• 0

Huurder weigert spullen te verwijderen uit openbare ruimte

Hallo,

Wij hebben een pand in ons bezit die twee appartementen bevat die wij beiden verhuurd hebben aan natuurlijke personen. Een huurder stalt zijn persoonlijke eigendommen in de gemeenschappelijke openbare ruimte en weigert deze weg te halen. Wat zouden wij hiertegen kunnen doen? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste hvpetten01,

 

welkom als topic starter op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het ontgaat mij zo snel even in bovenstaande introductie, maar waarom vind jij dit een relevante vraag voor een ondernemersforum?

 

Zijn dit vervoersmiddelen die niet veilig op straat of in een berging kunnen staan? Beklaagt de andere huurder zich bij verhuurder? Of wat is het probleem?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wat staat er in de huurovereenkomst over spullen in de gemeenschappelijke ruimtes?

de meeste huurovk's zeggen daar iets over, vooral als de ruimte ook onderdeel van de vluchtroute is.

 

 

Er staat dat je er geen persoonlijke eigendommen mag plaatsen, maar er staat niet wat de verhuurder kan doen indien de huurder weigert dit te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste hvpetten01,

 

welkom als topic starter op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het ontgaat mij zo snel even in bovenstaande introductie, maar waarom vind jij dit een relevante vraag voor een ondernemersforum?

 

Zijn dit vervoersmiddelen die niet veilig op straat of in een berging kunnen staan? Beklaagt de andere huurder zich bij verhuurder? Of wat is het probleem?

 

Groet,

 

Highio

 

Voor ons is dit onze handel aangezien wij een kleine vastgoedonderneming die woningen verhuurt.

 

Het gaat om het gemeenschappelijke trappenhuis die niet bij de huurprijs is inbegrepen. Het gemeenschappelijke trappenhuis dient opgeruimd te zijn om 1) het woongenot van alle bewoners in het pand te vergroten, 2) om de hulpdiensten niet te belemmeren bij calamiteiten, en 3) de brandveiligheid.

 

Maar als deze huurder weigert om deze weg te halen, dan zou ik graag willen weten wat ik zou kunnen doen hiertegen. Kan ik de spullen weg laten halen?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het gaat om het gemeenschappelijke trappenhuis die niet bij de huurprijs is inbegrepen. Het gemeenschappelijke trappenhuis dient opgeruimd te zijn om 1) het woongenot van alle bewoners in het pand te vergroten, 2) om de hulpdiensten niet te belemmeren bij calamiteiten, en 3) de brandveiligheid.

 

Maar als deze huurder weigert om deze weg te halen, dan zou ik graag willen weten wat ik zou kunnen doen hiertegen. Kan ik de spullen weg laten halen?

 

Je wordt als verhuurder verantwoordelijk gesteld als er calamiteiten voordoen, die voorkomen hadden kunnen worden. Je kan er onmogelijk 24 uur/dag attent op zijn, regelmatige controle dient wel plaats te vinden.

 

De spullen weg halen en opslaan, je mag het niet weggooien, de prijs voor het opslaan in rekening brengen bij de huurder.

Link naar reactie
  • 0
Voor ons is dit onze handel aangezien wij een kleine vastgoedonderneming die woningen verhuurt.
Kwestie van afkijken in huurvoorwaarden van een grotere broer of zus (wooncorporatie)? Maar goed, die zijn in dit geval nog niet van toepassing verklaard.

 

Er staat dat je er geen persoonlijke eigendommen mag plaatsen,

Dan zijn de redelijke gevolgen voor huurder als deze geen gehoor geeft aan een verzoek.

 

Ik denk dat daar mogelijk wel een voor verhuurder of medehuurders bezwaarlijke of gevaarlijke situatie door toedoen van huurder voor nodig is...

 

...je spreekt verder van weigering, dus dan heeft jouw verzoek of vordering huurder kennelijk bereikt.

 

Het gaat om het gemeenschappelijke trappenhuis die niet bij de huurprijs is inbegrepen.

 

Dat lijkt me een vreemde of op z'n minst onzakelijke situatie.

 

Wat is concreet het probleem? Een fiets, een kinderwagen, een plant? Afval?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar dit artikel, dat legt het vrij aardig uit..

 

http://www.vbtm.nl/weblog/spullen-op-de-galerij

 

Als er nu niets staat over handhaving en sancties in de contracten moet je daar alsnog iets over gaan zeggen, mogelijk met een aanpassing van de huisregels o.i.d.

maar je kunt dus beginnen met een brief, daarna zo nodig sommeren (incl uitleg consequenties) en als dat niet werkt dagvaarden / rechtzaak aanspannen..

 

Er zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan als je eigendommen van huurders gaat weghalen. Jij kan ze op jou beurt niet zomaar weggooien. "omdat je vaak genoeg gewaarschuwd hebt" vooral als het om zaken als fietsen of kinderwagens gaat. Kortom

Ik kan me wel voorstellen dat je voor eigendommen die je moet opslaan een vergoeding rekent of misschien zelfs een boete, dat staat dan weer niet in bovenstaande blog..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als die spullen een vluchtroute blokkeren/belemmeren kan (en moet!) je ze verwijderen. Uiteraard mag je het niet zomaar weggooien, maar wel ergens opslaan en hier kosten voor in rekening brengen.

 

Uiteraard moet het wel redelijk en proportioneel zijn, iemand die pakweg een fiets op een galerij van een meter breed zet blokkeert niet per se een vluchtroute.

 

Wellicht zou je bijvoorbeeld bij de brandweer kunnen navragen of het een gevaarlijke situatie betreft indien de galerij of het trappenhuis een vluchtroute is, men is daar redelijk streng in.

Link naar reactie
  • 1

"Geachte bewoner,

 

We hebben u onlangs verzocht uw persoonlijke eigendommen te verwijderen uit het trappenhuis.

Het gemeenschappelijke trappenhuis dient opgeruimd te zijn om het woongenot van alle bewoners in het pand te waarborgen, om de hulpdiensten niet te belemmeren bij calamiteiten,en de brandveiligheid.

 

Tot dusver heeft u hier geen gehoor aan gegeven. We stellen u bij deze alsnog in de gelegenheid om binnen drie dagen na dagtekening van deze brief uw persoonlijke eigendommen elders te stallen. Wanneer uw spullen zich dan nog in het trappenhuis bevinden zullen wij deze laten verwijderen. Kosten voor transport en opslag elders zullen dan voor uw rekening zijn.

 

Met vriendelijke groet,

de verhuurder"

 

Zoiets? ;D

By the way: verstaat/begrijpt/leest deze bewoner Nederlands?

(in het kader van: dat kon nog wel eens uitmaken met de boodschap overdragen?)

 

Link naar reactie
  • 0
Uiteraard moet het wel redelijk en proportioneel zijn, iemand die pakweg een fiets op een galerij van een meter breed zet blokkeert niet per se een vluchtroute.

Als toch in het contract staat dat er geen persoonlijke eigendommen mogen staan maakt het toch niet uit of het wel of geen gevaarlijke situaties oplevert? Dan gaat het ook om het idee. En voordat je het weet gaat iedereen het doen wat wellicht wel weer gevaar op kan leveren.

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet het wel redelijk en proportioneel zijn, iemand die pakweg een fiets op een galerij van een meter breed zet blokkeert niet per se een vluchtroute.

 

Niet als het helder is, en je alle tijd hebt.

Maar als het donker is, er rook is en je in paniek bent is die fiets wel degelijk een blokkade.

 

Link naar reactie
  • 0

... en weigert deze weg te halen

"Weigeren" betekent voor mij iets anders dan "niet doen". Heb je alleen schriftelijk of via e-mail aangegeven dat de spullen verwijderd moeten worden? Of heb je de huurder ook gesproken? Heb je een reactie ontvangen en heeft de huurder daarbij aangegeven wat de reden is om de spullen niet te verwijderen?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet het wel redelijk en proportioneel zijn, iemand die pakweg een fiets op een galerij van een meter breed zet blokkeert niet per se een vluchtroute.

Als toch in het contract staat dat er geen persoonlijke eigendommen mogen staan maakt het toch niet uit of het wel of geen gevaarlijke situaties oplevert?

 

Dat iets in een contract staat, wil nog niet zeggen dat het redelijk is. Dat geldt met name voor overeenkomsten met woninghuurders, werknemers en consumenten.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat vind de rechter ook in de link die in mijn vorige bericht staat.

 

Daar is een zaak aangespannen tegen een huurder die daadwerkelijk (principieel) weigerde spullen van de galerij te halen. Mede met beroep op redelijkheid en dat het vroeger wel mocht (niet werd gehandhaafd)

 

De rechter vond dat de verhuurder de taak had om overlast te voorkomen en onbelemmerde doorgang te garanderen voor hulpdiensten. Daarnaast moet het makkelijk uitvoerbaar beleid zijn en hoeft niet van een verhuurder verwacht worden dat voor elk voorwerp wordt beoordeeld of het hinder veroorzaakt. Dus mocht deze een algemeen verbod instellen zonder telkens te hoeven beoordelen of een fiets, kinderwagen, bloempot nu feitelijk wel of niet hinder veroorzaakt.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet het wel redelijk en proportioneel zijn, iemand die pakweg een fiets op een galerij van een meter breed zet blokkeert niet per se een vluchtroute.

Als toch in het contract staat dat er geen persoonlijke eigendommen mogen staan maakt het toch niet uit of het wel of geen gevaarlijke situaties oplevert? Dan gaat het ook om het idee. En voordat je het weet gaat iedereen het doen wat wellicht wel weer gevaar op kan leveren.

 

Het maakt in die zin uit dat je als verhuurder op het moment dat je constateert dat een vluchtroute geblokkeerd is je verplicht bent dat de verhelpen: er is sprake van een acuut gevaarlijke situatie, en als je daar niets aan doet en vervolgens iemand niet kan vluchten en gewond raakt oid ben je er mogelijk nog voor aansprakelijk ook.

 

Dat is niet mag is een ander verhaal dan een veiligheidsprobleem natuurlijk. We hebben hier bijvoorbeeld gigantische portieken in het gebouw (denk aan 10x10 meter) waar je zonder enig veiligheidsprobleem een bankstel oid kunt neerzetten, maar dat mag niet. Als je dat structureel doet dan sommeert de VVE je wel de boel uit te ruimen, maar ik heb het ook wel eens een weekje gedaan omdat het grofvuil aanzienlijk later kwam dan mn nieuwe bankstel.

 

Tegen structureel stallen van spullen (bijvoorbeeld fietsen) wordt dus wel opgetreden, maar als iemand tijdens het klussen oid even wat meubels neerzet is er geen probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.