• 0

Mobile Marketing : SMS, MMS, Mobile Internet ?

Vandaag op een seminar geweest in Amsterdam : http://www.mmevent.nl/programma.asp

 

Onderwerp : mobile marketing. Oftewel : wat kan je aan marketing doen met je Mobiel.

 

Een impressie : Craig Massey, engelsman, vertelt over een ontbijtshow waarin mensen vragen kunnen beantwoorden met prijzen als beloning. Een slim proces zweept mensen op om zoveel mogelijk mee te doen. (de ethicus in mij begon al met zijn vingertje te schudden)

 

Doelgroepmarketing : www.gay.nl : een gay-site, die mobiel als extra service erbij neemt. Door een trouwe klantengroep/community wordt sms gebruikt om mensen te sturen, resp. om contact te houden met de community als men offline is.

 

Regelgeving : wat mag wel/niet. Spelletjes met ongewisse uitkomst, vallen onder de kansspelwet. En mogen niet. Dan wel zijn/worden sterk beperkt. (dank U, meneer Donner, zei een vader in de zaal) ;)

 

Drie cases die opgaan voor een mobile marketing-award. :

Kortingsconcept via GSM/SMS

Vodafone

Een actie van Hema voor een Hema GSM-abonnement

 

SMS-attitudes - onderzoek Univ. Tilburg. Een wat vaag onderzoek naar entertainment, infotainment en irritatiefactoren van SMS. Opvallend (voor mij dan) : iedereen leest een SMS. Misschien niet helemaal, maar toch.

Weest gewaarschuwd : hier ligt een terrein dat gevuld gaat worden.

 

Een verhaal van Clubmessage over verschillende voorbeelden van SMS gebruik. Meest staat mij bij : MMS in een disco, die op een grootscherm getoond wordt. Een standaard SMS-dienst, waardoor een winkelier een SMS-je naar een paar honderd klanten kan sturen voor nog geen 50€.

 

http://www.timespots.nl/: location based services. Meest interessante verhaal : in Amsterdam worden GSM toestellen met groot scherm, kleuren, etc waarin aan toeristen geintegreerd diverse diensten van verschillenden bedrijven/instituten/musea wordt aangeboden. Met Navigatie, waardoor je ziet waar je bent, hoe je moet lopen, wat voor soort bedrijven in de buurt zijn, etc.. Binnenkort met RFC, waardoor afhankelijk van de plek waar je staat, de aanbiedingen naar je toekomen, betaald kan worden met een device, etc.

Klonk erg goed, het RFC-verhaal was wat erg optimistisch, maar erg goed om te zien dat er ondernemers zijn (ze doen het nog met 4 man) die durven te dromen en die het waar kunnen maken. Wel twijfels over het verdienmodel, maar alla.

 

Casestudies : Achmea had haar leeuw-reclame via viral campagne voor GSM geschikt gemaakt. Veel gedownload, veel mensen vonden het leuk. Adidas had een game laten ontwikkelen die voortging op de weg van de commercial en ook dat trok weer veel van de doelgroep. En Heineken....wat had Heineken ook alweer voor verhaal ?

;) O ja ! Ze hadden een zekere http://www.h-e-l-l-o.org/ site laten maken, waar http://www.shotcode.com/ werd gebruikt en waar het werd getoond. (dit is een product van www.op3.com, een bedrijven van HL-member/oprichter Zrski). Je zal begrijpen dat ik Dennis Hettema even in Suede gebeld heb en vragen in de zaal heb gesteld om de PR voor OP3 te vergroten. ;D

 

Last was een verhaal van Mediarepublic, dat een mobiel TV-station was begonnen. Dit had een hoog reclamebureau gehalte met Winston Gerstanowitz en andere bekende Nederlanders, maar het was in ieder geval leuk om te zien dat uberhaupt dit technisch mogelijk is.

 

Na dit verhaal zit ik natuurlijk zelf met diverse ideeen in mijn hoofd voor mijn bedrijf.

 

Om de discussie te starten : mobile marketing : is dit niet een ideale manier van marketing voor een starter ? Wat doen jullie er al wel/niet mee : informeren, alerts, bevestigingen, tickets verkoop ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

http://www.timespots.nl/: location based services. Meest interessante verhaal : in Amsterdam worden GSM toestellen met groot scherm, kleuren, etc waarin aan toeristen geintegreerd diverse diensten van verschillenden bedrijven/instituten/musea wordt aangeboden. Met Navigatie, waardoor je ziet waar je bent, hoe je moet lopen, wat voor soort bedrijven in de buurt zijn, etc.. Binnenkort met RFC, waardoor afhankelijk van de plek waar je staat, de aanbiedingen naar je toekomen, betaald kan worden met een device, etc.

Klonk erg goed, het RFC-verhaal was wat erg optimistisch, maar erg goed om te zien dat er ondernemers zijn (ze doen het nog met 4 man) die durven te dromen en die het waar kunnen maken. Wel twijfels over het verdienmodel, maar alla.

 

Op het Digitainment Symposium 2005 werd ook over een dergelijke toepassing van mobiele communicatie gesproken, de exacte toepassing was iets anders (het ging om verhaalbeleving middels audiofragmenten en was dus meer op entertainment gericht dan op commercie) maar het lijkt mij (en dat is het eigenlijk ook wel :) ) een erg gaaf concept. Ik wacht met spanning de tijd af waarin we met onze mobiele telefoons een gepersonaliseerde tour door Parijs kunnen maken en hints krijgen voor goede (niet al te dure) restaurants wanneer we aangeven dat we honger hebben. ;)

 

Met betrekking tot de Shotcodes, het viel me op dat in de Heineken commercial het oude shotcodeformaat nog gebruikt wordt. Klopt dit? Maakt dit wat uit?

 

In ieder geval, interessant topic :) . Mogelijke toepassingen van mobiele telefoons intrigeert mij altijd wel.

Link naar reactie
  • 0

Mmmm..weet niet over die oude versie van Shotcodes. PM Zrski, he knows..

 

Over local en internet :

http://www.smartmobs.com/archive/2005/06/12/services_expand.html

 

Andere ontwikkelingen : Body Area Network ! Data uitwisselen via lichaamscontact :

 

http://www.telecomskorea.com/index.php?option=content&task=view&id=2149&Itemid=2

 

Zie het voor mij (is het door de hitte ?!) : Oh ! Ahhhhh! Oh !!! Ja, Ja, Ja!!!!!!!!!!

(hijg)

(hijg)

 

O schatje, wat een geweldige spreadsheet !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja maar wat zijn de effecten van negatieve goodwill die je kweekt met ongewenste sms en andere technieken in de toekomst.

 

Hoe houdt een consuemnt een overzicht op al zijn mobile produkten/abonnementen?

 

Kunnen we uberhaupt nog zonder mobile aan (tv) prijsvragen meedoen?

 

Hoe maak ik als consument mijn keuzes in de schaarse tijd die ik heb?

 

Waar is mijn beeldtefonie ..mobiel...

 

Wat moet ik met al die non-standaards?

 

Is er nog leven op aarde en wat is mijn mobiele plaats?

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk Frisian : nieuw medium, nieuw misbruik, nieuwe irritatie.

Kan mij een SMS via KPN herinneren die opriep tot sex. Ik was meer dan verontwaardigd ! Het geeft aan hoe prive ik/we (?) ons mobiel vinden. Als dan iemand anders daar tussendoor gaat zitten kloten, is dat erg.

 

Vooral als je weet dat nu nog 100% van de SMS tenminste deels worden bekeken. Dat is een waanzinnig interessante score.

 

En tuurlijk is het dom van elke commerciele aanbieder om dan dit medium te gaan misbruiken, maar neem van mij aan : het gaat gebeuren.

 

En voor de rest : ik heb mijn dochters van 8 en 9 al voorgehouden dat zij een moeilijke vaardigheid moeten gaan leren : hoe kan ik kiezen uit al dat aanbod en hoe voorkom ik dat dit mij gek maakt ?

 

Wat ik interessant vind, is te zien dat er een hele industrie bezig is met mobiel. Dat er langzaam maar zeker een mobiel internet echt op komt, zelfs gebaseerd op het oude en verfoeide WAP-model.

 

En hier ? We horen er te weinig van en dat is jammer. Want ik denk dat de komende 2 jaar er een enorme groei gaat plaatsvinden van mobiel naar het "vaste" internet. En jemienee, wat dat voor kansen geeft....

Link naar reactie
  • 0

:D tja opvoeden dochters... goeie..

 

Ben momenteel bezig met zo'n onmogelijk missie, ict internet project van 1.000.000 plus (in 2000 begonnen met een plan van 450 000 gulden toen), van de grodn te krijgen. Zit natuurlijk al mobile sms, umts enz in verwerkt...

 

Het leuke is dat de gratis en zwaar gesubsideerde adviseurs die kennis van zaken hebben enthousiast zijn "Gouden idee", "commercieel zeer exlpoitable", "Zo!". Aan de anderen kant de financiers die geen verstand zaken hebben, voor de helft niet weten waar ik het over heb en praten over haalbaarheidsonderzoek, maar niet over de brug komen met een klein seed capital om het onderzoek te laten doen. Binnengehaalde toegezegde subsidie of vouchers kan ik niet te gelden maken daar deze maar een deel van het haalbaarheidsonderzoek of demonstrator vergoeden. Lol.

 

Er is zeker wat aan de hand in het mobile, maar meer ook het totale communicatiemarkt.

Post/telefoon/radio/tv/krant/tijdschrift/etc zal allemaal geintegreert zijn en overal en nergens te vinden en te gebruiken zijn en met name gevisualiseerd met iconen en kleuren, gedistribueerd over land, zee, lucht en ruimte.

 

Ligt aan de politiek of ze dit unberhaupt in de gaten hebben en op tijd qua privacy gaan ingrijpen. Het uitganspunt van mijn privacu zou moeten zijn dat mijn adres/interface (welke vorm danook) van mij is en alleen met toestemming van mij gebruikt mag worden voor het ontvangen van communictie in welke vorm dan ook. Brievenbus, tv of mobiel. Het is niet aan de consument om zich te beschermen met een Ja/Nee sticker, security code op tv of sms spamfilter op je mobiel kopen..... maar de "providers/leveranciers" die de wegen van communicatie beheren om daar zorg voor te dragen. Dit is niet hetzelfde als censuur of beperking van free speech, lol dat is onmogelijk in deze tijd en in onze kant van de wereld zeker.

 

Tot die tijd zullen we veel last hebben van bedrijven die dit 100% lezen van sms bijvoorbeeld willen uitbuiten. Het is aan de consument NU om daar eigenlijk tegen op te treden, zwarte lijsten en bansites maken etc...

 

Tja, wat zal de leefbaarheid van de mobile telefoondrager binnenkort zijn...?

 

Het is zeker dat we binnen 5 jaar enorme voorruitgang gaan meemaken en tevens ook nog sanering aan de communicatiewegen kant...

 

Oei,wat veel tekst...communiceer ik nog wel?

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

Mmm...Leuke Opdracht !

 

Nou, niet al te pessimistisch : vond laatst weer een leuk artikeltje van de Harvard Business Review, waarin bedrijven worden voorspeld, die tegen betaling de privacy van de gebruiker gaat beschermen.

 

Wilt u DM-en en/of iets aanbieden ? Dit soort bedrijven zal u alleen toestemming geven iets naar de gebruiker te brengen als die zelf heeft aangegeven hier prijs op te stellen.

 

Misschien een utopie. Maar kan je het voor 1% voorstellen ? Kwaliteitaanbiedingen krijgen via de telefoon ? Ik ril van genot ! ;D

Link naar reactie
  • 0

Ligt aan de politiek of ze dit unberhaupt in de gaten hebben en op tijd qua privacy gaan ingrijpen

Hmm, als early adoptor - 1991 ATF jaja autotelefoon / 1994 GSM

1998 - WAP / 2004 UMTS en 2005 GÉÉN MOBIEL TELEFOON.

 

Laat de politiek a.u.b. hier buiten, daar hebben ze géén tijd voor >:(

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=693762

 

Forrester: Nauwelijks interesse mobiele datadiensten

 

donderdag 30 juni 2005 - Door Jan Libbenga

 

Ruim zestig procent van de gebruikers van mobiele telefoons in Europa heeft helemaal geen behoefte aan een geavanceerde telefoon, ze gebruiken het apparaat hoofdzakelijk voor stemverkeer. Ook voor mobiele datadiensten bestaat nauwelijks belangstelling, zo blijkt uit onderzoek van Forrester Research.

Link naar reactie
  • 0

MMm...grappig : Forrrester is niet geheel voor, maar nu dan toch in zeer korte tijd :

 

http://www.nokia.com/20Lives/ : een opvolger van de oorspronkelijke "Nokia Game", nu al weer zo'n 5 jaar geleden. "Nokia start vanaf 19 september met 20 lives, een spel waarbij deelnemers de mogelijkheid hebben om in het leven te stappen van één van de 20 karakters."(Marketingfacts.nl)

 

http://www.theblackbeardconnection.com/ : "Vanaf 1 november organiseert The Blackbeard Connection een mobiele zoektocht naar Blackbeards schatten, die in totaal 30 dagen zal duren. Iedereen vanaf 16 jaar met een mobiele telefoon en een internetaansluiting kan meedoen. Je ontvangt iedere dag een vraag of opdracht via je mobiele telefoon. Een goed antwoord wordt beloond met een aanwijzing op je personal homepage, die je steeds een stap dichterbij de locatie van de schat brengt. Diegene die de schat als eerste vindt, wordt beloond met een bedrag van 50.000 euro!

 

Misschien gebeuren er toch dingen waar de HH van Forrester niet altijd aan hebben gedacht ;^))

Link naar reactie
  • 0

Ook voor mobiele datadiensten bestaat nauwelijks belangstelling, zo blijkt uit onderzoek van Forrester Research.

...

MMm...grappig : Forrrester is niet geheel voor, maar nu dan toch in zeer korte tijd

 

Dat bevestigt het alleen maar, toch? Twee spellen waarbij je voor de leuke dingen internet nodig hebt, en voor de 'live' interactie een SMS krijgt...

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik begrijp nu wat je bedoelt : SMS als onderdeel van een geintegreerd geheel werkt wel, maar puur geavanceerd dataverkeer via je mobiel gaat niet werken.

 

Wellllll....okay, daar ben ik het dan mee eens.

 

Sprak op vrijdag een mobiele deskundige. Die vertelde dat de meeste mensen een mobiel prettig vinden in ledige momenten, zoals wachten, pauze, etc. Zij zullen alleen voor moeilijker dataverkeer een PC prefereren boven een mobiel als die redelijk in de buurt is. (natuurlijk, door : >>breedband, snelheid, groot scherm, etc).

En aangezien in Nederland je bijna binnen 1 uur achter een PC kan zitten, zal het nog wel een tijd duren voor mensen bijv. mobiel internet gaan gebruiken. Hij zette daarom mobiel neer voor alleen de meest noodzakelijke informatie, die mensen snel kunnen krijgen.

 

Voorbeeld : wel een beurskoers op dit moment - geen grafiek van de performance van het afgelopen jaar.

 

PC en mobiel als geintegreerde vormen van communicatie, dus.

Makes sense.

Link naar reactie
  • 0

 

Sprak op vrijdag een mobiele deskundige. Die vertelde dat de meeste mensen een mobiel prettig vinden in ledige momenten, zoals wachten, pauze, etc. Zij zullen alleen voor moeilijker dataverkeer een PC prefereren boven een mobiel als die redelijk in de buurt is.

 

Ledige momenten, zijn wachttijden ?, op station, bij de bushalte, in de trein, enz.

 

Als hier posters hangen met shotcode die direct verwijst naar online games, filmtrailers, infotainment., weerberichten, uitgaanstips, aanbiedingen, enz..

 

Voor beursberichten kun je natuurlijk via phonifire naar een website met beursinfo.

 

Pocket pc, gsm en mp3/mpeg speler schuiven in elkaar.

En apple slaapt.

 

Link naar reactie
  • 0

Pocket pc, gsm en mp3/mpeg speler schuiven in elkaar.

En apple slaapt.

 

Hebben ze niet net de motorola-ipod uitgebracht, die je als telefoon en ipod kunt gebruiken?

 

Natuurlijk: met een "gsm-gps-ipod-mac" hoef je nooit meer thuis te komen

 

voor eeuwig op weg naar je vrienden? ::)

 

Ja, maar let op !

Dit is een motorola telefoon met een mp3 speler die gebruikt maakt van het Apple protocol voor mp3 bestanden.

Dat is heel wat anders dan een iPhone van Apple ontwikkeld i.s.m. Motorola.

Link naar reactie
  • 0

O nee, Apple slaapt zeker niet, dat ben ik met je eens.

 

Het is wel goed om in te zien dat mobiel een speciale rol speelt in je communicatie : het is geen panacee. Je gaat niet 100% van je communicatie doen via je mobiel. Het zal waarschijnlijker ingezet worden op speciale gebieden in je communicatie-patroon.

 

Hoewel dit patroon anders is bij anderen (de zgn "Crack-berries") , zie ik in het algemeen dit soort :

 

1. Waar communiceer je ? Werk, Thuis, De Vrije Natuur.

2. Waarvoor gebruik je het ? SMS, korte, acute berichten, "Always on"

3. Wat voor soort communicator ben je ? Freak (immer aan het SMS'-en), Heavy user, moderate user, etc.

4. Wat voor soort communicatie is het ?

 

1. : Je hebt de mogelijkheden die je hier hebt. Op het werk heb je soms geen internetverbinding (ja, dat is nog mogelijk !). Of mag je geen prive-GSM hebben (ja, ook dat is nog mogelijk! ). Laat staan dat MSN door de firewall heen komt. Thuis heeft 70% van Nederland internet en 50% daarvan breedband, dus ga je daar niet mobiel internetten. Of een mobiel spel spelen. In de Vrije Natuur : daar ontstaat de mogelijkheid dat je NU wilt weten of er een file vederop staat.Wil je NU weten of je email hebt. Wil je NU je saldo van je bank weten.

2. Zie 1 voor een deel. "Always on" is de situatie dat je niet meer hoeft zorgen te maken voor Tikken. En zie wat dat opleverde voor de PC : werd ineens voor veel meer dingen gebruikt dan vroeger. Mobiel internet zal naar mijn mening een sprong maken als deze situatie massaal wordt aangeboden. Zeker als dit in combi is met een grotere bandbreedte/snelheid.

3. Tuurlijk heb je altijd voorlopers. Die kunnen niet meer zonder hun mobiel vanwege het mobiele internet. Maar hoever zitten we daar nu al van af ? Zelfs voor veel oudere executives is de gedachte om "live" hun email NIET te kunnen lezen, een verschrikkelijke.

Daarnaast heb je natuurlijk vooral ouderen, die hun mobiel alleen gebruiken om opgebeld te worden.

4. Zware, complexe communicatie zal minder snel via mobiel gaan. Zie het begin van internet. Grafisch, uitgebreide content, streaming : het zal massaal pas komen na simpel, textbased.

 

Kortom : mobiel internet is er niet morgen. En het gebruik ervan zal niet in een keer voor de hele bevolking er zijn. Misschien duurt het heel lang, misschien is het er al heel snel : als je ziet hoe snel de penetratie van breedband is gegaan de afgelopen 2 jaar...

En ik kan niet wachten tot het moment dat ik overal Google heb. En Routenet. En Higherlevel ;)

Link naar reactie
  • 0

Zit deze dagen op Ad-Tech London en daar demonstreert Opera Telecom zijn Dragon website waarop je mobiele campagnes kan orkestreren. Het zijn nu overwegend televisie- en radiostations die aan mobiele campagnes doen, en de Endemollen van deze wereld (Van Talpa hadden ze nog nooit gehoord), maar er komen steeds meer bedrijven die een SMS of MMS actie uitvoeren door een nummer in hun reclame of op hun verpakking op te nemen.

 

Een bureau dat zich helemaal op deze markt richt is FlyTxt. Zij noemden twee voorbeelden. PotNoodle (de engelse cup-a-soup) kreeg 180.000 reacties en Muller Light (een yoghurt) had 140.000 deelnemers voor slanktips per sms.

 

Dit zijn doorgaans acties waarbij de consument belt en niet zonder toestemming gebeld wordt. Opt-in of dubbele opt-in dus. De grap (volgens anderen het probleem) is dat de gebruiker zo per saldo betaalt voor reclame.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Webwolf en Twalevel,

 

Dank voor de reactie. Top. Dat ICTOffice rapport is een aanrader wbt compleetheid om je Bizz plan te onderbouwen.

 

Zelf ook nog wat gevonden ondertussen.

 

http://www.connexie.nl/nieuws.asp?nid=149

http://www.connexie.nl/nieuws.asp?nid=212

http://venturo.web-log.nl/log/3051640

http://www.160characters.org/index.php

 

Nog niet in detail de cijfers gevonden rondom EMS/MMS marktaandeel tov SMS maar we zoeken verder ;D

 

Groet, Ron

 

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

[Hallo, welkom op het forum - maar spam is antireclame voor jullie bedrijf]Wij hebben een site live gezet waar ondernemers grote groepen kunnen sms-en. Dit kunnen klanten of potentiele klanten zijn. Uiteraard moet je wel over de gsm nummers beschikken, maar als je dit goed afstemt met je klanten (door ze zichzelf aan te laten melden bijvoorbeeld) kunnen de resultaten enorm zijn!

 

Vergelijkbaar met e-mail werkt sms super! Een sms wordt bijna 100% gelezen terwijl dit bij (onze) e-mailings zo'n 15% was. Om maar te zwijgen over de daadwerkelijke actie naar aanleiding van de e-mail.

 

Inmiddels werkt het systeem voor ons perfect en brengen wij klanten op de hoogte van nieuwe artikelen in de (fysieke) winkel en de (online) shop.

 

We hebben naar aanleiding van ons eigen succes de formule voor iedereen beschikbaar gemaakt en verkopen inmiddels dus sms-bundels. Het werkt écht!

 

Kijk maar eens op ww.totalnuts.gr.

 

Groeten,

 

Eric Nooijen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.