• 0

Wat blijft er over onderaan de streep

Goedemorgen, ik ben net begonnen als ZZP'er in de zorg. Op dit moment al heel wat mogen werken. Ik werk voor verpleeg en verzorgingshuizen. Nu factureer ik zelf, en bereken geen BTW naar de opdrachtgevers. Ik vroeg me af wat je ongeveer weg moet zetten voor de belasting. Ik ga hier uit van ongeveer een bedrag van 1800 euro. Kan iemand mij hier antwoord op geven ? Ik weet namelijk niet hoe ik hier een berekening op los moet laten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet onder andere inkomstenbelasting afdragen. Dat is een percentage van jouw inkomen. Of 1800 euro voldoende is dat hangt helemaal af van hoeveel euro je in totaal in het afgelopen jaar gefactureerd hebt en of je wellicht nog ander inkomen gehad hebt, dus met alleen die info kunnen wij niks.

 

Als je al aan de gang bent als ondernemer maar geen flauw idee hebt hoeveel en wat voor belasting je zou moeten betalen, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je van nog veel meer zaken geen weet hebt. Ik adviseer je om een boekhouder te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je echt alleen maar een hele grove schatting wilt maken zou je bijvoorbeeld zo'n 30% van je omzet (ik ga er even van uit dat je niet heel veel kosten zult maken) kunnen reserveren. Dan zit je waarschijnlijk wel goed (zelfs aan de ruime kant).

 

Als je er iets meer werk van wilt maken zou je een schatting van je inkomsten/uitgaven op jaarbasis kunnen maken en even een modelletje kunnen maken waarin rekening wordt gehouden met starters- en zelfstandigenaftrek, overige zaken die van belang zijn (evt onroerend goed, beleggingsopbrengsten e.d.).

Zo vreselijk ingewikkeld is het niet om zelf je toekomstige IB aangifte te simuleren.

 

Als je het echt zoveel mogelijk zekerheid wilt hebben zou je inderdaad een boekhouder in kunnen schakelen. Maar of dat zinvol is hangt er (vind ik) weer van af of je van plan was en de kennis hebt om zelf je boekhouding bij te gaan houden, je aangiftes te doen etc.

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 1

Als het een beetje meezit heb je net aangifte inkomstenbelasting gedaan.

Naast de jaarlijkse aangifte zit er ook een mogelijkheid tot een voorlopige aanslag aan te vragen.

 

Vul die gewoon in met gegevens die je zeker weet, bijv de hypotheek en je loondienst inkomen als je dat hebt. Vul daarna het ondernemersdeel in welke winst je verwacht

dan kan het programma jou vrij nauwkeurig laten zien hoeveel belasting je dit jaar moet betalen bij een verwachte winst.

 

Je kunt gewoon onbeperkt spelen met bedragen om effecten te zien zonder dat je de voorlopige aanslag hoeft in te sturen..

 

Het voorlopige aanslag programma is echt de meest betrouwbare berekening die je kunt maken omdat je alle inkomsten en aftrekposten die persoonlijk van toepassing zijn kunt opnemen.

 

Op basis van alleen je winst van de onderneming is belastingschatten alleen heel grof mogelijk.

maar zodra er ook nog loondienst inkomen is of een grote aftrekpost als een hypotheek (of andere afttrekposten) dan wordt die schatting al heel snel onnauwkeurig

Link naar reactie
  • 0

Ik ga hier uit van ongeveer een bedrag van 1800 euro.

 

Is dat wat je verwacht aan belasting te betalen, of wat je aan winst verwacht?

 

Indien het laatste: zolang je aan het urencriterium voldoet, geen andere inkomsten hebt en onder de +/- 2000 EUR per maand winst hebt, betaal je in de praktijk alleen Zwv.

Momenteel is dat 5,65%, maar verschilt per jaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.