• 0

Indirect aanmerkelijk belang in IB opgeven?

Hallo,

 

Een vriend van mij is bezig om zijn IB aangifte 2017 in te vullen. Hij heeft een personal holding en via deze personal holding een belang van 35% in een werkmaatschappij.

 

Nu heeft hij bij de IB aangifte in Box 2 zijn 100% belang in de personal holding opgegeven. Dat lijkt me correct. Daarnaast heeft hij bij Box 2 ook zijn (indirecte) 35% belang in de werkmaatschappij opgegeven. Dat lijkt me niet correct omdat dit belang gehouden wordt door de holding en dus thuishoort in de VPB aangifte van de holding. Volgens mij moet dit dus uit de IB aangifte worden verwijderd.

 

Is mijn redenatie juist?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En als je dat nu niet weet? Stel dat ik 6% van Shell bezit? Moet ik dan alle aanmerkelijke belangen van Shell zien te achterhalen?

Alleen voor de aanmerkelijke belangen waar Shell dus 80% of meer van bezit, want anders zit jouw indirecte belang onder de 5% ;)

 

Maar inderdaad, zul je als multimiljardair met 6% Shell, in je IB-aangifte een leuke lijst (indirect) AB op kunnen bouwen ;D

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, we dwalen af.

Op zich dwalen we (nog) niet af. De vraag is inderdaad hoe ver je moet gaan. Als je werkmaatschappij weer een belang heeft in een andere BV, moet je dat dan ook opgeven? En als die BV weer een belang heeft in een andere BV? Elke keer kan dat indirecte belang natuurlijk afnemen als het geen 100% is maar op die manier kun je bij een wat groter bedrijf toch een heel lijstje vergaren.

 

En om het nog complexer te maken gaat het (indirecte?) aanmerkelijke belang dus ook over welk percentage directe familieleden aan dezelfde aandelen bezitten (ouders, kinderen en kleinkinderen inclusief partners).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/wanneer_hebt_u_een_aanmerkelijk_belang/

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, als je aandeelhouder bent van een holding met vele werkmaatschappijen daaronder dan weet je dat doorgaans wel.

 

Een cliënt van mij heeft 13 dochtermaatschappijen. Die zet ik echt niet in zijn box 2 allemaal. Ten eerste omdat er geen belastbaar dividend uit al die dochters via box 2 belast kan worden (want deelnemingsvrijstelling tussen die BV's en zijn holding) en ten tweede omdat de fiscus via de aangifte VPB van zijn holding exact weet welke dochtermaatschappijen eronder hangen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.