• 0

loonbelasting

Ik ben bezig met mijn administratie in orde te hebben. Nu boek ik journaalpost met nog te betalen loonbelasting of Af te dragen loonheffing. En wanneer ik dit af draag aan de belastingdienst gebruik betaalde loonbelasting. En hoe zit dit met pensioen die ik betaal via een maatschappij moet ik dit op pensioenkosten boeken of op nettolonen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

Een loonjournaalpost is altijd een complex geheel van kosten boekingen en balansboekingen voor nog af te dragen premies en belastingen.

 

Het antwoord op jou vraag waar pensioen geboekt moet worden is zowel in de kosten als op de balans. Netto lonen moet je daar niet voor misbruiken, daar moet je uitsluitend het totaal van alle nettolonen boeken en elke maand controleren of de rekening na betaling van het salaris weer op 0 staat. Op die manier weet je dan dat iedereen zijn salaris heeft gekregen.

 

ALs het goed is komt pensioen 2x voor in jou loonjournaalpost 1 regel voor de kosten en 1 regel voor de af te dragen bedragen aan het pensioenfonds. Ik zou voor het pensioenfonds ook een aparte grootboekrekening maken omdat dit ook een belangrijke post is waarvan je in de balans wilt volgen of alle berekende premies ook al zijn afgedragen.

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit dit met pensioen die ik betaal via een maatschappij moet ik dit op pensioenkosten boeken of op nettolonen.

Gaat het hier om pensioenkosten die volledig voor rekening van de werkgever komen? Of betaalt de werknemer ook nog een deel van de pensioenpremie via de loonstrook?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Via loonjournaalpost zie ik geen aparte bedrag voor pensioen. Daar zie ik alleen premie sociale lasten. Moet je de pensioenpremie ook via loonjournaalpost weer terugzien en die ik via verzekeringsmaatschappij betaal boek ik in de kosten rubriek pensioenen. Als ik het goed heb begrepen.

Link naar reactie
  • 0

Het loonbelasting is toch een moeilijke kwestie:voor een bv

 

via loonjournaalpost: boek ik op te betalen loonheffing

 

en via bank: boek ik op betaalde loonheffing

beide is een balansrekening. Dit klopt toch

 

Daarnaast betaal ik lonen via bank: die boek ik in de kosten rubriek 4 lonen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.