• 0

Btw op (cloud)diensten van Apple Ierland

Van Apple ontvang ik een factuur vanuit Ierland, met daarop wel netjes 21% btw vermeld.

 

Waar plaats ik deze in mijn boekhouding? Moet ik over het totaal zelf nog btw berekenen? Of kan ik het als reguliere kostenfactuur beschouwen gelijk aan je bijvoorbeeld van een Nederlands bedrijf krijgt, en dus het bedrag zonder btw gebruiken en de btw als voorbelasting noteren?

 

 

[Titel aangescherpt.]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Apple maakt het verwarrend door geen Nederlands adres op de factuur te zetten.

Er staat als adres Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ierland. Btw-nr. Ierland: IE9700053D

 

Eh, waarom zouden ze dat moeten?

 

Doe je als Nederlandse ondernemer toch ook niet, op het moment dat je een elektronische dienst met buitenlandse BTW factureert (het MOSS gebeuren)?

 

Door dat Ierse BTW nummer op het einde raken veel mensen (ik zelf ook) in verwarring.

Het zou wat mij betreft best wat duidelijker uitgelegd mogen worden.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan goed dat ik dat ook weet (want ik stond toch ook op een andere gedachte) ;)

Ik heb nét (10/4) sinds 3 jaar weer een factuur van Dellmont Sàrl uit Luxemburg met 21%.

 

Nu zijn die €2,21 peanuts, maar goed... het blijven centjes ;D

 

Op de factuur staat niet dat het Nederlandse BTW is?

Maar de factuur is wel naar een Nederlandse onderneming gestuurd (wat dus wel een vereiste voor de factuur is).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verwarring. Deze pagina van de belastingdienst drempelbedragen afstandsverkopen zal duidelijk maken waarom je bij aankoop van Apple in Iederland toch Nederlandse btw op factuur heb:

"Levert u in een jaar voor meer dan het drempelbedrag goederen aan particulieren, aan ondernemers die geen btw-aangifte doen, of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn? U moet dan het btw-tarief van het land van uw klant in rekening brengen. Dit doet u vanaf het moment dat uw omzet voor dat land hoger is dan het drempelbedrag, voor de rest van het jaar en in ieder geval ook het volgende jaar."

 

Hier staan de bedragen per land:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf

Dus omdat Apple voor meer dan 100.000 euro omzet in Nederland draai moeten ze de Nederlandse btw rekenen, en kan je het dus heel eenvoudig terugvragen.

(valt me trouwens op dat meeste landen 35.000 maar ons klein kikkerlandje toch 100.000 als grens heeft, net als Luxemburg)

 

Stel je koopt iets bij een kleine bedrijf wat dus nog niet over drempelbedrag gaat, dan zou je eigenlijk moeten vragen of ze ook intracommunautaire levering (ICL) doen, wat betekent dat je geen btw hoeft te betalen aan hun.

 

Wat duidelijkheid factuur betreft, als ik kijk naar mijn apple factuur van imac zie ik duidelijk Nederlandse btw nummer. Als ik kijk bij apple factuur van icloud zie ik wel Ierse btw nummer....zou het dan toch andere holding zijn die wel nog onder deze drempelbedrag valt? ???

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn we eruit.

 

Rest nog de vraag: hoe moeten we dit weten van een willekeurig bedrijf? Onderzoek naar diens omzet doen en diens regels om btw te heffen? Want op de factuur staat niet dat het Nederlandse btw betreft.

 

Zou het willen weten voor de toekomst en het systeem te begrijpen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dan zul je alle regeltjes na moeten gaan.

 

Voor digitale diensten (telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten) gelden andere regels. Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

Ik neem aan dat dat voor alle landen in de EU geldt.

 

Tevens kun je het natuurlijk zien als de BTW in het andere land afwijkt van 21%. Als er dan de naam, adres en BTW nummer van de leverancier op staat en ook de naam en adres van de afnemer, dan kun er dus vanuit gaan dat het om "Nederlandse BTW" gaat.

 

Wat betreft Apple:

elektronische diensten

Dit zijn diensten die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Ze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd. Denk aan onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en -tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software, gebruik van zoekmachines en onlinespelen.

 

Voor andere gevallen is het inderdaad even de BD-site afspeuren. Er staan op de BD-site ook heel wat hulpmiddelen om te bepalen waar de BTW verschuldigd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, je moet het dus kunnen zien aan de soort van product en manier van levering.

 

In geval van digitale diensten is het dus de BTW uit land van afnemer.

En zo zijn er voor alle andere soorten van producten ook regels.

Die kun je vinden op de site van de belastingdienst.

 

En binnen de EU gelden voor de BTW (in beginsel) dezelfde regels.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is dus mijn verwarring. Apple stuurt App Store facturen niet naar ondernemingen. Het stuurt ze naar consumenten. Dat betekend dat er er geen BTW verlegd hoeft te worden, maar direct belast wordt in het land van afname. Vandaar de 21% op de bon.

 

Bonnen verstuurt aan consumenten zijn niet toegankelijk om btw terugvraag voor te krijgen, toch?

 

Als ze het jou als onderneming zouden sturen dan is de vereiste dat beide ondernemingen incl btw# op de bon komen te staan én de btw expliciet met 0% verlegd wordt naar jou. Dit omdat ze dus een Iers btw# hebben en niet een Nederlands btw#.

 

App Store verkoopt geen b2b en daarom kan je het volgens mij dus helemaal niets terugvragen want het is niet verkocht aan je onderneming. Dat naast het feit dat de meeste mensen/ondernemingen geen apart AppleID hebben voor hun onderneming en dus met hun persoonlijke AppleID de diensten kopen.

 

Het enige waardoor ik denk het kan wel is: onder de 100€ mag je een versimpelde factuur krijgen en kun je via deze weg het terugvragen. Dit geldt enkel niet voor software als Final Cut Pro X. Dus hoe werkt het dan daarmee? Je verlies nemen?

Link naar reactie
  • 0

Bonnen verstuurt aan consumenten zijn niet toegankelijk om btw terugvraag voor te krijgen, toch?

 

Het klopt dat om recht te hebben op BTW aftrek moet de factuur op naam van de onderneming staan, maar daar is 1 belangrijke uitzondering op en dat is en dat is bij eenmanszaak dan is het ook voldoende als de factuur op naam van de ondernemer(s) staat.

 

Dus veel (kleine) ondernemers kunnen wel de btw dan terugvragen als de factuur op hun eigen naam staat. (maar weer niet als het op naam van de (levens)partner)

Alleen als het gaat om een rechtspersoon zoals een BV dan moet de factuur op naam van de bv staan en niet op naam van de ondernemer omdat die los van elkaar worden gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

ik ken de facturen van de appstore niet en daar heb kan ik dus ook niet van zeggen of ze voldoen.

 

Dit is de link van de factuur vereisten: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

 

Er staat nergens expliciet "bij uw eenmanszaak mag het ook uw eigennaam zijn" maar dat volgt wel uit de definitie.

Bij de eenmanszaak is jou persoonsnaam de juridische naam en daarmee voldoende

Jou eenmanszaak heeft altijd alleen een handelsnaam en die heeft geen enkele juridisch waarde als het aankomt op aansprakelijkheid. Daarom geldt een factuur op persoonsnaam ook als een geldige btw factuur, zolang ook aan andere vereisten wordt voldaan, waaronder ook het daadwerkelijk zakelijk gebruik.

 

Je kunt hier op het forum ook meerdere topics vinden over dit onderwerp waar je veel verschillende boekhouders ziet uitleggen dat dit zo kan.

 

En je kunt uiteraard ook altijd even de belastingtelefoon bellen om het te verifieren dit is niet een van de moeilijker vragen..

 


Overigens om ook nog even in te gaan op de laatste zin uit je vraag.

 

Dit geldt enkel niet voor software als Final Cut Pro X. Dus hoe werkt het dan daarmee? Je verlies nemen?

Met verliesnemen valt het erg mee, als je besluit btw niet af te trekken dan kun je gewoon de kosten incl btw verantwoorden. dus het verlies is zeer beperkt tot een deel van de btw, want je betaald ook minder winstbelasting omdat de btw als kosten mogen worden opgevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige waardoor ik denk het kan wel is: onder de 100€ mag je een versimpelde factuur krijgen en kun je via deze weg het terugvragen.

Op die versimpelde factuur moet dan wel weer het exacte BTW bedrag staan. Ik zie hier op een iCloud factuur alleen de tekst "Inclusief btw op 21%". Dat is dus niet voldoende omdat er geen BTW bedrag staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige waardoor ik denk het kan wel is: onder de 100€ mag je een versimpelde factuur krijgen en kun je via deze weg het terugvragen.

Op die versimpelde factuur moet dan wel weer het exacte BTW bedrag staan. Ik zie hier op een iCloud factuur alleen de tekst "Inclusief btw op 21%". Dat is dus niet voldoende omdat er geen BTW bedrag staat.

 

Dat is meer een wens van de belastingdienst, maar geen wettelijke verplichting...

 

Wet op de OB

 

2 Op een vereenvoudigde factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:

 

a. de datum van uitreiking van de factuur;

 

b. de identiteit van de ondernemer die de goederenlevering of de dienst verricht;

 

c. de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;

 

d. het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend;

 

e. wanneer de uitgereikte factuur een document of bericht is dat overeenkomstig artikel 34f als factuur geldt, een specifieke en ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke factuur, met specifieke vermelding van de aangebrachte wijzigingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Fantastische info. Dat betekend dus dat elke aankoop in de app store mits voor onderneming en belastbaar werk wordt gebruikt, de btw terug te vragen is.

 

Vraag mij nog steeds hoe wij aan de belastingdienst hard kunnen maken dat wij ‘weten’ dat de 21% vermeld daadwerkelijk NL btw is terwijl er een Iers btw nummer op de factuur staat. Snap de gang van denken dat er in Ierland geen 21% bestaat, maar dat is nog geen harde conclusie dat t dan NL btw is. Dat is ons inzicht.

 

Iemand daar nog info over?

Link naar reactie
  • 0

nee hoor dat is absoluut geen kwestie van "ons inzicht" maar gewoon de btw regels en een beetje logisch nadenken

 

Het kan maar 1 van 2 zijn ofwel Ierse btw (vanwege het btwnr) ofwel NL btw omdat het hier geleverd word. Ierse BTW is geen 21% dus dan blijft er zelfs zonder de regels te kennen weinig opties over..

Het kan niet zomaar opeens Spaanse of Belgische btw zijn omdat apple dat wel een leuk idee vind. je moet dingen ook niet onnodig ingewikkeld en vaag maken voor jezelf..

 

de regels die voor Apple gelden zijn die voor Digitale diensten

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

 

en daar staat vrij ondubbelzinnig dat digitale diensten belast zijn in het land van de afnemer.

Dus het moet wel NL btw zijn..

 

Link naar reactie
  • 0

en daar staat vrij ondubbelzinnig dat digitale diensten belast zijn in het land van de afnemer.

 

Let wel op dat die regels per 1-1-2019 weer gaan veranderen, en kleine ondernemers dan niet meer onder MOSS vallen.

Dan is het dus minder vanzelfsprekend dat de BTW aan het land van de afnemer is afgedragen.

Link naar reactie
  • 0

Bovendien is die ondubbelzinnigheid exact het probleem, aangezien het enkel direct op de factuur belast kan worden in het land van de afnemer als men consument is. Bij B2B belast je ook in het land van de afnemer, maar moet de btw nog steeds verlegd worden. Dat betekend dat het btw bedrag van 21% op de factuur van Apple bewijs is dat het verkocht is aan een consument. Waarbij de belastingdienst zegt: het is niet verkocht aan jou als ondernemer, aan jou onderneming, dus bij voorbaat komt het al niet in aanmerking voor teruggaaf (bron: belastingtelefoon, die het ook dikwijls mis hebben...)

 

Nou is het bij een eenmanszaak wellicht 'uit te leggen', maar een waterdicht verhaal is het allerminst...

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ook gewoon niet begrijp is waarom Apple geen standaard systemen hier voor in de plaats heeft. Hoeveel ondernemers hebben zij als klanten? Genoeg, de Apple Store doet t allemaal super. Maar de App Store zowel op iOS en macOS is een ramp... wij zijn toch niet de enige die hier discussies over hebben. Toch vind ik bijna geen andere resultaten van dit probleem.

Link naar reactie
  • 0

Als je een probleem of een onduidelijkheid hebt met de dienstverlening of informatieverstrekking van een leverancier kun je tenslotte ook nog contact opnemen met de zakelijke klantenservice- of verkoopafdeling van de appel:

 

https://www.apple.com/nl/retail/business/

 

Ik ben geen gebruiker, maar maakt Apple dan geen onderscheid in educatieve, particuliere en zakelijke licenties? Daarbij neem ik voorlopig aan dat zo'n grote onderneming toch wel een zekere account manager of account team heeft bij de Belastingdienst. Of is dat een verkeerde aanname mijnerzijds?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al drie keer met ze gebeld en als t over de app store gaat (dus software en niet hardware) ben ik telkens doorverwezen of kreeg ik een mail/telefoontje dat t niet mogelijk was. Ze zullen vast iets hebben als je zakelijk of educatief grote volumes afneemt, maar voor enkele licenties kom ik telkens op een dood spoor.

 

Link naar reactie
  • 0

tsja kennelijk is Apple erg goed in design en marketing maar geven ze geen moer om kleine ondernemers ;D

 

hier een artikel uit 2011 over precies dit probleem, de tips en werkwijze mbt btw zijn volledig achterhaald en niet meer van toepassing. https://www.onemorething.nl/2011/07/mac-app-store-voor-ondernemers-moeilijker-kunnen-we-het-niet-maken/

 

maar onmogelijkheid om gewoon een factuur met btw te krijgen van apple

Het heeft dus allemaal vrij weinig met ingewikkelde btw regels te maken maar veel meer met de onwillendheid van Apple om (kleine) zakelijke klanten (fatsoenlijk) te bedienen..

 

Overigens in aanvulling op de mijn eerdere reactie dat verhaal met eenmanszaak gaat alleen over de tenaamstelling, de factuur moet aan alle andere eisen gewoon voldoen, als er dus (nog steeds) geen btw op staat voor die Final Cut pro X software dan kun je de btw niet terugvragen. (want die software is ruim duurder dan 100€ als ik het goed zag)

 

 


offtopic: In dat opzicht ging het bij Microsoft een stuk makkelijker, ik kocht 2 jaar geleden het abonnement op Office 2016 en vergat mijn btw nummer in te vullen. Toen ik daar na twee maanden achter kwam was alles wat ik hoefde te doen alsnog mijn btw nummer invullen en vanaf de maand erna kreeg ik keurig een factuur met verlegde btw.

 

en laat ik voor de zekerheid zeggen ik ben geen uitgesproken Microsoft fan. ik vind apple producten prachtig alleen 99,8% van mijn klanten werkt op windows en office.. dus ja zakelijk gezien voor mij een verstandiger keus om met Microsoft producten te werken..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.