• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mmmm... op elke bedreiging die we hier noemen antwoord je met "Dat valt wel mee"

De adviezen gaan het ene oor in en het andere oor uit.

 

Natuurlijk mag je dromen over "tien maal zoveel omzet" maar ik druk je echt op het hart om wat realistischer naar je bedrijf te kijken. Je hebt in het verleden je al vaker vertilt aan zaken en ik begin een patroon te zien in de manier waarop je een beetje als een als een kip zonder kop aan het rondrennen bent.

 

Ik zou je adviseren om eens met andere ondernemers te gaan praten hoe zij dingen aanpakken.

En dan vooral proberen goed te luisteren.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zit toch iets ongemakkelijks in het model. Om op te schalen heb je financiering (krediet) nodig, maar als je nu al geen ondernemersvergoeding overhoudt, wat blijft er dan over na de vergoeding van eventuele financieringskosten (rente, dividend).

 

Je wordt eigenlijk een Bolboer: werken voor de veiling en werken voor de bank. Veel omzet, geen inkomen.

 

Hoe kan je daar aan ontsnappen? Als er herhalingsaankopen zijn kan je herhaalkopers wellicht naar je eigen platform halen.

 

Sterkte. ;)

 

dat laatste is zeker de bedoeling.

en als ik geen groei hoef te financieren kan ik er prima geld voor salaris uithalen.

De marge die ik haal is niet slecht, maar is laag ten opzichte van de marge die ik op deze producten maak bij verkoop via eigen shops (die is juist weer vrij hoog).

het is dus niet dat er geen geld is voor salaris maar het is een keuze dat ik het er liever niet uithaal en daarmee groei financier.

een groei van 10 a 20 % per maand valt prima te financieren, maar groei van 30% wordt al wat lastiger maar als je dan over groei van 40 tot mogelijk 80% (of hoger als andere kanalen plots erg succesvol zouden blijken) per maand gaat praten wordt het snel lastiger.

 

Ik ga zo en zo mijn accountmanager bij groothandel nog eens polsen als hij me weer aanspreekt over hoe het gaat.

Zit bij die groothandel nu dit jaar op 250% van de inkoop over heel 2017. Die zien ook dat ik serieuze groei doormaak.

 

Link naar reactie
  • 0

Mmmm... op elke bedreiging die we hier noemen antwoord je met "Dat valt wel mee"

De adviezen gaan het ene oor in en het andere oor uit.

 

Natuurlijk mag je dromen over "tien maal zoveel omzet" maar ik druk je echt op het hart om wat realistischer naar je bedrijf te kijken. Je hebt in het verleden je al vaker vertilt aan zaken en ik begin een patroon te zien in de manier waarop je een beetje als een als een kip zonder kop aan het rondrennen bent.

 

Ik zou je adviseren om eens met andere ondernemers te gaan praten hoe zij dingen aanpakken.

En dan vooral proberen goed te luisteren.

 

Ik luister prima, en heb hier ook al veel nuttige dingen gelezen waar ik zeker verder mee ga.

Maar dat ik zaken verkeerd inschat heb je helemaal gelijk in. maar tot nu toe is het probleem dat ik de omzet veel te laag heb ingeschat.

Die droom over 10 x zoveel omzet is iets waar ik rekening mee moet gaan houden, moet juist stoppen met de omzet groei te onderschatten blijkt uit de huidige gang van zaken.

En als ik kijk naar wat er binnen Nederland gebeurd en wat er gebeurd met België waar ik op kleine schaal begonnen was durf ik totaal gen schatting meer te maken wat er gebeurd met echt grote landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk (waarbij andere Europese landen slechts 1 e-mail verwijderd zijn).

 

heb tot nu toe verschrikkelijk onderschat, moet nu dus wel met veel grotere groei rekening houden (of dat gebeurd is een volgende) maar moet wel als dat gebeurd de boel ook snel kunnen opschalen zodat ik aankan.

 

en dat als ik zegt dat bepaalde zaken wel meevallen leg ik ook uit waarom dat zo is.

 

 

Er zijn pas 3 dagen van de maand voorbij en kan nog veel gebeuren uiteraard maar op basis van deze 3 dagen extrapolerend naar rest van de maand (dus zonder verdere groei in rest van de maand) zou ik deze maand wederom 60% groei hebben ten opzichte van april.

Link naar reactie
  • 1

Niet lullig bedoeld, maar wat een bizarre hoeveelheid trots (in de zin van: enthousiasme) over hoe het je verloopt, terwijl het bedrijf in de basis nog niet eens op een sterk fundament staat. Je haalt je eigen inkomen er niet eens uit. Als ik één eenvoudige les mag benoemen uit mijn vorige ondernemerschap, is wel dat ik allergisch ben geworden voor woorden als:

 

- Ik denk!

- Ik moet nog!

- Dat zal dan wel!

- Dat komt dan wel!

- Dat komt vast wel goed!

- Ja maar, als dit, dan dat!

- Ja, maar!

- Ja, te gek! Helemaal leeiiiipppp!

 

Echt hoor, als ik mezelf zo hoor beredeneren in het het verleden, kots ik van mezelf. Ik dacht dat ik ondernemer was.

 

Mijn volgende onderneming zal dagelijks, in alle facetten, puur draaien op basis van feiten en cijfers. Data!

 

Je kan geen bedrijf runnen door de bovenstaande termen in je woordenboek te houden. Het eerste verbeterpunt voor jou is een waterdichte, bizar overduidelijke boekhouding. En op basis daarvan pas een beslissing nemen om iets wel of niet te doen.

 

Zoveel enthousiasme terwijl punt 0 nog voltooid moet worden. Zie het niet negatief, maar echt joh, dit is nog echt geen gezonde onderneming. Kom even met beide voeten op de grond en zorg eerst dat de basis volledig klopt. Je enthousiasme is je kracht maar tegelijkertijd ook je valkuil.

 

Hoe kun je in hemelsnaam spreken van groei (groeipijn, moet ik de groei afremmen), terwijl je op diverse problemen stuit m.b.t. de cijfers / financiële plaatje. Krijg dit eerst eens inzichtelijk voordat je uberhaupt een beslissing neemt om door te stuiteren of af te remmen / pas op de plaats te maken. Je boekhouding gaat je vertellen wat je moet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Met een kloppende boekhouding heb je ook nog geen onderneming.

 

De basis is handel. Goedkoop inkopen en duurder verkopen. En dan maar polijsten om de tussenligende werkzaamheden te versoepelen en per saldo genoeg over te houden.

 

Liefst niet in een omgeving die de race naar de bodem stimuleert. ;)

 

Dan moet je dus een onvergelijkbaar aanbod vinden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo, hoop reacties intussen. Issue zit echt in de betaaltermijn van de platformen. Die kan je niet bij je leverancier neerleggen. Als hij daar in mee zou gaan, dan zou hij ook zelf op de platformen kunnen gaan aanbieden.

 

Meer eigen handel is de oplossing. Hetzij via herhaalaankopen (als product zich daarvoor leent) of eigen sales. Financiering bij een bank zou ik verder toch overwegen. Groei levert meer op dan de rente je kost.

Link naar reactie
  • 0

ik vind de reacties behoorlijk negatief en veel onjuiste aannames.

Maar het is duidelijk dat de mening is dat het geen echt bedrijf is als ik besluit er nog geen loon uit te halen (ook al is dat er wel) omdat ik dat op dit moment liever gebruik om groei te financieren.

Ook zijn daarom mijn cijfers niet op orde en heb ik geen overzicht en zijn mijn marges minimaal.

Als ik nu rekening probeer te houden met een veel hogere omzet omdat ik het in mijn eerste prognoses onderschat heb en daardoor nu tegen bepaalde "problemen" aanloop krijg ik te horen dat ik moet stoppen met dromen en weer realistisch moet zijn en te trots ben....

En ik moet vooral niet denken aan de mogelijke gevolgen van als er binnen paar weken de producten aan een extra klantgroep van 20 miljoen mensen gaat worden aangeboden, moet immers sturen op de cijfers die er zijn over de afgelopen periode en niet op wat er te gebeuren staat, dat merkt ik vanzelf wel als die gevolgen in mijn cijfers verschijnen en daaruit blijkt dat ik niet voldoende geld heb om de inkoop te financieren....

Link naar reactie
  • 0

Dat komt dan volgens mij voornamelijk doordat jij alleen het omzetplaatje laat zien.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat komt dan volgens mij voornamelijk doordat jij alleen het omzetplaatje laat zien.

 

Groet,

 

Highio

de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.

Dus ja uiteraard is verkoop in eigen webshops interessanter qua marge. maar ook 1000 keer moeilijker om die klanten in je eigen shop te krijgen als ze via platformen te bereiken (voor een eerste aankoop).

 

Eigen webshops worden nu sterk verbeterd en komen snel online (oude converteerde niet goed en waren daarop ook niet gebouwd).

 

dan blijft nog de vraag hoeveel % van de marge binnen eigen webshop uiteindelijk overblijft na kosten van marketing (commissiekosten van platforms zijn ook gewoon marketing kosten) en of dat echt veel beter is als de marge via platforms.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal ook nog even mijn botte mening geven.

 

ik vind de reacties behoorlijk negatief en veel onjuiste aannames.

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

 

Hier leg je zelf mooi de kern van het probleem uit:

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

Kijk, heel veel verkopen en heel weinig verdienen dat kan iedereen. Zolang je maar voorop loopt in de race naar de bodem ben jij diegene die het meest verkoopt. Vooral op de bekende grote platformen is dat een fluitje van een cent. Letterlijk, want als je steeds maar 1 cent onder de prijs van de andere aanbieders zit dan is de kans dat jij het koopblok hebt redelijk groot. Probleem is alleen dat je met de dag minder overhoudt aan elke verkoop, omdat de prijzen alleen maar verder naar beneden gaan.

 

Wat je dus eigenlijk moet doen is juist het tegenovergestelde van wat je nu aan het doen bent. In plaats van te proberen om maar zo veel mogelijk pakketjes de deur uit rammen, zou je alleen maar producten moeten verkopen waar je netto gewoon vette winst op maakt. Je pakt dus alleen het spreekwoordelijke laaghangende fruit en je laat de rest voor wat het is. Op die manier is je financieringsprobleem een stuk kleiner of zelfs geheel opgelost, je hoeft minder tijd en energie er in te steken en je houdt waarschijnlijk onder aan de streep nog veel meer over ook.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.

Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop.

Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

 

Zorg dus dat je met elke order goed verdient en laat de kleine ordertjes en de orders waar de netto marge nihil is achterwege.

 

Goed, mag je nu weer zeggen dat ik ongelijk heb :-K

Link naar reactie
  • 0

Wel, je moet in ieder geval niet stoppen omdat het goed gaat. Ik vind het wel een goed idee om je cijfers op orde te brengen al komt het me voor dat je de basics wel kent. Toch raad ik het je aan om er mee aan de slag te gaan. Zo kan je exact zien wat de impact is van groei.

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

 

Even rekenen. Stel dat Bol.com 2% rekent voor betaling binnen 8 dagen (i.p.v. 30 dagen). Dan maken ze een rendement van 365 / (30-8) x 2% = 33%. Die rente krijgen ze nergens.... En het risico is nul, aangezien ze de poen al hebben ontvangen van de klanten die direct hebben betaald. Free cash dus voor Bol.com.

 

Met dit soort rendementen zou factoring of werkkapitaalfinanciering bij een bank goedkoper zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het punt duidelijk is.

Ondanks het harde werken en enthousiasme valt er voor TS moeilijk een goede boterham te verdienen.

 

Wouter stipt een paar dingen aan waar niet alleen TS maar alle ondernemers op platformen mee te maken hebben. Of je nu standaard producten op Bol zet of handmade spullen op Etsy, het Platform eet alle marge op.

Belangrijkste vraag volgens mij: Hoe trek je klanten zo snel mogelijk van het Platform naar je eigen webshop (waar de marge een stuk hoger is)?

 

Betere service? Veel tijd steken in branding waardoor jouw 'merk' in het achterhoofd blijft bij klanten?

Handgeschreven briefjes insteken met een zielig verhaal of je volgende keer rechtstreeks wil bestellen (had ik laatst bij een pizza)?

 

Het Platform zien als pure marketing, waarbij je nul euro winst maakt op de order in de hoop dat bij een vervolgorder de cost of acquisition eruit gehaald kan worden?

 

Met de steeds strenger wordende regels (AVG) wordt het ook steeds lastiger mensen op een e-maillijst te krijgen om winst te maken op vervolgbestellingen.

 

Of is het sowieso een verloren zaak en moet je ver bij platformen uit de buurt blijven?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

 

Of is het sowieso een verloren zaak en moet je bij platformen uit de buurt blijven?

 

 

Interessante stelling. Ik geloof in de platform-economie. Maar het zijn vooral de platforms zelf die er beter van worden.

 

https://www.nu.nl/carriere/5249603/economen-ing-zien-in-linkedin-en-uber-bedreiging-uitzendbranche.html

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het zijn vooral de platforms zelf die er beter van worden.

Niet alleen consumer goods bij Bol, handgemaakte spullen op Etsy, thuisbezorgde pizza's, werving en selectie van personeel maar ook in de muziek (Spotify) en software ontwikkeling (ik moet als app ontwikkelaar eenderde omzet afstaan in de App store!)...

 

Als het om een bescheiden vergoeding zou gaan prima, maar de marges zijn ongehoord groot.

Dàt is het probleem in de platform economie.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Als het om een bescheiden vergoeding zou gaan prima, maar de marges zijn ongehoord groot.

Dàt is het probleem in de platform economie.

Daar heb ik met Daniel Ropers nog eens een discussie over gehad. Die meende dat Bol.com en andere platforms retailrollen vervullen en daar een vergoeding voor kunnen vragen. Wil je fulfilment: dat kan voor een prijs. Wil je een etalage: dat kan. En zo voort.

 

Net als Thuisbezorgd. Wordt zo'n intermediair te duur? Help een concurrent in het zadel. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even reacties op verschillende berichten bij elkaar:

 

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

een marge van 7 tot 17% is dus slecht. en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

 

Wat je dus eigenlijk moet doen is juist het tegenovergestelde van wat je nu aan het doen bent. In plaats van te proberen om maar zo veel mogelijk pakketjes de deur uit rammen, zou je alleen maar producten moeten verkopen waar je netto gewoon vette winst op maakt.

zoals aangegeven probeer ik marge dus verder te vergroten. Maar wat is dan wel een acceptabele marge?

En enkel producten verkopen waar ik dikke wint op maak: tja heb producten van 1400 euro waar ik 450 euro winst op maak. Maar die zal ik 1 a 2 keer per jaar verkopen.

Heb ook de producten waar ik 2 tot 4 euro winst op maak waarvan ik er 100 per week kan verkopen.

Die laatste producten kan ik echter volgens deze stelling beter niet verkopen.

 

Zorg dus dat je met elke order goed verdient en laat de kleine ordertjes en de orders waar de netto marge nihil is achterwege.

ik zorg er vanaf het begin voor dat ik op elke order verdien, soms is dat 50 cent, soms is dat 200 euro maar gemiddeld ligt dat op een paar euro.

Producten waar ik verlies op zou maken zijn allemaal uit mijn assortiment gefilterd. Maar 7 tot 17% marge valt onder de noemer nihiel?

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

per platform is het verschillend, maar laten we Bol nemen, momenteel nog mijn belangrijkste verkoopplek. die betalen 1 keer per maand uit. alles wat ik voor de 1ste van de maand verzend wordt op de 1ste van de maand uitbetaald. voor de eerste order duurt dat dus 31 dagen, voor laatste order is het de volgende dag al. Bol heeft geld ook niet altijd direct, werkt ook veel met achteraf betalen.

En nee zijn geen opties om vaker uitbetaald te krijgen.

 

Ondanks het harde werken en enthousiasme valt er voor TS moeilijk een goede boterham te verdienen.

dat is dus een conclusie die ik niet begrijp, dat ik ervoor kies het geld niet uit het bedrijf te halen is wat anders dan dat het er niet is. tot op heden heb ik qua tijdsbesteding nog steeds maar 2 - 3 uur per dag nodig om alles te verwerken. kan dus met de beschikbare tijd nog heel veel meer bestellingen verwerken. het verkrijgen van die bestellingen is dus ook al niet het probleem.

 

Hoe trek je klanten zo snel mogelijk van het Platform naar je eigen webshop (waar de marge een stuk hoger is)?

dat zal van platform tot platform verschillen. bepaalde platforms kan je een flyer of iets anders meesturen, bij andere platformen is dat niet toegestaan en mag je helemaal niks bijsluiten. dat wordt dus nog zoeken naar de juiste manier. maar verder moeten de orders van de platformen zelf ook gewoon winstgevend zijn, en dat zijn ze dus ook.

 

Toch ben ik dus heel benieuwd wat volgens jullie dan wel een fatsoenlijke marge is als 7 tot 17% dat niet is.

En vraag me serieus af wat de marge uiteindelijk is voor orders in eigen webshop als ik zelf moet gaan adverteren.

als je order met 10 euro winst hebt via eigen shop lijkt dat leuk, maar als je 8 euro aan advertenties hebt moeten uitgeven om die order te krijgen dan is de marge op de order vanaf platform uiteindelijk vaak beter.

en mijn productcategorie is erg lastig voor te adverteren, google adwords heb ik (en mensen die ik daarvoor ingehuurd had) nooit winstgevend kunnen krijgen, advertenties op verschillende sites waren ook nooit kostendekkend en natuurlijke zoekresultaten zijn extreem moeilijk te krijgen.

Bovenstaande dus op basis van 4 jaar ervaring met adverteren op die manieren in vorige bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Dit intrigeert me.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.
Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop. Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

 

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

Hoe zit het eigenlijk met de klantdata als je via Bol.com en andere platforms verkoopt. Krijg je als leverancier alleen een afleveradres of ook de emaildata? Mag je die laatste gebruiken of moet de klant daarvoor apart toestemming geven?

 

Of een klant herhaalaankopen doet, verschilt van sector tot sector. Bij accessories zoals kabeltjes is het onbegonnen werk om je aanpak te baseren op repeat buyers, maar bij bv elektronische rookwaren is dat wel lonend.

 

Ondernemer Nijmegen wil graag horen dat-ie op de goede weg is. Dat 7-17% marge prima is als je maar genoeg verkoopt. Dat klopt, maar je berekeningen suggereren ook dat je de cijfers niet helemaal op orde hebt. Dat er verborgen kosten zijn, denk aan marketing en overhead. Als je werkelijk 7-17% marge maakt, zou je balans geleidelijk steeds beter moeten worden. Dan krijg je nog steeds geen ondernemersinkomen, maar neemt je eigen vermogen wel toe. Die zit dan echter in voorraad.

 

Als mijn roestige boekhoudkennis klopt tenminste.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
dat ik ervoor kies het geld niet uit het bedrijf te halen is wat anders dan dat het er niet is.

Je komt nu al geld te kort (om voor te financieren), dus hoe kom je erbij dat er geld genoeg zou zijn en je er alleen 'voor kiest' om geen loon op te nemen?

 

Even een vraag op de man af: Kun je ons een rekensom laten zien waar je aantoont dat er een bescheiden salaris voor jouzelf (ergens tussen Bijstand en Minimumloon) te halen valt uit jouw bedrijf in de toekomst?

 

Anders komen we niet veel verder in dit topic ben ik bang.

 

Jij denkt dat je door meer omzet te maken ook de winst omhoog kan trekken zodat je er ooit van zal kunnen gaan leven, maar diverse mensen hebben hier geschreven dat je daar niet op uit gaat komen. Sterker nog: hoe meer omzet, hoe meer problemen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dit intrigeert me.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.
Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop. Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

 

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

Hoe zit het eigenlijk met de klantdata als je via Bol.com en andere platforms verkoopt. Krijg je als leverancier alleen een afleveradres of ook de emaildata? Mag je die laatste gebruiken of moet de klant daarvoor apart toestemming geven?

bij bol.com worden soort van hash e-mail adressen gebruikt. krijg dus niet het e-mail adres van de klant zelf maar een speciaal bol e-mail adres waarbij alle correspondentie via de bol.com server loopt en van daar doorgestuurd wordt naar de klant. Op deze manier kan bol.com ook alle communicatie inzien. Ik heb er echter dus niks aan voor marketing doeleinden.

Ik moet meer hebben van meesturen van pakbon met naam om wat naamsbekendheid te krijgen en eventueel een kortingsbon voor volgende aankoop op eigen website.

maar geef toe dat het niet heel makkelijk is daaruit herhaalaankopen te krijgen. daarom moeten de orders via de platforms dus ook gewoon geld opbrengen.

 

Of een klant herhaalaankopen doet, verschilt van sector tot sector. Bij accessories zoals kabeltjes is het onbegonnen werk om je aanpak te baseren op repeat buyers, maar bij bv elektronische rookwaren is dat wel lonend.

 

Ondernemer Nijmegen wil graag horen dat-ie op de goede weg is. Dat 7-17% marge prima is als je maar genoeg verkoopt. Dat klopt, maar je berekeningen suggereren ook dat je de cijfers niet helemaal op orde hebt. Dat er verborgen kosten zijn, denk aan marketing en overhead. Als je werkelijk 7-17% marge maakt, zou je balans geleidelijk steeds beter moeten worden. Dan krijg je nog steeds geen ondernemersinkomen, maar neemt je eigen vermogen wel toe. Die zit dan echter in voorraad.

 

Als mijn roestige boekhoudkennis klopt tenminste.

 

Als ik de commissie kosten van platform niet meetel zijn mijn marketingkosten 0.

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

het mooie is dus dat bij mij helemaal geen geld in vororaad gaat zitten.

B.v. voor alles wat sinds gister middag 12:15 is besteld door klanten heb ik zojuist bij groothandel besteld en ga ik over 2 uur ophalen en daarna verzenden zodat ze morgen in huis hebben.

 

en ja eigen vermogen zou daarbij steeds moeten groeien.

Maar als mijn eigen vermogen in maand met ik roep maar wat: 1000 euro is gestegen maar mijn verkopen in de volgende maand zoveel zijn gestegen dat ik de volgende maand voor 2000 euro extra moet inkopen heb ik dus 1000 euro extra wat ik weer een maand (gemiddeld een 2 weken) moet voorfinancieren.

 

het zit hem erin dat de groei dus zo hard gaat

xfbore5envz9.jpg

 

Tot aan december was de groei makkelijk vanuit de winst te bekostigen. december ging ook nog. maar daarna werd het lastiger omdat de groei zo snel omhoog ging.

Tot nu toe is dus nog gelukt hoewel ik afgelopen maand betaaltermijn 1 week heb moeten oprekken bij leverancier voor paar orders (en daarna ineens alles betaald heb).

maar als die groei dus steeds steiler blijft toenemen zal dat dus steeds lastiger worden.

Link naar reactie
  • 0
Het mooie is dus dat bij mij helemaal geen geld in voorraad gaat zitten. B.v. voor alles wat sinds gister middag 12:15 is besteld door klanten heb ik zojuist bij groothandel besteld en ga ik over 2 uur ophalen en daarna verzenden zodat ze morgen in huis hebben.

 

en ja eigen vermogen zou daarbij steeds moeten groeien.

 

Maar als mijn eigen vermogen in maand met ik roep maar wat: 1000 euro is gestegen maar mijn verkopen in de volgende maand zoveel zijn gestegen dat ik de volgende maand voor 2000 euro extra moet inkopen heb ik dus 1000 euro extra wat ik weer een maand (gemiddeld een 2 weken) moet voorfinancieren.

Dan is de tegenpost waarschijnlijk je vordering op platforms, niet je voorraad.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

een marge van 7 tot 17% is dus slecht. en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

 

Nou ja, op het moment dat je een externe financiering nodig hebt om je groei te bekostigen (waarbij je regelmatig moet rekenen op een rente rond de 8%) kan het dus wel lastig worden.

 

Verder geen inhoudelijke toevoegingen, denk dat er al zoveel gezegd is dat de juiste informatie en adviezen er uit te filteren zouden moeten zijn.

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 1
Nou ja, op het moment dat je een externe financiering nodig hebt om je groei te bekostigen (waarbij je regelmatig moet rekenen op een rente rond de 8%) kan het dus wel lastig worden.
Als je 52 weken elke week 7-17% marge maakt op die lening kan het makkelijk. :-K Omloopsnelheid is een grotere winstmaker dan marge op zich.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

 

per platform is het verschillend, maar laten we Bol nemen, momenteel nog mijn belangrijkste verkoopplek. die betalen 1 keer per maand uit. alles wat ik voor de 1ste van de maand verzend wordt op de 1ste van de maand uitbetaald. voor de eerste order duurt dat dus 31 dagen, voor laatste order is het de volgende dag al. Bol heeft geld ook niet altijd direct, werkt ook veel met achteraf betalen.

En nee zijn geen opties om vaker uitbetaald te krijgen.

 

 

Gemiddeld genomen is de betaaltermijn is de betaaltermijn dus ongeveer 14 dagen. Net als de betaaltermijn van je leverancier toch? Dat zou in theorie tegen elkaar weg kunnen lopen. En anders vooral veel aan het einde van de maand verkopen! ;D

 

Link naar reactie
  • 0
is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17%

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

Je hebt veel meer kosten dan die je daar noemt. Ik mis bijvoorbeeld personeelskosten, huur van werkruimte, afschrijving van je apparatuur, kosten van retouren, kosten van klanten die niet betalen -het garantiebedrag van bol is beperkt-, enzovoort.

 

Wellicht heb je de meeste van die componenten nu op 0 staan, maar in dat geval ben je eigenlijk nog niet realistisch aan het ondernemen.

 

Tenzij je nu voor tig duizenden euro's of meer per maand via de platformen verkoopt, zou mijn gok zijn dat je marge nu te klein is om van rond te komen. Dat wordt onderstreept door het feit dat je nu niet de verkopen van 1 maand kan financieren.

en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

We praten steeds in percentages. Dat is relatief. Gister 1 order en vandaag 2 orders is 100% groei. Tof, maar dat zegt dus niet zo veel.

 

Er van uit gaande dat we over redelijke aantallen spreken zal er misschien nu forse groei zijn, maar die groei zal heel snel afvlakken. Er worden maar zoveel producten per dag verkocht op een platform. De platforms groeien zelf wellicht ook wel, maar zeker niet met die percentages die jij noemt. Met een paar maanden zal je daarom redelijk stabiel gaan draaien. Enige groei komt dan alleen nog van het uitbreiden van je assortiment of het starten van verkoop op andere platforms. Beide heb je zelf in de hand, dus dan zou het probleem eigenlijk al opgelost moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17%

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

Je hebt veel meer kosten dan die je daar noemt. Ik mis bijvoorbeeld personeelskosten, huur van werkruimte, afschrijving van je apparatuur, kosten van retouren, kosten van klanten die niet betalen -het garantiebedrag van bol is beperkt-, enzovoort.

ik werk nu vanuit een kamer thuis. straks ga ik naar tuinhuis van een 12 vierkante meter. eens zullen er kosten voor bedrijfsruimte moeten komen, ben ik met je eens. Maar kan vanuit deze locaties tot een 200 orders per dag ruim aan schat ik in, mogelijk nog wel meer.

Apparatuur heb ik vrijwel niet. 1 labelprinter, 1 pc en een normale printer. veel meer is het niet.

kosten retouren zijn heel laag, meeste producten mogen uit hygiënisch oogpunt niet retour. meer als 3 retouren per week zijn het niet. daarvan zijn enkel de kosten de verloren verzend en verpakkingskosten.

tot nu toe in 1 jaar slechts 1 aanspraak op garantiebedrag hoeven doen van bol.

Wat ik wel vergat te noemen waren kosten van partner die mij koppelt aan bol.com. dat is 1,3 % van omzet.

 

Wellicht heb je de meeste van die componenten nu op 0 staan, maar in dat geval ben je eigenlijk nog niet realistisch aan het ondernemen.

 

Tenzij je nu voor tig duizenden euro's of meer per maand via de platformen verkoopt, zou mijn gok zijn dat je marge nu te klein is om van rond te komen. Dat wordt onderstreept door het feit dat je nu niet de verkopen van 1 maand kan financieren.

en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

We praten steeds in percentages. Dat is relatief. Gister 1 order en vandaag 2 orders is 100% groei. Tof, maar dat zegt dus niet zo veel.

Vorige maand had ik via platforms een omzet van rond de 18.000 euro. deze maand verwacht ik rond de 25.000 euro uit te gaan komen.

Er van uit gaande dat we over redelijke aantallen spreken zal er misschien nu forse groei zijn, maar die groei zal heel snel afvlakken. Er worden maar zoveel producten per dag verkocht op een platform. De platforms groeien zelf wellicht ook wel, maar zeker niet met die percentages die jij noemt. Met een paar maanden zal je daarom redelijk stabiel gaan draaien. Enige groei komt dan alleen nog van het uitbreiden van je assortiment of het starten van verkoop op andere platforms. Beide heb je zelf in de hand, dus dan zou het probleem eigenlijk al opgelost moeten zijn.

Bovenstaande is dus 90% Nederland, 8% Belgie en 2% overig.

Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn.

En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.

dus dat lijkt mij dat daar binnen huidige assortiment nog meer als voleodnde groei zit en daarna voldoende mogelijkheden met groter assortiment.

Mijn beoordeling op b.v. Bol.com ligt rond de 9 waarmee ik 1 van hoogtse beoordelingen van partners binnen mijn categorie heb.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.