• 0

Eenmanszaak en opleidingskosten

Hallo allemaal, ik heb ooit eens een uitspraak (ik dacht rechtbank of Hof) gezien waarin geoordeeld is over iemand die een eenmanszaak heeft, vrijwel geen omzet heeft, maar wel een opleiding doet ten behoeve van dat bedrijf. Eindoordeel was dat er toch een onderneming werd gedreven. Kent iemand die uitspraak? Ik wil hem graag nalezen maar kan hem niet vinden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik herinner mij dat er overwogen werd dat iemand voor de ib toch als ondernemer kan kwalificeren ondanks dat zij geen omzet had en gedurende een jaar een beroepsopleiding deed om later in de onderneming wel omzet te gaan halen. Het ging over een therapeute meen ik.

 

Graag lees ik de overweging die gemaakt wordt hierover. M.a.w.: waarom is iemand ondernemer terwijl zij alleen een opleiding deed en er geen omzet is.

Link naar reactie
  • 0

ik heb ooit eens een uitspraak (ik dacht rechtbank of Hof) gezien waarin geoordeeld is over iemand die een eenmanszaak heeft, vrijwel geen omzet heeft, maar wel een opleiding doet ten behoeve van dat bedrijf. Eindoordeel was dat er toch een onderneming werd gedreven.

Ik ken de uitspraak niet, maar het lijkt erop dat de Ondernemerscheck hier wel rekening mee houdt. Eén van de (vele) voorwaarden om gezien te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting is dat je gemiddeld over de afgelopen 3 jaar meer dan 5.000 euro omzet moet hebben gedraaid.

 

Heel theoretisch gesproken zou je dus in jaar 1 en jaar 2 ten minste 7.500 euro per jaar kunnen draaien, om vervolgens tóch nog ondernemer voor de inkomstenbelasting te blijven, ook als je in het derde jaar geen omzet had.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het volgen van een opleiding wordt over het algemeen gezien als het verrijken van je persoonlijke bagage en dus per definitie als iets wat niets met je onderneming te maken heeft.

 

(Onderneming wordt dan opeens heel eng gezien; zet daarentegen zonnepanelen op het dak van je woonhuis en dat heeft dan opeens wél met je onderneming te maken.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.