In mijn eerste jaar als ondernemer, 2017, heb ik mijn zakelijke kosten voornamelijk betaald vanaf mijn priverekening. Nu ik met de inkomstenbelastingaangifte bezig ben, heb ik begrepen dat ik vorig jaar eigenlijk het geld had moeten overmaken naar mijn prive rekening maar dat heb ik niet gedaan.

 

Omdat 2017 inmiddels is afgesloten begrijp ik dat ik dit nu niet alsnog kan doen en zal ik de kosten op een andere manier moeten verwerken. Mij is aangeraden om deze kosten als kortlopende schuld (aan mijn priverekening) te boeken. Is dit inderdaad de juiste manier? Ik kan hier weinig over op internet vinden.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat is niet de juiste manier.. in een eenmanszaak kun je geen schulden aan jezelf hebben.

 

Als je zakelijke kosten vanaf je priverekening hebt betaald dan noem je dat een privestorting.

Als er ook omzet op je priverekening is binnengekomen dan noem je dat een prive opname.

Per saldo komt dat samen onder je kapitaal rekening (ook wel eigen vermogen) met de winst of het verlies.

 

het is geen ramp hoe je het hebt gedaan. Over het algemeen adviseert men wel om de zaak en prive zo goed mogelijk gescheiden te houden door een eigen bankrekening voor je onderneming te hebben en alles in principe via die rekening te laten lopen.

Als je prive geld nodig hebt om van te leven kun je het best 1x per week of per maand een (vast) bedrag overboeken naar prive. (in niet prive kosten ook maar uit gemak via de zakelijke rekening laten lopen

Door het gescheiden te houden houd je zelf ook beter overzicht en heb je minder kans dat je kosten vergeet te boeken of juist dubbel boekt.

  • 0

Ik ben het inderdaad eerst gaan invullen, en heb later een balans gemaakt. Ik weet dat het niet zo hoort maar omdat ik als freelancer dacht een vrij eenvoudig verhaal te hebben heb ik er te weinig aandacht besteed.

 

Op het voorbeeld van Balans en V&W rekening waar je naar verwijst zie ik privestortingen nergens terugkomen, vandaar inderdaad mijn eerdere vraag of ik deze kosten nog ergens anders moet verwerken.

 

  • 0

Dat komt omdat de stortingen en opnames onderdeel zijn van je eigen vermogen.

 

Bijgaand heb ik een Excel sheet gemaakt die je zou kunnen gebruiken als "nette" balans en W&V rekening (gele vakjes invullen). Daar staat dan wel de privé opnames en stortingen in.

 

De geldende regel is:

Eigen vermogen eind jaar = Eigen vermogen begin jaar + Stortingen - Opnames + Winst

Zo controleert de belastingdienst het ook.

Je activa en passiva moeten dan ook nog gelijk zijn.

 

In principe heb je gelijk dat je bij je aangifte ook de balans en w&v rekening ingeeft. Maar het is natuurlijk handiger om dit van tevoren netjes te doen en dan pas in te voeren in plaats van dat je de aangifte je een waarschuwing laat geven dat je iets niet goed gedaan hebt.

Balans__winstverlies_2017.xlsx

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.