• 0

OV-chipkaart en BTW

Ik ben recent gestart en ben nu mijn administratie aan het inrichten.

 

Wat betreft mijn OV-chipkaart heb ik een paar vragen:

1) weet iemand het BTW-tarief over de aanschaf? Ik heb namelijk wel een aankoopbevestiging gekregen per mail, maar geen factuur met BTW-tarief.

 

2) o.a. in dit draadje lees ik dat BTW pas verrekend mag worden op het moment dat de reis daadwerkelijk gemaakt is. In het verleden (ik ben eerder ondernemer geweest) heb ik echter altijd het moment van opladen als BTW-moment gebruikt. Van mijn belastingadviseur heb ik hier nooit een correctie op gehad. Een maal per jaar maakte ik een vergelijking tussen de ritten en het opgenomen saldo, dat dan door mijn belastingadviseur werd meegenomen in de aangifte (als ik het mij goed herinner). Verschil met bovenstaand draadje is wel dat ik twee OV-chipkaarten op naam heb, een voor privé en voor zakelijk. Heeft iemand hier wijze raad of opmerkingen? Onder andere of het zinvol is om bij de zakelijke OV-chipkaart het moment van automatisch opladen als BTW-moment te blijven gebruiken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

bij 1: google is your friend.

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/wat-kost-de-ov-chipkaart.htm

tarief staat onderaan de pagina.

 

bij 2: het moment van reizen is bepalend. Dat is de regel. btw is aftrekbaar voor gemaakte reizen.

Dat is ook logisch want OV chip is niets meer dan een digitale portomonee. Je kunt het saldo (als de kaart niet meer werkt bijv) ook laten terugstorten.

Als je 50 euro opneemt bij de geldautomaat voor een zakelijke uitgave dan vraag je de btw ook niet terug op basis van de geldopname maar opbasis van de btw bon/factuur van de aanschaf

 

Dat er nooit een correctie heeft plaatsgevonden wil niet zeggen dat het mag. De belastingdienst heeft op basis van de aangifte geen inzage in wat jij wel of niet aftrekt.

Je vorige adviseur was er dus een van de wet op de toegepaste luiheid.. niet de regels volgen maar een trucje toepassen dat makkelijker is (voor hem) zodat hij niet steeds om die downloads van gemaakte reizen hoeft te vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

dat is niet veel werk, op ov chip site kun je gewoon een declaratieoverzicht downloaden. 1x per maand of vaker als je dat wilt. en dan boek je dat totaal in de boekhouding. Niemand heeft beweerd dat je elke reis apart moet boeken.

Alleen dat je niet op het opgeladen saldo de btw mag aftrekken.

 

een overzicht van de gemaakte reizen downloaden.

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/hoe-maak-ik-een-declaratieoverzicht.htm

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag even een NS business card aan, en gebruik die voor zakelijke reizen.

Daarmee betaal je achteraf per factuur, je hoeft deze niet op te laden...

Dit ga ik binnenkort dan eens uitzoeken. Werkt de NS-business-card ook bij de andere treinvervoerders (eventueel als gewone OV-chipkaart)?

Link naar reactie
  • 1

Vraag even een NS business card aan, en gebruik die voor zakelijke reizen.

Daarmee betaal je achteraf per factuur, je hoeft deze niet op te laden...

Dit ga ik binnenkort dan eens uitzoeken. Werkt de NS-business-card ook bij de andere treinvervoerders (eventueel als gewone OV-chipkaart)?

 

Ja, is voor al het OV.

En is in tegenstelling tot een normale OV chipkaart gratis (geen kosten voor de kaart, geen saldo)

 

https://www.ns.nl/zakelijk/ns-business-card

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.