• 0

Klanten trekken, hoe het beste aan te pakken?

Gast lollypop

Ook het onderwerp, hoe trek ik straks klanten, komt voorbij.

Ik zit daar dus over na te denken, maar kom er niet helemaal uit.

 

Het gaat dus om een bemiddelingsbureau. Vacatures en cv's.

Vacatures -> bedrijven die personeel zoeken.

Nu zijn dit geen bedrijven die van 9 tot 17 draaien, maar veel langere dagen maken, 7 dagen in de week. Drukke mensen dus.

Daarbij zitten deze bedrijven door heel nederland, dus gezellig op de koffie is veel te tijdrovend.

 

Als ik eenmaal met mijn onderneminkje van start ga, hoe krijg ik dan toch bedrijven zover om van mijn dienst gebruik te gaan maken? Zij hebben immers nog nooit van mij gehoord.

 

Mijn gedachten:

Een nette brief opstellen en aan alle bedrijven versturen.

Zo van, hallo wij zijn dit en dit bedrijf, kunnen dat en dat voor u betekenen, voordelen waarom van onze dienst gebruik te gaan maken enz.

Dus in het kort laten weten dat er een nieuw bedrijf is, wat het doet en waar het te vinden is.

Nu zat ik te denken, dat het erg moeilijk is om op 1 zijde van een A4tje alles duidelijk over te brengen aan bedrijven.

Ik vraag me ook af, zou het mijn intresse wekken als ik dat bedrijf zou zijn?

 

Dus dacht ik, zou het niet beter werken om bij de brief een soort van folderboekje te doen, waarin alles kort, maar goed in uitgelegd staat, wat mijn onderneminkje doet, voor wie interesant, hoe het werkt enz.

 

 

Is dit een goede manier om van bedrijven de eerste aandacht te krijgen, of zeggen jullie, ik zou het anders doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu zat ik te denken, dat het erg moeilijk is om op 1 zijde van een A4tje alles duidelijk over te brengen aan bedrijven.

 

Eerlijkgezegd zou ik dat eens kijken naar het verhaal dat je kwijt wilt. Vrijwel niemand zal de tijd nemen om een hele A4 door te lezen, zelfs geen halve.

 

Mensen die interesse hebben kun je wel prikkelen met een alinea, voor de rest verwijs je ze door naar website, informatieaanvraag, telefoon etc.

 

Dus dacht ik, zou het niet beter werken om bij de brief een soort van folderboekje te doen, waarin alles kort, maar goed in uitgelegd staat, wat mijn onderneminkje doet, voor wie interesant, hoe het werkt enz.

 

Misschien, ik weet niet hoeveel mensen je gaat aanschrijven... bij grote aantallen lopen boekjes natuurlijk aardige in de papieren, zowel aan folderboekjes zelf als aan portokosten. Ik zou dan zelf liever kiezen voor een antwoordkaart (voor de ouderwetse lezer) of meteen online verder gaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Lollypop, werven van klanten, cold calling : het is een bekend fenomeen voor de starters hier op het forum.

 

Kijk eens bij de FAQ van Commercie en Marketing https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=7038 en je kan je lol op. Gebruik ook de zoekfunctie van HL (onder button "Extra") en je zal zien dat er ook al meer discussie is geweest over vacature/werving sites. Succes !

Link naar reactie
  • 0
Gast lollypop

Idd Benm, mensen zijn niet geintereseerd in een heel lang verhaal. Maar hoe in hemelsnaam leg je je hele verhaal uit in een paar zinnen. Ik vind dat een ontzettend moeilijke opdracht kan ik je wel vertellen.

 

Het gaat om "moeilijk" volk om het zo maar snel even te noemen.

Ik wil nog niet verklappen over welke bedrijven ik het heb, maar je moet denken in de richting van grote dieren cq vee.

Dus in feite eigenwijze, koppige mensen die niet snel van gedachten zullen veranderen. Zie daar maar eens tussen te komen dan.

 

Iets waar ik zelf weinig nut in zie, is mailen. Er is bij dit soort bedrijven niet zo veel tijd voor internet en het word ook vaak ongelezen weggegooit.

Bellen is ook niet de beste manier, omdat je bij dit soort bedrijven altijd ongelegen belt.

 

Webwolf, ik ga die link eens op mijn gemak bekijken, had hem nog niet eerder gezien, maar denk zeker wel dat ik er veel aan kan hebben.

Link naar reactie
  • 0
Eerlijkgezegd zou ik dat eens kijken naar het verhaal dat je kwijt wilt. Vrijwel niemand zal de tijd nemen om een hele A4 door te lezen, zelfs geen halve.

 

@BenM: Hier word ik heel erg moe van! Nergens op gestoeld, zo'n mededeling. En denk eraan: ik leef van het feit dat mensen 1 of meer A4-tjes met erg veel genoegen doorlezen. Als je beter weet hoor ik dat graag van je. Zo niet, gebruik het dan niet meer als 'advies'.

 

Idd Benm, mensen zijn niet geintereseerd in een heel lang verhaal. Maar hoe in hemelsnaam leg je je hele verhaal uit in een paar zinnen. Ik vind dat een ontzettend moeilijke opdracht kan ik je wel vertellen.

 

@lollypop: Toe maar, neem die onzin maar over, als veel mensen het zeggen lijkt het vanzelf waar. En het voorkomt in ieder geval dat je blanco nadenkt over het antwoord op je vraag.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Maak eerst eens een goede analyse wat je doelgroep allemaal bezig houdt. Ga na welke resultaten ze met je produkt of dienst kunnen verkopen en welke ongewenste resultaten ze kunnen voorkomen. Denk hier heel goed over na, neem gewoon één persoon in gedachte die je dienst goed kan gebruiken en werk dit uit. Resultaten kunnen te maken hebben met:

 

1. Tijdwinst

2. Goede gezondheid

3. Gemoedsrust

4. Vrije tijd

5. Tevredenheid

6. Geldbesparing

7. Status

8. Veiligheid

9. Trots op eiegndom

10. Langere levensduur

 

Dit genereerd zogenaamde one liners.

 

Verplaats je vervolgens in die groep, wat voor produkt (neem iets heel anders in gedachte) kopen ze nu vast en zeker allemaal en waarom?

 

Als dit op een rij hebt, wordt je waarschijnlijk dermate enthousiast dat je alleen nog maar over resultaten praat, steeds minder neem je het produkt of dienst in gedachte. Als je zover bent, kan er maar ''een ding gebeuren. Een ieder waar je tegen aanloopt, een brief stuurt of belt wordt zomaar een klant. Ik denk dat je hier moet beginnen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus om een bemiddelingsbureau. Vacatures en cv's.

Vacatures -> bedrijven die personeel zoeken.

 

Ik heb zelf kunnen ervaren dat zelfs de mooiste brochure niet 'aankomt' bij klanten als je niet éérst telefonisch de interesse wekt. W&S is een me-too product. Er zijn veel aanbieders die hetzelfde product, dwz dezelfde mensen/profielen aanbieden. Het gaat dan ook niet om wat je aanbiedt, maar hoe je het aanbiedt en wat jou (bedrijf en persoon) onderscheidt van bijv. een (klein) uitzendbureau, een detacheringsorganisatie of HeadHunter. Communiceer het unieke element in jouw propositie, m.a.w. waarom vindt juist jij de beste match of concurreer je op prijs? Misschien lever je nog andere diensten die toegevoegde waarde hebben, zoals psychologische tests.

 

Probeer échte koude acquisitie te vermijden. Leef je in, in de rol van de besluitvormers, bijvoorbeeld door informele gesprekken via via.... Zo kan je je propostitie aanpassen aan wat in de branch leeft. Tot slot, als Cash = King, dan zijn échte referenties wiens naam je mag noemen Queen. Suc6

Link naar reactie
  • 0

Beste Lollypop,

 

In jouw geval denk ik dat je het vooral moet hebben van netwerken.

Begin bij jouw in de buurt en zorg dat zei je bij anderen introduceren.

Zorg vooral dat mensen je op evenementen en beurzen veel tegen het lijf lopen, en belangrijker, dat zei jouw wat gunnen.

Als je dan een flinke stapel visitekaartjes bij je hebt, en een folder zodat mensen wat te lezen hebben, dan zit je in ieder geval al in hun korte termijn geheugen.

 

Zorg dat je tegen die tijd in ieder geval uitgezocht hebt welke diensten je aan wilt bieden, en hoe je dat wilt gaan doen.

Veel onderweg zijn dus, en met mensen praten, want je hebt niet alleen mensen nodig die jouw dienst afnemen.Je hebt ook mensen nodig die deze diensten aan kunnen bieden.

En waar kom je die tegen ? ;)

 

Suc6

 

Link naar reactie
  • 0
Gast lollypop

René, ik ben het toch wel met Benm eens eigenlijk.

Ik ben zelf leidinggevende geweest op een bedrijf, zoals ik die strak wil gaan benaderen. Tijd om eventjes lange brieven te gaan lezen had ik niet. (werkdagen van 7 tot 22)

Dan zou het dus een vreemde zaak zijn als ik zelf nu dadelijk zulke bedrijven wel lange brieven aan ga schrijven. Ik weet uit ervaring dat ze maar half gelezen worden.

Omdat de tijd kort is, moet je dus ook je info kort houden.

Maar dat maakt het wel heel moeilijk om zo goed mogelijk jezelf te promoten.

 

Tagyorit (gut wat een moeilijke naam ;)).

Bij bellen, kan ik me wel iets voorstellen, maar punt 1 vind ik dat heel moeilijk, omdat ik snel in de knoop kom met mijn woorden en punt 2, hetzelfde als hierboven.

Toch ben ik wel van mening dat het een goede aanloop is naar het versturen van informatie.

Wat dan weer een kritisch puntje is, is dat zulke bedrijven graag hun klanten te woord staan (inkomsten he), maar niet graag hun kostbare tijd verspillen aan mensen die reclame willen maken.

 

Technico, idd overal mijn neus laten zien en reclame achterlaten op evenementen en dergelijke, werkt in deze branche toch goed, tenminste dat denk ik. Wel is dit iets wat ik kan doen over het hele jaar verspreid, maar ik zoek nu naar iets waar ik mee kan starten. Dus waardoor de eerste klanten binnen willen komen.

 

Ik ga ook zeker weer nadenken over de tips die er verder nog tussen staan....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het begrip 'elevator pitch' is niet voor niets uitgevonden: ik vind het heel belangrijk dat mensen me snel kunnen vertellen wat ze doen, en waarom dat bijzonder is, of geschikt is voor mij. Iemand die nog voor de kern van zijn boodschap al de eerst omzervingen maakt in zijn verhaal... die heeft aqcuisitie en mij als klant willen niet goed begrepen. Iemand die snel verteld wat hij doet, wat er bijzonder of heel goed aan is me dan vraagt wat voor problemen in op zijn vakgebied heb en daar vervolgens op ingaat: die weet wat verkopen is. Mijn interesse wekken, met respect voor mijn tijd en respect voor een oprecht nee.

 

 

Daarnaast vind ik het zelf ook heel belangrijk om in een paar zinnen te kunnen zeggen wat ik doen:

 

Nonex ondersteunt bedrijven en organisaties door interieurs te ontwerpen die de merkbeleving of bedrijfsidentiteit versterken. De focus ligt op detailhandel, horeca en kantoorwerkplekken, maar beperkt zich niet daartoe.

 

Daar kan nog achteraan: Het gehele proces van briefing en progamma van eisen tot ondersteuning bij de aanbesteding valt binnen het dienstenpakket van Nonex.

 

Meer informatie hoef ik niet te geven: op dit punt kan ik al kijken of de ander geinteresseerd is. Een paar gerichte vragen vna mij aan hem maakt dat snel duidelijk. Daarna luister ik natuurlijk nog naar zijn werkzaamheden: misschien kan hij iets voor mij betekenen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga morgen op InnoBizz de workshop 'netwerken doe je zo!' volgen. Nils heeft al verteld dat dit op het AIDA model gebaseerd is, een model dat ook in de verkoop gebruikt wordt. AIDA staat voor 'Attention', 'Interest', 'Desire' en 'Action'. Ik denk dat het verschil in mening over korte lange teksten komt door het moment waarop die tekst gepresenteerd wordt. Om 'attention' op te wekken ben ik het er mee eens dat kort maar krachtig het credo is (boerenverstand en consumentenervaring ;)) Daarna kun je een compleet boek aanbieden als de 'attention' / 'interest' maar voldoende is. Dit kan overigens goed in een brief van een complete A4. De reclame (zut) die ik krijg begint over het algemeen met een mooi kopje dat zo bondig is als Nonex z'n pitch (inderdaad een sterke pitch) en de rest van de pagina(s) is gevuld met informatie die ik meestal niet lees omdat m'n 'attention' niet gevangen is door die eerste alinea maar voor andere wellicht wel hun 'attention' trekt.

 

Als m'n, morgen, nieuwe verworven wijsheid me andere inzichten geeft zal ik deze hier morgen toevoegen ;D

Link naar reactie
  • 0

... met een mooi kopje dat zo bondig is als Nonex z'n pitch (inderdaad een sterke pitch)...

 

Dank je.... kost (zoals lollypop ook opmerkte) enige tijd om een lekker lopende te schrijven.

 

Als m'n, morgen, nieuwe verworven wijsheid me andere inzichten geeft zal ik deze hier morgen toevoegen ;D

 

Graag, het kan altijd beter! Ben vooral geinteresseerd in het Desire en Action verhaal.

Link naar reactie
  • 0
<

 

Daar kan nog achteraan: Het gehele proces van briefing en progamma van eisen tot ondersteuning bij de aanbesteding valt binnen het dienstenpakket van Nonex.>>

 

Dat kan beter korter en nog krachtiger, zou niet met je in de lift willen staan. Denk nog eens na over mijn resultaten. Laat ik concreter zijn:

 

Met mijn meubels:

1. Onthouden klanten waar ze geweest zijn. Oh dat was bij die klant met die bijzondere gave meubels.

2. Hoeft minder snel vervangen te worden., is zo uniek en mooi.

3. Inspireerd de omgeving, voorkomt zo'n bureacratische omgeving, begrijp je, er wordt gewoon harder gewerkt

4. Straalt zoveel vertrouwen uit dat je geen stropdas meer om hoeft.

5. Voorkomt absoluut rugklachten, geen masseurs meer nodig, gewoon lekker werken.

... etc..

6. Mijn secretaresse is er voor terug gekomen:-)

etc..

 

 

Dan wordt het een leuk verhaal in de lift en loop ik mischien nog wel met je mee ook :-)

 

Let op, ik noem geen voordelen. Ik heb het over resultaten die je kunt realiseren en kunt voorkomen, was niet helemaal duidelijk in mijn eerste mail denk ik.

 

Als je die kreten allemaal op een rij zet, posters van maakt, blijft door ontwikkelen, heb je altijd een leuk gesprek in een lift die je snel kunt afstemmen wie er bij je staat. Een directeur wil andere resultaaten horen dan een secretaresse. Je krijgt leuke teksten voor brieven en voeren van telefoongesprekken gaat makelijker. Kortom hiermee starten, je krijgt er enorm veel energie van :-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij bellen, kan ik me wel iets voorstellen, maar punt 1 vind ik dat heel moeilijk, omdat ik snel in de knoop kom met mijn woorden en punt 2, hetzelfde als hierboven.

 

 

Daarvoor kun je een telefoonscript schrijven: maak een schema met een introductie van jezelf en je product, met vragen die je kunt verwachten over je product, met bezwaren die mensen aan kunnen dragen en formuleer daar vast antwoorden op. Zet er vragen bij die je aan de ander kunt stellen en zorg ervoor dat je ruimte hebt voor aantekeningen. Maak verschillende telefoonscripts voor mensen uit verschillende doelgroepen.

Zorgwel dat je soepel met je telefoonscript kunt omgaan: je hebt vast wel eens zo'n klunzige student van een callcenter aan de lijn gehad die zijn eigen telefoonscript niet meer kon volgen. Dan wordt het lastig verkopen....

 

 

Wat dan weer een kritisch puntje is, is dat zulke bedrijven graag hun klanten te woord staan (inkomsten he), maar niet graag hun kostbare tijd verspillen aan mensen die reclame willen maken.

 

 

Het is maar hoe je het bekijkt: als je je voorselectie van bedrijven een beetje goed hebt gedaan, en je enigszins verdiept hebt in hun business, dan kun je ze ook helpen met hun problemen op hun vakgebied. Zijn ze niet geintereseerd: dan hang je snel en beleefd weer op. (maar natuurlijk niet na te vragen wat hun bezwaren zijn: je hangt niet na de eerste nee op, tenzij ze bv aangeven geen tijd te hebben. Zijn ze wel geinteresseerd, dan probeer je achter hun problemen of vragen te komen en kun je ze van dienst zijn. Je maakt niet alleen reclame: je helpt ook mensen soor ze iets aan te bieden wat ze nodig hebben.

 

En: stel altijd voor dat jij hen terugbelt en niet andersom. Vraag waneer je terug kunt bellen (en doe het op het afgesproken tijdstip: dus niet bij 20 telefoontjes aangeven dat het dinsdag eind van de middag wordt....

Link naar reactie
  • 0
Gast lollypop

Telemarketing ervaring heb ik, maar ik zit met het probleem dat ik onzeker ben. Ik heb dus een klein opstapje nodig. Dat wil zeggen, op het moment dat ik zie dat mensen mij serieus nemen en ook interesse tonen, heb ik wat minder moeite ermee om de telefoon op te pakken, dan wanneer dit het eerste zou zijn wat ik moet gaan ondernemen.

Het zou voor mijn eigen onzekerheids gevoel wat fijner zijn als ik kan beginnen doormiddel van bv een brief ofzo, dan via de telefoon.

Link naar reactie
  • 0
Het zou voor mijn eigen onzekerheids gevoel wat fijner zijn als ik kan beginnen doormiddel van bv een brief ofzo, dan via de telefoon.

 

Soms moet je dingen gewoon even doen. Probeer het volgende. Zet op een rij welke bedrijven je als klant zou willen, al of niet uit je omgeving. leg die lijst weg en begin nu bedrijven te bellen die niet op die lijst staan, gewoon helemaal out of the blue ergens gevestigd in the middle of nowhere. Gewoon bellen en doen, zodra je succes hebt...bel je iemand van je lijst, je toonzetting heeft dan net dat beetje extra enthousiasme wat je nodig hebt.

 

Soms moet je ergens niet al te lang opver nadenken en gewoon doen,.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast lollypop

Soms moet je ergens niet al te lang opver nadenken en gewoon doen,.

 

 

Ik weet wel dat dat zo is, maar soms is dat net iets makkelijker gezegt dan gedaan.

Ik probeer toch even mijn oren open te houden of er nog meer manieren zijn om mee te kunnen beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Oké, andere manieren zijn:

 

1. Zet een website op waar je kunt zoeken op vakatures en mensen. Zijn er al genoeg van, maar als je misschien iets specifieks hebt kan dat interessant zijn. vervolgens kun je e-mailen en mensen bellen om hen op die database te attenderen. Moet je wel wat data hebben natuurlijk.

 

2. Maak een website waar ondernemers iets kunnen downloaden dat ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken met gesprekken met personeel. Checklists beoordeling, beloning,, iemand onstlaan etc...In ieder geval uiets zinvols dat temaken heeft met jouw branche. Niet alles weg geven natuurlijk. Ook dit weer geeft redenen om een link te mogen plaatsen op die van higherlevel, doch nogmaals moet wel zinvol zijn.

 

 

Misschien helpt dit iets, dat misschien verkeer genereerd

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Wat is je USP? Waarom bestaat je bedrijf überhaupt, en wat kan jij voor de doelgroep betekenen? Wat is je specialisatie en hoe profiteert de doelgroep daarvan?

 

Zoek een paar (niet gelijk de grootste en belangrijkste, maar wel typische bedrijven uit de doelgroep) bedrijven uit en ga bellen. Doe het zo:

1. stel je voor en verplaats je in de doelgroep, zorg er met doelgroepgerichte slimme vragen voor dat hij/zij eerst 3x met "Ja" moet antwoorden, dan komt je aanbieding:

 

Jij vraagt:

 

1. "U houdt zich bezig met ....." Antwoord "Ja".

2. "U heeft dat zeker vaak te maken met...." Antwoord "Ja".

3. "U zou op het gebied van ..... ondersteuning kunnen gebruiken" Antwoord weer "Ja". (Als hij/zij "Nee" zegt is dit niet je doelgroep en kun je hem van de lijst schrappen.)

 

Nu is de persoon op "ja" geprogrammeerd (NLP) en nu wordt het tijd om jouw dienst voor te stellen met een konkrete aanbieding. De kans dat hij nu ook weer met "Ja" antwoord is hoog.

 

Maak niet de fout te gaan bellen en dan "Wij doen / hebben dit of dat...heeft u interesse?" Dan zeggen de meeste "nee".

 

Wacht nog even met een goede folder / homepage - deze zijn namelijk erg duur. Als kleine starter moet je zo goed zijn dat je zonder veel reklame uit komt. Zorg ervoor dat je bij je eerste opdrachten je beste mensen stuurt. Een gespecialiseerde doelgroep zal bij goede kwaliteit van jouw personeel dit snel verder aan doelgroepgenoten doorvertellen - dit is de beste en goedkoopste reklame.

 

Sukses!

 

Dries van der Schaft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.