• 0

Afschrijving ongebruikte bedrijfsmiddelen

Heb een vraag ivm afschrijving van bedrijfsmiddelen.

 

In 2015 heb ik een machine gekocht en inbedrijfgenomen. Hier heb ik in 2015 naar ratio en in 2016 op afgeschreven. In 2017 heb ik deze machine echter niet gebruikt. Het is wel de intensie om dit jaar weer gebruik te maken van de machine voor opdrachten. Ik had een lineaire afschrijving opgezet van 5 jaar. 1e jaar 2015, en 5de jaar 2020 van laatste afschrijvings termijn.

 

Het restbedrag gebruikt bij afschrijving heeft in dit voorbeeld niets te maken met hoe oud de machine is maar met de algehele status.

 

Hoe nu om te gaan met afschrijving hiervan?

1) In 2017 niets afschrijven en de gehele rest afschrijving een jaar doorschuiven, laatste jaar wordt 2021.

2) In 2017 niets afschrijven en 'verlies' nemen op afschrijving. Laatste termijn blijft 2020.

3) Anders?

 

Groeten, Theo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) In 2017 niets afschrijven en de gehele rest afschrijving een jaar doorschuiven, laatste jaar wordt 2021.

2) In 2017 niets afschrijven en 'verlies' nemen op afschrijving. Laatste termijn blijft 2020.

3) Anders?

Heel stricht genomen is het eigenlijk geen van drieën.

 

Het afschrijven op bedrijfsmiddelen heeft niets te maken met of ze wel of niet gebruikt worden. Stel dat ik een spiksplinternieuwe auto heb gekocht in 2008 en die vervolgens 10 jaar lang ongebruikt in de garage laat staan. Is die auto na 10 jaar dan nog net zoveel waard als bij de aankoop? Nee, de waarde neemt meestal gewoon af met de tijd.

 

Hetzelfde dus met jouw bedrijfsmiddelen. Ook als je ze niet gebruikt, nemen ze gewoon af in waarde. Afschrijven is feitelijk niets meer dan de waardevermindering administreren als gevolg van het verstrijken van de tijd.

 

Maar de afschrijving kun je niet zomaar naar rato doen per jaar. Als je iets in 2015 hebt gekocht, kun je niet zonder meer 20% afschrijven in dat jaar.

 

Allereerst kun je pas beginnen met afschrijven in de maand dat je het hebt gekocht. Als je het apparaat bijvoorbeeld in april van 2015 hebt gekocht, kun je in 2015 dus ook maar 9 van de 12 maanden afschrijven. Dat is dus 15% in dit voorbeeld.

 

Vervolgens moet je kijken naar de economische levensduur van je aanschaf. Hoe lang gaat het apparaat mee? Ga je het apparaat binnen de onderneming 7 jaar gebruiken, moet je ook in 7 jaar afschrijven.

 

Tot slot moet je nog rekening houden met een eventuele restwaarde. Als je het bedrijfsmiddel naar de economische levensduur nog eventueel zou kunnen doorverkopen voor een bepaalde bedrag, moet je rekening houden met die restwaarde. Je kunt dan ook alleen afschrijven tot die restwaarde en niet per definitie tot nul.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Ik wil niet zand in de tandwielen strooien, maar indachtig dat mensen deze discussie via Google kunnen vinden en niet de hele context meekrijgen (d.w.z. niet het openingsbericht lezen): het afschrijven begint bij de ingebruikname van een bedrijfsmiddel, niet de aanschaf. Het gebruik van een bedrijfsmiddel speelt dus wel een rol.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het afschrijven op bedrijfsmiddelen heeft niets te maken met of ze wel of niet gebruikt worden.

Zie het antwoord van Branko Collin.

 

aanvulend ... het fiscaal afschrijven op bedrijfsmiddelen is geen strippenkaart. De afschrijving start op het moment van ingebruikname en gaat ononderbroken door en dat ongeacht of je dat bedrijfsmiddel nu wel, niet of weinig gebruikt.

 

Stel dat ik een spiksplinternieuwe auto heb gekocht in 2008 en die vervolgens 10 jaar lang ongebruikt in de garage laat staan. Is die auto na 10 jaar dan nog net zoveel waard als bij de aankoop? Nee, de waarde neemt meestal gewoon af met de tijd.
De waarde van een ongebruikte auto neemt weliswaar in tijd af, maar dat komt niet tot uitdrukking door de afschrijving maar in de herwaardering van materiële vaste activa.

 

Een auto kan, als beleggingsobject, ook in waarde toenemen ... maar dat is een ander verhaal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.