• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De pagina die ik had gevonden gaat ook over zakelijke verkopen (er staat 'zakelijk verkopen' boven aan de pagina).

 

Misschien zijn er twee manieren om uitbetaald te krijgen.

Heb jij het niet over de "Logistiek via bol.com" (LVB) variant?

Dat is wat anders dan de "Adverteren via bol.com maar zelf versturen" variant.

 

Ben benieuwd naar het verschil tussen de twee.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Na wat vragen bij onze vrienden van Webwinkel Forum ben ik er achter gekomen dat in het begin (tot vorig jaar) de uitbetaling inderdaad 21 dagen was en facturering per dag.

 

Blijkbaar heeft Bol.com dat daarna opgerekt tot maandelijkse uitbetaling.

 

Dit toont maar weer eens aan dat je als kleine ondernemer enorm kwetsbaar en afhankelijk van de grote platformen bent.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad, sinds februari betaald bol op de 1e van de maand uit.

 

Dit kan problemen opleveren voor snelle groei zoals bij ts.

 

Persoonlijk (ja, ook ik verkoop via bol, maar ben er wel een kleinere speler in) vind ik het ook een voordeel hebben:

Voorheen Was je je geld 21 dagen"kwijt" en nu krijg je bestellingen van 30/31e van de maand ineens de volgende dag al betaald!

Dus de 1e orders duren inderdaad langer, maar 21 of 31 dagen gaat per saldo "maar" over 10 dagen verschil. En de rest 10-31e dag)komt sneller betaald.

 

Daarnaast scheelt het Veel administratief werk, ook niet onbelangrijk.

In plaats van 31 credit facturen heb je er nu 1 per maand.

 

Ik lees in dit topic ook over meerdere platforms, ik ken enkel bol, Amazon en Nextail. Amazon doe ik niet aan, en Nextail heeft een streng toelatingsbeleid, waar wij (nog) niet toegelaten zijn.

Zijn er dan nog meer platforms te vinden, of heb ik ze hiermee wel gehad? (Ben ik toch even benieuwd naar nu het er toch over gaat)

Link naar reactie
  • 0

De oorspronkelijke vraag lijkt een soort duivelsdilemma.

 

Om groei te kunnen betalen moet er meer verkocht worden.

Maar omdat snelle groei meer kost dan gefinancierd kan worden, ontstaat er een cashflow probleem.

 

Wat nu als je kunt uitrekenen wat je wel kunt uitgeven in een maand en bij het bereiken van die grens de levertijd van producten op 2 weken zet? :-p

Dan stel je de te hoge onkosten voor jezelf uit.

dat kan inderdaad, ik kan levertijd steeds bijstellen en dat heeft direct invloed op van alles en nog wat.

De vraag is alleen: hoeveel groei kun je op deze gecontroleerde manier zelf financieren?

dat is dus weer afhankelijk van of ik er geld voor beloning van mezelf/partner uit wil halen of zoals nu alles in het bedrijf/groei blijf steken.

Maar exact valt niet te zeggen, ene maand dus 7% marge en volgende 15%. hoop dat 15% straks de ondergrens zal zijn per maand maar daar moet ik nog veel voor doen.

Er is dus ofwel een financiële buffer nodig (dat kan krediet zijn) of een manier om de verkoop te bufferen door een limiet te stellen. Met dat laatste heb je kans dat men elders gaat winkelen.

die kans is bij veel producten een zekerheid. hangt beetje af van de producten. bepaalde producten heb ik scherpe concurentie op. daar de besteltijd met 1 uur vervroegen zorgt al voor dat ik uit koopblok val, bij andere kan ik de levertijd wel naar 2 a 3 dagen verhogen. maar verder dan dat en de verkoop zal voor belangrijk deel verdwijnen tot ik terugzet.

In elkgeval met huidige assortiment, wil later ook nieuw assortiment toevoegen waarbij minder concurrentie is.

Jouw buffer kun je eigenlijk alleen nog oprekken door aan de kosten kant te kijken, tenzij je toch vreemd geld kunt vind.

kosten zijde is altijd goed om naar te kijken maar daar zit bij mij niet veel ruimte (heb weinig vaste niet verkoop gerelateerde kosten).

Sterker nog: kosten zullen nog omhoog gaan om boekhouding verder te verbeteren en dus goede boekhouder/accountant wat ook een 200 euro per maand extra (minimaal denk ik) zal opleveren. (hoewel dat naast kosten ook geld kan opleveren door beter inzicht en betere aansturing).

Link naar reactie
  • 0

 

On topic:

Je wilt gebruik gaan maken van meerdere nieuwe kanalen/platformen. Je belangrijkste verkoopkanaal bol.com(?) betaald 1 keer per maand uit, waardoor je uiteindelijk een liquiditeits-uitdaging heb.

 

Eerste wat ik mij afvraag is -> Hoe vaak betalen de nieuwe kanalen/platformen uit? Het is mooi dat je kan groeien met bol.com , maar bol.com breekt je daarentegen ook op. Als een ander kanaal/platform vaker uitbetaald, moet je daar ook je voordeel uit halen.

 

1 ander kanaal betaald elke 1ste en 15de van de maand uit.

Maar alleen orders waarvan aflevering bevestigd is door de verzenddienst. anders waarvan aflevering niet bevestigd is worden na 100 dagen na verzending betaald. (loopt nog niet 100% soepel maar tot nu toe kom ik aan de snelle betaling.

 

Dat staat dan 2 a 3 dagen later op paypal (wordt in dollars betaald) en als ik dan overboek naar rekening paar dagen later dus op eigen rekening.

Is dus iets sneller maar ook niet heel veel sneller door die tussenstap.

Dit platform ben ik nog aan het verkennen en heb ik nu een 1 tot 4 orders per dag van. nog niet de juiste manier gevonden om verkoop daar flink op te starten (gaat niet op basis van prijs en concurrerende producten staan niet bij elkaar).

 

Andere platformen weet ik nog niet precies, maar zover ik begrepen heb wordt dat ook 1 x per maand.

 

Als één van die platformen vaker uitbetaald, zou ik mij juist focussen om daar te groeien. Het neemt een zorg gedeeltelijk weg en je spreid je uiteindelijk je winkansen.

 

En ik zou inderdaad ook gaan focussen om je eigen bedrijf onder de aandacht te brengen. Dit zou voor de lange termijn voor jou het voordeligst zijn.

is zeker ook de bedoeling, maar binnenhalen van klanten op eigen site is vele malen moeilijker. ook door grote concurrentie op de natuurlijke zoekresultaten markt

 

Link naar reactie
  • 0

Het cashflowprobleem zou al grotendeels zijn opgelost met een betalingstermijn van 14 of 21 dagen bij de groothandel. Zelfs als dat maar een cash & carry is, dan nog zou je dat bespreekbaar moeten kunnen maken als je alleen goederen komt afhalen voor concrete bestellingen die je al in the pocket hebt.

Tot eind vorig jaar was het bestellen via de website, betaling via ideal en dan ophalen.

Nu ben ik naar bestellen via website en betaaltermijn van 2 weken gegaan.

dat is dus al vooruitgang.

Vorige maand had ik paar facturen waarvan ik de betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oprekken. Maar daarna zijn dus gelijk 100% van alle openstaande facturen betaald, dus ook alles waarvoor ik nog 14 dagen betaaltermijn had. teken van goede wil en laten zien dat geld echt snel komt. Goodwil opbouwen en beetje over en weer schipperen.

In mijn herinnering had deze account bij de groothandel wel een bijzondere herkomst. Klopt dat? En staat dat rechtstreeks onderhandelen in de weg?

heel bijzonder niet maar heb destijds met mijn plannen van destijds (vorige bedrijf) een extreem hoge korting weten te krijgen.

Die korting krijg je normaal pas als je bewezen inkoop van 100K per jaar hebt. daar zit ik nu dus nog onder maar verwacht daar dit jaar wel in de buurt te gaan komen in elkgeval.

Zelfs als je omzet "maar" 15 procent per maand toeneemt, de helft van de 30 procent die nu wordt gerealiseerd, dan nog verdubbelt je omzet elke 5 maanden. Dat is een niet te onderschatten probleem uitdaging, niet alleen in cashflow maar ook logistiek. De pieken van 100 pakketten per dag zijn er over 5 maanden 200 per dag en over 10 maanden 400 per dag. Dan heb je een goede bus nodig. En verdien je een extra knuffelkorting bij de groothandel!

 

een goede auto in elkgeval met iets meer laadruimte. wegbrengen kan in 2 delen. en als boven 200 orders per dag zou komen wordt laten afhalen ook interessanter.

Die extra "knuffelkorting" bij groothandel zal vanzelf komen als mijn omzet (inkoop bij groothandel) voldoende stijgt maar zal dus nog wel even duren aangezien ik nu al heel hoge korting heb.

Link naar reactie
  • 0

Na wat vragen bij onze vrienden van Webwinkel Forum ben ik er achter gekomen dat in het begin (tot vorig jaar) de uitbetaling inderdaad 21 dagen was en facturering per dag.

 

Blijkbaar heeft Bol.com dat daarna opgerekt tot maandelijkse uitbetaling.

 

Dit toont maar weer eens aan dat je als kleine ondernemer enorm kwetsbaar en afhankelijk van de grote platformen bent.

 

klopt, is inderdaad eerder dit jaar aangepast van 20 dagen na verzending naar alles 1ste van de maand. administratief is dat zeker een vooruitgang. wat betreft cashflow: orders eerste deel van maand duren inderdaad nu langer, laatste deel van maand heb ik eerder.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik lees in dit topic ook over meerdere platforms, ik ken enkel bol, Amazon en Nextail. Amazon doe ik niet aan, en Nextail heeft een streng toelatingsbeleid, waar wij (nog) niet toegelaten zijn.

Zijn er dan nog meer platforms te vinden, of heb ik ze hiermee wel gehad? (Ben ik toch even benieuwd naar nu het er toch over gaat)

je hebt er talloze, maar meeste zijn echt gericht op bepaald product, dus kleding of tassen of elektronica.

De marktplaatsen zoals bol.com zijn er maar beperkt aantal van.

Link naar reactie
  • 0

inkoop en verkoop / kas en bank administratie kun je makkelijk zelf. Dat kost echt geen 200 per maand

 

 

Ik ben nog steeds opzoek naar juiste boekhoud pakket welke makkelijk aan mijn webshops te koppelen is en dus alle verkoopfacturen in elkgeval automatisch inleest.

verder begrijp ik wat je zegt dat dat geen 200 per maand kost, maar 200 euro per maand is deel voor boekhoud software en deels voor boekhouder/accountant. (zit iets aan de hoge kant waarschijnlijk hiermee).

Boekhouders kosten komen voornamelijk aan begin van het jaar als jaarrekening en aangifte gedaan moet worden. bij meeste die ik nu gesproken heb betaal je dat bedrag verdeeld over jaar in termijnen zodat je niet op moment van jaarcijfers en aangifte ineens een heel hoge rekening hebt.

Link naar reactie
  • 1

Traditionele voorraadfinanciering is meestal duur omdat een financier moet inschatten hoe snel het geld weer terug komt. Het bijzondere van jouw situatie is dat je precies kan aangeven wanneer het geld terug komt (afgezien van een paar retouren/klachten). De spullen zijn immers al verkocht.

 

Lijkt me vrij eenvoudig om een blockchain smart contract op te zetten (met bijv Ethereum) voor je financieringsbehoefte. Zodra Bol het geld naar jou overmaakt wordt dan automatisch het leenbedrag plus rente teruggestort naar de financier.

 

Kun jij ons een rentepercentage noemen wat we krijgen als we jou voor een maand een x bedrag lenen?

 

Jij bent vast niet de enige Bol verkoper die dit probleem heeft.

Bovendien krijgen we op dit moment een belachelijk lage rente op onze spaarrekening dus er zijn vast genoeg mensen te vinden die hun geld een maandje willen uitlenen.

 

Door het smart contract hoef jij niet naar een bank en kunnen mensen met spaargeld eenvoudig een zakcentje bijverdienen.

 

Reken eens uit welke rente je zou willen betalen om dit probleem te tackelen.

 

 

Misschien is dit wat TwaBla bedoelde met 'Crowdfunden', maar dit is naar mijn mening iets anders

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Is het niet zo dat je altijd gewoon een deel van de marge moet afstaan? Ik doe dat aan de platformen. andere doen dat aan adverteren op google, marktplaats, telegraaf, op tv of waar dan ook.
Dat klopt wel. Maar bij adverteren of het kiezen van een plek op de winkelstraat (voor ouwerwetse winkels) heb je als ondernemer keuze. Heb je dezelfde keuzevrijheid bij platforms?

 

Kijk naar het gedrag van Bol.com en Amazon, dan werken ze als een oligopolie. Bol.com hanteert dezelfde percentages als Amazon en kopieert zelfs de productgroepen. Vroeger of later trekt dat de aandacht van mededingingsautoriteiten, want de mededinging wordt belemmerd. AH moet zijn franchisenemers ook assortiments- en prijsvrijheid geven.

 

Jij bent vast niet de enige Bol verkoper die dit probleem heeft.

Je ruikt een opportunity Ap?

 

Het is eigenlijk ook geen voorraadfinanciering, maar een voorschot op platformbetalingen. Als je gelooft dat Bol.com en Amazon hun rekeningen betalen, is je rendement gegarandeerd. Daar zou een derde (vierde, vijfde) partij tussen kunnen gaan zitten met een online factoringservice. Er is wel een risico vanwege retouren.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je ruikt een opportunity Ap?

Nou ja, het is een gat waar je in zou kunnen springen. Groeigeld lenen kost je 6 tot 8 procent. En op een spaarrekening krijg je niks of bijna niks... Dus daar zit ruimte.

 

Eigenlijk is de grote winnaar Bol.com, zoals StefanO al omschreef:

Even rekenen. Stel dat Bol.com 2% rekent voor betaling binnen 8 dagen (i.p.v. 30 dagen). Dan maken ze een rendement van 365 / (30-8) x 2% = 33%. Die rente krijgen ze nergens.... En het risico is nul, aangezien ze de poen al hebben ontvangen van de klanten die direct hebben betaald. Free cash dus voor Bol.com.

 

Bol heeft een winkel met tien miljoen artikelen waar ze nul voorraad voor hoeven te financieren.

Goed gedaan van ze.

 

Misschien zou Bol wel zélf zo'n factoring dienst aan kunnen bieden. Maar dat is wel hypocrisie ten top: Geld vragen voor het vasthouden van geld :P

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Klassieke retailers klagen over banken die betalingen één en soms meerdere dagen vertragen. Er is dus een simpele case te maken voor Payout-service die een klein percentage vraagt om de betaaltermijn te verkorten. Heb je niet eens crowdfunding nodig, want dat is waarschijnlijk ook voor grotere beleggers interessant.

 

Dream-on... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sowieso, als je ondernemer bent, Ondernemer Nijmegen, dan denk je in oplossingen, toch niet in problemen. Denk eens aan al dat gratis verkeer als het eenmaal is gelukt om goede vindbaarheid op te bouwen. Zie het als een investering, waarvan je weet, dat als je er eenmaal bent, het zich op de lange termijn met klinkende munt terugbetaald.

 

Weet je hoeveel % van de webshops 'slappe' productpagina's opbouwt. Gewoon, met een korte alinea tekst van de leverancier? Google heeft hier een hekel aan. Door alleen dat al te verbeteren, kan je al een hoop winst behalen. Misschien nog niet zozeer direct op hoofdniveau, maar zeerzeker wel op productpagina niveau. En de rest kan gewoon langzaam groeien / uitbouwen. Check op een slinkse manier waar de gaatjes liggen, dit zijn jouw kansen. Een gemiddelde webshop heeft tig mogelijkheden voor verbetering. Vind meer zoekwoorden, bouw betere titels, heb een hogere conversie, etc. etc. Om te winnen hoef je niet per se hoog in Google te staan, je hoeft alleen van zoveel mogelijk bezoekers een conversie te maken, uiteindelijk draait het daarom.

 

Zie het als een kans, een uitdaging, een missie. Word een vechtmachine en probeer gewoon continu net een even stapje slimmer of beter te optimaliseren dan de concurrent. Richt je desnoods eerst op een bepaalde productgroep en trek eerst dat helemaal strak. Dat maakt de start makkelijker en het proces vele malen leuker, doordat je sneller resultaat boekt. Je hoeft het niet meteen tegen iedereen op te nemen, start klein.

 

Of plaats een advertentie op gerelateerde, informatieve websites, waarmee doorgelinkt wordt naar een goed machtende productcategorie of productpagina in jouw shop.

 

Niets is onmogelijk qua natuurlijke zoekresultaten. Degene met de langste adem, wint. En vervolgens mij zit dat wel goed. Als ik let op jouw post(activiteit) en de uiteenzetting daarvan, spat de energie er vanaf. Volhouden lijkt me geen probleem voor jou. Maak maximaal gebruik van je persoonlijke kwaliteiten! Daar zit ieders succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Andere platformen weet ik nog niet precies, maar zover ik begrepen heb wordt dat ook 1 x per maand.

 

Zou ik dan vooral even navragen, ook rond welke datum dit dan daadwerkelijk gebeurd. Als dit een beetje verspreid ligt over de maand, kan je daar je voordeel uithalen.

 

Daarnaast gaf je al aan dat je een flinke korting had bedwongen bij je leverancier, maar ook dat je geen voorraad hebt en alle voorraad die je die dag nodig hebt ophaalt.

Heb je ook nagevraagd of je nog een staffelkorting kan krijgen, als je toch enkele producten op voorraad neemt. Bijvoorbeeld een voorraad voor jezelf van 2 weken, gezien je betalingstermijn op 2 weken ligt. Eventueel waarbij je rond de eerste van de maand moet betalen. Is misschien wel een risico, gezien je nooit 100% zeker weet of alles daadwerkelijk verkocht wordt in die periode, maar een extra marge hierdoor is altijd mooi meegenomen :)

Link naar reactie
  • 0

Traditionele voorraadfinanciering is meestal duur omdat een financier moet inschatten hoe snel het geld weer terug komt. Het bijzondere van jouw situatie is dat je precies kan aangeven wanneer het geld terug komt (afgezien van een paar retouren/klachten). De spullen zijn immers al verkocht.

 

Lijkt me vrij eenvoudig om een blockchain smart contract op te zetten (met bijv Ethereum) voor je financieringsbehoefte. Zodra Bol het geld naar jou overmaakt wordt dan automatisch het leenbedrag plus rente teruggestort naar de financier.

 

Kun jij ons een rentepercentage noemen wat we krijgen als we jou voor een maand een x bedrag lenen?

 

Jij bent vast niet de enige Bol verkoper die dit probleem heeft.

Bovendien krijgen we op dit moment een belachelijk lage rente op onze spaarrekening dus er zijn vast genoeg mensen te vinden die hun geld een maandje willen uitlenen.

 

Door het smart contract hoef jij niet naar een bank en kunnen mensen met spaargeld eenvoudig een zakcentje bijverdienen.

 

Reken eens uit welke rente je zou willen betalen om dit probleem te tackelen.

 

 

Misschien is dit wat TwaBla bedoelde met 'Crowdfunden', maar dit is naar mijn mening iets anders

Bedankt voor je reactie.

Klinkt interessant en had nog nooit van die term gehoord. niet iets waar ik zo antwoord op heb maar in moet gaan verdiepen.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat je altijd gewoon een deel van de marge moet afstaan? Ik doe dat aan de platformen. andere doen dat aan adverteren op google, marktplaats, telegraaf, op tv of waar dan ook.
Dat klopt wel. Maar bij adverteren of het kiezen van een plek op de winkelstraat (voor ouwerwetse winkels) heb je als ondernemer keuze. Heb je dezelfde keuzevrijheid bij platforms?

uiteraard is het heel anders maar resultaat is hetzelfde. je levert marge in om vertoond te worden alleen heb ik de garantie dat ik enkel marge inlever als ik ook daadwerkelijk omzet (en winst) heb. Keuze heb ik in zover dat ik bepaal op welk platform ik mijn producten zet, niet welk product wanneer en waar op dat platform vertoond wordt nee.

Kijk naar het gedrag van Bol.com en Amazon, dan werken ze als een oligopolie. Bol.com hanteert dezelfde percentages als Amazon en kopieert zelfs de productgroepen. Vroeger of later trekt dat de aandacht van mededingingsautoriteiten, want de mededinging wordt belemmerd. AH moet zijn franchisenemers ook assortiments- en prijsvrijheid geven.

Ik kan binnen bepaalde marges mijn eigen prijs bepalen. als ik te duur ben wordt ik niet vertoond (ook niet als ik enige aanbieder ben) omdat bol maximum prijzen per product heb.

Ben ik te goedkoop verdien ik niks of leg ik er geld op toe (zoals paar partijen op bol.com doen met deel van producten) (daar ga ik ook niet mee concurreren op prijs, dan verkoop ik liever niet).

Ik denkt dat de platform economie uiteindelijk het merendeel van de online verkopen zal gaan pakken. puur door het gemak wat de klant daar aan heeft, alles op 1 site bij elkaar. dat ze daardoor vaak veel duurder uit zijn zien ze meestal niet eens.

Het is eigenlijk ook geen voorraadfinanciering, maar een voorschot op platformbetalingen. Als je gelooft dat Bol.com en Amazon hun rekeningen betalen, is je rendement gegarandeerd. Daar zou een derde (vierde, vijfde) partij tussen kunnen gaan zitten met een online factoringservice. Er is wel een risico vanwege retouren.

 

retouren is altijd een klein risico. gelukkig valt dat in de praktijk bij mij heel erg mee (binnen deze productgroep).

Wel zie je dat mensen die bij bol kopen heel gemakkelijk zijn met producten terugsturen maar door soort producten kan meeste van mij dus niet retour.

Link naar reactie
  • 0

Mensen zoeken vaak een artikel op Internet of het goedkoper kan. Op naam of op artikel nummer bijvoorbeeld.

Je zou een webshop op eigen site kunnen runnen onder andere handelsnaam die net even goedkoper is.....

Vinden ze je eerst met bol, dan komen ze met Google op je webshop

dat valt dus tegen, bol klanten zijn behoorlijk trouw aan bol. ze zien welke winkel ze kopen, en als ze op die winkel zouden kijken zouden ze zien dat als ze alles bij die ene winkel rechtstreeks kopen veel goedkoper uit zijn.

Iemand die zoals ik vandaag een klant heb 4 producten koopt op bol via mij betaald dus 4 x verzendkosten aangezien die 1 op 1 in de productprijs doorberekend zitten. die betaald dus in elkgeval al 15 euro teveel ten opzichte van als hij rechtstreeks gekocht had.

Link naar reactie
  • 0

Sowieso, als je ondernemer bent, Ondernemer Nijmegen, dan denk je in oplossingen, toch niet in problemen. Denk eens aan al dat gratis verkeer als het eenmaal is gelukt om goede vindbaarheid op te bouwen. Zie het als een investering, waarvan je weet, dat als je er eenmaal bent, het zich op de lange termijn met klinkende munt terugbetaald.

ben het met je eens dat als dat lukt een goede investering is. Maar heb tot eind 2013 een vergelijkbaar bedrijf gehad en daarin veel ervaring met natuurlijke zoekresultaten. Ik kreeg 90% van het verkeer uit google en groeide geweldig (minder als nu maar was erg goed). tot de zoek rankings binnen paar dagen verdwenen en ik 80% van omzet kwijt was. geen enkele expert heeft destijds kunnen achterhalen wat de reden was en ook kregen ze niet opgelost.

Adverteren deed ik ook veel, op tal van websites maar stuk voor stuk koste de advertenties meer als ze opleverde (deed alles doormeten). met als een dieptepunt een advertentie op startpagina.nl met klikkosten waar ik na 2 dagen weekend eens ging kijken en bleek dat ik iets van 750 euro aan klikkosten had en dat er 1 order van 15 euro uit binnengekomen was.

De markt waarbinnen ik opereer is een aparte markt en mensen die interessante pagina's hebben om op te adverteren weten veelal heel goed wat ze vragen. vaak hebben ze eerder via affiliate plekken gevuld en levert een advertentie meer op (enkel niet voor mij).

In verleden ook Bartel deals gedaan met tijdschriften en kranten, ook dat bleek lastig.

Niet heel goede ervaringen mee dus (ook niet mijn sterkste punt dus).

niet dat dit betekend dat ik helemaal niet meer ga doen, zeker wel maar weet niet goed hoe en wat. (heb pas paar plekken in gedachte waar ik wil adverteren)

Weet je hoeveel % van de webshops 'slappe' productpagina's opbouwt. Gewoon, met een korte alinea tekst van de leverancier? Google heeft hier een hekel aan. Door alleen dat al te verbeteren, kan je al een hoop winst behalen. Misschien nog niet zozeer direct op hoofdniveau, maar zeerzeker wel op productpagina niveau. En de rest kan gewoon langzaam groeien / uitbouwen. Check op een slinkse manier waar de gaatjes liggen, dit zijn jouw kansen. Een gemiddelde webshop heeft tig mogelijkheden voor verbetering. Vind meer zoekwoorden, bouw betere titels, heb een hogere conversie, etc. etc. Om te winnen hoef je niet per se hoog in Google te staan, je hoeft alleen van zoveel mogelijk bezoekers een conversie te maken, uiteindelijk draait het daarom.

Productteksten is een moeilijk punt, hoewel moeilijk... tijdrovend en/of duur met 9000 producten.

En wat je zegt klopt helemaal, je kan veel verkeer hebben maar als conversie waardeloos is heb je daar niks aan.

Mijn huidige shop converteer absoluut niet, daarom deed ik daar nu ook niks aan, was trekken aan dood paard. daarom komt dus snel (volgende week dus eerste fase online) een compleet nieuwe shop online die naar verwachting veel beter converteert en waarmee ik dus meer kan doen om dingen op te bouwen.

Zie het als een kans, een uitdaging, een missie. Word een vechtmachine en probeer gewoon continu net een even stapje slimmer of beter te optimaliseren dan de concurrent. Richt je desnoods eerst op een bepaalde productgroep en trek eerst dat helemaal strak. Dat maakt de start makkelijker en het proces vele malen leuker, doordat je sneller resultaat boekt. Je hoeft het niet meteen tegen iedereen op te nemen, start klein.

 

Of plaats een advertentie op gerelateerde, informatieve websites, waarmee doorgelinkt wordt naar een goed machtende productcategorie of productpagina in jouw shop.

 

Niets is onmogelijk qua natuurlijke zoekresultaten. Degene met de langste adem, wint. En vervolgens mij zit dat wel goed. Als ik let op jouw post(activiteit) en de uiteenzetting daarvan, spat de energie er vanaf. Volhouden lijkt me geen probleem voor jou. Maak maximaal gebruik van je persoonlijke kwaliteiten! Daar zit ieders succes.

 

allemaal zaken waar ik graag mee aan de slag ga maar mezelf wat afschrik door eerdere slechte ervaringen en niet goed wet hoe en waar te beginnen. marketing is toch echt een vak apart.

 

Vasthoudendheid en eigenwijsheid kan soms een heel goede eigenschap zijn en soms een absolute vloek, en ja vasthoudend en eigenwijs ben ik zeker.

Ook iemand met passie en er vol voor gaat maar zoals nu dus ook eens wat kan schrikken als het ineens zoveel beter gaat als in beste scenario vooraf bedacht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.