• 0

Studiekosten (Afstuderen bij eigen onderneming)

Dag Forumleden,

 

De bedoeling is dat ik vanaf september ga beginnen met afstuderen. Het afstuderen mag van mijn hogeschool gedaan worden bij mijn eigen onderneming mits deze aan bepaalde criteria voldoet. Ervan uitgaand dat ik hiervoor toestemming krijg hoe zit het dan met mijn studiekosten?

 

Ik heb al mijn studiepunten behaald, behalve de resterende 30 die toegekend zullen worden na het behalen van mijn scriptie. Ik lees namelijk dat studiekosten als kosten opgevoerd mogen worden. Een van de grote kostenposten is bijvoorbeeld het collegegeld. Mijn vraag is dan ook: Mag ik deze kosten volledig opvoeren gezien deze kosten gemaakt zullen worden voor mijn zakelijke belangen. (Er zal onderzoek verricht worden in het belang van mijn onderneming)

 

Mijn vraag is dan ook heb ik dit goed begrepen?

 

Even een follow up question.

 

Indien de gemaakte kosten opgevoerd mogen worden, vanaf welk moment mogen deze kosten dan worden opgevoerd? Start van scriptie? Start van schooljaar? Voorgaande jaren? De opleiding heet SBRM (Small business en retail management) Deze opleiding wordt voornamelijk gekozen door mensen met een ondernemingswens.

 

Ik zal nu heel brutaal zijn maar hoe zit het met het collegegeld van voorgaande jaren gezien het hebben van een onderneming altijd mijn doel was. Ik heb namelijk gelezen dat als je in de toekomst een bedrijf wilt opzetten en je daarvoor relevante trainingen volgt je deze kosten mag opvoeren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Een vergelijkbare case vind je hier: betreft aftrekbaarheid MBA opleiding.

 

De kosten van mijn MA zijn ook geaccepteerd door de BD. Eigenaardig was toen: reiskosten mochten meegeteld worden, verblijfskosten (buitenland) niet. Maar elke dag heen-en-weer vliegen is niet te doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag is dus: heb je al een onderneming en hoe draagt je studie bij aan het op peil houden van je vakkennis?

 

Nieuwe kennis die je daarna gaat benutten voor een te starten onderneming vallen onder de aftrek volgens de link van Henkh

 

Groet

Joost

 

Ik heb momenteel een koeriersbedrijf (wij verzorgen nationaal / internationaal geconditioneerd sneltransport)

 

Momenteel ben ik niet in het bezit van een NIWO vergunning, dit houdt in dat het laadvermogen niet meer dan 500KG mag bedragen.

 

Ik wil een NIWO vergunning halen. Op het moment dat ik mijn HBO opleiding afrond, dan krijg ik voor 3 van de 6 examens vrijstellingen van het CBR voor het behalen van mijn NIWO vergunning. Dit heeft in mijn ogen wel enig verband met het *bijhouden van vakkennis* Gezien ik in de toekomst met mijn onderneming deze NIWO vergunning nodig heb, wil ik zwaardere vrachten mogen transporteren. Het zal dus direct resultaat hebben op de omzet en bedrijfsvoering. Dit komt even spontaan in mij op. Even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag.

 

Wat mij dan nog onduidelijk is, waarom ik niet mijn schoolkosten zou mogen opvoeren bij mijn onderneming. Gezien ik al het overige van mij studie dicht heb zitten en voor mijn scriptie dus onderzoek ga doen puur gericht op mijn onderneming. Dit zal ongeveer een half school jaar in beslag moeten nemen. Ook lijkt het mij dat al de tijd die ik in het onderzoek / schrijven van scriptie steek, deze aangemerkt mogen worden als tijd die ik besteed aan mijn onderneming. (uren norm)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties allemaal!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Even praktisch denken. Je kan hier wel een hele theorie gaan ophangen, maar daardoor ontstaat geen precedent. Dus probeer het uit. Voer de kosten op en zie of de BD dat accepteert. Zo niet, ga in beroep en hoger beroep. Zien wie er gelijk krijgt.

 

Als je gelijk krijgt kan iedere ondernemer zijn algemene studiekosten opvoeren als aftrekpost. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Even praktisch denken. Je kan hier wel een hele theorie gaan ophangen, maar daardoor ontstaat geen precedent. Dus probeer het uit. Voer de kosten op en zie of de BD dat accepteert. Zo niet, ga in beroep en hoger beroep. Zien wie er gelijk krijgt.

 

Als je gelijk krijgt kan iedere ondernemer zijn algemene studiekosten opvoeren als aftrekpost. :P

 

Ik kan het idd proberen, maar in een hoofdpijndossier heb ik geen zin in voor die paar duizend euro.

Voor mij persoonlijk zit er ergens wel een logica in. Al zijn de kosten maar voor een gedeelte van mijn laatste jaar op te voeren (scriptie periode). Maargoed iedereen is geneigd te denken in zijn of haar voordeel of dat zijn situatie anders is dan gebruikelijk. (iig dat maak ik mijzelf wijs)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.