• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

 

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

Brutomarge na aftrek van platformkosten en verzendkosten (retouren)? Uitbetaling of betaalduur resterende bedrag?

 

En volgens mij moest je zelf flink wat kilometers rijden om deze handel op te halen...

 

...dan zijn je inkoopcondities en verkrijgingskosten ver van geoptimaliseerd.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

 

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

Brutomarge na aftrek van platformkosten en verzendkosten (retouren)? Uitbetaling of betaalduur resterende bedrag?

marge is niet super hoog. maar daar wordt momenteel dus aan gewerkt om die te verhogen. bepaalde producten kunnen nog een stuk omhoog zonder dat ik het koopblok verlies.

Daarvoor ga ik eerdaags dus een prijs robot gebruiken die mijn prijzen op basis van concurrerende aanbieders gaat optimaliseren.

Retouren wisselen, merendeels van producten worden afgewezen omdat ze buiten de wet koop op afstand vallen (of in elkgeval niet aan de voorwaarden voor mogen retourneren voldoen).

Ik krijg zelf 1ste van de maand betaald (praktijk staat het dan de 2de of 3de op de rekening). dus wat dus wat op de 1ste verkocht wordt duurt een maand voordat uitbetaald wordt en wat op de laatste dag van de maand verkocht wordt wordt al 1 of 2 dagen later uitbetaald. (met verkocht bedoel ik wanneer ik het verzonden heb, maar dat is 99,9% van de gevallen binnen 24 uur nadat de order geplaatst is)

En volgens mij moest je zelf flink wat kilometers rijden om deze handel op te halen...

 

...dan zijn je inkoopcondities en verkrijgingskosten ver van geoptimaliseerd.

 

 

Groet,

 

Highio

 

km's.... valt redelijk mee. is een heel stuk goedkoper als dat ik 9000 producten op voorraad moet gaan nemen.

Dan zou ik toch snel aan een half miljoen investering gaan denken.

buiten dat dat er niet is is enkel de rentelasten daarvan al vele malen hoger als de kosten van dagelijks heen en weer rijden (dat kost een paar euro per dag)

Link naar reactie
  • 0

Als je dagelijks inkoopt wat besteld is en twee weken de tijd krijgt om te betalen, dan krijg je toch betaald voor je zelf moet betalen?

 

Of krijg je van jouw klanten achteraf betaald?

van belangrijkste verkoopplatform krijg ik 1 x per maand betaald.

van een ander 2 x per maand alles wat in de periode daarvoor bevestigd is. indien geen aflever bevestiging is krijg ik pas na 100 tot 120 dagen uitbetaald.

 

Mijn grootste kostenposten zijn inkoop en verzendkosten

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt professionaliseren en/of groeien zou je e.e.a. echt zakelijker kunnen moeten bekijken.

 

marge is niet superhoog, km valt reuze mee e.d.

 

Wat zijn de werkelijke kosten van het dagelijkse ritje? Als je dit iemand met een rijbewijs B in opdracht zou moeten laten doen? Ik zie 'slechts' één voordeel en dat is dat je direct kunt controleren wat uitgeleverd wordt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp probeer je te opereren in het flinterdunne marge gebied tussen verkoopplatform en groothandel. Dat wordt lastig om voor te financieren denk ik.

 

Kun je die producten niet veel beter via je eigen (web)shop verkopen?

Dan krijg je veel sneller betaald.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

overigens moeten de platformen straks ook een opstapje zijn naar het verkrijgen van meer orders in eigen webshops waarin de marge uiteraard veel hoger zal zijn.

Als ik alle orders die ik nu via platforms had rechtstreeks in de webshop had was het een totaal ander verhaal, dan zou ik enkele duizenden euro's meer winst per maand hebben.

Buiten dat er dan veel meer producten per order besteld zouden worden. Veel klanten kopen 2 tot 4 producten per order. In eigen webshop zouden al die producten dus bij mij besteld worden. Bij platformen blijkt echter dat die producten gekocht worden verdeeld over meerdere externe verkopers.

Maar huidige webshop systeem is enkel gebouwd als verwerkingspunt voor orders en doorgifte punt (via tussenpartij) naar platformen.

Nieuwe veel betere op consumenten gerichte webshop is zo goed als klaar.

 

Overigens heb ik ook overeenkomsten met platforms die ik nu nog niet actief inzet vanwege groeibeperking waar ik de eerste aanbieder in mijn productcategorie zou zijn (in landen als Engeland, Frankrijk en Duitsland). veel potentie dus die ik nog niet zo goed durf aan te spreken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt professionaliseren en/of groeien zou je e.e.a. echt zakelijker kunnen moeten bekijken.

 

marge is niet superhoog, km valt reuze mee e.d.

 

Wat zijn de werkelijke kosten van het dagelijkse ritje? Als je dit iemand met een rijbewijs B in opdracht zou moeten laten doen? Ik zie 'slechts' één voordeel en dat is dat je direct kunt controleren wat uitgeleverd wordt.

 

Groet,

 

Highio

 

als ik dat door b.v. een student zou moeten laten halen zou 1 ritje per dag rond de 20 euro kosten (km vergoeding + uurvergoeding).

 

Op dit moment verwerken we alles met zijn 2en. ikzelf en mijn partner die smiddags alles inpakt.

Hier kan ik in huidige vorm nog iets meer groeien. als aantal orders veel verder toeneemt zou ik b.v. 2 ritjes per dag moeten maken. 1 x smorgens en 1 x smiddags. daarmee zou ik dan wel ook de besteltijd kunnen verlaten. dus van voor 12:00 besteld is volgende dag in huis naar voor 15:00 besteld is volgende dag in huis. dat zou ook omzet weer verhogen.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp probeer je te opereren in het flinterdunne marge gebied tussen verkoopplatform en groothandel. Dat wordt lastig om voor te financieren denk ik.

 

Kun je die producten niet veel beter via je eigen (web)shop verkopen?

Dan krijg je veel sneller betaald.

 

Marge is niet super hoog maar ook weer niet flinterdun.

En laat momenteel nog veel marge liggen. dat moet straks met prijsrobot aangepakt worden (die kan ik instellen als ook mijn nieuwe webshop online is). verwacht dat zowel marge als aantal orders daardoor flink zal toenemen.

Verkoop nu bepaalde producten b.v. voor 15 euro met paar euro marge terwijl ik geen andere concurent op dat product heb of terwijl goedkooopste concurent (die koopblok kan winnen) het product voor 22 euro verkoopt. daar laat ik dus veel marge liggen nu.

 

Maar heb ook producten waarop ik nu een marge van 80 euro maak maar die ik vrijwel nooit verkoop omdat mijn concurrent een veel lagere prijs aanbied op platform. Als ik daar mijn prijs verlaag en genoegen neem met marge van 25 euro dan zou ik koopblok wel winnen. en hoef niet veel werk te doen voor die 25 euro, product inkopen, verpakken en naar postkantoor brengen (en natuurlijk eventuele garantie enz.)

 

Uiteraard is veel beter die producten via eigen shops te verkopen, maar het is ook vele malen moeilijker om die klanten in je eigen webshops te krijgen. In mijn eigen shops heb ik zeer goede marges.

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.

Link naar reactie
  • 1

Lastig. Groei afremmen voelt tegen-natuurlijk maar soms is het noodzakelijk om dat te doen. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die kapot zijn gegroeid omdat ze een probleem hadden met het werkkapitaal (veel voorraad en debiteuren te financieren).

 

Nu zou ik bij een webshop verwachten dat klanten direct afrekenen. De post debiteuren is daarmee nihil en hoef je niet te financieren. Tegelijk heb je een betaaltermijn van 14 dagen weten te regelen. Dat geeft lucht maar kennelijk nog niet genoeg. De omloopsnelheid van je voorraad is hoog en omdat je leverancier bovendien vlot levert hoef je zelf niet veel op voorraad te houden. Zo bezien zou ik verwachten dat het werkkapitaal zichzelf financiert alleen geef jij aan dat dit niet zo is. Waar zit de fout in mijn aanname? En over wat voor bedragen praten we eigenlijk?

 

Een voorbeeldberekening:

 

Stel, omzet is 25k in een maand. Daar komt dan (afgerond) 5k aan BTW bij (=30k) die klanten direct afrekenen, debiteuren = 0. Stel verder dat de brutomarge 20% bedraagt. dat betekent dat je voor 20k inkoopt met 4k aan BTW. Die 24k moet je binnen 14 dagen betalen (afgerond een halve maand), echter op dat moment heb je al weer 50% x 30k = 15k van je klanten ontvangen. Per saldo heb je dan dus 45k in kas en moet je 24k betalen. Je houdt dan 21k aan cash over in anderhalve maand tijd.

 

Stel verder dat de BTW-afdracht per kwartaal is. Je hebt dan 15k aan BTW ontvangen en 12k aan BTW betaald. Saldo af te dragen is dus 3k die je ook nog eens een maand later pas hoeft te betalen. Dat zou dan moeten kunnen.

 

Nu houdt dit simpele voorbeeld nog geen rekening met groei. Omdat het werkkapitaal negatief is, kost groeien geen geld. Het financiert zichzelf. Sterker nog, hoe meer je groeit hoe meer cash je beschikbaar hebt. Het is zo heel lean ingericht.

 

Dit voorbeeld houdt ook geen rekening met bedrijfskosten. Wellicht zijn deze te hoog in relatie tot je omzet. Maar dat zou alleen maar een argument zijn om juist WEL te groeien. Je moet dan zsm op break-even niveau zien te komen.

 

Seizoensinvloeden zijn wel lastig. Je moet in de hoogtij een buffer opbouwen om dat te kunnen financieren. Verder ben ik net als Highio benieuwd naar retouren, etc.

 

Als mijn aannames kloppen, dan lijkt het mij dat jouw business zichzelf zou moeten kunnen financieren. Maar om daar echt wat over te kunnen zeggen, is meer inzage in de cijfers nodig.

 

EDIT: ben je wellicht fors aan het investeren in je business? Lees net over je nieuwe webshop. In dat geval zit het probleem niet in de financiering van werkkapitaal maar in het financieren van je investeringen uit je operationele cashflow.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder aangegeven moet je vooral leren realistisch te ondernemen.

 

Ga nou gewoon eens boekhouden en begroten met een Excelletje.

Wees daarin realistisch over de kosten die je (naar mijn idee) steeds te laag inschat en de opbrengsten die je te hoog inschat. Neem alle kosten mee, zoals je eigen salaris, retouren, transportkosten, marketingkosten en voorfinanciering.

 

Geld lenen kost nu eenmaal geld.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Lastig. Groei afremmen voelt tegen-natuurlijk maar soms is het noodzakelijk om dat te doen. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die kapot zijn gegroeid omdat ze een probleem hadden met het werkkapitaal (veel voorraad en debiteuren te financieren).

 

Nu zou ik bij een webshop verwachten dat klanten direct afrekenen. De post debiteuren is daarmee nihil en hoef je niet te financieren. Tegelijk heb je een betaaltermijn van 14 dagen weten te regelen. Dat geeft lucht maar kennelijk nog niet genoeg. De omloopsnelheid van je voorraad is hoog en omdat je leverancier bovendien vlot levert hoef je zelf niet veel op voorraad te houden. Zo bezien zou ik verwachten dat het werkkapitaal zichzelf financiert alleen geef jij aan dat dit niet zo is. Waar zit de fout in mijn aanname? En over wat voor bedragen praten we eigenlijk?

de fout hierin is de aanname dat klanten direct afrekenen en ik het geld direct heb. Op dit moment komt 98% van de omzet via externe platformen zoals bol.com. daarbij krijg ik dus 1 keer per maand alle omzet - de commissie van hun uitbetaald. een deel krijg ik dus pas na 30 dagen betaald en een deel krijg ik binnen paar dagen betaald.

En omzet in het geheel is voor veel bedrijven nog niet hoog maar als je met 0 gestart bent dan is in de praktijk wel lastig.

zijn geen exacte cijfers maar moet denken aan groei van 8000 naar 12000 naar 17000 in stappen van een maand dus.

en bepaalde platformen/opties die ik heb hebben de potentie om groei van 200 a 300% per maand te genereren.

dat is nog belangrijkste reden van vraag. tot nu toe heb ik met wat schipperen en zo goed als al het geld in bedrijf laten het nog weten te redden, maar voorzie nog veel snellere groei dus waarbij schipperen niet meer voldoende is.

zie voldoende kansen om eind van het jaar per maand een omzet te draaien die 20 x zo hoog is als die ik nu per maand draai. maar daar moet ik dus wel op juiste manier naartoe groeien zonder daar onder te bezwijken.

 

Een voorbeeldberekening:

 

Stel, omzet is 25k in een maand. Daar komt dan (afgerond) 5k aan BTW bij (=30k) die klanten direct afrekenen, debiteuren = 0. Stel verder dat de brutomarge 20% bedraagt. dat betekent dat je voor 20k inkoopt met 4k aan BTW. Die 24k moet je binnen 14 dagen betalen (afgerond een halve maand), echter op dat moment heb je al weer 50% x 30k = 15k van je klanten ontvangen. Per saldo heb je dan dus 45k in kas en moet je 24k betalen. Je houdt dan 21k aan cash over in anderhalve maand tijd.

 

Stel verder dat de BTW-afdracht per kwartaal is. Je hebt dan 15k aan BTW ontvangen en 12k aan BTW betaald. Saldo af te dragen is dus 3k die je ook nog eens een maand later pas hoeft te betalen. Dat zou dan moeten kunnen.

 

Nu houdt dit simpele voorbeeld nog geen rekening met groei. Omdat het werkkapitaal negatief is, kost groeien geen geld. Het financiert zichzelf. Sterker nog, hoe meer je groeit hoe meer cash je beschikbaar hebt. Het is zo heel lean ingericht.

 

Dit voorbeeld houdt ook geen rekening met bedrijfskosten. Wellicht zijn deze te hoog in relatie tot je omzet. Maar dat zou alleen maar een argument zijn om juist WEL te groeien. Je moet dan zsm op break-even niveau zien te komen.

bedrijfskosten vallen heel erg mee. werk vanuit een kantoortje in huis en ga eerdaags mogelijk over naar een flink tuinhuis in de tuin.

Verder zijn mijn belangrijkste kosten de hosting.

Seizoensinvloeden zijn wel lastig. Je moet in de hoogtij een buffer opbouwen om dat te kunnen financieren. Verder ben ik net als Highio benieuwd naar retouren, etc.

is heel lastig dit in te schatten door de groei. normaal zou de afgelopen maanden en komende maanden heel rustig moeten zijn en dan vanaf oktober een stijl groeiende lijn tot eind december waarna een kleine dip en dan februari weer een flinke piek.

Maar met de groei zijn al die lijnen volledig "onnatuurlijk" op dit moment.

Als mijn aannames kloppen, dan lijkt het mij dat jouw business zichzelf zou moeten kunnen financieren. Maar om daar echt wat over te kunnen zeggen, is meer inzage in de cijfers nodig.

 

EDIT: ben je wellicht fors aan het investeren in je business? Lees net over je nieuwe webshop. In dat geval zit het probleem niet in de financiering van werkkapitaal maar in het financieren van je investeringen uit je operationele cashflow.

 

dat fors investeren valt wel mee, die nieuwe webshop is low budget gebouwd. is weinig geld ingestoken, enkel duurde de ontwikkeling veel langer als wanneer meer geld ingestoken was.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder aangegeven moet je vooral leren realistisch te ondernemen.

 

Ga nou gewoon eens boekhouden en begroten met een Excelletje.

Wees daarin realistisch over de kosten die je (naar mijn idee) steeds te laag inschat en de opbrengsten die je te hoog inschat. Neem alle kosten mee, zoals je eigen salaris, retouren, transportkosten, marketingkosten en voorfinanciering.

 

Geld lenen kost nu eenmaal geld.

 

ik heb een behoorlijk goed beeld.

Ik heb excel sheets waarin ik elke order opneem. per order de btw, de inkoopkosten, eventuele betaalkosten enz.

Dan heb ik overzicht van de kosten van verkoopplatforms, hosting, inkoop verpakkingsmateriaal, verzendkosten marketingkosten (op de kosten van platforms na is dat nagenoeg nihiel). heb dus goed beeld.

Break even ben ik al tijdje gepasseerd. Salaris haal ik er nog niet uit.

zoals aangegeven ben ik nu eerst bezig geweest met mijn plaats veroveren (en daar zit dus nog veel meer in het vat) en ben ik nu ook aan het kijken om marge te verhogen.

 

Het is bewuste keus geweest om met kleinere marge te starten om zo dus marktaandeel te pakken op platformen en daarna dus marge te gaan verhogen.

Maar dat marktaandeel pakken gaat veel beter en sneller als ik verwacht had en dat geeft dus het probleem.

Is dus kwestie van keuzes maken maar bepaalde keuzes voelen heel onnatuurlijk en tegenstrijdig.

 

 

P.S. er was een vraag over retouren.

dat wisselt heel erg. soms 1 retourmelding in een week en soms 8.

Daarvan wordt merendeel van retouren afgewezen omdat onder hygiëne regels valt.

In praktijk komen er rond de 3 producten per week terug.

Veel daarvan verkoop ik redelijk snel weer. totaal heb ik hier nu een stuk of 40 producten op de plank liggen. inkoopkosten in totaal een 300 euro schat ik.

Link naar reactie
  • 0

Omzetgroei is leuk, maar maak beter een liquiditeitsbegroting. En (mee)werken zonder inkomen/salaris is geen houdbare situatie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omzetgroei is leuk, maar maak beter een liquiditeitsbegroting. En (mee)werken zonder inkomen/salaris is geen houdbare situatie.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik kan wel geld eruit halen voor inkomen maar dan heb ik dus nog minder geld voor de groei. daarom dus de keuze om geld erin te laten om in elkgeval deel van de groei te financieren.

En nee dat is geen situatie die eindeloos moet blijven bestaan.

 

En betere marges (groei in de breedte) wordt aan gewerkt maar kost wat meer tijd en moeite, maar moet ik dan dus de groei in de hoogte tot die tijd dan bewust dus maar gaan tegenwerken? (ik zou het echt actief moeten gaan tegenwerken. Met wat ik eerder in gang gezet heb is er dus zonder enige moeite of tijds/geld investering een continue groei in de hoogte.

ik verbaas me er zelf dus over en is allemaal veel sneller en groter als ik in mijn meest positieve scenario's rekening mee had durven houden.

 

dat er iets moet gebeuren staat in elkgeval vast.

Link naar reactie
  • 0

om een idee te geven hoe lastig de groei te beperken is zonder me op de lange termijn in de vingers te snijden:

 

Ik ben een jaar bezig geweest om een verkoopovereenkomst met een bepaald platform te krijgen. dat is uiteindelijk gelukt en ben daar heel klein in Nederland begonnen. draait nog niet met alle producten en binnen Nederland weinig orders nog. (heb in Nederland ook 2 andere concurrenten op platform.

Voor België, Frankrijk, Engeland en Duitsland is er nog 0 aanbod op dat platform en daar zijn ze veel groter als in Nederland.

Net dus een mail van dat bedrijf dat ze graag zo snel mogelijk al die andere landen ook live willen gaan krijgen. voorkeur van hun is elke 1 a 2 weken een nieuw land online brengen geven ze aan.

Nee zeggen daartegen geeft risico dat ze andere partij gaan zoeken en ik mijn kans daar volledig misloop.

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen. kan zijn dat het 5 orders per week zijn maar kunnen er voor hetzelfde geld ook 80 of meer per dag worden.

Voordeel daar is dus wel dat ik weinig of geen concurrentie heb en dus iets hogere prijzen kan hanteren (niet veel hoger aangezien ze dat ook weer vergelijken met aanbiedingen op andere platformen en globaal over hele internet).

Link naar reactie
  • 0

En hoe wil je daarbij dan ontkomen aan een financiering of investering? Die is linksom of rechtsom onontkombaar of onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En hoe wil je daarbij dan ontkomen aan een financiering of investering? Die is linksom of rechtsom onontkombaar of onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

tja.... daar kan je heel goed gelijk in hebben. Maar heb een sterke voorkeur om weg te blijven bij banken en andere financiers maar de vraag is of dat gaat lukken dus.

daarom hier ook de vraag hoe andere daarmee om zijn gegaan.

Heeft ook wat engs zo een snelle groei. leuk zolang dat blijft doorgaan en gefinancierd kan worden. Maar moet niks gebeuren waardoor ineens instort.

 

Heeft wat met verleden te maken dat ik in eerder bedrijf ook zo snel groeide en toen vrijwel volledig afhankelijk was van natuurlijke zoekresultaten en toen die plots wegvielen ik ook binnen paar dagen 80% van omzet kwijt was.

 

Daarom probeer ik risico dus ook meer te spreiden over verschillende platformen en verkoopkanalen. maar dat is lastig als 1 platform zo snel groeit

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen.

 

ja hoor, daar valt wel wat over te zeggen. Niet elke kans is een gouden kans.. Ja zeggen kan ook betekenen dat je over een paar maanden weer zonder onderneming met alleen bijstand zit.. omdat je de groei niet hebt kunnen bijhouden. Je schrijft in je openingspost dat het nu al moeilijk is rond te krijgen en dat je geen nieuwe kanalen moet ontwikkelen.. Dus doe dat dan ook niet..

Er is ook zoiets als te vroeg ergens aan beginnen.. Dan heb je dus een jaar lopen vechten om iets te krijgen wat je je niet kan veroorloven.. het maakt dan dus niet uit of je het over te dure uitgaven hebt of om de verkeerde omzet kansen pakken Wat hier dus lijkt te ontbreken een duidelijk plan en een duidelijk beeld van wat dit platform van jou zou verwachten zodra je een verkoopovereenkomst tekent. kan toch niet zo zijn dat je opeens vandaag verrast bent een mailtje dat ze het liefst elke week een nieuw land online zetten..

 

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 30 1439

Na de korte reactie net op de opmerking over de mail van een verkoopplatform dan nu een reactie op je startpost.. die was iets langer..

Je hebt geen kosten probleem maar een tijdsprobleem/liquiditeitsprobleem. even simplistisch zolang je voor meer geld verkoopt dan je inkoopt hou je altijd geld over. Maar jou probleem is als variant op de druppel die de emmer deed overlopen, dat jij met een lege emmer bent begonnen en nu elke maand maar een paar druppels overhoud. Dat duurt ff voordat er een laagje water in de emmer zodat je wat ademruimte hebt

 

Ik denk dat je wat minder principieel moet worden over banken.. Voor een grotere bedrijfsfinanciering geef ik je gelijk, dat risico moet je maar niet (meer) nemen. Maar je toont nu ook aan dat je met een stevige discipline ook kan groeien, zonder al te veel bestedingsruimte maar echt makkelijk is het niet. En dat is ook niet eeuwig houdbaar. Je zult op een gegeven moment een stap moeten durven maken naar iets meer "risico" met banken. groeien kost gewoon geld en als je het zelf niet hebt zal het ergens vandaan moeten komen.

Een rekening courant waar je bijv 5000 op kan rood staan is bijna cruciaal als je maar 1x per maand uitbetaald krijgt. Voor elke onderneming die moet voorfinancieren moet het geld ergens vandaan komen.. Je zit (nog) niet in de positie dat je de bank als optie kunt afwijzen. Maar ook als de zaken wel goed lopen zul je altijd een ademruimte nodig hebben.

Nu loop je het risico dat de motor van je onderneming vastloopt omdat er te weinig olie in zit.. EEn rekening courant is zorgt dat je tijdgat tussen betalen en ontvangen flexibeler wordt.

 

Problemen met btw moet je ten koste van alles voorkomen. Het grootste gevaar is dat 3 maanden ineens teveel kan zijn door de groeipijn. Het vraagt een ijzeren discipline. Advies zou zijn om een aparte rekening te openen (of desnoods een prive spaarrekening te gebruiken) om btw te reserveren. Ga de maand "betaaltermijn" die je na elk kwartaal krijgt niet gebruiken om orders te financieren want dan ga je structureel te laat betalen omdat je pas op na maandeinde weer betaald krijgt.

één te late betaling wordt je vergeven, daarna is het 3% van het aangifte bedrag.

Ik zou je btw aangifte altijd binnen 1 week na de laatste kwartaal maand doen en betalen. Dan ben je zelf net betaald en heb je dus geld op de rekening.

Je zou ook kunnen overwegen om vrijwillig maandaangifte voor btw aan te vragen, dat maakt je financieel plaatje overzichtelijker omdat je na ontvangst van je omzet ook de btw afrekent.

 

Qua leverancierskrediet heb ik het gevoel dat het vertrouwen daar dun is. 2 weken is eigenlijk net te kort met het huidige businessmodel waarbij jij maar 1x per maand geld krijgt. Eén ding weet ik wel, als je voorspelbaar betaald wordt iets te laat je snel vergeven, zeker als je ook de factuur van de laatste week eerder betaald. De meeste administraties zitten niet dagelijks op openstaande vorderingen dus een weekje te laat zal niet tot problemen leiden.

In de ideale situatie kun je aan de groothandel uitleggen dat sommige facturen later zijn en andere wat eerder.

 

ZO dat wat betreft administratieve zaken. Dan qua groeiplan.. ik zie daar een dreigende cirkel-redenering. "als ik genoeg geld had, dan was ik allang rijk geweest" omdat je ik dan alles kon optimaliseren. Je ziet een hele lijst kansen op verbetering, dat is mooi. Verder investeren in groei op de platforms zonder marge is niet verstandig.. je vergroot alleen maar je tijdsgat tussen betalen en ontvangen.

 

Mij lijkt de uit te werken strategie een redelijke open deur. Dat is zsm beginnen met een eigen webshop omdat de marges daar veel hoger zijn, daar ligt je toekomst, dat zeg je al vanaf het begin. De verkoopplatforms zijn er alleen voor het volume en (weer) een voet tussen de deur te krijgen. Maar nu die voet tussen de deur pijnlijk begint te worden wordt het tijd er een knietje bij te zetten zodat de druk op de knieen afneemt.

Vermoedelijk verlopen de betalingen op de webshops daar via een psp dus heb je je geld ook niet direct, maar de meeste psp's kunnen/willen wel vaker dan 1x per maand uitbetalen en met ruimere marges zorg je in elk geval dat de groei minder pijnlijk wordt en het (lege) emmertje iets sneller een laagje water krijgt als buffer. 1x per week uitbetaald krijgen zou je probleem al een heel stuk oplossen.

Maar ik zou als onderdeel van je groeistrategie ook actief op zoek gaan naar betaalmiddelen om je geld direct te krijgen.

 

Lang verhaal kort.. focus niet op 3 of 5 cent meer marge op grote platformen. Maar ga aan de slag met je liquide middelen te optimaliseren.. geldstromen zijn de bloedsomloop van je onderneming. Marge is slechts de vitaminepil voor de bloedsomloop, het houd de bloedsomloop gezond maar het stopt het bloeden niet. Verklein het gat tussen moeten betalen en ontvangen. minimaliseer (en als het even kan elimineer) partijen die (te lang) op je geld blijven zitten. Ik zou het platform dat maar 1x per maand wil betalen op de huid zitten om ook 2x per maand te gaan betalen, dan is je probleem waarschijnlijk al grotendeels opgelost.

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt een stuk genuanceerder als je hieronder omschrijft.

Begrijp dat je het denkt maar zal proberen uit te leggen.

 

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen.

 

ja hoor, daar valt wel wat over te zeggen. Niet elke kans is een gouden kans.. Ja zeggen kan ook betekenen dat je over een paar maanden weer zonder onderneming met alleen bijstand zit.. omdat je de groei niet hebt kunnen bijhouden. Je schrijft in je openingspost dat het nu al moeilijk is rond te krijgen en dat je geen nieuwe kanalen moet ontwikkelen.. Dus doe dat dan ook niet..

Er is ook zoiets als te vroeg ergens aan beginnen.. Dan heb je dus een jaar lopen vechten om iets te krijgen wat je je niet kan veroorloven..

in het jaar dat ik moeite gedaan heb om die verkoopovereenkomst te krijgen was er niks aan de hand. Andere platform liep heel rustig door, met gewoon rustig aan elke maand wat groei. kan je ook zien op de grafiek die ik eerder als bijlage geplaatst heb.

Ik had bepaalde prognoses gemaakt en had bepaalde groei ingeschat. betreft risico spreiding had ik dus ook graag dat andere platform erbij en ook daar had/heb ik bepaalde omzet groei van verwacht.

enkel toen tekende ik verkoopovereenkomst (met in gedachte te starten in Nederland en Belgie). toen ging deze partner ook vragen of ik niet in meer landen zou willen gaan verkopen (ze zijn in heel Europa actief, Nederland is 1 van de minst actieve landen voor dat bedrijf).

Ik heb toen eens gekeken naar verzendkosten en heb deze heel stuk naar beneden kunnen brengen en hun laten weten dat ik daar wel mogelijkheden zie om daar uiteindelijk ook te gaan leveren.

Toen explodeerde de omzet van andere kanaal ineens en gaat de groei nog vele malen sneller als daarvoor (wat dus al boven verwachting was).

 

toen kwam ineens het platform waarmee ik dus nieuwe verkoopovereenkomst los, en met los bedoel ik dat ze voorheen heel terughoudend waren met mijn productgroep. Maar daar blijkt wat ik vernomen heb intern heel veel over gesproken te zijn en hebben ze meer onderzoek naar gedaan en toen kwamen ze erachter hoe groot het marktpotentieel van mijn productgroep is en nu zijn ze daar volledig omgeslagen.

Van heel terughoudend willen ze er ineens heel veel tempo inzetten en veel sneller uitbreiden in landen als ik ooit had verwacht.

 

het maakt dan dus niet uit of je het over te dure uitgaven hebt of om de verkeerde omzet kansen pakken Wat hier dus lijkt te ontbreken een duidelijk plan en een duidelijk beeld van wat dit platform van jou zou verwachten zodra je een verkoopovereenkomst tekent. kan toch niet zo zijn dat je opeens vandaag verrast bent een mailtje dat ze het liefst elke week een nieuw land online zetten..

 

Eigenlijk ben ik dus wel verrast en op meer dan 1 manier. omzet is veel hoger als verwacht, omzet stijgt onverwacht explosief en extra platformen gaan van fiets snelheid naar ineens formule 1 snelheid waarmee ze zaken online willen krijgen en willen uitbreiden.

Het voelt alsof ik een klein kind bent met een gigantische hond waarover ik geen controle heb en die met hoge snelheid met me op de loop gaat.

 

Enerzijds natuurlijk prachtig dat veel beter gaat als verwacht maar gaat nu ineens zo snel dat ik houvast zoek om in goede banen te leiden.

Ik was voorbereid op rustig stromend beekje, niet op de waterval die ik nu op me af zie komen.

 

 

Roel: dat laatste bericht van je laat ik wat langer op me inwerken maar kom ik later op terug.

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil je invechten in de markt, in het platform, en daarom heb je je verkoopprijs zo laag gesteld dat je een kleine marge maakt. De productgroep is nieuw voor het platform, dus ze willen graag aanbod.

 

Dat is met elkaar in tegenspraak. En reden om met hogere prijzen te experimenteren. Dat kun je kleinschalig doen: selectie van producten op selectie van platforms.

 

Het kan ook reden zijn om de breedte van je assortiment (tijdelijk) te verkleinen.

 

Maar het businessmodel is kwetsbaar. Als jij dagelijks naar leveranciers (groothandels) rijdt om producten op te halen die je via Bol.com verkoopt voor een klein winstje, dan kan iedereen je kopiëren. Zelfs de groothandel. Je enige concurrentievoordeel is dat je zonder salaris werkt. Daar kan niemand tegenop.

 

In dit model kun je zelfs de kosten van financiering niet betalen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil je invechten in de markt, in het platform, en daarom heb je je verkoopprijs zo laag gesteld dat je een kleine marge maakt. De productgroep is nieuw voor het platform, dus ze willen graag aanbod.

 

Dat is met elkaar in tegenspraak. En reden om met hogere prijzen te experimenteren. Dat kun je kleinschalig doen: selectie van producten op selectie van platforms.

platform wat zo hard groeit is bol.com, daar is productcategorie zeker niet nieuw. Mijn marges zijn overigens niet hoog maar zeker ook niet heel slecht.

Kan op bol niet heel veel met prijzen experimenteren. bol hanteert ook maximum prijzen op basis van prijzen die ze elders op internet tegenkomen. Zit je boven die door hun gestelde prijsgrens wordt je product niet meer vertoond, ook niet als je de enige aanbieder van dat product bent. Bol verkoopt liever niet dan dat ze veel duurder zijn als verkopers elders op Internet.

daarom straks ook die prijsrobot, die optimaliseert de marge zonder dat ik koopblok verlies of niet meer vertoond wordt.

 

Dat nieuwe platform heeft deze producten nog niet (in meeste landen) maar heeft ook duidelijke doelstelling om niet te duur te zijn en zal niet accepteren als ik mijn prijzen daar veel hoger maak als dat ik (en/of ander verkopers) in eigen shop of op andere platformen verkoop.

Het kan ook reden zijn om de breedte van je assortiment (tijdelijk) te verkleinen.

 

Maar het businessmodel is kwetsbaar. Als jij dagelijks naar leveranciers (groothandels) rijdt om producten op te halen die je via Bol.com verkoopt voor een klein winstje, dan kan iedereen je kopiëren. Zelfs de groothandel. Je enige concurrentievoordeel is dat je zonder salaris werkt. Daar kan niemand tegenop.

 

In dit model kun je zelfs de kosten van financiering niet betalen. ::)

dat valt mee,

Groothandel zelf zou dat makkelijk kunnen doen ja maar die willen dat niet. daarmee zouden ze ook concurreren met hun belangrijkste klanten (is groothandel/fabrikant) en risico lopen die kwijt te raken. dat zullen ze dus niet gaan doen (heb ik in verleden uitgebreid met ze over gehad).

Andere zullen ook niet snel gaan en kunnen kopiëren, die hebben of mijn inkoopprijzen niet (ik heb destijds extreem gunstige korting kunnen bedingen die eigenlijk al veel hoger is als waar ik gezien mijn omzet recht op zou hebben) en weet dat er paar zijn die het geprobeerd hebben maar afgewezen zijn.

Verder moet je maar net binnen het bereik van de groothandel zitten en bereid zijn de eerste maanden daar geld in te investeren (de eerste maanden koste het dagelijks heen en weer rijden meer geld als er aan winst binnen kwam, maar door de korte levertijden leverde dat op de wat langere termijn dus een flinke positieve groei op.

En zo zijn er nog wel aantal zaken waardoor niet zomaar te kopieën is of je in elkgeval een wat langere adem moet hebben voordat het wat gaat opleveren.

ook het geen salaris eruit halen is iets wat ik als investering in de groei zie en zich op langere termijn moet uitbetalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit toch iets ongemakkelijks in het model. Om op te schalen heb je financiering (krediet) nodig, maar als je nu al geen ondernemersvergoeding overhoudt, wat blijft er dan over na de vergoeding van eventuele financieringskosten (rente, dividend).

 

Je wordt eigenlijk een Bolboer: werken voor de veiling en werken voor de bank. Veel omzet, geen inkomen.

 

Hoe kan je daar aan ontsnappen? Als er herhalingsaankopen zijn kan je herhaalkopers wellicht naar je eigen platform halen.

 

Sterkte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.