• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Andere platformen weet ik nog niet precies, maar zover ik begrepen heb wordt dat ook 1 x per maand.

 

Zou ik dan vooral even navragen, ook rond welke datum dit dan daadwerkelijk gebeurd. Als dit een beetje verspreid ligt over de maand, kan je daar je voordeel uithalen.

 

Daarnaast gaf je al aan dat je een flinke korting had bedwongen bij je leverancier, maar ook dat je geen voorraad hebt en alle voorraad die je die dag nodig hebt ophaalt.

Heb je ook nagevraagd of je nog een staffelkorting kan krijgen, als je toch enkele producten op voorraad neemt. Bijvoorbeeld een voorraad voor jezelf van 2 weken, gezien je betalingstermijn op 2 weken ligt. Eventueel waarbij je rond de eerste van de maand moet betalen. Is misschien wel een risico, gezien je nooit 100% zeker weet of alles daadwerkelijk verkocht wordt in die periode, maar een extra marge hierdoor is altijd mooi meegenomen :)

zijn nog staffelkortingen bij aankoop van omdozen. maar dat is 1 a 2%.

verder is voorraad kopen voor 2 weken geen optie.

Met zeg even 1000 bestellingen per maand en assortiment van 9000 producten weet ik dus absoluut niet welke producten er in de komende 2 maanden verkocht gaan worden.

als ik van alle producten die ik nu verkoop er 1 op voorraad zou nemen ben ik een bedrag van €107.809,26 euro kwijt. maar van bepaalde producten verkoop ik er 15 per maand (en de volgende maand 1) en van andere dus 0.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat "bolcoins.nl" al geregistreerd is door een crypto consultant, dus ze zijn er al mee bezig..

Jumping to conclusions.

 

Bol.com is maar een klein platform vergeleken met Amazon (Duitsland en Engeland). Een PayFF service past goed bij een PSP. Misschien is het wat voor Adyen?

 

@Ondernemer: dit is een zijspoortje. Laat die maar even lopen, want je hoeft niet op alles te reageren. Prioriteiten stellen scheelt enorm veel tijd en energie. Focus! ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Conclusie,

 

Je zoekt een Partij waaraan je de opbrengsten van bol etc "verpacht".

Jij schrijft een "factuur" voor de verkopen van 1 week naar Partij met 2% korting

Partij betaald direct uit.

Partij staat geregistreerd als ontvanger van de tegoeden bij bol en krijgt rechtstreeks daarvan betaald.

 

Conclusie jij krijgt 98% van je opbrengst en Partij 2%

 

Daar moet toch wel iemand voor zijn te vinden...

 

Link naar reactie
  • 0

even een update hierover:

afgelopen weken zijn hier onzeker geweest. Bedrijf waar partner werkt kreeg uitstel van betaling en ging vervolgens failliet. leek er dus op dat ik eerder geld uit bedrijf moest gaan halen als ik zou willen.

Veel gedoe rondom faillissement en hoop getouwtrek aan werknemers (soort van halve informatie oorlog naar werknemers enz.). maar als goed is start partner per 1 jullie bij nieuwe werkgever waarbij alles 1 op 1 overgenomen wordt en dan kan hier ook weer tot rust komen. eerste betaling van UWV hebben ze ook snel afgehandeld, 1,5 week in plaats van normale 6 weken.

 

Vanwege bovenstaande groei wat afgeremd om er meer uit te kunnen halen (wat uiteindelijk dus niet nodig blijkt). Ondanks dat toch nog 20 a 25% groei gehad ten opzichte van vorige maand.

 

1 platform dus tijdelijk verwijderd maar ga ik met 1 of 2 weken opnieuw opstarten. andere platformen welke ik mee zou starten nog niet mee gestart (technische problemen met koppeling).

 

eigen webshop is voor 90% klaar en kan in principe online, resterende 10% kan ook daarna gedaan worden (voornamelijk producten in juiste categorieën zetten).

 

Maar probleem is dus dat koppeling tussen nieuwe webshop een channelengine (partij die me koppelde met platformen) een probleem heeft waar nu door programmeur naar gekeken wordt (lastig goede en betaalbare magento 2 programmeur te vinden).

 

Paar gesprekken met boekhouders gehad, en offertes van tussen de 1500 en 3000 euro per jaar ontvangen. nog aan het twijfelen over welk boekhoud pakket te gebruiken, e-boekhouden of reeleezee wordt ik nog niet veel wijzer uit aangezien iedere boekhouder weer wat anders zegt daarover.

 

Eerste start gemaakt met betere begroting opstellen.

 

En verder vandaag kort gesprek met leverancier gehad, kreeg mail dat we met aantal facturen telaat waren. daarover gebeld en kreeg als reactie, oh dat is automatische mail, maak je maar geen zorgen om. sta je op 14 dagen betaaltermijn? zal je omzetten naar 30 dagen betaaltermijn.

dus daarmee is nu heel groot deel van probleem opgelost.

 

Met veel dingen tegelijk bezig maar met bepaalde zaken loopt nog niet heel soepel dus nu (keuze boekhoudpakket + boekhouder en begroting).

Link naar reactie
  • 0

Reactie op JansenmeteenJ. Je schets het hier toch iets makkelijker dan de praktijk gaat uitwijzen.

Ten eerste zijn er in Nederland slechts een beperkt aantal factormaatschappijen welke werken met platformen zoals Amazon, voornamelijk door het retourrecht. Een bevoorschotting van 98% is uherhaupt een utopie.

 

Tijdelijke financiering kan eventueel wel helpen, mits de onderliggende contracten tussen ondernemer en afnemer dit toelaten - er is een bewezen track record wat weer vertrouwen aan de factor bied.

 

Voor factoring is een afgeronde prestatie een must, je zou dagelijks de verkopen kunnen monitoren en opgeven ter uitbetaling bij de factor - je hebt dan binnen 48H na verkoop het geld binnen. Afhankelijk van het retour percentage schat ik een bevoorschotting van 80% van de facuutwaarde incl btw realistisch. Weegt deze overbruggingsperiode op tegen de betaaltermijnen van de verkoopplatformen?

 

Met de eerder geschetste 2% zit je toch al echt aan de bovenzijde qua kosten, staat dit in verhouding tot de baten?

 

Volgens mij bied je een hele mooie propositie en zijn alle factoren aanwezig om jouw onderneming verder te laten groeien, benieuwd hoe je dit vorm gaat geven & verder automatiseren!! Alvast veel succes

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.