• 0

Eerlijk zijn tegen de Overheid?

Als ondernemer werk je onder andere binnen de kaders die door de overheid zijn aangegeven. Je boekhouding gaat volgens de regels, je aangiften volgen het stramien van de Belastingdienst. Je koopt in wat toelaatbaar is en houd je in bedrijfsprocessen aan wetten en regels. Je bent eerlijk, een mens van stavast.

 

Je kan ook een beetje smokkelen. Omdat je toevallig niet wist dat dat ene papier van belang was. Of even in de war was. Of de vraag niet goed begreep. Of je niet meer kan herinneren wat je een paar maanden geleden zoal gedaan hebt. Of het eigenlijk meer iets was voor de keukentafel dan jouw werktafel. Of iets van een ander gezinslid. In ieder geval niet jouw schuld.

 

Dat is niet oneerlijk toch? Zo schuif je de verantwoordelijkheid niet af?

 

Gisteren gaven onze premier, zijn belangrijke ministers en de factievoorzitters van de regeringspartijen het voorbeeld. Masaal in de ontkenning. Wat is dat voor zorgwekkende groepsdynamiek? Wat zeggen psychologen daarvan? Het is om cynisch van te worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overheid of politieke partijen/politici? Ondernemers zijn ook gemiddeld centrumrechtse stemmers.

 

Wie durft het aan om ze een geel of rood lintje uit te delen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

"verbeter de wereld, begin bij jezelf"

Op mijn eigen simpele manier probeer ik tegengas te geven door niet met alle wolven mee te huilen.

Ik bankier bv bij een groene "normale" bank. Bij de ondernemersvereniging ga ik graag de discussie aan met andere leden en dat leidt soms tot leuke uitkomsten. Afgelopen verkiezingen heb ik mijn nek uitgestoken voor een aardig linkse lokale partij.

Allemaal niet hemelbestormend, wel een poging op micro niveau een (imho) positieve bijdrage te leveren.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Rechtvaardigheid staat op de linkse agenda. Maar eerlijkheid?

 

Het risico van het claimen van honesty als een groen of links ideaal is dat de oppositie het tegenovergestelde gaat waarderen. De associatie van ondernemen (of marketing) met dishonesty wordt een weeffout in het systeem die als virus bestuurders en overheden besmet.

 

Alles mag, waar je mee kan wegkomen.

 

Moet lastig zijn voor christelijke partijen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat een gespeelde onschuld allemaal. Mensen zijn mensen, of het nou ondernemers of politici zijn. Politici kunnen net als ondernemers denken dat ze wel ergens mee weg kunnen komen. Soms lukt dat wel, soms lukt dat niet.

 

Als een ondernemer gesnapt wordt op een fout of een leugentje, krijgt die ook de gelegenheid om met een aannemelijk verhaal te komen. Dat wordt geloofd of dat wordt niet geloofd. Zo niet dan volgt mogelijk een sanctie, in de vorm van een waarschuwing, boete, of whatever.

 

Ministers worden afgerekend door Kamerleden, die weer worden afgerekend door stemmers. Hebben de ministers een aannemelijk verhaal, dan mogen de ministers blijven zitten. Zo niet, dan volgt mogelijk ook een sanctie, maar dan in de vorm van een lager zetelaantal bij de volgende verkiezingen.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Niemand met gezond verstand is altijd eerlijk. Maar om Rutte oneerlijk te noemen omdat hij geen herinnering had aan een bepaald memo gaat mij te ver.

 

Vaak weet je bepaalde dingen niet meer, of niet zeker of zelfs omgekeerd. Zo heb ik ooit per abuis 8 december als een bepaalde datum genoemd waar dat 11 december moest zijn en ik dat ook wist. Pas daarna ging ik opeens ook twijfelen aan 11 december.

 

Stel jezelf maar eens de vraag wat je vorige week maandag hebt gegeten en hoe zeker je daarvan bent. Laat staan wat je 4 maanden geleden aan memo's hebt gelezen. Zelfs van zaken die een uur geleden zijn gebeurt hebben mensen die erbij waren diverse herinneringen. Voor wie daar meer van zou willen weten is het vergeetboek van Douwe Draaisma een aanrader.

 

Uiteraard had Rutte nadat hij zei dat hij het zich niet kon herinneren het simpel na moeten gaan. Om daarna te beslissen of hij de informatie moest of wilde delen. Wellicht heeft hij het aan diverse onderhandelaars gevraagd. Zoals we inmiddels weten wisten die het ook niet meer. En dan lijkt nagaan verloren tijd.

 

Persoonlijk vond ik het een debat om niets. Een vage of ontbrekende herinnering is heel wat anders dan een leugen. Onhandig was het wel, maar om daar zoveel drukte over te maken.

Het was veel beter geweest als er inhoudelijk over de afschaffing van de dividendbelasting was gedebatteerd. Want ik heb nog weinig goede argumenten gezien van zowel voor als tegen.

 

Link naar reactie
  • 0
Persoonlijk vond ik het een debat om niets ... Onhandig was het wel, maar om daar zoveel drukte over te maken.
Inderdaad, het ging en gaat nergens over. Voorlopig zijn het niets meer dan plannen.

 

Het was veel beter geweest als er inhoudelijk over de afschaffing van de dividendbelasting was gedebatteerd. Want ik heb nog weinig goede argumenten gezien van zowel voor als tegen.
Er zal bij de kabinetsformatie hierover heus wel (intern) gedebatteerd zijn. Maar goed, een rekensommetje, desnoods in een memootje of op een bierviltje, zal voor de buitenwacht wel zo verhelderend zijn.

 

Wat betreft de titelsong - Eerlijk zijn tegen de Overheid - laten wij vooral niet uit het oog verliezen dat De Overheid niet bestaat. Het is geen strijdt tussen Wij en Zij.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

We gaan het de komende maanden wel zien. Mij viel de groepsdynamiek op. Rutte liegt zo enorm dat de hele piramide met een loyaliteitsdilemma zit. Mee-liegen of de premier outen als een leugenaar. Dus staan al die coalitiepartners toneel te spelen, moeten de ministers Schouten en Koolmees zich van de domme houden, en is minister Wiebes even breindood. Dat zijn allemaal carriere-politici dus die loyaliteit verdampt snel. De dagen van Rutte zijn geteld. Dijkhoff neemt al afstand. Terecht.

 

Maar het was mij te doen om het effect van liegend leiderschap. Maak er een open discussie van. Dan krijg je een veel genuanceerder verhaal. Nu zijn die belastingmaatregels niet het belangrijkste meer, maar de verrutting top-down. Niet voor niks lekken de ministeries van financiën en justitie al zo lang dit soort stories naar de pers.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
We gaan het de komende maanden wel zien ... Maar het was mij te doen om het effect van liegend leiderschap ... Nu zijn die belastingmaatregels niet het belangrijkste meer ...
Tsja ... dat zijn de regels van het spel en zo wordt het spel gespeeld.

 

Lodewijk Asscher deed in het vorige kabinet Rutte II overigens net zo hard mee, maar aan de zijlijn is deze grote PvdA-leider opeens roomser dan de Paus. Wie in de oppositie zit kan niet verwachten dat zij alle informatie krijgt die zij zo graag zou willen hebben. Ook dat zijn de regels van het spel en daarmee is er niets nieuws onder de zon.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.