• 0

Wat te doen met influencers die de boel manipuleren?

Hallo,

 

Ik heb een webshop waarbij ik internationaal goederen verkoop. Één van mijn manieren van adverteren is dmv influencers. Influencers zijn mensen met een grote aanhang op social media platforms. Ik contacteer deze mensen en vraag of ze geïnteresseerd zijn in een ''collaboration''. Maar zelf wordt ik ook vaak gecontacteerd door hen.

 

Vaak zijn mensen geïnteresseerd in een samenwerking omdat ze gratis producten krijgen. Van te voren spreken we een aantal regels af zodat de promotie goed af loopt.

 

Nu komt het volgende.. Soms zitten er hele vervelende mensen tussen die gebruik maken van hun grote aanhang. Dan gaan ze akkoord met alle regeltjes en kiezen ze hun favoriete product die ik vervolgens netjes op stuur. Wanneer ze het product ontvangen verdwijnen ze uit het zicht. Ze negeren alle berichten en regels die we van te voren hadden afgesproken en doen de promotie niet. In sommige gevallen word ik zelfs geblokkeerd. Dus met andere woorden ze stelen letterlijk een product uit mijn webshop.

 

Ik wou graag vragen wat ik kan doen tegen deze mensen. Ik raak hier soms honderden euro's door kwijt en ik vind het enorm vervelend dat iemand dit zomaar kan doen.

 

In Nederland zou ik eventueel een factuur met een aanmaning kunnen versturen en vervolgens een incassobureau kunnen inschakelen om dit soort tuig aan te pakken. Maar helaas zijn dit vooral mensen uit Duitsland en Engeland. Dus weet ik niet zo goed wat ik kan doen. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen in zo'n situatie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je moet accepteren dat van reviewartikelen een deel niet gereviewed wordt.

 

Daar zijn eerlijke redenen voor: Omdat de 'influencer' het vergeet, of te druk heeft, of te veel producten te reviewen heeft, of als hij het product eenmaal ziet er toch niet meer enthousiast over is. Of inderdaad, misschien omdat hij een oplichter is.

 

Zie het ook eens met een helicopterbril: die influencer heeft vele volgers, en hij belazert zijn eigen volgers door niet eerlijk te zijn maar positief te spreken over een product omdat hij er geld of een gratis product voor krijgt.

 

Een echt fijne eerlijke persoon kun je dat al niet noemen. Dat zo'n persoon dan ook eens een trucje uithaalt aan de andere kant, naar zijn leveranciers toe, zou je niet moeten verbazen.

 

Je wilt enerzijds wel gebruikmaken van het twijfelachtige morele gehalte van zo'n influencer, maar als dat twijfelachtige morele gehalte op jou toegepast wordt, ga je klagen.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dit is de lamme die steelt van de blinde. Jij hebt een webshop en beweert een deel van de winst (of was het omzet) te delen met een goed doel. Dat argument gebruik je zelfs om hier sympathie op te wekken. Je maakt gebruik van influentials, mensen die zogenaamd honderden, duizenden, miljoenen followers hebben. Jij stelt de regels op en noemt dat afspraken. Het is allemaal schone schijn, fake-it till you make it.

 

Het beste advies: snel doorgroeien naar een formaat waardoor je selectiever kan zijn in je samenwerkingen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Precies wat Twa en kuifje zeggen. "Influencers" zijn niet echt hele fijne personages over het algemeen. En dat je toevallig aan goede doelen zou doneren is een compleet irrelevant detail in dit hele verhaal.

 

Voortaan gewoon nette en duidelijke afspraken op papier zetten. Doe er bijvoorbeeld een factuur bij en spreek af dat de factuur gecrediteerd wordt als de content over jouw artikel online staat. Mocht dat alsnog niet online verschijnen, dan zou je kunnen proberen om de factuur te incasseren. Maar beter schrijf je het artikel gewoon af en leer je er van om voortaan niet met die 'influencer' samen te werken. Leergeld!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je moet accepteren dat van reviewartikelen een deel niet gereviewed wordt.

 

Daar zijn eerlijke redenen voor: Omdat de 'influencer' het vergeet, of te druk heeft, of te veel producten te reviewen heeft, of als hij het product eenmaal ziet er toch niet meer enthousiast over is. Of inderdaad, misschien omdat hij een oplichter is.

 

Zie het ook eens met een helicopterbril: die influencer heeft vele volgers, en hij belazert zijn eigen volgers door niet eerlijk te zijn maar positief te spreken over een product omdat hij er geld of een gratis product voor krijgt.

 

Een echt fijne eerlijke persoon kun je dat al niet noemen. Dat zo'n persoon dan ook eens een trucje uithaalt aan de andere kant, naar zijn leveranciers toe, zou je niet moeten verbazen.

 

Je wilt enerzijds wel gebruikmaken van het twijfelachtige morele gehalte van zo'n influencer, maar als dat twijfelachtige morele gehalte op jou toegepast wordt, ga je klagen.

 

 

Bedankt voor je reactie maar eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat je niet zo goed weet waar je over spreekt. Toch bedankt dat je even de tijd nam.

 

Een influencer is niet verplicht om samen te werken met een bedrijf. Hij of zij kiest ervoor om te werken met een bedrijf omdat de producten hem of haar aanspreken. Te druk of te veel producten te reviewen klaag ik niet over. Want dan word de promotie utiendelijk wel gedaan maar duurt het even langer. Ik heb het hier over influencers die zelfs zo ver gaan dat ze de producten gewoon dragen en foto's plaatsen op hun pagina maar de promotie weg laten. Als je er vervolgens vraagt word je geblokkeerd.

 

Ook vind ik het jammer dat je zo maar een conclusie trekt over (alle) influencers dat ze geen fijne eerlijke personen zijn omdat ze een ''fake review'' moeten geven. Dit verklaart al dat je geen ervaring hebt met influencer marketing.

 

Link naar reactie
  • 0

hij belazert zijn eigen volgers door niet eerlijk te zijn maar positief te spreken over een product omdat hij er geld of een gratis product voor krijgt.

 

Nou dat is niet altijd het geval. Ik heb op mijn blog ook een review over een WordPress theme geschreven, waarbij ik ook duidelijk de negatieve punten benoem en zelfs een aantal alternatieven noem.

 

Dat is weliswaar niet helemaal dezelfde situatie; ik ben niet gevraagd om die review te schrijven, maar gebruik wel een affiliate link. Het bedrijf in kwestie heeft in de voorwaarden voor affiliates staan dat een review eerlijk moet zijn (If you were paid to try a product and you thought it was terrible, you can’t say it’s terrific) en dat je het zelf gebruikt moet hebben (You can’t talk about your experience with a product if you haven’t tried it). Om die reden kunnen ook alleen bestaande klanten affiliate worden bij dit bedrijf.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dit is de lamme die steelt van de blinde. Jij hebt een webshop en beweert een deel van de winst (of was het omzet) te delen met een goed doel. Dat argument gebruik je zelfs om hier sympathie op te wekken. Je maakt gebruik van influentials, mensen die zogenaamd honderden, duizenden, miljoenen followers hebben. Jij stelt de regels op en noemt dat afspraken. Het is allemaal schone schijn, fake-it till you make it.

 

Het beste advies: snel doorgroeien naar een formaat waardoor je selectiever kan zijn in je samenwerkingen. ;)

 

 

Bedankt voor je advies maar dat lost het probleem niet op. Ik ben namelijk opzoek naar een oplossing voor nu.

 

Link naar reactie
  • 0

Precies wat Twa en kuifje zeggen. "Influencers" zijn niet echt hele fijne personages over het algemeen. En dat je toevallig aan goede doelen zou doneren is een compleet irrelevant detail in dit hele verhaal.

 

Voortaan gewoon nette en duidelijke afspraken op papier zetten. Doe er bijvoorbeeld een factuur bij en spreek af dat de factuur gecrediteerd wordt als de content over jouw artikel online staat. Mocht dat alsnog niet online verschijnen, dan zou je kunnen proberen om de factuur te incasseren. Maar beter schrijf je het artikel gewoon af en leer je er van om voortaan niet met die 'influencer' samen te werken. Leergeld!

 

Goede tip! Thanks :)

Link naar reactie
  • 0
Nou dat is niet altijd het geval. Ik heb op mijn blog ook een review over een WordPress theme geschreven, waarbij ik ook duidelijk de negatieve punten benoem en zelfs een aantal alternatieven noem.
De goeien lijen onder de slechten.

 

Zo is er ook een regel (code, wet) die stelt dat bloggers, vloggers en andere influencers moeten aangeven dat ze betaald worden of een gratis reviewproduct gekregen hebben. Dat zie je helaas zelden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Topic verplaatst naar 'Contracten en aanverwante onderwerpen', al is de complicerende factor hier allicht 'internationaal ondernemen' (taal en cultuur). Of zijn deze influencers geen ondernemer?

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zo is er ook een regel (code, wet) die stelt dat bloggers, vloggers en andere influencers moeten aangeven dat ze betaald worden of een gratis reviewproduct gekregen hebben.

 

Klopt, ook dat staat in hun regels (en heb ik dan ook netjes gedaan). Maar het ging mij er vooral om dat er dus ook bedrijven zijn die als voorwaarde stellen dat een review eerlijk moet zijn, en dat ze dus ook een vergoeding bieden als een review niet helemaal positief is.

 

Aan de andere kant; als een review te negatief is zullen lezers van die review het product waarschijnlijk ook niet kopen dus dat kost het hun ook niets.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De inzet van bloggers of sporters of dj's als promotievehikel is eigenlijk een marketing-vraagstuk: kijk ook eens naar het fenomeen celebrity endorsement waar het een verlengstuk van is. Maar de vraag betreft: zijn mijn regels afspraken waar ik influencers aan kan houden?

 

Een contractvraag dus eigenlijk inderdaad. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ook vind ik het jammer dat je zo maar een conclusie trekt over (alle) influencers dat ze geen fijne eerlijke personen zijn omdat ze een ''fake review'' moeten geven. Dit verklaart al dat je geen ervaring hebt met influencer marketing.

 

Ik heb inderdaad geen ervaring met influencer marketing. Ze zullen ook niet allemaal een fake review leveren, maar het risico is nu eenmaal levensgroot. Voor mij zijn het 'levende advertentieborden' die, omdat ze nu eenmaal moeten verdienen, liegen tegen hun volgers.

 

Als het een 'eerlijke' influencer was zou hij gewoon betalen voor het product en het dan reviewen, en eventueel vergelijken met een ander product dat hij ook gekocht heeft, of spontaan en eerlijk zeggen dat hij de producten voor niets heeft gekregen.

 

Maar uiteindelijk komt het hierop neer: betere, duidelijkere, afspraken maken en je influencers beter screenen. Dan zul je het verliespercentage naar beneden zien gaan. Er zal toch ook wel in jouw kringen ongeveer bekend zijn welke influencers zich wel aan afspraken houden en welke niet?

 

Wat je ook zou kunnen doen is in de afspraken opnemen dat als ze niet binnen X weken een positieve review doen, dat ze dan een factuur krijgen voor het product.

 

En in principe zijn je afspraken een contract. Je kunt dus afdwingen dat ze een review doen. Nu, als je te hard dwingt dan zou dat review wel eens niet zo positief kunnen uitpakken, en ik denk dat je daar niet zoveel aan hebt.

 

Dus maak die afspraken iets formeler, zodat het voor beide partijen duidelijk is dat het een contract is, en handel er dan naar: Factuur sturen als ze het niet doen, en dan incasso sturen als ze de factuur niet betalen. Dat kan in DE of GB net zo goed als in NL.

 

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik weet, meer van echte recensenten dan van influencers, dat ze soms niets publiceren als ze het te recenseren werk kwalitatief niet goed genoeg of niet interessant genoeg voor hun doelgroep vonden. Het is dus niet per se zo dat je altijd bestolen wordt; het kan ook zijn dat je gespaard wordt.

 

Heel erg bedankt dat je meedenkt. Maar besef wel dat dit dingen zijn waar wij ervaring mee hebben, want dit is immers niet de eerste keer dat wij een promotie doen. Dus wij weten vooraf wat we kunnen verwachten etc. Daarom bespreken wij vooraf een aantal regels. De influencer is vrij in zijn review. Niemand wordt gedwongen een goede review te geven. Wij geven zelfs de optie om de producten te retourneren op onze kosten mocht de influencer voor wat voor reden dan ook de promotie niet willen doen.

 

Nogmaals, het gaat hier om influencers die producten bestelen uit onze webshop en ik zou graag willen weten hoe ik dit kan voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0

HL geeft heel veel gratis handtekeningen weg. Zie het gebruikersprofiel en de ruimte onder berichten. Is dit platform dan een automatische mega-influencer?

 

Onze leden zijn misschien mini-influencers en die doen dat doorgaans gratis en voor niks, maar dan moeten ze je wel kennen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Topic verplaatst naar 'Contracten en aanverwante onderwerpen', al is de complicerende factor hier allicht 'internationaal ondernemen' (taal en cultuur). Of zijn deze influencers geen ondernemer?

 

Modgroet,

 

Highio

 

Nee de influencers waar ik mee werk zijn geen ondernemers.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een webshop waarbij ik internationaal goederen verkoop. Één van mijn manieren van adverteren is dmv influencers. Influencers zijn mensen met een grote aanhang op social media platforms. Ik contacteer deze mensen en vraag of ze geïnteresseerd zijn in een ''collaboration''.

 

Wat is een collaboration?

 

Vaak zijn mensen geïnteresseerd in een samenwerking omdat ze gratis producten krijgen.

 

Krijgen? Gratis? Ik had de indruk dat je er iets voor terug verwachtte?

 

Van te voren spreken we een aantal regels af zodat de promotie goed af loopt.

 

Wat spreken jullie globaal af?

 

Soms zitten er hele vervelende mensen tussen die gebruik maken van hun grote aanhang.

 

Dat was toch de bedoeling?

 

Dan gaan ze akkoord met alle regeltjes en kiezen ze hun favoriete product die ik vervolgens netjes op stuur. Wanneer ze het product ontvangen verdwijnen ze uit het zicht. Ze negeren alle berichten en regels die we van te voren hadden afgesproken en doen de promotie niet.

 

Welke van de bovengenoemde afspraken negeren ze?

 

Dus met andere woorden ze stelen letterlijk een product uit mijn webshop.

 

(Ook) dit volgt niet uit het voorgaande. Het is geen stelen als je het zelf hebt opgestuurd. Sterker nog, ze 'krijgen' het 'gratis'.

 

Maar als iemand van je steelt en je wil weten wat je moet doen: ga naar de politie en doe aangifte.

 

Zelf heb ik het vermoeden dat er echter geen sprake is van diefstal, maar dat jij dit zo noemt, omdat je kwaad bent. Wentel die woede alleen niet op ons af, alsjeblieft. Dit maakt het namelijk lastiger voor ons om te antwoorden, omdat we door jouw tegenstrijdige uitspraken niet een goed beeld krijgen van wat er nu aan de hand is.

 

Ik wou graag vragen wat ik kan doen tegen deze mensen. Ik raak hier soms honderden euro's door kwijt en ik vind het enorm vervelend dat iemand dit zomaar kan doen.

 

In Nederland zou ik eventueel een factuur met een aanmaning kunnen versturen en vervolgens een incassobureau kunnen inschakelen om dit soort tuig aan te pakken. Maar helaas zijn dit vooral mensen uit Duitsland en Engeland. Dus weet ik niet zo goed wat ik kan doen. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen in zo'n situatie?

 

Ik schuif het diefstalprobleem even terzijde en focus op de rest. Jij beweert dat je een overeenkomst hebt met zogeheten influencers. Jij komt jouw deel van je afspraken na, maar zij doen dat niet. Je hebt ze informeel in gebreke gesteld en de kans gegeven na te komen.

 

Mocht je inderdaad schade willen verhalen, dan zul je het wat formeler moeten aanpakken. Een advocaat kan je dat beter uitleggen. Ik meen me te herinneren dat een ingebrekestelling per aangetekende brief moet, en mogelijk moet er ook nog een bepaalde formulering worden gebruikt. Ik vermoed dat je in elk geval een redelijke termijn van nakoming moet hanteren. Een vlogger die wekelijks een nieuwe vlog publiceert is vaak maanden bezig met het maken van die posting; hij of zij heeft er meerdere tegelijk in productie.

 

Je kunt een Duitse of Engelse vlogger gewoon in Nederland aanklagen. Als je in het gelijk wordt gesteld en de influencer voldoet de gewenste remedie niet (bijvoorbeeld een schadevergoeding), dan kun binnen de EU relatief goedkoop navordering afdwingen. In een van die landen gaat dan een deurwaarder bij de schuldenaar langs om jouw geld op te halen.

 

Strategisch gezien is de vraag of dit het waard is. Als jij voor een product van 50 euro een rechtszaak van 3000 euro voert waarvan je 2500 euro terugziet, is dat het dan waard voor jou?

 

Je kunt je tijd en energie dan wellicht beter stoppen in een betere selectie van influencers. Ik gok, maar ik kan het mis hebben, dat dit wellicht ook een kwestie is van ordinair vraag en aanbod: wie heeft wie het meeste nodig, jij of de influencer?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ook niet het meeste verstand van influencer marketing maar toch maar wat tips.

 

De eerste gedachte is betere en handhaafbare afspraken maken, het voorbeeld van Wouter om een factuur mee te sturen die gecrediteerd wordt als de promotie is "geleverd"

Een wat mildere vorm zou kunnen zijn dat je het product opstuurt als via het kanaal van de influencer is aangekondigd dat ze jou product gaan reviewen..

 

je zou ook kunnen denken aan een andere deal waarbij de influencer een product krijgt in ruil voor een korte review of misschien alleen een paar korte "mentions" in een blog/vlog ipv een complete review, maar jij krijgt ook de nodige advertentie/banner ruimte op het kanaal van de influencer.

De review wordt dan minder belangrijk en de advertenties zijn wellicht effectiever dankzij de review/mention.

Verder zou ik voor de specifiek genoemde landen bekijken of daar wellicht al wat strengere gedragsregels gelden. Als ik mij niet vergis heeft Duitsland voor internet handel (vooral webshops) strengere regels dan in NL, zou me niet verbazen dat ook de deals die influencers mogen sluiten aan regels gebonden zijn.

 

Een andere manier om de deal aantrekkelijker te maken is wellicht ook een kortingsactie voor de followers. Dat kan meerdere voordelen bieden.

- jij kunt aan de hand van de link zien hoeveel er nu eigenlijk dankzij die vlog/blog binnenkomt

- je kunt de influencer een deal aanbieden met een provisie per verkocht product, waarbij het gratis product als minimum provisie dient. Dus de eerste x bestellingen tot de (inkoop?)waarde van het product is bereikt wordt niet uitbetaald, het meerdere levert de influencer extra opbrengst, maar jou ook.

- Voor followers is ook duidelijker dat er een deal is gesloten als ze zelf ook korting kunnen krijgen

 

Link naar reactie
  • 0
Wanneer zijn influencers, bloggers en vloggers ondernemers?

 

Vaak zijn mensen geïnteresseerd in een samenwerking omdat ze gratis producten krijgen.

 

Die categorie gaat jouw webshop niet vooruitbrengen of bedenk je eens wat je met dit soort budgetten ook anders aan marketing kunt doen!

 

Wouter en Roel hebben inhoudelijk gezien heel interessante reacties. De influencers die topic starter nu aanspreekt, haken ongetwijfeld al direct af bij een professionelere,voorwaardeljike aanpak.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Alyaz is vast snugger genoeg om zijn freebees niet aan willekeurige mensen ter beschikking te stellen, maar aan bloggers/vloggers die met cijfers kunnen aantonen dat ze influencers zijn. Met een beetje geluk checkt hij zelfs of die aanhang echt is of bij een trollfarm tot bloei is gekomen.

 

Dat type heeft waarschijnlijk meer inkomsten uit zijn werk, en balanceert op het randje van onderemerschap. Al is dat zelfs voor de Belastingdienst lastig vast te stellen. Voor de vraag op zichzelf is het niet zo relevant - of zie ik iets over het hoofd?

 

Soms zijn amateurs en hobbyisten de beste influencers. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet hoor, misschien heb je een media/PR/communicatie 'mannetje' in Duitsland en een 'vrouwtje' in Engeland nodig als omzetten in deze landen substantieel genoeg zijn. Anders zijn reeds betalende klanten (fans) misschien een veilige keuze.

 

Ik krijg ook regelmatig allerlei 'bedelbrieven' en 'mooie' aanbiedingen, maar die voldoen veelal niet aan mijn commerciële doelstellingen of die zou ik iemand anders ook niet durven sturen. Zo is bij aanvang de afzender regelmatig al geen eens volledig duidelijk of transparant. Nou, liever niet dan.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nu komt het volgende.. Soms zitten er hele vervelende mensen tussen die gebruik maken van hun grote aanhang. Dan gaan ze akkoord met alle regeltjes en kiezen ze hun favoriete product die ik vervolgens netjes op stuur. Wanneer ze het product ontvangen verdwijnen ze uit het zicht. Ze negeren alle berichten en regels die we van te voren hadden afgesproken en doen de promotie niet. In sommige gevallen word ik zelfs geblokkeerd. Dus met andere woorden ze stelen letterlijk een product uit mijn webshop.

Afhankelijk van hoe het contract is opgesteld, kan er sprake zijn van een zogenaamde wanprestatie (ofwel contractbreuk). Daar kun je een zaak van maken, zie hier en hier.

 

Maar je kunt het ook als leergeld zien en je energie steken in het voorkomen van problemen in de toekomst. Werk bijvoorbeeld met een voorwaardelijke factuur, die wordt kwijtgescholden op het moment dat de andere partij aan haar verplichtingen heeft voldaan. Of neem een boetebeding op in je contract ter hoogte van de 'schade'. Of geef de influencers de kans om het product binnen een bepaalde termijn weer terug te sturen (in fatsoenlijke staat). Ik noem maar wat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.