• 0

Ik wil starten maar heb geen idee.

Hey iedereen,

 

Ik speel al een lange tijd met het idee om zelfstandige te worden.

 

Ik wordt morgen 22 jaar en weet al heel lang dat ik "ooit" mijn eigen business wil starten.

 

Ondertussen werk ik enkele maanden in een bedrijf waar ik verkoper/vertegenwoordiger ben. (Anti- verkoop)

 

Dit is iets wat ik heel graag doe, producten en service 'verkopen'.

 

Ik zou dus graag starten het enige dat mij echt tegenhoudt is een goed idee hebben, wat kan ik verkopen, waar zijn mensen naar op zoek... Ik vind maar geen antwoorden en hoop via deze weg wat inzicht te krijgen hierin.

 

Alvast bedankt en een fijn weekend!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Beliked,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Op jouw vraag hebben we hier denk ik geen pasklaar antwoord.

 

Ik denk dat je aan zelfonderzoek of bewustwording moet werken en dat het vervolg dan vooral uit jouzelf zou moeten komen. Met de tijd loop je ongetwijfeld tegen een mooie ondernemerskans aan.

 

Je bent 21 of 22 jaar jong, wat voor werkervaring of scholing heb je als basis?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Beliked,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Op jouw vraag hebben we hier denk ik geen pasklaar antwoord. Ik denk dat je aan zelfonderzoek of bewustwording moet werken en dat dat dan vooral uit jouzelf zou moeten komen. Met de tijd loop je ongetwijfeld tegen een mooie kans aan.

 

Je bent 21 of 22 jaar jong, wat voor werkervaring of scholing heb je als basis?

 

Groet,

 

Highio

 

Dag Highio,

 

Dankuwel!

 

Ik ben echt heel vaak aan 't nadenken wat ik zou willen doen, ik krijg constant hetzelfde antwoord en dat is verkopen. Ik krijg maar steeds geen antwoord in 'WAT'...

 

Ik heb topsport gedaan (voetbal) maar door medische reden moeten stoppen. Een opleiding boekhouder en een paar maand gewerkt als boekhouder in een bedrijf waar ik mijn passie voor 'communicatie' ontdekt heb. Daarom een sprong in het diepe genomen en nu ben ik verkoper/Vertegenwoordiger in een IT bedrijf waar ik heel goed bezig ben. Alleen weet ik nu al zeker dat ik niet voor een 'baas' wil blijven werken en heel graag op mijn eigen (evt met mijn vriendin) zou willen starten.

 

Bedankt voor jouw inbreng!

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent dan kennelijk niet geschoold of getraind in verkoop, misschien is dat als eerste stap toch (nog) de moeite van het overwegen waard. Wat biedt jouw werkgever aan mogelijkheden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je bent dan kennelijk niet geschoold of getraind in verkoop, misschien is dat als eerste stap toch (nog) de moeite van het overwegen waard. Wat biedt jouw werkgever aan mogelijkheden?

 

Groet,

 

Highio

 

Dat klopt. Ik heb geen ervaring in de verkoop en geen opleiding gehad.

Desondanks heb ik (vermoedelijk) de overtuigingskracht en motivatie om een topverkoper te worden...

 

Wat bedoel je met het laatste? Ik heb de eerste weken opleidingen gekregen that's it.

Dit is de eerste maand dat ik alleen op de baan ga bij klanten en heb de meeste contracten binnengehaald van alle verkopers (niet dat dit er toe doet, maar het is wel leuk meegenomen).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel met mijn reactie dat je de leeftijd hebt om nog te studeren. Ga eens een open gesprek aan met jouw werkgever wat deze aan studiefaciliteiten biedt buiten een basistraining...

 

...of waarom voorlopig niet terug naar een grotere werkgever in boekhouding/accountancy met deze ambitie?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandige wordt je niet zo maar ...... of wel? Misschien wel, lees verder.

 

Als ik om mij heen kijk zie ik vaak bijzonder slechte service, en denk: dat kan ik beter. Dat is waarschijnlijk waar, want ik ben heel goed als ik mij ergens in vastbijt. Ik zou een veel betere schoenenverkoper zijn bij mijn vaste schoenenzaak waar ik kom, alleen met mijn huidige job verdien ik meer/beter. Bij de groeteboer ... eveneens (voorbeelden, want niet waar).

 

Pin je niet vast op het "wat", maar op jouw meerwaarde (ten opzichte van de concurrentie). Als je denkt dat je beter bent dan de concurrentie, kan dat al goed genoeg zijn. Blijft over of dat voldoening geeft in werk en financiële compensatie.

 

Er wordt gezegd dat ondernemen is 95% transpiratie en 5% inspiratie. Nou, als jij het gevoel hebt dat je beter bent dan wat je om je heen ziet, en die transpiratie wil geven, dan is gaat het wel goed komen. Geen domme dingen doen, wat raad/advies inslaan waar je expertise ontbreekt, en je bent absoluut op de goede weg.

Link naar reactie
  • 1

Je bent in de juiste omstandigheden om hetgeen je wilt voor te bereiden. Binnen je baan heb je tijd om reserves op te bouwen, ervaring op te doen en fouten te maken. Maak gebruik van die omstandigheid en doe er je voordeel mee.

 

Bij ondernemen komt veel meer kijken dan alleen je doen waar je goed in bent. Je krijgt te maken met allerlei onzekerheden en afhankelijkheden. Die kun je deels pareren door je goed voor te bereiden en niet te snel te starten.

 

En dat idee? Geef het tijd en dan komt het vast wel op je weg...

 

Link naar reactie
  • 0
Dit is de eerste maand dat ik alleen op de baan ga bij klanten en heb de meeste contracten binnengehaald van alle verkopers (niet dat dit er toe doet, maar het is wel leuk meegenomen).
Verkopen is één aspect van ondernemen, dus daar heb je al (het begin van) wat ervaring mee.

 

Je moet ondernemen ook niet overschatten hoor. Veel ondernemers hebben nooit echt een idee gehad. Die namen de boerderij over van pa. Begonnen een winkel in plaats B omdat dezelfde winkel in plaats A het goed deed. Kochten een franchise. Bij McDonald's zijn het vaak mensen die een paar jaar meedraaien als werknemer die een franchise krijgen om verderop een zaak te beginnen.

 

Zorg dat je je ervaring verbreedt. Leer wat bij. Hop een paar jobs. Kijk eens rond. Het idee komt vanzelf naar je toe.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
wat kan ik verkopen, waar zijn mensen naar op zoek

Affiniteit. Tot welke producten voel jij je het meest aangetrokken? Waar heb je 100% interesse in? Probeer binnen die gebieden te onderzoeken waar vraag naar is. Je moet je aandacht richten op producten waar jij een sterk gevoel bij hebt. Misschien is datgene wat je nu verkoopt wel iets. Anders moet je een soort zelfanalyse maken van wat jou in het dagelijks leven qua producten het meest interesseert. Passie voor je product is de basis, dat is stap 1. Dus als het product jou grote innerlijke energie geeft en je er alles mee wilt doen, alles over wilt weten, dan zit je in de juiste richting en kan je inzoomen om te kijken waar de kansen liggen.

Link naar reactie
  • 0

Jij wilt scoren!

Was je spits? ;-)

Als je uit de topsport komt heb je waarschijnlijk meer energie dan je nodig hebt om je baan te doen, en meer behoefte aan actie dan je nu krijgt.

Als je nou eens ex-topsporters aan bedrijven gaat verkopen ;), zitten er genoeg met hetzelfde gevoel: ik wil IETS, maar WAT NU?

Atleten willen bewegen - dat is een soort oerdrive die niet te stuiten is.

 

Doe wat meer soul searching om te ontdekken wat je drijft en wat je talenten zijn. Leer je (mentale) energie beheersen en kanaliseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel met mijn reactie dat je de leeftijd hebt om nog te studeren. Ga eens een open gesprek aan met jouw werkgever wat deze aan studiefaciliteiten biedt buiten een basistraining...

 

...of waarom voorlopig niet terug naar een grotere werkgever in boekhouding/accountancy met deze ambitie?

 

Groet,

 

Highio

 

Ik wil heel graag in de verkoop blijven waar ik met commissie werk aangezien ik dan weet waarvoor ik werk. Boekhouding/accountancy spreekt mij niet meer aan (bureaujob 9-5) is niets meer voor mij...

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandige wordt je niet zo maar ...... of wel? Misschien wel, lees verder.

 

Als ik om mij heen kijk zie ik vaak bijzonder slechte service, en denk: dat kan ik beter. Dat is waarschijnlijk waar, want ik ben heel goed als ik mij ergens in vastbijt. Ik zou een veel betere schoenenverkoper zijn bij mijn vaste schoenenzaak waar ik kom, alleen met mijn huidige job verdien ik meer/beter. Bij de groeteboer ... eveneens (voorbeelden, want niet waar).

 

Pin je niet vast op het "wat", maar op jouw meerwaarde (ten opzichte van de concurrentie). Als je denkt dat je beter bent dan de concurrentie, kan dat al goed genoeg zijn. Blijft over of dat voldoening geeft in werk en financiële compensatie.

 

Er wordt gezegd dat ondernemen is 95% transpiratie en 5% inspiratie. Nou, als jij het gevoel hebt dat je beter bent dan wat je om je heen ziet, en die transpiratie wil geven, dan is gaat het wel goed komen. Geen domme dingen doen, wat raad/advies inslaan waar je expertise ontbreekt, en je bent absoluut op de goede weg.

Ik begrijp je volledig en bedankt voor je inbreng!

 

Het probleem is dat ik mijn eigen nogal onderschat waardoor ik het gevoel krijg dat ik 'nergens' goed in ben. Waar ik nu werk(in de verkoop) heb ik gemerkt dat als je doorzettingsvermogen hebt en wilt leren dat heel veel mogelijk is. Ik kwam daar toe en de enige reden dat ik de job gekregen heb is omdat ik mijn eigen verkocht heb... Ik kon nog geen pen verkopen. Door veel over de producten, service en 'communicatie' te 'leren' en te oefenen merk ik dat alles vanzelf begint te gaan.

 

Moest ik mijn eigen niet zo onderschatten en weten waar ik echt goed in ben dan zou dat al veel helpen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Je bent in de juiste omstandigheden om hetgeen je wilt voor te bereiden. Binnen je baan heb je tijd om reserves op te bouwen, ervaring op te doen en fouten te maken. Maak gebruik van die omstandigheid en doe er je voordeel mee.

 

Bij ondernemen komt veel meer kijken dan alleen je doen waar je goed in bent. Je krijgt te maken met allerlei onzekerheden en afhankelijkheden. Die kun je deels pareren door je goed voor te bereiden en niet te snel te starten.

 

En dat idee? Geef het tijd en dan komt het vast wel op je weg...

 

Dat klopt wel, het is gewoon dat ik al een paar jaar met het idee speel om op 'vroege' leeftijd zelfstandige te worden. Nu ik iets ouder wordt begint de tijd precies te dringen terwijl ik eigenlijk nog maar 22 ben..

Link naar reactie
  • 0

Dit is de eerste maand dat ik alleen op de baan ga bij klanten en heb de meeste contracten binnengehaald van alle verkopers (niet dat dit er toe doet, maar het is wel leuk meegenomen).
Verkopen is één aspect van ondernemen, dus daar heb je al (het begin van) wat ervaring mee.

 

Je moet ondernemen ook niet overschatten hoor. Veel ondernemers hebben nooit echt een idee gehad. Die namen de boerderij over van pa. Begonnen een winkel in plaats B omdat dezelfde winkel in plaats A het goed deed. Kochten een franchise. Bij McDonald's zijn het vaak mensen die een paar jaar meedraaien als werknemer die een franchise krijgen om verderop een zaak te beginnen.

 

Zorg dat je je ervaring verbreedt. Leer wat bij. Hop een paar jobs. Kijk eens rond. Het idee komt vanzelf naar je toe.

 

Klopt volledig wat je zegt.

Mijn vader is eigenlijk mijn grote voorbeeld. Had niets op zijn 30e, opleidingen beginnen volgen in de verzekeringen en weten dat hij beter was dan anderen. De stap naar zelfstandige verzekeringsmakelaar genomen en met heel veel succes..

Link naar reactie
  • 0

wat kan ik verkopen, waar zijn mensen naar op zoek

Affiniteit. Tot welke producten voel jij je het meest aangetrokken? Waar heb je 100% interesse in? Probeer binnen die gebieden te onderzoeken waar vraag naar is. Je moet je aandacht richten op producten waar jij een sterk gevoel bij hebt. Misschien is datgene wat je nu verkoopt wel iets. Anders moet je een soort zelfanalyse maken van wat jou in het dagelijks leven qua producten het meest interesseert. Passie voor je product is de basis, dat is stap 1. Dus als het product jou grote innerlijke energie geeft en je er alles mee wilt doen, alles over wilt weten, dan zit je in de juiste richting en kan je inzoomen om te kijken waar de kansen liggen.

Waar ik nu werk is een IT bedrijf. Ik geloofde niet volledig in het concept maar hoe meer ik er met bezig ben hoe meer ik erin geloof dat ze met onze diensten voordeliger en effecienter werken. Dus ik denk dat als je eender welk product 'lanceert/verkoopt' en er genoeg met bezig bent dat je er zelf ook volledig in gaat geloven.

Ik denk dat websites verkopen ook iets is dat mij zo interesseren voor zelfstandigen. Iedereen heeft dit nodig... Alleen ben ik geen IT'r die een website kan creëren..

Link naar reactie
  • 0

Jij wilt scoren!

Was je spits? ;-)

Als je uit de topsport komt heb je waarschijnlijk meer energie dan je nodig hebt om je baan te doen, en meer behoefte aan actie dan je nu krijgt.

Als je nou eens ex-topsporters aan bedrijven gaat verkopen ;), zitten er genoeg met hetzelfde gevoel: ik wil IETS, maar WAT NU?

Atleten willen bewegen - dat is een soort oerdrive die niet te stuiten is.

 

Doe wat meer soul searching om te ontdekken wat je drijft en wat je talenten zijn. Leer je (mentale) energie beheersen en kanaliseren.

 

Haha ZALIG!

Helaas was ik doelman..

Ik heb inderdaad heel veel energie en ik hou van uitdagingen.

 

Zou je mij meer uitleg kunnen geven bij 'ex topsporters aan bedrijven verkopen'?

Bedankt voor je inbreng!!

Link naar reactie
  • 0

Je wilt starten, maar je hebt geen idee. Volgens mij geef je in onderstaand bericht al 2 ideeen op, los van alle andere ideeen die je hebt ontvangen (en iets wat je nu niet kan, kan je leren, op voorwaarde dat je het ook écht wilt, dat er een basisinteresse aanwezig is).

 

Waar ik nu werk is een IT bedrijf. Ik geloofde niet volledig in het concept maar hoe meer ik er met bezig ben hoe meer ik erin geloof dat ze met onze diensten voordeliger en effecienter werken. Dus ik denk dat als je eender welk product 'lanceert/verkoopt' en er genoeg met bezig bent dat je er zelf ook volledig in gaat geloven. Ik denk dat websites verkopen ook iets is dat mij zo interesseren voor zelfstandigen. Iedereen heeft dit nodig... Alleen ben ik geen IT'r die een website kan creëren..

 

Ideeën genereren is meestal ook gewoon een kwestie van continu jezelf de vraag stellen; ik heb geen idee, wat ga ik starten? Hierdoor forceer je jezelf om na te denken en zo ontstaan ideeen. Door er voortdurend over na te denken. En consumeer zoveel mogelijk relevante informatie, want dat geeft stof tot nadenken. Hoe meer stof tot nadenken, hoe meer potentiële ideeen kunnen ontstaan. Lees veel, brainstorm veel. Het helpt daarbij wel als je eerst een richting bepaalt. Als je totaal niets hebt met potten en pannen, kan je dat gebied alvast schrappen. Beginnen bij interessegebieden, comptenties, drijfveren, talenten, persoonlijke kwaliteiten etc. kortom, een zeer uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek, is de beste manier om te beginnen te bepalen welke pad je moet gaan bewandelen. Want vanaf die startpositie kan je steeds scherper focussen en vervolgens ook duidelijk krijgen waar de kansen liggen (bijvoorbeeld door veel te lezen op fora, waar gebruikers vragen stellen of hun behoeftes aangeven).

 

Als ik zelf opnieuw zou starten en ik zou starters willen helpen met het scherp krijgen van hun plan/ambitie/doel, dan zou ik dit topic tegenkomen (liefst meerdere soortgelijke), waaruit blijkt dat er vraag is naar mijn dienst: mensen helpen die willen starten als zelfstandige, maar nog geen idee hebben wat te doen. Kortom, als je eenmaal duidelijk helpt binnen welk gebied je het moet zoeken, is het vrij makkelijk om te onderzoeken of er vraag (niet te snel conclusies trekken, dat ook vervolgens weer verder breed gaan onderzoeken).

 

Alles begint met een ondernemingsplan.

 

En niet alles hoeft meteen perfect. Zie het als carriere-experiment. Of nog beter, doe eerst ervaring op binnen het gebied waarin je actief wilt worden (als je eenmaal zover bent), en verricht wat gratis werk o.i.d. Test jezelf eerst voordat je definitief van start gaat. Het enige doel is op dat moment, om te kijken hoe het je vergaat en of je het leuk vind; belangrijke indicatoren om in te schatten of er een kans van slagen is. Je hoeft echt niet op je 22e zo snel mogelijk als zelfstandige van start te gaan. Hoe beter de voorbereiding en hoe meer relevante ervaring, hoe hoger de kans van slagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Moest ik mijn eigen niet zo onderschatten en weten waar ik echt goed in ben dan zou dat al veel helpen denk ik.

 

Pas op dat je niet in de valkuil van overcompensatie valt.. Gebruik je "zwakke punten" niet om opeens heel daadkrachtig te gaan doen, dat geeft ongelukken..

Je hebt een paar maanden als boekhouder gewerkt.. dat beviel niet.. ok

Nu werk je "al" een paar maanden als verkoper.. maar dat maakt je nog geen goede verkoper..

Het zou een vrij duidelijke overschatting zijn als je nu opeens maar ondernemer wordt en verkoper voor het eerste de beste "goede idee" dat iemand hier (of elders) roept.

 

- Je mag terecht trots zijn op het feit dat je jezelf naar binnen hebt gepraat als verkoper, terwijl je daar geen ervaring mee had.

- Je mag terecht trots zijn op het feit dat je in korte tijd veel hebt geleerd en al leuke successen behaald.

 

Maar realiseer je ook dat in verkoop de successen van dit jaar, volgend jaar de (minimum) norm zijn. Je hebt nog veel te leren in de praktijk voordat je echt een goede verkoper bent. Iets minder netjes gezegd, je moet eerst nog een paar keer op je bek gaan voor je het vak echt begrijpt. Niks bijzonders hoor dat geld voor elk vak.. Topsporter ben je ook niet geworden door 6 maanden braaf 2x per week een uurtje naar de training te gaan, dat was ook jaren keihard werken.. en je deed het in de sport die jij het leukste vond.. en niet omdat deze club in deze sport toevallig nog wel een plekje had voor een zichzelf onderschattende jonge man met wat tijd over.. ;)

 

Voor verkoper en ondernemer geldt hetzelfde.. Ga dus niet zomaar een onderneming starten "omdat je dat zo graag wilt" met een idee wat niet bij je past. Ik ben een beetje bang dat jij anders dol enthousiast op de volgende hype duikt (zoals de fidget spinners afgelopen jaar) om er na een paar maanden achter te komen dat het oersaai is om die ronddraaiende driehoekjes te verkopen of dat na een paar maanden de handel ook weer dood is, maar jou zeecontainer vol fidget spinners net is aangekomen in de Rotterdamse haven..

 

Dus zie die droom van ondernemer worden meer als het contracteren bij een topclub.. dat doe je normaal ook niet binnen paar maanden nadat je begonnen bent met trainen.

Je wilt dat de rest van je leven doen, toch? dus maakt het dan uit of je op je 22 of "pas" op je 25e (of misschien pas je 28e) ondernemer bent omdat dan pas het idee dat bij jou past voorbij komt en waarmee je een (stabiele) onderneming kunt bouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hey iedereen,

 

Ik speel al een lange tijd met het idee om zelfstandige te worden.

 

Ik wordt morgen 22 jaar en weet al heel lang dat ik "ooit" mijn eigen business wil starten.

 

Ondertussen werk ik enkele maanden in een bedrijf waar ik verkoper/vertegenwoordiger ben. (Anti- verkoop)

 

Dit is iets wat ik heel graag doe, producten en service 'verkopen'.

 

Ik zou dus graag starten het enige dat mij echt tegenhoudt is een goed idee hebben, wat kan ik verkopen, waar zijn mensen naar op zoek... Ik vind maar geen antwoorden en hoop via deze weg wat inzicht te krijgen hierin.

 

Alvast bedankt en een fijn weekend!

 

 

Had je birthday blues?

Het klinkt best wel komisch moet ik zeggen. Vers 22 jaar en spreken over "al heel lang" en "ooit". ;) Daarnaast een serieus punt, prima dat je vader je grote

voorbeeld/inspiratie is. Hopelijk probeer je jezelf niet te meten aan hem of jezelf te bewijzen dat zou namelijk niet 'gezond' zijn. De rede waarom ik dat zeg is omdat jij simpelweg je eigen pad moet afleggen. Dat moeten we allemaal. Ik beproef dat er een soort van haast/druk is in heel je manier van schrijven. Dat HET IDEE er allang had moeten zijn... Ik zie geen enkele reden waarom HET IDEE er al had kunnen zijn.

 

Van wat ik begrijp van je verhaal deed je eerst voetbal, vanwege medische redenen werd dat boekhouden en nu ben je saleskoning bij een bedrijf (de eerste en enige sales baan tot nu toe?). Lijkt me dat je nu dus prima opweg bent om leuke ervaringen op te doen in de verkoop wereld. Verkopers verkopen dingen, ze bedenken ze niet.

 

Ondernemen test jouw zelfredzaamheid en de kunst van het inschakelen van hulp en 1001 andere dingen. Er is geen coach en er is geen team zoals bij voetbal. Dat ben jij allemaal tegelijk. Dus ga jezelf coachen of laat je coachen en train/doe zelfstudie elke dag.

 

Wat train/bestudeer je dan?

 

"Design Thinking" en "Ideation"

Zoek op content van Harvard of Stanford university hierover op YouTube (vind ikzelf de meest waardevol)

 

Harvard i-lab | The Ideation Framework with Josh Wexler

https://dschool.stanford.edu/resources/

 

Pak eens een trial op een Learning Platform

https://www.lynda.com/search?q=design+thinking

 

Docs

https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/dtbcresources/wiki/3be19/attachments/c72b7/Innovation-at-Work-Ideate-worksheets-April-2014-V3.pdf?sessionID=d70752f1151faf7aa2b4775061c41b2c51501894

https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/74b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf

etc.

 

Lees de boeken die je echt motiveren

I'm hungry

https://www.bol.com/nl/f/i-m-hungry/9200000009984299/

Breken met Banken

https://www.bol.com/nl/p/breken-met-banken/9200000065760921/

 

Toevoegingen:

How To Get Startup Ideas

http://paulgraham.com/startupideas.html

Harvard i-lab | Discovering the Right Product for Your Startup with Abby Fichtner

 

Link naar reactie
  • 0

Moest ik mijn eigen niet zo onderschatten en weten waar ik echt goed in ben dan zou dat al veel helpen denk ik.

 

Pas op dat je niet in de valkuil van overcompensatie valt.. Gebruik je "zwakke punten" niet om opeens heel daadkrachtig te gaan doen, dat geeft ongelukken..

Je hebt een paar maanden als boekhouder gewerkt.. dat beviel niet.. ok

Nu werk je "al" een paar maanden als verkoper.. maar dat maakt je nog geen goede verkoper..

Het zou een vrij duidelijke overschatting zijn als je nu opeens maar ondernemer wordt en verkoper voor het eerste de beste "goede idee" dat iemand hier (of elders) roept.

 

- Je mag terecht trots zijn op het feit dat je jezelf naar binnen hebt gepraat als verkoper, terwijl je daar geen ervaring mee had.

- Je mag terecht trots zijn op het feit dat je in korte tijd veel hebt geleerd en al leuke successen behaald.

 

Maar realiseer je ook dat in verkoop de successen van dit jaar, volgend jaar de (minimum) norm zijn. Je hebt nog veel te leren in de praktijk voordat je echt een goede verkoper bent. Iets minder netjes gezegd, je moet eerst nog een paar keer op je bek gaan voor je het vak echt begrijpt. Niks bijzonders hoor dat geld voor elk vak.. Topsporter ben je ook niet geworden door 6 maanden braaf 2x per week een uurtje naar de training te gaan, dat was ook jaren keihard werken.. en je deed het in de sport die jij het leukste vond.. en niet omdat deze club in deze sport toevallig nog wel een plekje had voor een zichzelf onderschattende jonge man met wat tijd over.. ;)

 

Voor verkoper en ondernemer geldt hetzelfde.. Ga dus niet zomaar een onderneming starten "omdat je dat zo graag wilt" met een idee wat niet bij je past. Ik ben een beetje bang dat jij anders dol enthousiast op de volgende hype duikt (zoals de fidget spinners afgelopen jaar) om er na een paar maanden achter te komen dat het oersaai is om die ronddraaiende driehoekjes te verkopen of dat na een paar maanden de handel ook weer dood is, maar jou zeecontainer vol fidget spinners net is aangekomen in de Rotterdamse haven..

 

Dus zie die droom van ondernemer worden meer als het contracteren bij een topclub.. dat doe je normaal ook niet binnen paar maanden nadat je begonnen bent met trainen.

Je wilt dat de rest van je leven doen, toch? dus maakt het dan uit of je op je 22 of "pas" op je 25e (of misschien pas je 28e) ondernemer bent omdat dan pas het idee dat bij jou past voorbij komt en waarmee je een (stabiele) onderneming kunt bouwen.

 

Hartelijk bedankt voor jouw inbreng!

Alles wat je zegt klopt wel... Ik zou beter eest nog wat research doen ondanks dat ik heel graag als ondernemer wil starten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hey iedereen,

 

Ik speel al een lange tijd met het idee om zelfstandige te worden.

 

Ik wordt morgen 22 jaar en weet al heel lang dat ik "ooit" mijn eigen business wil starten.

 

Ondertussen werk ik enkele maanden in een bedrijf waar ik verkoper/vertegenwoordiger ben. (Anti- verkoop)

 

Dit is iets wat ik heel graag doe, producten en service 'verkopen'.

 

Ik zou dus graag starten het enige dat mij echt tegenhoudt is een goed idee hebben, wat kan ik verkopen, waar zijn mensen naar op zoek... Ik vind maar geen antwoorden en hoop via deze weg wat inzicht te krijgen hierin.

 

Alvast bedankt en een fijn weekend!

 

 

Had je birthday blues?

Het klinkt best wel komisch moet ik zeggen. Vers 22 jaar en spreken over "al heel lang" en "ooit". ;) Daarnaast een serieus punt, prima dat je vader je grote

voorbeeld/inspiratie is. Hopelijk probeer je jezelf niet te meten aan hem of jezelf te bewijzen dat zou namelijk niet 'gezond' zijn. De rede waarom ik dat zeg is omdat jij simpelweg je eigen pad moet afleggen. Dat moeten we allemaal. Ik beproef dat er een soort van haast/druk is in heel je manier van schrijven. Dat HET IDEE er allang had moeten zijn... Ik zie geen enkele reden waarom HET IDEE er al had kunnen zijn.

 

Van wat ik begrijp van je verhaal deed je eerst voetbal, vanwege medische redenen werd dat boekhouden en nu ben je saleskoning bij een bedrijf (de eerste en enige sales baan tot nu toe?). Lijkt me dat je nu dus prima opweg bent om leuke ervaringen op te doen in de verkoop wereld. Verkopers verkopen dingen, ze bedenken ze niet.

 

Ondernemen test jouw zelfredzaamheid en de kunst van het inschakelen van hulp en 1001 andere dingen. Er is geen coach en er is geen team zoals bij voetbal. Dat ben jij allemaal tegelijk. Dus ga jezelf coachen of laat je coachen en train/doe zelfstudie elke dag.

 

Wat train/bestudeer je dan?

 

"Design Thinking" en "Ideation"

Zoek op content van Harvard of Stanford university hierover op YouTube (vind ikzelf de meest waardevol)

 

Harvard i-lab | The Ideation Framework with Josh Wexler

https://dschool.stanford.edu/resources/

 

Pak eens een trial op een Learning Platform

https://www.lynda.com/search?q=design+thinking

 

Docs

https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/dtbcresources/wiki/3be19/attachments/c72b7/Innovation-at-Work-Ideate-worksheets-April-2014-V3.pdf?sessionID=d70752f1151faf7aa2b4775061c41b2c51501894

https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/74b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf

etc.

 

Lees de boeken die je echt motiveren

I'm hungry

https://www.bol.com/nl/f/i-m-hungry/9200000009984299/

Breken met Banken

https://www.bol.com/nl/p/breken-met-banken/9200000065760921/

 

Toevoegingen:

How To Get Startup Ideas

http://paulgraham.com/startupideas.html

Harvard i-lab | Discovering the Right Product for Your Startup with Abby Fichtner

 

Harde waarheid.

Ik denk inderdaad dat ik mezelf die druk opleg en dat ik al lang een idee had moeten hebben maar helaas.

Bedankt voor jouw handige links en dergelijke !!

Link naar reactie
  • 0

Harde waarheid.

Ik denk inderdaad dat ik mezelf die druk opleg en dat ik al lang een idee had moeten hebben maar helaas.

Bedankt voor jouw handige links en dergelijke !!

 

Laat je niet tegenhouden door die waarheid of jezelf. :)

Gewoon bij het begin (van je avontuur) beginnen.

Hopen dat alles vanzelf komt is voor dromers. Veel succes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.