• 0

Acquisitiefraude

Bij deze wil een waarschuwing aan de zzp-ers geven over hetgene wat ons vandaag is overkomen. Ik weet niet of het mag maar het kan anderen wel helpen.

 

Mijn man werd gisteren gebeld voor Bedrijfgids.nl (hij dacht Bedrijvenpagina). Er werd hem het e.e.a. verteld over een verlenging van zijn gegevens op de website. Om te voorkomen dat dit stilzwijgend verlengd zou worden belden ze hem op over de verlenging.

 

Op een gegeven moment gaat Erwin wat dagen (vorig jaar oktober ging het mis met Bedrijvenpagina en toen is helaas Erwin er ingestonken aan zaten we er aan vast want ze hadden een tape). Hij dacht dat hij ze nu weer aan de telefoon had.

 

Dus die man van bedrijfsgids begon over opname van het gesprek. Dus Erwin die vroeg heb je de opname nu aan staan. Hij zo van ja. Toen heeft Erwin gezegd dat hij nergens mee akkoord gaat, ze een snel oplichters vindt en niet meer gebeld dient te worden. Toen zegt hij van ja maar mag ik dan wel de adresgegevens met je doornemen om u de annulering door te sturen en de bevestiging dat u niet meer gebeld wilt worden.

 

En wat lag er vandaag in de bus, de bevestiging van opdracht tot plaatsing van uw bedrijfsgegevens op bedrijfsgids.nl en een factuur van 150 euro voor 3 maanden.

 

Ik heb gelijk vandaag er heen gebeld en gezegd nou jullie hebben mijn man gesproken en heeft toch iets heel duidelijk gemaakt. Nee zeiden ze uw man heeft toch duidelijk bevestigd. Toen heb ik gevraagd om een kopie van de tape maar die kreeg ik niet. Mijn man moest maar bellen.

 

Erwin heeft gebeld en duidelijk aangegeven dat hij gisteren toch heel duidelijk was geweest. gingen ze dus niet echt op in en toen gaf mijn man aan, jullie lopen bewust zzp-ertjes te plagen en dat gaven ze ook min of meer toe.

 

Daarna heb ik de Fraudehelpdesk gebeld. Het verhaal uitgelegd. Hun gaven aan dat ze verplicht zijn om de tape te sturen en de kans is groot dat ze in het gesprek geknipt en geplakt hebben. Als dit het geval is moest ik bij de politie aangifte doen van valsheid in woord en geschrift.

 

Dus hun opgebeld en die betreffende jongen weer aan de telefoon gehad en aangegeven dat ik de politie gebeld had (denk even overdrijven) en gezegd dat ik recht heb op de tape. Toen vroeg ik hem van wanneer heb je de tape aangezet. Op mijn moment dat mijn man het vroeg met zijn verhaal er op of pas er daarna met het doornemen van de adresgegevens. Toen gaf hij toe pas met adresgegevens. Toen heb ik gezegd dat is mooi: dan wil ik de tape en geef ik jullie aan bij de politie voor valsheid in woord en geschrift. En toen gaf hij aan ja dat is goed. Ik stuur u de tape.

 

Na een kwartier kreeg ik niet de tape in de mail. Maar een credit van het complete bedrag met annulering.

 

Wat ben ik de mensen dankbaar bij van FraudeHelpdesk.

 

Nu achteraf hadden wij dit toen ook kunnen doen met bedrijvenpagina. Ze gaven toen aan dat ze alleen aan aanbieding zouden sturen ipv opdracht en factuur.. dat stukje van dat ze dat aanbieden stond namelijk toen ook niet op die tape.

 

Ik hoop dat ik met deze kennis andere zzp-ers/bedrijven hier mee kan waarschuwen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu achteraf hadden wij dit toen ook kunnen doen met bedrijvenpagina.

Inderdaad.

 

Maar nu even een vraag. Jullie zijn er al eens ingestonken. Jullie hebben al eens betaald. Waarom ga je dan niet even uitzoeken hoe je dat de volgende keer kan voorkomen?

 

Want je bent er opnieuw ingetrapt. Iemand aan de telefoon beweert dat je iets moet bevestigen om te voorkomen dat een overeenkomst verlengd wordt. Dat is zo'n beetje de oudste truc in dit wereldje van oplichters. Die allemaal bestaan van oncontroleerbare beloften (die nooit opgenomen worden) gevolgd door een korte bevestiging (die wel opgenomen wordt). Uit die bevestiging distilleren ze dan een nieuwe overeenkomst.

 

Dat zou toch iemand eens met een simpele rechtszaak principieel moeten aanvechten. >;(

 

Nou even over Bedrijfgids.nl, gevestigd in een Regusgebrouw aan de Joop Geesinkweg 901-999 te Amsterdam Duivendrecht met KvK nummer 70841810. De domeinnaam staat op naam van van Tele Media BV (KvK 68880744 sinds juni 2017) in Broek op Langedijk, ook wel bekend als Uw communicatie adviesbureau. De website is nog niet af, maar op Linkedin zie je een foto van de lachende eigenaar die al zestien jaar een boterham probeert te verdienen met Online Lokale dagbladen.

 

Het lijkt een nieuwe naam in de dubieuze werving, maar zulke mensen hebben hun sporen meestal elders verdiend.

 

Op hetzelfde woonadres Broek op Langedijk zit ook Zortel Media (sinds februari 2018) en Uniek Media (sinds 2013). De laatste is al wat langer actief met Online Lokaal nieuws.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hetgronde,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Kun je bevestigen dat het briefpapier (de bedrijfsgegevens) van de factuur overeenkomt met de gegevens die TwaBla aanhaalt? Middels een geanonimiseerde bijlage?

 

Het is toch redelijk eenvoudig. Zodra je merkt dat het een verkoop gesprek voor wat dan ook zeg je: “ik heb geen belangstelling”. Dat blijf je herhalen, en als ze dat na 2-3 keer niet begrijpen leg je hoorn op de haak.

Nu dit onderwerp weer enige aandacht in de landelijke media en politiek heeft, zou ik eerder voor een maatregel zijn, dat de KvK niet langer (telefonische) gegevens van startende eenmanszaken en vennootschappen aan Jan en alleman verkoopt. Hier lijkt toch een hoop narigheid uit voort te komen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hetgronde,

Het is toch redelijk eenvoudig. Zodra je merkt dat het een verkoop gesprek voor wat dan ook zeg je: “ik heb geen belangstelling”. Dat blijf je herhalen, en als ze dat na 2-3 keer niet begrijpen leg je hoorn op de haak.

Nu dit onderwerp weer enige aandacht in de landelijke media en politiek heeft, zou ik eerder voor een maatregel zijn, dat de KvK niet langer (telefonische) gegevens van startende eenmanszaken en vennootschappen aan Jan en alleman verkoopt. Hier lijkt toch een hoop narigheid uit voort te komen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Mee eens, maar dat heb ik minder in de hand aan mijn eigen reactie op dit soort telefoontjes.

Link naar reactie
  • 0

Ze gaan maar door ik ben er ook in gestonken oplichters , deze dame lulde op slinkse wijze en het ging zo raar dat ik een factuur van €489 of ik deze ga betalen dat denk ik er in mee ging heel sluw , ze heeft het op tape maar mijn juridische adviseur zegt daar kun je eigenlijk nog niks mee , maar voel me wel in de maling genomen en ik lees dat ik niet de enige ben en dat dat een tijd terug is en deze gaat blijft door met zijn grappen , snap niet dat de KvK aan dit soort malevide organisaties telefoon nummers geeft erg jammer , de eerst volgende groothandel of bedrijf troef ik af ben er helemaal klaar mee !!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Amanna,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Je kunt geplaatste berichten nog enige tijd aanpassen/verbeteren.

 

Met welke partij wil je jouw ondernemerservaring hier delen en heb je de opname van het verkoopgesprek of jouw toezegging al opgevraagd/ontvangen? Wat ben je volgens verkoper overeengekomen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nu is het MKB-REGISTER dus wees gewaarschuwd !!

Er is een firma van die naam in Badhoevedorp, met een nogal blauwe gids online. Maar dit soort namen worden door tal van bedriegers gebruikt en soms zit daar weleens een ondernemer tussen die geen kwaad in zin heeft. Een concrete domeinnaam of adres is dus gewenst. Moet op de factuur staan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nu achteraf hadden wij dit toen ook kunnen doen met bedrijvenpagina.

Inderdaad.

 

Maar nu even een vraag. Jullie zijn er al eens ingestonken. Jullie hebben al eens betaald. Waarom ga je dan niet even uitzoeken hoe je dat de volgende keer kan voorkomen?

 

Het eerste en enigste woord wat van de tong zou moeten rollen is het woord NEE ... einde gesprek.

 

Verder ... Artikel 139a en verder van het Wetboek van Strafrecht bepaald dat het in beginsel is toegestaan een gesprek op te nemen. De Voorwaarde is wel dat de opnemende partij zelf deelnemer is in het gesprek, of dat het gesprek wordt opgenomen in opdracht van één van de deelnemers in het gesprek.

 

Maar waarom zou je überhaupt een verhaal aanhoren en je in een discussie storten als je toch niets wilt kopen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Verder ... Artikel 139a en verder van het Wetboek van Strafrecht bepaald dat het in beginsel is toegestaan een gesprek op te nemen. De Voorwaarde is wel dat de opnemende partij zelf deelnemer is in het gesprek, of dat het gesprek wordt opgenomen in opdracht van één van de deelnemers in het gesprek.

Als je dan toch zo graag in discussie wilt gaan ... je zou in het vervolg zelf ook dergelijke telefoongesprekken kunnen opnemen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Verder ... Artikel 139a en verder van het Wetboek van Strafrecht bepaald dat het in beginsel is toegestaan een gesprek op te nemen. De Voorwaarde is wel dat de opnemende partij zelf deelnemer is in het gesprek, of dat het gesprek wordt opgenomen in opdracht van één van de deelnemers in het gesprek.

Dat iets niet strafbaar is, maakt het nog niet rechtmatig. De Hoge Raad heeft echter al - lang geleden - uitgemaakt dat het opnemen van een gesprek waaraan je zelf deelneemt niet onrechtmatig is, tenzij er sprake is van een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Dus in familierechtelijke zaken zoals echtscheidingen kan een advocaat en een rechter weinig met een opname, maar in andere gevallen vaak wel.

Link naar reactie
  • 1

Verder ... Artikel 139a en verder van het Wetboek van Strafrecht bepaald dat het in beginsel is toegestaan een gesprek op te nemen. De Voorwaarde is wel dat de opnemende partij zelf deelnemer is in het gesprek, of dat het gesprek wordt opgenomen in opdracht van één van de deelnemers in het gesprek.

Dat iets niet strafbaar is, maakt het nog niet rechtmatig. De Hoge Raad heeft echter al - lang geleden - uitgemaakt dat het opnemen van een gesprek waaraan je zelf deelneemt niet onrechtmatig is, tenzij er sprake is van een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.

Ik denk dat een Rechtbank acquisitie niet snel als inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de acquisiteur zal zien. ;D

 

Overigens ... als je vraagt of de acquisiteur er bezwaar tegen heeft het telefoongesprek wordt opgenomen, dan volgt al snel het bekende tuut, tuut, tuut ...

 

Maar nogmaals ... gewoon aan het begin van het gesprek NEE zeggen is nog steeds de snelste, beste en goedkoopste methode.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.