• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn. En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.
Niet gaan hyperventileren.

 

Stel dat je het zou moeten presenteren aan een financier. Die is uiteraard benieuwd naar de kansen en het groeipotentieel, maar zal eerst kijken of je fundamentals kloppen. Als je op één verkoop eigenlijk niks overhoudt, is een verduizendvoudiging niet de moeite waard.

 

Met je huidige cijfers zou je een scenario moeten kunnen uitrekenen naar 10 keer de huidige afzet. Eerst afzet, dan omzet. Welke kosten staan daar tegenover? En wat blijft er over voor jezelf en je bankier?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn. En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.
Niet gaan hyperventileren.

 

Stel dat je het zou moeten presenteren aan een financier. Die is uiteraard benieuwd naar de kansen en het groeipotentieel, maar zal eerst kijken of je fundamentals kloppen. Als je op één verkoop eigenlijk niks overhoudt, is een verduizendvoudiging niet de moeite waard.

 

Met je huidige cijfers zou je een scenario moeten kunnen uitrekenen naar 10 keer de huidige afzet. Eerst afzet, dan omzet. Welke kosten staan daar tegenover? En wat blijft er over voor jezelf en je bankier?

 

Ik ga niet hyperventileren, maar voel wel wat onzekerheid doordat ik totaal niet kan inschatten wat het online komen van die andere platformen en landen gaat betekenen.

Heb totaal geen zicht op hoeveel orders/omzet daaruit zal komen.

Als dat rustig begint en langzaam groeit geen probleem, als ineens 60 orders per dag bijkomen dan breekt het zweet me zeker even uit. maar totaal onoorspelbaar.

 

dat er nog veel moet gebeuren is een feit. boekhouding moet ook beter, de manier waarop we nu doen was nog leuk met 50 orders per maand maar nu begint dat toch tijd te worden voor een wat serieuzer pakket.

Dit is echter steeds vooruit geschoven omdat ik moeite heb om het juiste pakket/boekhouder te kiezen (wat op juiste manier aan mijn webshops gekoppeld kan worden). maar dat is weer wat voor een ander topic.

 

nieuwe betere omzet prognoses ga ik zeker ook mee aan de slag.

en diverse scenario's ga ik zeker ook doorrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zeker ambitie en iedereen mag dromen wat ie wil.

 

Ik heb nog wel een andere vraag.

Je doet geen verkoop, daar zorgen Bol en de partner die je artikelen op Bol plaatst voor. Je hebt ook geen eigen producten. Als ik het goed begrijp doe je niet veel meer dan het ompakken van groothandel verpakkingen naar consumentenverpakkingen. Iedereen kan dit doen vanuit zijn eigen huis en zonder machines (alleen een laptopje) volgens jou.

 

Wat nu als iemand anders ook zo'n handeltje opzet? Dan kunnen jullie alleen maar concurreren op prijs lijkt mij. En dat wordt een race naar de bodem. Er is altijd wel iemand te vinden die nog meer onbetaalde eigen uren er in wil steken dan jij.

 

Waar zou je op kunnen concurreren anders dan prijs?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In al jouw vragen, bevindingen en opmerkingen in dit topic zie ik één 'rode draad': je bent toe aan het aanpassen van een aantal strategische vertrekpunten (hoe theoretisch en gewichtig dit ook klinkt), met name in organisatorische zin, maar ook wat betreft (toekomstige) concurrentie.

 

Je ziet een aantal veranderingen ontstaan: bedreigingen die op je af komen, ook een aantal zwakke punten bij jezelf, maar ook liggen er blijkbaar kansen op de loer en heb je zeker ook sterke punten in jouw bedrijfsvoering. Dat schreeuwt om een SWOT-analyse. Ga daarmee aan de slag en doe dat met enige regelmaat, om slagvaardiger op dit soort veranderingen te kunnen anticiperen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren.

Bij internationale handel zullen de marges naar mijn verwachting krimpen, alleen al omdat zendingen meer risico lopen en transportkosten slechter doorberekend kunnen worden. Hoe zit dit met transactiekosten?

 

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.
Zijn dat ook nu al de producten die op platforms de beste marge hebben? Dan zou ik daar juist volop op inzetten. Bij een bredere inzet, verslapt je aandacht hiervoor.

 

Wat kosten de eigen shops als investering en doorlopend? Je noemt dit nu hosting, maar helemaal gespecificeerd voor jezelf?

 

Hoe komen de pakjes in een verzendproces? Afhaal- of wegbrengkosten?

 

En hoe wil je voor deze geaccepteerd worden? En hoeveel gaat dat per maand kosten als dat lukt? Hoeveel autokosten neem je mee in bovenstaande berekeningen? Dit alles om realistisch boven negatief te blijven.

 

Vakantieplannen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zeker ambitie en iedereen mag dromen wat ie wil.

 

Ik heb nog wel een andere vraag.

Je doet geen verkoop, daar zorgen Bol en de partner die je artikelen op Bol plaatst voor. Je hebt ook geen eigen producten. Als ik het goed begrijp doe je niet veel meer dan het ompakken van groothandel verpakkingen naar consumentenverpakkingen. Iedereen kan dit doen vanuit zijn eigen huis en zonder machines (alleen een laptopje) volgens jou.

 

Wat nu als iemand anders ook zo'n handeltje opzet? Dan kunnen jullie alleen maar concurreren op prijs lijkt mij. En dat wordt een race naar de bodem. Er is altijd wel iemand te vinden die nog meer onbetaalde eigen uren er in wil steken dan jij.

 

Waar zou je op kunnen concurreren anders dan prijs?

 

 

Die vraag had ik al eerder beantwoord maar blijft een begrijpelijke vraag.

Tot op zekere hoogte kunnen meer mensen dat doen ja.

Als je voldoende dicht bij groothandel zit.

als je de korting weet te krijgen die ik heb. en daar zit een belangrijk punt, inkoopkorting die ik heb krijg je eigenlijk pas als je voor meer als 1 ton euro per jaar inkoopt. en weet dat er zijn die geprobeerd hebben te krijgen maar dat niet meer hebben gekregen maar daar gewoon naartoe moeten groeien.

en zo zijn er nog wel paar kleine puntjes zoals dat het heel lang duurt voor een nieuw bol.com account in koopblok kan komen

 

Sterker nog: er zijn er paar die op bijna dezelfde manier doen als mij, maar die hebben levertijd van 2 dagen tot 2 weken.

 

En ik ben met veel producten (iets) duurder als concurrenten op b.v. bol maar toch win ik koopblok op andere punten.

 

En andere platformen is dat weer net wat anders, daar ben/wordt ik dus voorlopig enige aanbieder en zal ik anders weer de juiste mix moeten vinden om te winnen.

 

en bepaalde producten verlies ik het mee van concurrentie en dat is jammer, focus me op de andere waar ik wel mee kan winnen.

 

en dan is de leverancier momenteel ook heel scherp op de prijzen waarvoor verkocht wordt. Hun eigen merken hebben een minimum prijs waarvoor verkocht moet worden. zijn er diverse die zich daar niet aan houden maar die krijgen die merken straks gewoon niet meer geleverd.

Kortom alles kan per product anders zijn en is zoeken naar de producten waar ik de strijd wel op kan winnen (vaak zonder goedkoopste te zijn dus).

Link naar reactie
  • 0

In al jouw vragen, bevindingen en opmerkingen in dit topic zie ik één 'rode draad': je bent toe aan het aanpassen van een aantal strategische vertrekpunten (hoe theoretisch en gewichtig dit ook klinkt), met name in organisatorische zin, maar ook wat betreft (toekomstige) concurrentie.

 

Je ziet een aantal veranderingen ontstaan: bedreigingen die op je af komen, ook een aantal zwakke punten bij jezelf, maar ook liggen er blijkbaar kansen op de loer en heb je zeker ook sterke punten in jouw bedrijfsvoering. Dat schreeuwt om een SWOT-analyse. Ga daarmee aan de slag en doe dat met enige regelmaat, om slagvaardiger op dit soort veranderingen te kunnen anticiperen.

 

dat klopt zeker, heb heel veel te professionaliseren en te verbeteren.

Komt allemaal veel sneller op me af als ik verwacht had en dus moet ik nu flink wat extra stappen bijzetten om snel te verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren.

Bij internationale handel zullen de marges naar mijn verwachting krimpen, alleen al omdat zendingen meer risico lopen en transportkosten slechter doorberekend kunnen worden. Hoe zit dit met transactiekosten?

grappige van de platformen is dat meeste "gratis verzending" bieden. verzendkosten zitten dus in de productprijs doorberekend.

Internationaal bereken ik ook alles door aan de klant. dat kan omdat ik goede verzendkosten heb kunnen bedingen.

Maar is ook gelijk de reden dat ik nu enkel Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Engeland lever. voor andere landen heb ik nog niet de juiste verzendkosten en wacht ik dus mee tot ik wel de juiste prijs heb.

Transactiekosten zijn er niet bij platformen, altans die zitten al in de commissie structuur doorberekend

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.
Zijn dat ook nu al de producten die op platforms de beste marge hebben? Dan zou ik daar juist volop op inzetten. Bij een bredere inzet, verslapt je aandacht hiervoor.

 

Wat kosten de eigen shops als investering en doorlopend? Je noemt dit nu hosting, maar helemaal gespecificeerd voor jezelf?

In de eigen shop is de marge over hele range van producten vrij hoog.

valt ook niet heel veel te focussen, heb vrijwel geen controlle over welke producten ik wel of niet verkoop op platforms. Bol bepaald met diverse algoritme welke producten de klant te zien krijgt. bied ik die dus niet aan dan kan ik niet verkopen. is dus niet dat als ik de producten met lagere marge eruit haal automatisch de producten met hogere marge getoond worden aan klanten.

Hoe komen de pakjes in een verzendproces? Afhaal- of wegbrengkosten?

Ik breng pakjes weg naar bussinesspoint. dat zit hier 2 minuten vandaan en kan ik tot 18:30 wegbrengen daar.

Dat is dus bewuste keuze omdat ik zo langer de tijd heb voor maken pakjes. Kosten: paar cent per keer.

en kunnen een 90 tot 100 pakjes tegelijk in mijn auto.

En hoe wil je voor deze geaccepteerd worden? En hoeveel gaat dat per maand kosten als dat lukt? Hoeveel autokosten neem je mee in bovenstaande berekeningen? Dit alles om realistisch boven negatief te blijven.

 

Vakantieplannen?

 

Groet,

 

Highio

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

Maar hier tweiffel ik nog heel erg over en ondanks dat het (op de langere termijn) financieel gunstiger zou zijn heb ik veel moeite om dat besluit te nemen en heb ik merendeels besloten huidige auto toch nog even door te rijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat overigens op de platformen heel interessant is zijn zijn klanten die meer als 1 product bij mij kopen.

Aangezien verzendkosten in de productprijs zitten betaald zo een klant als hij b.v. 3 producten koopt 3 x de verzendkosten en dat is dus 2 x verzendkosten extra winst voor mij.

Kan je helaas niet heel veel op sturen behalve dan bij zoveel mogelijk producten in koopblok staan en zoveel mogelijk producten aanbieden dus.

Link naar reactie
  • 0

Je bent tot nu toe niet aan het graaien, wel beetje control freak (mbt niet willen van betrekken bank)

 

Maar de mix is goed, als we het mogen geloven, alles door geinvesteerd in groei en meer groei.

 

Hiernaast potentie en wil hier gebruik van te maken.

 

Voor potentiele investeerder is dat intressant.

 

Vroeger of later kom je op het punt dat je ook wat moet verdienen, moet investeren in ruimte, opslag om beter in te kopen, liquiditeit voor financiering etc etc.

 

Of je loopt vast en kansen moet je laten gaan en je komt de man met hamer tegen die klanten, leveranciers gaat teleurstellen waarmee je een negative spiraal inzet.

 

Je moet denk ik accepteren dat je een probleem hebt en dat je een oplossing wil.

 

De oplossing is altijd dichtbij, jij moet hem echter omschrijven en presenteren.

 

Wat zijn de problemen die je wil oplossen en wat is het jou waard hiervoor op te geven om 100% van potentieel te pakken?

 

Stel, je hebt 100K nodig, ben je bereid 10% over te dragen als diegene afspreekt komende 2 jaar geen aanspraak te maken op dat deel?

 

Er is zoveel geld beschikbaar nu, denk aan een goede formule die jouw problemen doorlopend oplossen EN intressant is voor investeerder een klein risico te nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent tot nu toe niet aan het graaien, wel beetje control freak (mbt niet willen van betrekken bank)

ben gewoon huiverig voor de bank met leningen. mede hier voldoende verhalen over gelezen dat als even tegen zit ze ook niet scromen om je de nek om te draaien. En ook geen goede ervaring met de ABN AMRo die ineens moeite hadden met mijn bedrijfstak destijds en ineens probeerde weg te pesten.

En uiteraard zijn er meer banken en uiteraard kan ook allemaal anders, maar is een persoonlijk gevoel waar ik waarschijnlijk overheen moet stappen.

Maar de mix is goed, als we het mogen geloven, alles door geinvesteerd in groei en meer groei.

 

Hiernaast potentie en wil hier gebruik van te maken.

 

Voor potentiele investeerder is dat intressant.

 

Vroeger of later kom je op het punt dat je ook wat moet verdienen, moet investeren in ruimte, opslag om beter in te kopen, liquiditeit voor financiering etc etc.

daar valt zeker niet aan te ontkomen. en zie uiteindelijk het harde werk ook zeer graag eens uitbetaald gaan worden. is dan wel leuk werk maar uiteindelijk draait het toch ook om de "centjes " he.

Of je loopt vast en kansen moet je laten gaan en je komt de man met hamer tegen die klanten, leveranciers gaat teleurstellen waarmee je een negative spiraal inzet.

 

Je moet denk ik accepteren dat je een probleem hebt en dat je een oplossing wil.

 

De oplossing is altijd dichtbij, jij moet hem echter omschrijven en presenteren.

 

Wat zijn de problemen die je wil oplossen en wat is het jou waard hiervoor op te geven om 100% van potentieel te pakken?

 

Stel, je hebt 100K nodig, ben je bereid 10% over te dragen als diegene afspreekt komende 2 jaar geen aanspraak te maken op dat deel?

 

Er is zoveel geld beschikbaar nu, denk aan een goede formule die jouw problemen doorlopend oplossen EN intressant is voor investeerder een klein risico te nemen.

 

 

is zeker ook iets om eens over na te denken.

 

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat de verkoop iig flink groeit. Ik heb niet een specifieke tip, maar wat ikzelf doe sinds ik groothandelaar ben (en dus ook steeds meer moet investeren) is in excel per maand verwachte omzet en verwachte kosten (x percentage van omzet + incidentele kosten) en zo dus een schatting heb van eindsaldo per maand en dus welke maanden ik het misschien krap zal hebben qua liquiditeit, maar het blijft 'n gok natuurlijk hoeveel omzet gehaald zal worden, kan wel soort worst case scenario maken. Ik heb wel 1 vraagje aan jou. Je zei:

...

Internationaal bereken ik ook alles door aan de klant. dat kan omdat ik goede verzendkosten heb kunnen bedingen.

Maar is ook gelijk de reden dat ik nu enkel Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Engeland lever. ...

Zou ik alsjeblieft mogen vragen hoe / met welk bedrijf je goede afspraken heb gemaakt? Ik stuur nu via pakketmail.nl of postnl (ook wel contract) maar goedkoper kan natuurlijk altijd interessant zijn.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sandra,

Ik ben aan het kijken naar betere voorspellingen voor omzet en kosten. kijken wat daaruit gaat komen.

 

ook ga ik eerdaags de omzet (tijdelijk) wat afremmen door Belgie uit mijn huidige account te halen op bol en via apart account te verkopen. dat zal betekenen dat omzet naar belgie de eerste paar maanden met een 95% zal afnemen verwacht ik, maar dat ik daarna de prijzen voor belgie beter kan bepalen en meer marge op die orders zal overhouden.

 

Voor verzending zit ik nu bij myparcel.nl (tegenwoordig ook van PostNL).

wil je weten wat ik betaal moet je maar even een prive bericht versturen.

Of het lager is als wat jij betaald weet ik niet, maar ik was vooral voor buitenlandse zendingen daar flink goedkoper uit als bij eerdere partners.

Link naar reactie
  • 0

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

 

 

Volgens mij houdt je hier jezelf voor de gek:

 

ten eerste: een tweedehands auto is (extreme gevallen terzijde) goedkoper in totale kosten dan een nieuwe.

ten tweede: de leasemaatschappij maakt ook winst. Een nieuwe auto zelf kopen is dus goedkoper dan er een leasen.

 

Het kan best dat het mbt je cashflow beter uitkomt om er een te leasen, maar goedkoper.... nee.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

 

 

Volgens mij houdt je hier jezelf voor de gek:

 

ten eerste: een tweedehands auto is (extreme gevallen terzijde) goedkoper in totale kosten dan een nieuwe.

ten tweede: de leasemaatschappij maakt ook winst. Een nieuwe auto zelf kopen is dus goedkoper dan er een leasen.

 

Het kan best dat het mbt je cashflow beter uitkomt om er een te leasen, maar goedkoper.... nee.

Ik hou mezelf niet voor de gek. soort auto welke ik wil (mede met oog op ruimte voor pakketjes) is met leasen van nieuwe auto goedkoper als 2de hands zelf kopen.

 

- prijs aanschaf auto

- rente van financiering

- wegenbelasting

- verzekering (all risk) (ik heb doordat ik nog niet heel lang auto rijd en door ongeluk dat op mij is afgeschoven met nep getuige) vrijwel geen noclaim

- verwacht onderhoud (wat bij 2dehands ook duurder is).

 

Als ik die zaken afzet tegen de prijs van het leasen van een vergelijkbare nieuwe auto is dat laatste voor mij in mijn situatie goedkoper.

 

en als ik dan naar verbruik ga kijken ten opzichte van huidige auto en wat daar aan moet gebeuren om nog paar jaar te kunnen blijven rijden wordt nieuwe lease auto (op de langere termijn) nog interessanter.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 30 1439

Hha, wat ben je toch weer heerlijk eigenwijs.

 

Ik vraag me wel af waarom je hier op dit forum met je vragen komt.

 

Kijk ook eens naar je eigen gedrag in dit topic Ab bauer

Je hebt sinds 3 mei 8x gereageerd en in bijna elke reactie spreek direct of indirect jouw persoonlijke mening uit over TS. Als je je zo stoort aan hoe iemand reageert of hoe hij zijn onderneming runt sla het topic dan gewoon over.

In plaats van telkens te reageren om te benadrukken hoe ergelijk zijn reacties zijn of hoe erg hij ernaast zit met zijn visies. Jij draagt nu op deze manier ook niet bij aan een antwoord op zijn vragen of een prettige sfeer in het topic.

 

Link naar reactie
  • 0

Hha, wat ben je toch weer heerlijk eigenwijs.

 

Ik vraag me wel af waarom je hier op dit forum met je vragen komt.

dat vraag ik me als ik bepaalde reacties zoals die van jou lees mezelf ook wel eens af.

Al onze adviezen smijt je in de prullenbak omdat je toch beter weet.

Zo lijkt het tenminste.

in mijn geval is als ik aflossing lening (welke ik ervoor nodig zou hebben) + rente + wegenbelasting + all risk + onderhoud optel en dat afzet tegen een lease van nieuwe auto leasen ik met de nieuwe auto dus goedkoper uit ben.

Als je eigen geld hebt om de auto te kopen en goede no claim hebt kan dat anders uitvallen. dat is dus per persoon een andere berekening.

 

en dan heb ik nog niet de allergoedkoopste financiering gezocht en ook niet de allergoedkoopste lease. dus afhankelijk van die punten kan het nog wat schommelen.

 

Maar had bij die berekening 2de hands auto's met km stand van 50 tot 110.000 kom en bouwjaar van minimaal 2012 vergeleken met lease van nieuwe auto.

als je binnen al die factoren gaat schuiven kan er ook andere berekking uitkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

in mijn geval is als ik aflossing lening (welke ik ervoor nodig zou hebben) + rente + wegenbelasting + all risk + onderhoud optel en dat afzet tegen een lease van nieuwe auto leasen ik met de nieuwe auto dus goedkoper uit ben.

 

 

Maar wat je dan vergeet is dat je, nadat je de lening hebt afbetaald, nog wel een auto met een zekere waarde hebt.

 

En heb je onderhoud wel eerlijk ingeschat, of daar een worst-case scenario genomen?

 

En heb je de verzekering wel geoptimaliseerd? Ook bij de leasemaatschappij krijg je geen kanjer van een no-claim korting als je die zelf niet zou krijgen. (Behalve als de leasemaatschappij gerund wordt door dommerikken, Kan, maar onwaarschijnlijk).

 

 

Als je eigen geld hebt om de auto te kopen en goede no claim hebt kan dat anders uitvallen. dat is dus per persoon een andere berekening.

 

 

Aan dat eigen geld, als je dat gebruikt, moet je ook een fictief verlies aan rendement toekennen, ander ben je appels met peren aan het vergelijken. Dat verlies aan rendement zal misschien niet helemaal zo groot zijn als je rente, maar als je optimaliseert mag het er ook niet te ver van afwijken.

 

 

Tovenarij bestaat niet. Die mooie website van de leasemaatschappij en de reclamespotjes en het personeel wat ze daar hebben, en het rendement voor de aandeelhouders, wordt allemaal betaald uit de winst die ze op jou maken. En zij willen ook wel graag een rendement op hun geld. Je least omdat het beter is voor je cashflow, en zorgenvrij, niet omdat het goedkoper is,

 

Het enige voordeel dat je misschien zou kunnen hebben is dat de leasemaatschappij in bulk inkoopt, en dan een klein voordeel heeft, en dat ze misschien een deel van dat voordeel in de prijs naar voren laten komen, maar dat kan normaal gesproken niet opwegen tegen de extra kosten van een tussenpartij.

 

Autobladen en consumentenbonden en zo maken regelmatig de vergelijking tussen een nieuwe auto en een middeljonge tweedehandse. De tweedehandse komt er altijd goedkoper uit.

 

Je moet doen wat je wilt, en wat jou het beste lijkt, geen probleem voor mij, maar ga nu niet beweren dat een nieuwe leaseauto goedkoper is dan een vergelijkbare tweedehandse van een jaar of 3,4,5. Dan doe je je berekening niet goed.

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Hha, wat ben je toch weer heerlijk eigenwijs.

 

Als je je zo stoort aan hoe iemand reageert of hoe hij zijn onderneming runt sla het topic dan gewoon over.

 

Hij zegt 'heerlijk', daar spreekt een zekere waardering uit.

 

En waarom ook niet, een ondernemer mag best eigenwijs zijn.

 

'Ergerlijk' is een woord dat jij er bij haalt.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verder geen verstand van auto's, maar het lijkt me dat een voordeel van leasen is dat het ontzorgt? Vaste maandbedragen naar ik aanneem, en als er iets misgaat, zorgt de leasemaatschappij voor vervanging?

 

Hoe zit het in zo'n geval met bestickering, mag die ook op de vervangende auto? Is de leasemaatschappij verplicht meteen een vervangende auto te leveren of mag daar tijd overheen gaan? Mag de vervangende auto kleiner zijn, zodat je eventueel vaker moet rijden?

 

Met een eigen auto mag je doen wat je wil.

 

En even buiten en binnen de box gedacht, wat dacht je van een bakfiets? Als het afleverpunt toch zo dichtbij is...

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

elke lease maatschappij hanteert andere regels. bij meeste is het dat de schadevrije jaren die je zelf hebt geen rol spelen bij de lease prijs die je betaald. daar nemen ze een gemiddelde van van alle klanten.

In mijn geval is dat dus gunstig voor mij. iemand die zelf veel schadevrije jaren heeft is dat juist ongunstig voor, ook omdat je die na paar jaar kwijt kan raken.

tevens zullen lease maatschappijen betere afspraken hebben over onderhoud.

En zal een lease maatschappij minder rente lasten hebben. en zo mogelijk nog wel meer voordelen.

Mijn auto wordt nu onderhouden bij een kleine locale garage, die van lease maatschappij bij een merkdealer vermoed ik. ook daar zitten honderden euro's prijsverschil in.

 

In elkgeval als ik zo een 2de hands auto bekijk via financial lease kom ik al snel op een maandlasten van 400 tot 500 euro aflossing + rente. 110 euro per maand wegenbelasting en 150 tot 170 euro verzekering per maand all risk. Kom ik in meest gunstige geval dus al op 660 euro per maand exclusief onderhoud.

voor een bedrag net iets hoger als dat kan ik eenzelfde nieuwe auto leasen met 20K kilometer per jaar INCL onderhoud.

En ja na afloop heb je dan nog een auto met restwaarde maar bij meeste finacial lease moet je na afloop ook nog een restbedrag betalen die ongeveer gelijk staat aan restwaarde.

 

En als ik verder ga optimaliseren en uitzoeken kan ik misschien inderdaad komen op dat 2de hands zelf kopen iets goedkoper is ten opzichte van een nieuwe leasen.

 

Maar ik heb tot nu toe enkel de globale snelle berekeningen gemaakt en daaruit concludeer ik dat financial lease heel duur is en normale lease wonderbaarlijk goedkoop in veel gevallen.

 

Verder heb en ga ik het voor nu niet exacter uitzoeken omdat ik voorlopig besloten heb mijn huidige auto te gaan oprijden (wat dus ook nog flink wat gaat kosten (kosten van alles wat ik aan auto moet laten doen liggen op een 40 tot 60% van de huidige restwaarde) of kans loop dat eerdaags versneld kan afschrijven (als zijnde naar de sloop brengen)).

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

En even buiten en binnen de box gedacht, wat dacht je van een bakfiets? Als het afleverpunt toch zo dichtbij is...

Met het risico dat ik weer eigenwijs genoemd wordt omdat ik niet gelijk opspring en een geopperd idee ga uitvoeren:

 

buiten dat bakfiets behoorlijk duur is, ik geen ruimte heb om hem te stallen en ik gewoon lui ben lijkt het me niet handig.

bepaalde dagen zal qua aantallen wel gaan, maar heb nu al dagen dat ik meer als 100 pakjes moet vervoeren wat in auto nog maar net past tot nu toe (en aantal moet nog flink groeien dus).

Daarbij zijn veel pakjes heel licht en wat te denken van regen? moet er dan dus een zeil overheen gaan spannen en vastzetten en op locatie weer loshalen enz.

is een mooie gedachte maar daar ben ik niet idealistisch genoeg voor en ben meer van het snelle gemak.

 

Link naar reactie
  • 0

In elkgeval als ik zo een 2de hands auto bekijk via financial lease kom ik al snel op een maandlasten van 400 tot 500 euro aflossing + rente. 110 euro per maand wegenbelasting en 150 tot 170 euro verzekering per maand all risk. Kom ik in meest gunstige geval dus al op 660 euro per maand exclusief onderhoud.

Over wat voor 'n (bestel)auto hebben we het dan eigenlijk?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.