• 0

Merkenrecht, Julius Hoegaarden versus Brouwerij Julius

Aanbevolen berichten

  • 0

het logo van Hoegaarden Julius is mooi afgedrukt (niet meegenomen in deze gekopieerde reactie), dit lijkt op niets als mijn logo. Kleur en soort lettertype zijn totaal verschillend. Daarnaast produceer ik nu 14 typen bieren, naast natuurlijk Julius Blond. Blijft de vraag, hoever kun je gaan met je Type beeldmerk, kleurenbeeldmerk etc als het gaat om de Naam?

 

Maar of het logo (beeldmerk) wel of niet lijkt, is niet zo heel relevant als men het ook gewoon als woordmerk heeft geregistreerd...

 

==

 

maar google even de naam die je in gedachten hebt icm met 'bier' voor je beslist!

 

En kijk ook even op TMview of de nieuwe naam niet ergens geregistreerd is.

Completer dan BOIP.

 

Link naar reactie
  • 0

voorraad uitverkopen, daar ga ik zowiezo voor. trouwens binnen 2 maanden staan ze toch niet bij een rechter.

Worst case: ze komen over een half jaartje nog langs om de schade te vorderen. InBev was bezig om een nieuw merk in de horeca te lanceren en toen doken ineens reviews van jouw bier op. De veroorzaakte verwarring heeft tonnen aan gemiste omzet gescheeld. Om over de tevergeefs gemaakte lanceerkosten maar te zwijgen.

 

Zit er overwaarde in je huis? Rijd je een eigen auto? Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd?

 

Spot niet met het merkrecht. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2

voorraad uitverkopen, daar ga ik zowiezo voor. trouwens binnen 2 maanden staan ze toch niet bij een rechter.

ik ga zowiezo met een advocaat vragen om een rebranding kosten te vergoeden. je weet maar nooit waar ze op gaan reageren

 

 

 

Doe dat nu niet. Op basis van wat je zegt zit je voor 99% aan de verkeerde kant.

 

Die advocaten, en die managers bij InBev, zijn ook geen onmensen die een hobbybrouwer kapot willen maken. Het kan ze waarschijnlijk geen donder schelen of ze een paar duizend, of zelfs een paar tienduizend, euro schadevergoeding binnenhalen. Ze hebben alleen als taak om to zorgen dat de merken van Inbev gerespecteerd worden. Dat is hun job. Als je gaat dwarsliggen, dan zullen zij ook harder gaan optreden.

 

Je pleegt nu al inbreuk, en in het verleden ook al. De inbreuk en het recht op schadevergoeding is niet pas ontstaan op het moment dat ze je een brief stuurden, maar die was er altijd al.

 

Je hebt gewoon iets gedaan wat niet mocht. Gevist een een vijver waar je geen vergunning voor had. Je wist het niet, maar dat maakt niet uit, en je vind het oneerlijk, maar dat maakt ook niet uit, maar stop er gewoon mee, en laat je advocaat een beleefd briefje sturen dat je dat doet.

 

Maar goed, dat zal je advocaat je ook wel adviseren.

 

Als je wilt vechten: weet dan wel dat, onafhankelijk van de echte schadevergoeding wegens de inbreuk, de volledige(!) juridische kosten van de winnaar door de verliezer moeten worden vergoed.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

De enige keer dat ik bier en katten met elkaar associeer is als het biertje mij niet smaakt. :-\

 

Leuke van lokale / kleinschalige brouwerijen vind ik dat er vaak een verhaal achter zit

 

Nu zich een gedwongen naamsverandering voordoet misschien toch ook eens nadenken over een (merk)naam voor het bier waar marketing technisch een mooi verhaal aan gekoppeld kan worden. Bijv. op basis van lokale geschiedenis of misschien juist op basis van een nieuwe frisse toekomstvisie op het lekkerste bier. Een bedrijfsnaam kan heel goed een link hebben met de oprichter / eigenaar. Een (bier)merknaam bouw je meer op basis van je doelgroepen, waarbij een verhaal kan helpen die verbinding te vinden

 

Dat gezegd hebbende is misschien als onderdeel van de deal wel ruimte om de bedrijfsnaam Brouwerij Julius te behouden maar op alle verkochte producten een ander merk te zetten. InBev ageert op de (merk)naam van het bier en zij kunnen mogelijk weinig tegen de bedrijfsnaam doen, al kan ik die nuance niet helemaal goed inschatten, maar als je toch erg gehecht bent aan de naam kan dat misschien iets zijn om te onderzoeken. Dan staat er stiekem in hele kleine lettertjes toch nog ergens "gebrouwen door Brouwerij Julius" op het etiket ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de merkenrichtlijn bekijkt, en dat heb ik maar even gedaan, dan is ook het gebruik van het "teken", in dit geval "Julius" niet toegestaan in een handelsnaam of bedrijfsnaam als het gaat om het aanbieden van producten of diensten waarvoor het merk is ingeschreven.

 

Onder 3d van de merkenrichtlijn, verboden is:

d) het gebruik van het teken als handels- of bedrijfsnaam of als deel van een handels- of bedrijfsnaam;

 

Anderen hebben het al gemeld maar ik zou zeker de schade zoveel mogelijk beperken. In eerste instantie een goede advocaat zoeken en de juiste stappen nemen. Het zou me verbazen als Inbev toestaat om uit te verkopen maar vragen mag altijd.

 

Mogelijk kan je de naam Julius verbasteren en aanpassen met een kleine sticker. Bijvoorbeeld: Brouwerij "Julep" (toevallig ook een drankje). Als er ergens nog een Naam en Adres staat ook daar een stickertje overheen. Dat zal veruit het minste kosten met zich mee brengen. Terughalen, crediteren, afweken en opnieuw labelen kost naast heel veel moeite ook veel geld. Een deel van de klanten zal ook afhaken. Wel eerst goed nagaan of je niet alsnog in de problemen komt met de aanpassing. In eerste instantie zeker de merkengemachtigde die je de brief heeft gestuurd.

 

Julep Columbus is al een gerelateerd merk maar daar heb je hier waarschijnlijk geen last van.

 

Green Julep is wel een geregistreerd merk wat enige overlap heeft maar daar wordt nergens over bier gesproken. Mogelijk kan je het merk "Julep" zelfs registreren voor bier. En bier met een mint toets moet ook mogelijk zijn als vlagschip.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is allemaal sub-optimaal lapwerk. Met een stickertje je etiketten gaan aanpassen?

 

De brouwer zal het merk opnieuw van de grond af moeten opbouwen, met het hele circus eromheen. De stickers op de auto, de demo-stand voor bierfestivals, de brouwersschorten, de website, de etiketten en de bierviltjes.

 

Maar het merk bestaat pas een jaar of één/twee.

 

Tegelijk denk ik: wie doet nou zoiets zonder voorbereiding? ::)

 

Ga nou niet als een dolle voor een lapmerkje als Julianus, maar kijk eens goed om je heen, doe onderzoek en test. Bedenk een lekker bierige naam met een mooi verhaal. De Julius van Hoegaarden is ook maar in de jaren tachtig bedacht door een enthousiaste brouwer die aanvankelijk Caesar op zijn etiketten wilde zetten.

 

Bestaat Brutus Bier al? ;D Ja dus.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag al veel geleerd, Ik was in eerste instantie dus een beetje teveel naïef. Met AbInBev ga ik dus niet de juridische strijd aan. Vanavond al met mijn advocaat gesproken, die vertelde dat het merkenrecht geen enkele mogelijkheid biedt voor onderhandelingen. Het enige wat ik moet vervangen zijn briefpapier, visitekaartjes brouwschorten met Julius opdruk, een banner en twee reclame doeken. Uiteraard ook de etiketten die ik op voorraad had gaan naar de verzamelaars. De schade valt over het algemeen mee. Ik had weliswaar net een nieuwe bedrijfswagen gekocht maar nog niet laten beletteren. Dit gaat nu pas gebeuren met de nieuwe naam.

Morgen wil ik graag met iemand van hier een nieuwe naam checken om te kijken of ik deze vrij kan gebruiken voor een biermerk. Gelukkig ook heb ik heel erg weinig voorraad en staat er in de winkels ook niet veel voorraad. Dus dat gaat ook goed. Mijn bier gaat harder de tent uit dan ik kan brouwen dus ben ik niet bang voor rebranding naar een nieuwe naam. Het logo blijft immers het zelfde. Dus mijn vraag is wie o wie kan ik morgen benaderen of wie gaat mij benaderen om mij te helpen checken of een nieuw, bedachte naam wel kan. Dan kan ik mij bezig gaan houden met brouwen. Als tegenprestatie kan ik daar wel een doosje mix bieren van Julius nog tegenover stellen, alvast allemaal heel erg bedankt voor de discussie vandaag ik heb hier enorm veel geleerd en ga mij zeker na vandaag meer verdiepen in discussie hier op dit forum. Als ondernemer kan je alleen maar leren van elkaar. Bedankt. Helemaal opnieuw beginnen gaat dus niet, mijn productie gaat gewoon door, het maken van een nieuwe naam en deze vervolgens bestellen in nieuwe etiketvorm is het makkelijkste zonder dat ik daarbij de hele huisstijl ga aanpassen. Want dat hoeft dus niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Morgen wil ik graag met iemand van hier een nieuwe naam checken om te kijken of ik deze vrij kan gebruiken voor een biermerk.

Daar heeft het forum een apart verzameltopic voor, maar we kunnen ook hier in dit topic met suggesties komen.

 

Het is nogal wildwest in de microbrouwerij met tal van micromerkjes en sublabels.

 

Je hebt al De Kolk en Zevenstar die geworteld zijn in jouw omgeving, maar zo te zien is de naam Gheyn of varianten als Gheyner en Gheyns nog vrij. Hoewel de collega's van Zevenstar een witbier hebben met een naam die naar dezelfde historie verwijst. Maar van enige merkregistratie is geen sprake.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een verwijzing naar de rivier de Lek (Lokkia, Loccham) als zich daar in het (verre) verleden brouwerijen langs gevestigd hebben.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

Het is nogal wildwest in de microbrouwerij met tal van micromerkjes en sublabels.

 

Je hebt al De Kolk en Zevenstar die geworteld zijn in jouw omgeving, maar zo te zien is de naam Gheyn of varianten als Gheyner en Gheyns nog vrij. Hoewel de collega's van Zevenstar een witbier hebben met een naam die naar dezelfde historie verwijst. Maar van enige merkregistratie is geen sprake.

 

 

 

De merken Kolk en Zevenstar zijn zo genoemd omdat zij hun oorsprong hebben in de wijk waar ze gevestigd zijn. Namelijk Jutphaas en Vreeswijk, door deze keuze hebben deze biermerken buiten Nieuwegein bijna geen bestaansrecht. Om deze wijze hebben wij gekozen in eerste instantie voor een volledig andere naam en ook nu weer voor een naam die geen verwijzing heeft naar Nieuwegein, Geyn of Oudegein etc. Want dat zegt de bierdrinkend namelijk niets voor hun beleving. Er zijn voorbeelden van brouwerijen die het wel gehaald hebben maar daar zit dan wel wat meer geld achter, bijvoorbeeld brouwerij het IJ, ik ga vandaag even checken bij merken bureau of en wat de twee bedachte namen goed zijn. 1 vraag, als de naam bestaat in de voedingsmiddelen en daarmee geregistreerd is is het niet te gebruiken, is het niet geregistreerd in de voedingsmiddelen dan kan ik het wel gebruiken. We hebben een naam die wel geregistreerd is maar in metaalnijverheid. Is daar mee de mogelijkheid om het met een ander lettertype en kleur vast te leggen en zodoende te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er al een (thuis)brouwerij Jutphaas bestaat: niet alleen een mooie naam voor een biermerk zonder zonder last van bestaande merkregistraties, maar het lijkt ook op de oude naam.

 

door deze keuze hebben deze biermerken buiten Nieuwegein bijna geen bestaansrecht.

Huh? Dat snap ik niet. Een naam is maar een naam; de merkbeleving daarbij creëer je zelf. Genoeg biermerken die genoemd zijn naar de plaats van oorsprong, maar zich daarmee niet tot die regio beperkt hebben.

 

Want dat zegt de bierdrinkend namelijk niets voor hun beleving.

Nogmaals: de beleving zit m niet in de naam alleen, maar vooral in het verhaal erachter dat jij vertelt/wilt vertellen. ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Om deze wijze hebben wij gekozen in eerste instantie voor een volledig andere naam en ook nu weer voor een naam die geen verwijzing heeft naar Nieuwegein, Geyn of Oudegein etc. Want dat zegt de bierdrinkend namelijk niets voor hun beleving.

 

De makers van Dommelsch, Grolsch, Texels enzovoort zijn het waarschijnlijk niet met je eens.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Brutus was leuk gezien je voorgeschiedenis en Gheyn is goed vanwege de historie. Dat verwijst naar een oud lokaal riviertje (net als De Kolk) en is te relateren aan de nijverheid rond het oorspronkelijk kasteel en klooster. In oude kloosterdocumenten is deze schrijfwijze (Gheyn met H) opgedoken.

 

Maar zoals gezegd: het wemelt van de lokale brouwerijtjes en we kunnen niet allemaal een Urquell hebben.

 

Knutselen met kleuren helpt niet tegen problemen trouwens. Je hebt woordmerken en beeldmerken en een variant door het midden. Veel brouwers geven individuele brouwsels een naam die mogelijk op andere grondslag dan het merkrecht te verdedigen is. Dus zoek wel even door. Een merk dat geregistreerd is in de metaal kan lastig verwarring claimen.

 

De vraag aan merkrecht- en handelsnaam-belangstellenden: zijn sublabels te verdedigen? Dus als Brouwerij Brutius met een variant Vreeswycks Volksbier komt die niet als merk geregistreerd is, wat kan hij dan doen tegen een ander die dezelfde naam gebruikt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De makers van Dommelsch, Grolsch, Texels enzovoort zijn het waarschijnlijk niet met je eens.

Je maakt met deze tekst inbreuk op mijn oudere auteursrechten ;D:

Genoeg biermerken die genoemd zijn naar de plaats van oorsprong, maar zich daarmee niet tot die regio beperkt hebben.

 

Juist niet. We zeggen (min of meer) hetzelfde, maar in een andere vorm. Het is die vorm waar een auteursrecht op zit.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als iets niet als merk is geregistreerd kom je al snel in de bescherming van handelsnamen en wordt het bij producten een grijs gebied, dat neigt naar licht grijs of zelfs wit (een go dus). Dat is waar RT op doelde neem ik aan.

 

Een handelsnaam is letterlijk de naam waaronder een bedrijf bekend staat. Dat kunnen er in principe meerdere zijn maar meestal niet. Soms wordt de naam van een bedrijf ook gebruikt voor de producten. Brouwerij Steunkous met Steunkous malt, Steunkous bok enz. Een ander mag dan niet een bier maken met daarin "Steunkous".

 

In principe zou TS dus "Brutus" kunnen gebruiken als naam van de brouwerij als die nog niet bestaat als handelsnaam en er ook geen merkrechten op zitten. Hij moet dan wel wegblijven bij het logo en het uiterlijk van het Brutus biertje omdat daar wel auteursrechten op zullen zitten.

 

Of het ook marketingtechnisch handig is betwijfel ik. Iemand die Brutus bier intikt in Google raakt op zijn minst in verwarring. Ook kan je niet zomaar merkrechten verkrijgen omdat de naam al door een ander gebruikt wordt en die daar bezwaar tegen kan maken.

 

Laat zien dat je naast een goede handelsnaam die bij voorkeur ook als merk geregistreerd kan worden ook je producten moet beschermen met een merkrecht. Dat veel kleine brouwerijen dat niet doen is hier gebleken.

 

Link naar reactie
  • 0
Dat veel kleine brouwerijen dat niet doen is hier gebleken.
Ook grote merkbezitters verzuimen dat. Ik kom regelmatig oude merken tegen die pas recent geregistreerd zijn.

 

Van belang zijn dan het auteursrecht, het handelsnaamrecht en het merkrecht, met oplopende beschermingskracht. Hoewel de rechtspraak steeds weer verschuift, recentelijk ook weer in de bescherming van beschrijvende namen en de opwaardering van beeldmerken.

 

Best een puzzel voor ondernemers.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.