• 0

Btw op (cloud)diensten van Apple Ierland

Van Apple ontvang ik een factuur vanuit Ierland, met daarop wel netjes 21% btw vermeld.

 

Waar plaats ik deze in mijn boekhouding? Moet ik over het totaal zelf nog btw berekenen? Of kan ik het als reguliere kostenfactuur beschouwen gelijk aan je bijvoorbeeld van een Nederlands bedrijf krijgt, en dus het bedrag zonder btw gebruiken en de btw als voorbelasting noteren?

 

 

[Titel aangescherpt.]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Apple moet bij diensten de BTW vermelden van het land waar geleverd wordt. Maar dit is gewoon een levering inclusief BTW. Deze BTW heeft echter niets met de Nederlandse BTW te maken. Deze kun je dus ook niet opgeven als voorbelasting in Nederland.

 

Jij zou de BTW bij de Ierse belastingdienst terug kunnen krijgen maar vaak gelden er drempelbedragen. Als je onder zo'n drempelbedrag valt dan kun je de BTW dus niet terugkrijgen en kun je de volledige factuur (incl. BTW) als kosten boeken in je boekhouding.

 

Een andere mogelijkheid zou zijn dat je Apple verzoekt de BTW te verleggen en een factuur te sturen zonder BTW. Ze hebben dan wel je BTW-nummer nodig. Jij kunt dan de verschuldigde BTW in je NL-aangifte opgeven en gelijk weer terugvragen. Is de levering van Apple gedaan als Business 2 Business?

 

Link naar reactie
  • 0

Helder. En gezien Ierland in de EU bevindt, dien ik dan over het totale kostenbedrag inclusief ierse 21% btw, nog eens 21% btw zelf te berekenen en die als voorbelasting op te geven. (en uiteindelijk te corrigeren in de aangifte bij 4b Leveringen/diensten uit landen binnen de EU, om hetgeen weer recht te trekken.

 

Juist?

Link naar reactie
  • 0

Helder. En gezien Ierland in de EU bevindt, dien ik dan over het totale kostenbedrag inclusief ierse 21% btw, nog eens 21% btw zelf te berekenen en die als voorbelasting op te geven. (en uiteindelijk te corrigeren in de aangifte bij 4b Leveringen/diensten uit landen binnen de EU, om hetgeen weer recht te trekken.

 

De hele factuur uit Ierland hou je buiten je eigen NL-omzetbelasting aangifte.

 

Link naar reactie
  • 1

Apple moet bij diensten de BTW vermelden van het land waar geleverd wordt. Maar dit is gewoon een levering inclusief BTW. Deze BTW heeft echter niets met de Nederlandse BTW te maken. Deze kun je dus ook niet opgeven als voorbelasting in Nederland.

In de Apple Stores kunnen geen intracommunautaire aankopen worden gedaan. De aankopen worden belast met het BTW-tarief voor Nederland ... 21% dus. Gewoon als een inlandse aankoop boeken en de BTW in de voorbelasting meenemen.

 

Ierland kent overigens een hoog BTW-tarief van 23%.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mocht Apple vanuit Ierland boven het drempelbedrag aan niet-btw ondernemers leveren, dan moeten ze toch de Nederlandse btw in rekening brengen en Nederlandse btw aangifte doen?

Lijkt me dan dat je toch het zakelijke deel gewoon terug mag vragen? Net zoals je de btw van het deel dat je zakelijk belt met een particulier mobiel abonnement mag aftrekken?

 

Excuus! Dit geld enkel voor goederen, niet diensten.

Link naar reactie
  • 0

Om hoeveel BTW gaat het?

 

Weinig, maar maakt dat uit?

Ja, dat maakt uit. Want de drempelbedragen zijn geloof ik €50 aan einde jaar of €400 in een kwartaal. Dus hele hoge bedragen kun je via een verzoek ook bij de Nederlandse belastingdienst indienen. Die stuurt het dan door naar de belastingdienst van dat land.

 

Btw–drempelbedrag per verzoek (in nationale valuta)

– voor verzoeken per kalenderjaar of resterend gedeelte van een kalenderjaar: € 50

– voor verzoeken per kwartaal: € 400

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen

 

Maar bij "weinig" kun je dus niets. Gewoon factuur in zijn geheel (incl. BTW) inboeken als kosten en niet opgeven bij 4b of 5b.

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht Apple vanuit Ierland boven het drempelbedrag aan niet-btw ondernemers leveren, dan moeten ze toch de Nederlandse btw in rekening brengen en Nederlandse btw aangifte doen?

Drempelbedrag voor de omzet van Apple is wat anders als drempelbedrag van iemand die een "factuurtje" krijgt. Apple zal ook echt wel in NL aangifte doen voor die 21% (misschien via de Ierse belastingdienst). Maar iemand die een factuurtje krijgt met minder dan €50 aan BTW kan hier niets mee doen.

 

Link naar reactie
  • 0

De btw terugvorderen uit Ierland gaat niet, dat begrijp ik.

 

 

Er is nu nog verwarring of ik het door Apple genoemde bedrag ex btw moet gebruiken of het totaal en dan zelf daar btw over berekenen (zoals hoort bij binnen eu aankoop). Dat is me nog niet duidelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is nu nog verwarring of ik het door Apple genoemde bedrag ex btw moet gebruiken of het totaal en dan zelf daar btw over berekenen (zoals hoort bij binnen eu aankoop). Dat is me nog niet duidelijk.

Het totale factuurbedrag (dus incl. BTW) mag jij als kosten boeken. Je boekt dit dus zonder naar de BTW-rekening iets te boeken. Het blijft ook compleet uit de NL-aangifte.

 

Dus

a/ te betalen crediteur = totaal bedrag

Kosten = ook totaal bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok. Dit betreft overigens iCloud kosten. Maakt dat nog verschil Nedzhibe?

De aankopen worden gezien als een binnenlandse transactie ... vandaar de 21% NL BTW.

 

zie ook: https://www.apple.com/nl-business/shop/help/payments

 

Btw en factuur - Vragen over BTW en uw factuur?

Als je een btw-bon nodig hebt of iets koopt namens een bedrijf, kun je terecht bij een van onze Apple Business-experts. Zij kunnen je onder andere advies geven over betalingsmogelijkheden en meedenken over de ideale configuratie. Bel 0800 0200 589 voor meer informatie.

 

Welk btw-tarief wordt er gehanteerd?

Alle aankopen in de Apple Store worden belast met het in jouw land geldende btw-tarief. Op de website van de Apple Store kunnen geen intracommunautaire aankopen worden gedaan.

 

Aangezien de NL BTW op de factuur wordt vermeldt, voldoet het factuureisen en vorder je de BTW in de voorbelasting terug.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is toch een buiten NL, maar binnen EU aankoop?

Ja, maar er is geen BTW naar jou "verlegd". Je hebt de BTW gewoon al betaald.

 

Misschien eens handig om de handleiding omzetbelasting aangifte door te nemen:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

4b Leveringen/diensten uit landen binnen de EU

Vul deze vraag in de volgende situaties in:

– U hebt goederen gekocht van ondernemers uit andere EU-landen en die goederen zijn naar Nederland vervoerd. Dit heet een intracommunautaire verwerving. U moet dan in Nederland btw aangeven. Uw leverancier heeft geen buitenlandse btw in rekening gebracht.

U hebt diensten afgenomen van een ondernemer uit een ander EU-land, die de btw naar u heeft verlegd. U moet dan in Nederland btw aangeven. Dit geldt niet voor diensten aan onroerende zaken. Die vult u in bij rubriek 2a.

 

Maar de BTW is dus NIET naar jou verlegd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok. Er is dus nogal wat onduidelijkheid/verschil van mening over.

 

Hoe herken ik kosten en facturen van Buitenlandse bedrijven en weet ik voortaan zonder tussenkomst van forum dat ik het als NL aankoop mag beschouwen?

 

(Let wel ik waardeer de inzichten hier enorm en stel soms vereenvoudigde vragen om iedere invalshoek te bekijken)

 

Link naar reactie
  • 0

Ok. Dit betreft overigens iCloud kosten. Maakt dat nog verschil Nedzhibe?

De aankopen worden gezien als een binnenlandse transactie ... vandaar de NL BTW.

 

Mmm,

5b Voorbelasting

Voorbelasting is Nederlandse btw op goederen en diensten die u voor uw onderneming hebt aangeschaft of afgenomen. De voorbelasting bestaat onder meer uit:

– btw die andere ondernemers aan u in rekening hebben gebracht

– btw die u moet aangeven, omdat de btw naar u is verlegd.

Bijvoorbeeld door de toepassing van een verleggingsregeling genoemd bij vraag 2a, vraag 4a of 4b

 

Dat zou dus betekenen dat je die BTW wel weer bij 5b op mag geven. Dat klopt toch niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik Nedzhibes reactie zie, gewoon opnemen als ware het een NL factuur en dus is de btw voorbelasting.

 

Logisch dan, maar ik begrijp niet hoe ik het kan herkennen. Puur omdat zij toevallig 21% btw specificeren en zelf in Ierland geen 21%klasse hebben? Wat als een land dit wel heeft, dan is er dus geen herkenningspunt voor mij?

Link naar reactie
  • 0

Ok. Dit betreft overigens iCloud kosten. Maakt dat nog verschil Nedzhibe?

De aankopen worden gezien als een binnenlandse transactie ... vandaar de NL BTW.

Mmm,

5b Voorbelasting

Voorbelasting is Nederlandse btw op goederen en diensten die u voor uw onderneming hebt aangeschaft of afgenomen. De voorbelasting bestaat onder meer uit:

– btw die andere ondernemers aan u in rekening hebben gebracht

– btw die u moet aangeven, omdat de btw naar u is verlegd.

Bijvoorbeeld door de toepassing van een verleggingsregeling genoemd bij vraag 2a, vraag 4a of 4b

 

Dat zou dus betekenen dat je die BTW wel weer bij 5b op mag geven. Dat klopt toch niet?

 

Waarom zou dat niet kloppen?

 

Zoals eerder gezegd en geschreven ... Ierland kent een hoog BTW-tarief van 23%. De 21% BTW op de Apple-faktuur is geen Iers BTW-tarief, maar een Nederlands BTW-tarief en dus op te nemen in rubriek 5b (voorbelasting).

 

Aangezien Apple geen intracommunautaire levering verricht, valt er niets te verleggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Van Apple ontvang ik een factuur vanuit Ierland, met daarop wel netjes 21% btw vermeld.

Het is nogal simpel. Ze hebben je een factuur gestuurd met Nederlandse btw. Jij mag die btw gewoon terugvragen als voorheffing (net als ieder andere factuur met - Nederlandse - btw). Nix geen moeilijk gedoe. Het bedrag zonder btw mag je verder als kosten boeken, net zoals je ook altijd doet met binnenlandse aankopen.

 

Apple draagt deze btw namelijk ook gewoon af aan Nederland, maar via een omweggetje via de Ierse Belastingdienst. Het verwarrende is wellicht dat het feitelijk een intracommunautaire levering lijkt (er wordt immers binnen de EU geleverd), maar niet voor de omzetbelasting. De btw wordt geheven als ware Apple in Nederland.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Apple maakt het verwarrend door geen Nederlands adres op de factuur te zetten.

Er staat als adres Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ierland. Btw-nr. Ierland: IE9700053D

 

Eh, waarom zouden ze dat moeten?

 

Doe je als Nederlandse ondernemer toch ook niet, op het moment dat je een elektronische dienst met buitenlandse BTW factureert (het MOSS gebeuren)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.