• 0

AVG: verwerkingsovereenkomst of niet?

Beste forumleden,

 

Graag vraag ik jullie om advies betreft de volgende kwestie:

 

Als marketingbedrijf verzorgen wij (online) campagnes voor merken. Wij hebben in deze gevallen te maken met zowel de consument die deelneemt aan deze online campagnes als onze opdrachtgevers (grote merken/ bedrijven).

 

Na afloop van een campagne leveren wij data aan bij onze klanten. Dit zijn oa naam + e-mailadressen welke door de consument middels een opt-in zijn gegeven (de consument geeft hierbij toestemming om gegevens te delen met het merk om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en acties van het betreffende merk).

 

Omdat wij deze data delen met onze klanten zullen we vanuit de AVG gezien een verwerkingsovereenkomst moeten tekenen. Of toch niet? Omdat wij deze data als onderdeel van de campagne in principe 'verkopen'? Zijn wij in dit geval de verwerker of de verwerkingsverantwoordelijke als er al sprake zou moeten zijn van een verwerkingsovereenkomst?

 

In veel gevallen is het voor mij duidelijk zoals bij onze hosting partner, PostNL en Sandd als onze verzend partners en onze fulfilment partner. Zij zijn in alle gevallen de verwerker en wij de verwerkingsverantwoordelijke.

 

Hoe zit het met de opt-in die wij 'verkopen' als onderdeel van een online marketingcampagne? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als alle data bij jullie in beheer is en na afloop van de campagne wil de klant wat data hebben uit jullie systeem relevant aan de campagne (of dat nou in de prijs zit lijkt me niet zo relevant). Vanaf het moment dat de klant data uit jullie systeem haalt of krijgt moet daarover een overeenskomst zijn. Jij wil namelijk dat de gegevens alleen gebruikt worden binnen het kader van de afspraak/campagne. Jij loopt risico als de klant misbruik maakt van die data. De klant ook maar jij had die taak om de data in eerste plaats te bewaken. Is het zo duidelijker voor je wat jouw positie is?

 

Haak ook eens aan bij dit topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/zijn-jullie-bezig-met-de-avg-gdpr-regelgeving-589337?start=120#msg601812

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi MrHTTP,

 

Bedankt voor je reactie. De situatie zoals jij hem omschrijft is duidelijk. Echter wat gebeurt er als wij de data verkopen en zelf afstand doen van deze data? Met andere woorden dat wij de data daadwerkelijk vernietigen en de klant alleen nog zelf deze data bezit? Maakt dit het verhaal anders?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter wat gebeurt er als wij de data verkopen en zelf afstand doen van deze data? Met andere woorden dat wij de data daadwerkelijk vernietigen en de klant alleen nog zelf deze data bezit? Maakt dit het verhaal anders?

 

Hey FritsPaper,

 

Op dit punt ben ik er ook nog niet helemaal uit omdat je daarbij afstand doet van een verantwoordelijkheid/eigendom die/dat je had en waarvoor mensen ook akkoord zijn gegaan. M.a.w. ik kan niet meer bij jou aankloppen om mijn rechten (als natuurlijk persoon) omtrent de AVG uit te oefenen. Neemt de klant dat dan helemaal over?

Was ik van tevoren al op de hoogte dat alle data bij de klant zou eindigen?

Is de data geanonimiseerd verkocht of niet?

 

Dan maar even anders kijken naar de situatie:

 

Wat als je jouw werk simpelweg ziet als dataverwerking.

1) klant geeft jouw data als input om een campagne te voeren

2) je voert de campagne en verrijkt daarmee de initieel aangeleverde data

3) je levert de nieuwe data terug aan de klant en vernietigd deze zelf

 

Dan lijkt het een stuk minder complex...

 

Toevoeging

Loyaliteit en AVG: hoe zorg je ervoor dat je klantdata mag blijven gebruiken?*

 

* = normaal geen fan van gesponserde artikelen op Emerce delen op HL, maar denk dat deze wel relevant voor je kan zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.