstige maanden. De kredietvergoeding is namelijk niet meteen bij aanvang verschuldigd, maar pas gedurende de aflosperiode door het bestaan van de lening op dát moment.

In principe heb je gelijk. Dat de kredietvergoeding (soms) in de balans wordt opgenomen, komt omdat de meeste kredietverstrekkers geen amortisatieschema verstrekken. Het wordt dan rekenen om maandelijks het aflossingsdeel (balanspost) en het rentedeel (kostenpost) te bepalen. Dan is het veel makkelijker - of gemakzuchtiger - om de maandelijkse vaste aflossingsbedragen in mindering te brengen op de totale lening (financiering + rente). Het maakt bij kleine financieringen ook niet zo heel veel uit ... in de W/V-rekening verlaag je de kosten door ontbreken van de rentelasten en in de Balans verhoog je de schuld. Niet geheel volgens de boekhoudkundige regels, maar menig Belastinginspecteur accepteert het. Bij grote rentebedragen en langdurige looptijden gaat het in tijd wel een beetje scheeflopen.

 

Volgens mij wordt de btw niet meegefinancierd. Sterker nog, ik zie heel vaak dat de btw sowieso niet wordt meegefinancierd. Waarom ook? De btw kan immers worden teruggevorderd door de lessee zelf. De aanbetaling is daarom meestal ten minste de btw - en dit geval zelfs ietsje meer.
Mee eens. Ik heb tot op heden geen enkel financial lease contract onder ogen gehad waarin de BTW werd meegefinancierd. Zou het ook niet willen adviseren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Bernold: Volgens mij wordt de btw niet meegefinancierd. Sterker nog, ik zie heel vaak dat de btw sowieso niet wordt meegefinancierd. Waarom ook? De btw kan immers worden teruggevorderd door de lessee zelf. De aanbetaling is daarom meestal ten minste de btw - en dit geval zelfs ietsje meer.

 

TS geeft zelf aan dat BTW wordt meegefinancierd, maar dat terzijde. Ik zou het eveneens altijd afraden.

 

Dan is het veel makkelijker - of gemakzuchtiger - om de maandelijkse vaste aflossingsbedragen in mindering te brengen

 

Makkelijk of gemakzuchtig vind ik een zeer zwak excuus. Ik zou het ook zeer kwalijk vinden als mede adviseurs dit als excuus zouden hanteren. Maar dat terzijde en niet zeggende dat u dat doet.

Uw ambities waarmaken!

Link naar reactie
  • 0
[...] ik zie heel vaak dat de btw sowieso niet wordt meegefinancierd. Waarom ook? De btw kan immers worden teruggevorderd door de lessee zelf. De aanbetaling is daarom meestal ten minste de btw - en dit geval zelfs ietsje meer.

Ik heb hier meerdere voorbeelden van financial lease, waarbij ook de BTW wordt meegefinancierd, o.a. van Mercedes voor zowel bestelbussen als taxi's. Vaak is er geen mogelijkheid om de BTW uit eigen middelen te voldoen.

 

Zoals gezegd, wordt deze BTW dan wel versneld afgelost, zodra de BTW van de belastingdienst is terugontvangen. Zie hieronder termijn 3.

 

k2eezb.jpg

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Vaak is er geen mogelijkheid om de BTW uit eigen middelen te voldoen. Zoals gezegd, wordt deze BTW dan wel versneld afgelost, zodra de BTW van belastingdienst is terugontvangen.

Met alle respect, maar een financiële verplichting voor vele jaren aangaan en dan geen geld hebben om een aanbetaling - in de vorm van de BTW - te betalen? Zijn er dan wel voldoende liquide middelen om de exploitatiekosten - verzekering, MRB, brandstof en onderhoud te betalen?

 

Het is nog maar de vraag of die gevorderde BTW niet geheel of gedeeltelijk wegvalt tegen de af te dragen BTW. Als er sprake is van een extra aflossing, hoe wordt die dan wel betaald?

 

Zoals gezegd en geschreven, het is sterk af te raden om de BTW mee te financieren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.