• 0

WW uitkering aanvragen met een BV mogelijk?

Hallo,

 

Ik ben een ondernemer en heb sinds 2,5 jaar een eigen B.V., Ik maak nog geen winst met het bedrijf en daarom heb ik er altijd naast gewerkt, de afgelopen 1,5 jaar 24 uur per week. Nu wordt mijn contract niet verlengd en daarom wil ik een WW aanvragen voor een aantal maanden. Met de extra tijd die ik dan krijg wil ik het bedrijf een flinke duw gaan geven zodat ik mijzelf z.s.m. een loon kan gaan uitkeren.

 

Helaas kan ik nergens informatie vinden over de eventuele consequenties (kortingen of dergelijke) van het hebben van een B.V. naast een WW-uiterking. Het starten van een eigen onderneming wordt aangemoedigd, maar wat als je er al een hebt?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

Het is in principe geen probleem om een onderneming naast een ww uitkering te hebben. De startersregeling(en) zijn niet van toepassing omdat je al een onderneming hebt. MAAR als jij een WW uitkering krijgt dan geldt daarbij altijd een sollicitatieplicht voor de uren dat je werkloos bent en als je passend werk vind moet je dat accepteren.

Je kunt dus niet zomaar alleen extra tijd besteden aan je onderneming en niet solliciteren. Wat je wel kunt doen is afstand doen van een deel van je ww uitkering bijv maar 16 uur WW zodat je extra tijd aan je onderneming kan besteden zonder voor 24 uur te hoeven solliciteren

Dat is grof beschreven de formele kant.

 

In deze link kun je bij "Ik ben zelfstandige en wordt werkloos" een aantal scenario's lezen over vrijgestelde uren (dat wat je nu al werkt voor je onderneming) en de fictief inkomen korting als je meer uren gaat werken.

 

Je kunt mogelijk met het UWV aanvullende afspraken over wat je wel en niet (extra) mag doen voor je onderneming. Het UWV is vooral op zoek naar handhaafbare afspraken dus meest logische is dat ze wat scherper toezien of je aan de sollicitatieplicht voldoet. (minimaal aantal sollicitaties per 4 weken).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je geen inkomen hebt uit je BV. Hoe heb je dat geregeld met de “gebruikelijk loon” regeling?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang/

TS schrijft dat het bedrijf tot op heden geen winst maakt ... dat is iets anders dan geen inkomen hebben. Daarbij kan er sprake zijn van een uitgesteld en/of aangepast loon, waarbij op z'n minst de loonbelasting zal zijn betaald.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zie liever de reactie met verwijzing van Roel i.c.m. de eigen urenadministratie (voor basis voor vrijstelling van uren besteed als zelfstandig ondernemer berekend over de laatste 26 weken, tenminste daar ga ik voorlopig van uit).

 

En dan kun je uiteraard ook nog direct contact met UWV of een eigen adviseur voor meer informatie én zekerheid over jouw rechtspositie (rechten) opnemen.

 

Met de extra tijd die ik dan krijg
klinkt mij onwaarschijnlijk, maar natuurlijk komt er effectief altijd meer werktijd voor de onderneming beschikbaar als je bijvoorbeeld de reistijd maar werk in loondienst niet maakt.

 

Een aanvraag doen is altijd mogelijk! ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Mod edit: UWV Webcare-account op HL verzocht om reactie

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Maar als er inkomen is betekent dit geen of minder WW. En hoe een WW uitkering samengaat (of niet) met uitgesteld loon weet ik niet.

In het onderhavige geval is TS zowel werkgever en werknemer in één persoon. Een DGA die meer de 50% van de aandelen in een BV in bezit heeft, is niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen en wel omdat er geen dienstbetrekking met een gezagsverhouding bestaat. De vraag is dan ook of het fictief inkomen van de DGA wel meegeteld mag worden in het bepalen van de hoogte van de ww-uitkering. Volgens mij niet, maar het UWV kan daar anders over denken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasmijn2018,

Het is geen probleem om een WW-uitkering te krijgen, als je werkloos wordt uit een baan in loondienst, mits je voldoet aan de voorwaarden: https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen. Ook als je daarnaast als zelfstandige aan het werk bent.

 

Voldoe je aan de voorwaarden? Als jij op of onder de vrijgestelde uren blijft, wordt het niet verrekend met je uitkering. Wij berekenen het aantal vrijgestelde uren per maand, door de vrijgestelde uren per week te delen door vijf werkdagen en te vermenigvuldigen met 21,75 dagen. Je geeft alle uren die je als zelfstandige hebt gewerkt aan ons door. Hier trekken wij de vrijgestelde uren van af. Over het aantal uren dat overblijft, berekenen wij het fictieve inkomen. Dat trekken wij af van je WW-uitkering.

Als je vervolgens (tijdelijk) minder uren werkt als zelfstandige, gaat de WW-uitkering niet omhoog. Hier, kun je nog even rustig nalezen hoe het werkt met vrijgestelde uren: https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ik-ben-zelfstandige-en-word-werkloos

 

Voor de uren dat je een WW-uitkering krijgt, wordt er wel van je verwacht dat je solliciteert: https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/uw-rechten-en-plichten/detail/plichten-met-ww-uitkering/solliciteer-actief-naar-passend-werk. Zolang jij het aantal sollicitaties doorgeeft die er van je worden verwacht, heb je nog genoeg tijd om aan je eigen bedrijf te werken. Stuur een bericht via de Werkmap naar de Adviseur Werk, waarin je kunt vragen of er nog meer mogelijkheden zijn, zodat je je kunt focussen op je eigen bedrijf.

 

Ik wens je in ieder geval veel succes met de flinke duw aan je eigen bedrijf!

 

Met vriendelijke groet,

 

Monica

UWV Webcareteam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.