Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Merkenrecht, Julius Hoegaarden versus Brouwerij Julius

Aanbevolen berichten

AbInBev wil dat ik de naam van Brouwerij Julius opgeef omdat het teveel lijkt op een type bier van Hoegaarden, namelijk Julius Hoegaarden, in hoeverre is een Type bier gelijk aan een Brouwerij Naam.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op higherlevel.nl, VincentV!

 

Inbev is sinds 2011 houder van het woordmerk Julius voor bier.

www.boip.int inschrijfnummer 0910680

 

Google levert wat plaatjes op waarbij de brouwerij bier verkoopt met vrij groot het woord Julius erop.

 

Er bestaan natuurlijk veel duidelijke verschillen - ander lettertype, kleuren en beeldvorming, Julius vs Brouwerij Julius. Maar het is de vraag of het hier gaat om de vergelijking type bier vs brouwerij naam.

Er bestaat een kans dat het gebruik van alleen hetzelfde woord al voldoende is voor inbreuk. Als dat niet zo is, dan moet worden onderzocht of er sprake is van gevaar op verwarring bij het publiek.

 

Voldoende reden lijkt mij om dit verder - met inzage in alle relevante gegevens - te laten uitzoeken.

 

Groet,

 

Jaap


Advocaat bij MalmbergWaling te Den Haag: http://MalmbergWaling.nl/

Advocaat Samenwerkingen en Ontvlechtingen

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In aanvulling op Jaap.

 

De vraag interpreteer ik zo dat TS denkt dat een activiteit, in dit geval het brouwen van bier en de daaraan verbonden naam, wat anders kan betekenen dan een biermerk.

 

Bij de inschrijving van een merk wordt om een merkenklasse gevraagd. Daarmee wordt het beoogde gebruik gedefinieerd maar het werkelijke gebruik zal bepalend zijn bij het beoordelen of er sprake is van inbreuk. Daarom kunnen er meerdere producten of diensten dezelfde merknaam hebben. Ajax is wel het bekendste voorbeeld. De diverse merkhouders hebben geen last van elkaar dus laten elkaar met rust. Wel is er natuurlijk concurrentie op het gebied van marketing, zeker in het Google/Facebook tijdperk.

 

Inbev heeft slechts 1 merkenklasse (32) geregistreerd:

 

Kl 32 Bieren; alcoholvrije bieren, gemengde dranken bevattende bier; minerale en gazeuse wateren en andere alcoholvrije dranken; vruchtendranken en vruchtensappen; siropen en andere preparaten voor de bereiding van dranken.

 

De vraag kan dus worden gesteld of hier ook de de naam van een brouwerij onder kan vallen. Persoonlijk denk ik van wel. De merkenklasse dient vooral een administratief doel. Maar hier zou je nog kunnen betogen dat de naam van de brouwerij toch echt wat anders is dan de naam van een bier.

 

In dit geval echter staat op de diverse bieren van TS de naam: Julius met "brouwerij" daaraan toegevoegd en dan klein de soort bier.

Je zou het inderdaad voor kunnen leggen aan een merkenjurist maar ik zou zeker ook vast gaan denken over een andere naam. En kijk dan vooral ook in het merkenregister kijken en op Google of je niet in andermans vaarwater komt. Met een groot bedrijf als Inbev wil je geen ruzie, geloof me.

 


Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Linkedin)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Wrang is het om te bedenken dat de naam van Hoegaarden voort komt uit die Keizer in Rome, onze naam van Brouwerij Julius komt voort uit de naam van onze kater Julius. Daar is de brouwerij naar vernoemd. Bovendien is bij Hoegaarden, Julius aan een type bier gegeven namelijk een blond bier, aangezien je typen bieren niet kunt vastleggen, heb ik gedacht dat ik gewoon Julius als bedrijfsnaam kan gebruiken. Als je typen bieren kunt vastleggen dan moet iemand heel erg snel Blond, Tripel, Quadrupel, Bock gaan vastleggen, die wordt dan heul snel schat hemeltje rijk. Volgens mij kun je daarom geen typen vastleggen, want dat had je vroeger ook met Hatchback, en Sedan in automerken. Schimmige wereld " merkenrecht "

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Je zou het inderdaad voor kunnen leggen aan een merkenjurist maar ik zou vast gaan denken over een andere naam.
Je ziet zelden een duidelijker voorbeeld van een nieuwkomer in de markt die moet wijken voor gevestigde belangen.

 

Zelfs als je een hele goeie merkjurist vindt (kassa!!!) dan zal die verrekte inventief moeten zijn om niet te bezwijken tegen het geweld van Inbev, een van de grootste brouwerijen en merkhouders in de wereld.

 

Inbev heeft het woordmerk (niet eens beeldmerk) Julius in 2011 geregistreerd om een bestaand biertype terug op de markt te brengen. Dan moet brouwerij Julius langer bestaan om zeven jaar na dato nog te kunnen tegenpruttelen, maar ook dat lijkt me tamelijk kansloos. De brouwer zegt zelf sinds 2016 actief te zijn.

 

Beide partijen verkopen bier met de naam Julius op het etiket, dus dat is bijna per definitie verwarrend.

 

Ik snap niet goed hoe je een bedrijf kan beginnen en etiketten kan laten maken zonder onderzoek te doen naar het gebruik van de merknaam die je wil gebruiken. Misschien is dat wel gedaan en meende de brouwer dat het allemaal wel los zou lopen. Maar als die kat Mercedes had geheten, was-ie vast geen auto onder die naam gaan maken.

 

Soortnamen zijn niet goed vast te leggen. Al kun je een interessant verhaal ophangen over Gouda (kaas) en Bavaria (bier): beide productiemethoden. ;)

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal wat je schrijft, alleen het één gaat over een type bier, hoegaarden, en het andere gaat over een bedrijfsnaam, ik heb niet onderzocht of het type als merk vastgelegd was. Want dat vond ik een vreemde redenering. en trouwens in bierland ontstaat elke dag een nieuw type bier met een nieuwe naam, zijn al die namen dan beschermd. blijkbaar wel als je ze zoals InBev ze registreert als Merknaam. Dat doet toch vermoeden dat je daarvoor heel veel geld moet hebben omdat toch telkens weer te kunnen en moeten doen.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat doet toch vermoeden dat je daarvoor heel veel geld moet hebben omdat toch telkens weer te kunnen en moeten doen.
Als kleine ondernemer hoef je het maar één keer te doen.

 

Niet in de Calimero-rol schieten. Op zoek gaan naar een nieuwe naam en dan eentje die niet al in gebruik is. En zeker niet eentje die door een grote brouwer geregistreerd is.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Inbev heeft het woordmerk (niet eens beeldmerk)

Het beeldmerk Julius is al veel eerder, op 01-06-1988, door Inbev geregistreerd (onder nummer 0443472)

 


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wilde helemaal niet in de Calimero rol schieten, ik begrijp alleen niet dat een type bier, net zoals een type auto vast gelegd kan worden. Als je dus blijkbaar een geschiedkundig figuur neemt dat dat dus niet vrij is. Tuurlijk ik had beter onderzoek moeten doen. Maar Hé ik ben brouwer geen merken specialist. En btw, dit is een les voor mij, maar ook voor zoveel andere mensen nu, en toch hoop ik dat er ergens iemand is die dit kan uitleggen aan AbInBev dat ik geen bedreiging voor ze ben. (geen calimero rol) gewoon 240 HL versus tja, wat produceert AbInBev. 5x Heineken?????

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het beeldmerk Julius is al veel eerder, op 01-06-1988, door Inbev geregistreerd (onder nummer 0443472)

Goh. Ook van Inbev (Hoegaarden)?

 

Toch het uitzoeken waard. Misschien waren er toen wel meer Juliussen op de markt...

 

...dan nog wordt het een lastige zaak. Maar wellicht is Inbev meer compromisbereid als je de zwakte in hun woordmerk vindt...

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij Treehousebrew (sinds 2011) in de VS: Julius.

 

Julius werd oorspronkelijk gebrouwen door De Kluis, waar ze dit bier eerst Caesar wilden noemen. Die naam was echter al bezet. Dus werd in de jaren tachtig het merk Julius gekozen. En blijkbaar als beeldmerk vastgelegd. De Kluis werd onderdeel was ook brouwer van Hoegaarden en werd onderdeel van InBev. Waar ze Julius opnieuw op de markt brachten.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

ik begrijp alleen niet dat een type bier, net zoals een type auto vast gelegd kan worden.

Julius van Hoegaarden is ook geen type bier. Julius is de naam van een zwaar blond biertje van Hoegaarden.

 

Het verschil tussen de naam van een brouwerij(tje, no offence) en een biertje van Inbev lijkt mij niet heel verwarrend. Maar als je op je etiketten o.a. Julius Blond zet (en het bier met 7% óók nog eens relatief zwaar is), dan kan ik mij voorstellen dat Inbev van mening is dat dat iets teveel lijkt op hun zware blonde Julius biertje...

 

Beide overigens ook ambachtelijk gebrouwen, atlhans, dat is wat

Inbev graag met (de historie van) Julius wil uitstralen, want hip.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk het lastige aan dit soort markten: je voornaam is bezet, de (soort)naam van je huisdier ook en ga zo maar verder...

 

...duik als tip eens in de (jouw!) lokale geschiedenis. Misschien brouwden daar eeuwen terug ook al bepaalde figuren die voor een mooi merkverhaal en ook automatisch een goede naam kunnen zorgen.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bierreus AB InBev dreigt met proces tegen Brits schoolbier

 

10/06/2013 om 03:00

 

Brouwer AB InBev eist van een Londense school dat die de naam van het schoolbiertje Belleville verandert omdat die naam te veel lijkt op die van het Anderlechtse kriekbier Belle-Vue. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

 

‘Als jullie die naam niet veranderen, starten we een proces’, dreigen de advocaten van AB InBev, eigenaar van de Anderlechtse Belle-Vue, in een brief naar de school Belleville in Zuid-Londen. De advocaten beweren dat het schooltje profiteert van de naambekendheid van Belle-Vue. ‘De twee bieren beginnen met dezelfde zes letters en eindigen alletwee op een e. De kans op verwarring bij de klant is zeer reëel’, schrijven de advocaten. ‘Jullie krijgen 28 dagen de tijd om alle Belleville-verpakkingen te vernietigen en alle referenties ernaar op jullie website te laten verdwijnen.’

 

Schooldirecteur Marc Thomas is compleet verrast. ‘Ons bier wordt in een straal van tien kilometer rond de school verkocht. De brouwerij heeft 1.200 euro op de rekening staan. Hoe kunnen wij nu concurrentie zijn voor zo’n mastodont als AB InBev? Maar we zullen ons schikken naar hun eisen.’

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130609_00616680

 

het gaat dus in de naam niet om de zwaarte van het bier, je kan dat erin betrekken, AbInBev wil blijkbaar alle verwijzingen, gelijkenissen, etc van bestaande biernamen en soorten niet hebben. Het is het goed recht van AbInBev, tuurlijk, maar waar houdt het op.

 

[Modedit: quote en bronvermelding toegevoegd.]

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een goede les voor die scholieren (en alle startende ondernemers) dat je niet zomaar de naam van je kat op je product kan plakken zonder onderzoek te doen of iemand anders die handelsnaam al in gebruik heeft in soortgelijke omstandigheden.

 

Is toch eigenlijk behoorlijk evident. ::)


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

het gaat dus in de naam niet om de zwaarte van het bier, je kan dat erin betrekken, AbInBev wil blijkbaar alle verwijzingen, gelijkenissen, etc van bestaande biernamen en soorten niet hebben. Het is het goed recht van AbInBev, tuurlijk, maar waar houdt het op.

Uiteraard, en als ze er niet zo strak opzitten dan is het hek van de dam.

 

De zwaarte van het biertje maakt voor hun niks uit, het is echter wel nóg een overeenkomst.

Als ik in een kroeg waar ze beide bieren serveren vraag om een Julius blond, dan heb je grote kans dat de ober vraagt welke ik bedoel...

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

quote

 

 

Cliënte is een grote en bekende speler op de biermarkt in België en Nederland en zelfs daarbuiten. InBev Belgium SPRL maakt deel uit van de Anheuser-Busch InBev en is gelieerd aan de Nederlandse vestiging InBev Nederland, eigenaar van onder meer de biermerken HERTOG JAN, DOMMELSCH.

 

Onze cliënte is onder andere titularis van

 

- Benelux inschrijving nr. 0910680 van het woordmerk JULIUS in klasse 32 voor o.m. “bieren” (cf. bijlage 1)

 

- Benelux inschrijving nr. 0443472 van het kleurenbeeldmerk in klasse 32 voor o.m. bieren (cf. bijlage 2)

 

Cliënte heeft recentelijk moeten vaststellen dat u gebruik maakt van het teken “JULIUS” op uw website (www.brouwerij-julius.nl) en dit zowel in de naam van de brouwerij, in het logo en als naam van het bier dat u via verschillende kanalen (winkels, slijterijen, horeca, webwinkel) verkoopt.

 

Er kan weinig betwisting over bestaan dat het een overeenstemmend teken betreft en dat er verwarringsgevaar bestaat. De gemiddelde consument zal immers in de veronderstelling zijn dat uw producten/diensten afkomstig zijn van of gelinkt zijn aan deze van cliënte of van een met cliënte verbonden onderneming.

 

Cliënte kan zich hiermee niet verenigen. Het gebruik van JULIUS op uw website maakt inbreuk op het exclusieve merkrecht van cliënte. Op grond van art. 2.20 lid 1 sub a, b, c en/of d BVIE (Benelux Verdrag op de Intellectuele Eigendom) verzet cliënte zich tegen voornoemd handelen.

 

U schaadt de beroepsbelangen van cliënte en maakt u schuldig aan een oneerlijke marktpraktijk. U creëert namelijk ongerechtvaardigd de indruk dat uw producten aan deze kwaliteitsnormen voldoen dan die producten van cliënte, waardoor misleiding van de consumenten onvermijdelijk is.

 

Met huidig schrijven stellen wij u bijgevolg in gebreke om de hierboven aangeklaagde inbreukmakende daden onmiddellijk en onherroepelijk te staken en ons deze staking ook per kerende schriftelijk te bevestigen. Voorzetting van uw inbreukmakend handelen geschiedt geheel op uw risico. Wij wijzen u er bovendien op dat cliënte aanspraak kan maken op schadevergoeding en/of winstafdracht.

 

 

einde quote

 

 

het logo van Hoegaarden Julius is mooi afgedrukt (niet meegenomen in deze gekopieerde reactie), dit lijkt op niets als mijn logo. Kleur en soort lettertype zijn totaal verschillend. Daarnaast produceer ik nu 14 typen bieren, naast natuurlijk Julius Blond. Blijft de vraag, hoever kun je gaan met je Type beeldmerk, kleurenbeeldmerk etc als het gaat om de Naam?

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

en toch hoop ik dat er ergens iemand is die dit kan uitleggen aan AbInBev dat ik geen bedreiging voor ze ben.

 

Of jij wel of niet een bedreiging voor hen bent is niet hoe merkenrecht werkt en dus ook niet de insteek van hun eis naar jou toe.

 

Een merkhouder heeft moeite gedaan om een merk op de markt te brengen. Zij hebben daar geld, tijd en energie in gestoken. Dat betekent dat andere bedrijven/mensen niet mogen meeliften op hun merk. Dat is het hele idee van merkenrecht.

 

Om een merk in stand te houden moet je dat merk ook verdedigen als iemand daar inbreuk op maakt. Of diegene die inbreuk maakt dat wel of niet bewust doet, daar wel of geen kwade bedoelingen mee heeft en wel of geen bedreiging voor je business bent, dat is helemaal niet relevant.

 

Wat InBev dus meent is dat omdat jouw brouwerij dezelfde naam draagt als een biertje van hen, dat jij meelift op hun merknaam.

 

Nu ben ik geen jurist. Maar op zich is er nog wel onderscheid te maken tussen een naam van een brouwerij en een naam van een biertje, denk ik.

Alleen zie ik dat jullie al jullie biertjes ook prominent voorzien van de naam van de brouwerij. Ik denk niet dat je heel sterk staat want ik denk dat het best aannemelijk te maken is dat daarmee verwarring gaat bestaan bij de klant.

Maar als je meent dat je in je recht staat, dan zou je een advocaat in de arm moeten nemen.

 


Doe mij maar een patatje oorlog.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zit maar 1 ding op: koop een nieuwe kat.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt dus sowieso een advocaat nodig om te reageren. Geen idee of er nog onderhandelingsruimte is om voorraad product en verpakking uit te verkopen.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In het oud-Latijnse alfabet komen de J en de U niet voor:

 

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V X

 

De keizer waarnaar je kat vernoemd is, heette IVLIVS.

Als in "brouwerij iflifs".

 

Waarschijnlijk een doodlopende straat (of hooguit een zijspoor om de aanstaande naamswijziging te omlijsten met wat publicitaire tamtam) maar er leiden meerdere wegen naar Rome…


Last van telemarketeers?

Doorschakelen naar AaaS: Afschepen as a Service!

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

voorraad uitverkopen, daar ga ik zowiezo voor. trouwens binnen 2 maanden staan ze toch niet bij een rechter.

ik ga zowiezo met een advocaat vragen om een rebranding kosten te vergoeden. je weet maar nooit waar ze op gaan reageren

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan een heel verkeerde inschatting maakt van de positie waarin je je nu bevindt...

 

...of je kunt dat natuurlijk stug doen, maar dan vermoed ik te weten wie om een mooie afdracht komt.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
ik ga zowiezo met een advocaat vragen om een rebranding kosten te vergoeden. je weet maar nooit waar ze op gaan reageren
Dat noemen ze Dutch Courage.

 

Alvorens je stoer gaat doen, besef dat de kostenvergoedingen in zaken over intellectueel eigendom (merken) niet symbolisch zijn. Zoek het uit voordat je op de trompet blaast, want jouw grappen kunnen erg kostbaar blijken te zijn.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In het oud-Latijnse alfabet komen de J en de U niet voor:

 

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V X

 

De keizer waarnaar je kat vernoemd is, heette IVLIVS.

Als in "brouwerij iflifs".

 

Waarschijnlijk een doodlopende straat (of hooguit een zijspoor om de aanstaande naamswijziging te omlijsten met wat publicitaire tamtam) maar er leiden meerdere wegen naar Rome…

 

hier ga ik zeker mee verder. Zijn er nog meer van dit soort namen te maken van een Kat of zo.

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké