• 0

Foodproducten laten produceren en verpakken

Hoi allemaal,

Bedankt dat jullie willen kijken naar mijn vraagstuk. Ik heb sinds 5 jaar een succesvol bedrijf in natuurlijke zoetstoffen. In die tijd heb ik veel foodbloggers die koken en bakken met mijn producten die in meer dan 400 winkels te koop zijn. Sommige maken heel lekkere dingen en één daarvan is een caramel notenpasta. Uiteraard kan ik geen bakjes notenpasta die in een keukentje gemaakt zijn verkopenaan mijn klanten. Dus ben ik op zoek naar een bedrijf die dit (vooralsnog) kleinschalig kan produceren en verpakken. Uiteraard met de juiste voedingswaardetabellen en t.h.t. Ik zou zo graag het assortiment willen uitbreiden met suikervrije producten.

Bedankt alvast.

 

Gr. Susan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is in jouw ogen kleinschalig?

 

Voedingswaarde zal natuurlijk onderzocht moeten worden, wellicht handig om dit zelf te regelen alvorens je het laat produceren.

 

Het verstandigst is om je product 'plug & play' aan te bieden. De producent/verpakker zou alleen dat moeten doen waar hij/zij goed in is.

 

THT ligt natuurlijk aan de manier van verpakken. Verwacht eerder kwalitatief bederf dan microbiologisch bederf.

Link naar reactie
  • 0
Hoe bied je zo'n product plug & play aan? Potje dat open kan en smeren maar? In een knijptube? In een deoroller voor op de boterham? Ik ben benieuwd...
plug & play aanbieden doe je door zelf de gehele voorbereiding te hebben gedaan. Het plug & play aanbieden is dan ook bedoeld voor het aanbieden richting producent, en niet richting consument. Simpel gezegd is het verstandig zelf alles te hebben geregeld voordat je gaat onderhandelen over het produceren/verpakken.

 

En ja, ik weet dat het een veel gebruikte term is voor technologische apparatuur/accessoires. De term dekt echter de lading precies zoals zou moeten.

 

Geen enkele producent/verpakker zit te wachten op andere rompslomp dan hetgeen waar hij/zij goed in is. Extra werkzaamheden kunnen dan ook leiden tot een (schrikbarende) prijsverhoging.

Link naar reactie
  • 0

In die tijd heb ik veel foodbloggers die koken en bakken met mijn producten die in meer dan 400 winkels te koop zijn. Sommige maken heel lekkere dingen en één daarvan is een caramel notenpasta. Uiteraard kan ik geen bakjes notenpasta die in een keukentje gemaakt zijn verkopenaan mijn klanten.

 

Wat mij intrigeert: hoe vindt de foodbloggende maker van de caramel notenpasta dat je dit op min of meer grootschalige wijze wil gaan laten produceren?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kan ik geen bakjes notenpasta die in een keukentje gemaakt zijn verkopen aan mijn klanten. Dus ben ik op zoek naar een bedrijf die dit (vooralsnog) kleinschalig kan produceren en verpakken.

Dat is met Google toch tamelijk simpel.

 

Er zijn grote contractfabrieken zoals Intersnack, maar of die ook kleine series doen is mij niet bekend. Anders kun je eens bellen met De Pindakaaspot in Enschede, de Pindakaasfabriek in Milsbeek of de pindakaasmakers VanMax in Sassenheim.

 

Of bakkerij Zoete Moed in Tilburg die eigen pindakaas erbij doet. Te veel om op te noemen. Half Nederland heeft een fabriekje in de garage.

 

Dan heb je een notenperser die het recept van jouw blogger verwerkt, maar wat daarna? Een potje notenpasta met de post kost je bijna zeven euro aan verzendkosten plus een paar euro aan verpakking en handling.

 

Wellicht kan je meeliften met de distributie van bv VanMax, maar wat is dan uiteindelijk jouw deel in het verhaal? De levering van zoet?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De pindakaaspot (Robert) kan ongetwijfeld wat vragen beantwoorden. Intersnack heeft in het verleden wel kleine batches geproduceerd, geen idee of ze dat vandaag de dag ook nog doen.

 

Het valt of staat met de hoeveelheid die geproduceerd moet worden.

 

Persoonlijk zou ik (afhankelijk van de THT) toch kijken of de mogelijkheid aanwezig is om het zelf te produceren. Gezien je dan het proces volledig in eigen hand kunt houden, en het risico op (eventuele extra) allergenen verkleind. Maar ook dit valt of staat met de hoeveelheid.

 

Waar moeten we aan denken Susan? Bij voorkeur uitgedrukt in KG.

Link naar reactie
  • 1
Uit nieuwsgierigheid, waar kilogram en niet liter?

 

Een deel van de (wellicht alle) ingrediënten kunnen niet anders worden uitgedrukt dan in een gewichtseenheid (noten). Het lijkt mij voor de hand liggend dat het receptuur en/of de verhouding (noten/karamel) ook in gewicht zullen worden uitgedrukt. Daarnaast verwacht ik dat de inhoud per verpakkingseenheid in gewicht zal worden uitgedrukt.

 

Het is verstandig om vanaf begin tot eind vast te houden aan 1 manier van meten/uitdrukken. Bij de input is 1 liter noten of 1 kilogram noten een wereld van verschil. Overigens is het opschalen van productie makkelijker wanneer men al een bepaalde standaard handhaaft.

 

Edit: Overigens is een (ruwe) schatting voor de frequentie van productie/verpakking ook van belang.

Link naar reactie
  • 0
En de verpakking in liters? Om zo de prijsvergelijking lastig te maken omdat concullega een verpakking in kg heeft? Mij wel eens verbaasd met prijs vergelijking van producten. Prijs per liter en prijs per kg... euhm welk is nu goedkoper

 

Nee. De manier van verpakken heeft niets te maken met het bemoeilijken van een prijsvergelijking. De waarden liggen bijzonder dicht bij elkaar, namelijk:

 

Bij 4°C is 1 liter water precies 1 kg (999,972 gram om exact te zijn). Bij temperatuurverhoging zet water iets uit en wordt dus iets lichter per liter. Bij 20°C weegt 1 liter nog 998 gram.

 

De reden dat de ene verpakking in Liters en de andere in kilogrammen wordt aangeduid heeft te maken met het proces wat zich afspeelt ver voordat het product de consument bereikt.

 

Zoals hier boven te lezen: bij 20°C heb je met 1 liter basisgrondstof een waarschijnlijke afwijking van 2 gram tov kilogram (bij dezelfde massa). Dit klinkt als niet noemenswaardig, en dat is het ook op die schaal.

Echter; bij serieuze productie (factor x100) heeft men vaak meerdere basisgrondstoffen, neem voor het gemak 5 verschillende basisgrondstoffen. 5 basisgrondstoffen, factor x100, afwijking van 2 gram (liter tov kg, 20°C).

Theoretisch zou je dus standaard een afwijking (basisgrondstoffen tov elkaar) van 10 kg op 500 kg kunnen hebben, waarbij geen variabelen zijn meegenomen (wiskundig gezien kunnen er extremen van 20 kg zijn, waarbij de verhouding onderling ook nog varieert, maar dat zal ik iedereen besparen).

 

Deze manier van werken levert simpelweg een inconsistent eindproduct. Iets wat een producent simpelweg niet wil*.

 

Het eventueel bijsturen (toevoegen van additieven mits nodig) in het proces is doorgaans ook makkelijker op basis van gewicht. Het wegen is vaak eenvoudiger (nagenoeg alle transportmiddelen hebben een vast gewicht) dan het afmeten in liters.

 

Om deze reden kiest men direct voor standaardisatie mbt eenheden.

Overigens op te merken dat het enige proces wat invloed zou kunnen hebben op de uiteindelijke verpakkingseenheid het afvulproces is. Vloeibare producten zijn eenmaal makkelijker en nauwkeuriger af te vullen per liter dan kilogram (waarbij het voor kan komen dat voedingswaarden moeten worden omgerekend, dus extra werk).

 

Om niet compleet af te dwalen:

 

Er zijn mogelijkheden om de pasta te produceren en te verpakken, zowel extern als thuis. Beide manieren zullen afhangen van de hoeveelheid en frequentie die je verwacht te zullen verkopen.

 

Susan, mocht je twijfelen over de THT en dus de frequentie, laat even weten welke grondstoffen en additieven (indien gebruikt) worden samengevoegd voor het eindproduct. Dan kunnen we wel een inschatting geven.

 

* proces en kwaliteit technisch zijn er nog tal van redenen om niet op deze manier te werken, ik denk dat dit wel duidelijk genoeg is.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik zal het even overleggen wat de hoeveelheid ingrediënten is per potje (en wat de inhoud dan weegt) Het thuis/in de keuken laten maken lijkt me niet erg in overeenstemming met de NVWA daar ik het ook aan de vele verkooppunten die we hebben aan wil bieden en niet bv alleen online.

Ik kom erop terug. Bedankt voor de input. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.