• 0

Boeken van beleggingsverlies in stamrecht BV?

hallo,

 

ik heb in mijn stamrecht bv verlies geleden over mijn beleggingen en nu vraag ik me af hoe ik dit verlies boekhoudkundig op de juiste manier moet verwerken. Ik loop vast op het volgende:

0700 - schuld stamrecht

1100 - bankrekening bv

1500 - beleggingrek. bv

8100 - resultaten uit beleggingen

 

a) van bank naar beleggingrek overboeken: 1500 debiteren en 1100 crediteren

b) aandelen/opties kopen en verkopen en in een periode verlies geleden

c) ik denk: 8100 debiteren met de verliespost en 1500 crediteren met verliespost.

 

maar dan blijkt 0700 (schuld stamrecht) hetzelfde terwijl ik minder geld heb dan voorheen.

 

klopt dit of moet ik toch 0700 debiteren??

 

graag suggesties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV heeft minder geld, dit komt tot uitdrukking door een lager saldo op de beleggingsrekening.

 

De schuld aan jou is echter niet veranderd met het beleggingsresultaat. Deze verandert alleen bij het oprenten van de schuld of het uitkeren aan jou.

 

De boekingen lijken me tot zover correct.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het antwoord Marco

 

dat betekent dus dat de verplichting van de BV aan mij alleen maar groter wordt door de oprenting van de stamrecht verplichting. Ik heb ook andere activiteiten in de BV (management consulting) die wel winstgevend zijn. Ik wil toch graag die stamrecht verplichting afbouwen met de verliezen op de beleggingen, is dat niet mogelijk op de een of andere manier?

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je dat ? Nu heb je binnen je BV een compensabel verlies, waardoor je minder Vpb hoeft te betalen.

Bovendien --> hoe hoger de stamrechtverplichting --> hoe hoger de jaarlijkse oprenting --> des te lager is de belastbare winst.

 

Als je het verlies in mindering wil brengen op de stamrechtverplichting, moet je dat verlies uit het resultaat van de BV halen. Het is me niet bekend of het wel kan/mag wat je wil. Iedere verlaging van de stamrechtverplichting lijkt me namelijk belast met IB.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt de situatie dan als de BV geen middelen meer heeft om de de stamrechtverplichting uit te voeren. Bijvoorbeeld a.g.v. het aankopen van de aandelen van een onderneming die failliet gaat. Kunnen er nog fiscale "claims" verwacht worden of geldt er "op is op" en de stamrechtverplichting verdwijnt? ???

Link naar reactie
  • 0

als er feitelijk geen activa meer over zijn om de stamrechtverplichtingen na te komen, kan je bij de belastinginspecteur een beschikking aanvragen om het stamrecht op te heffen.

 

ik moet je echter DRINGEND aanraden niet zelf te gaan prutsen. Als de inspecteur niet akkoord gaat, krijg je een naheffing tegen het hoogste tarief (52%!). Laat je bijstaan door een accountant, die terzake kundig is.

 

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.