• 0

Mag ik deze domeinnaam gebruiken?

Hallo,

 

Ik heb een vraag en kan het antwoord zelf lastig vinden op internet omdat het vaak niet mag als er al een handelsnaam bestaat die hetzelfde is als de domeinnaam, maar dat is in dit geval niet zo. Toch twijfel ik.

 

Ik zou graag de handelsnaam boekendiscounter.com gebruiken, alleen bestaat er al een website boekenldiscount.nl die eigenlijk ongeveer hetzelfde gaat verkopen als ik. Mag ik dan deze domeinnaam gebruiken?

 

Ik hoor het graag als iemand het antwoord weet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

boekendiscount.nl bestaat toch nog niet? Dat lijkt mij gewoon een domeinopkoper die dat domein wil verkopen. Registeren van de .com variant lijkt mij dan ook geen probleem (als je de term verder niet kunt vinden op internet).

 

boekenldiscount.nl bestaat al helemaal niet dus ik begrijp niet om welk bestaand domein/bedrijf het dan gaat.

 

Waarom zou je daar domein overigens kiezen als je geen boeken gaat verkopen? Wat ga je dan verkopen?

 

Welkom op HL.

 

Link naar reactie
  • 0

Om te voorkomen dat iemand de domeinnaam zou kopen heb ik een andere domeinnaam gebruikt voor dit forum. Laten we aannemen dat de domeinnaam boekendiscount.nl wel in gebruik was en ik zou boekendiscounter.com gebruiken om ongeveer hetzelfde te verkopen, zou dat dan mogen?

Link naar reactie
  • 0

Daar had ik al wel over nagedacht. Ik ga namelijk geen boeken verkopen dus de naam klopt biet helemaal, maar het is wel ongeveer wat het verschil is tussen de domeinnamen

 

Verstandig, al had je mij de moeite bespaard als je dat in je openingspost had gezegd.

 

Link naar reactie
  • 0
boekendiscount.nl bestaat toch nog niet? Dat lijkt mij gewoon een domeinopkoper die dat domein wil verkopen. Registeren van de .com variant lijkt mij dan ook geen probleem (als je de term verder niet kunt vinden op internet).

 

boekenldiscount.nl bestaat al helemaal niet dus ik begrijp niet om welk bestaand domein/bedrijf het dan gaat.

 

Waarom zou je daar domein overigens kiezen als je geen boeken gaat verkopen? Wat ga je dan verkopen?

Een hypothetische vraag ... als voorbeeld voor iets wat vergelijkbaar is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de traditionele interpretatie zou je een beschrijvende domeinnaam probleemloos moeten kunnen registreren en gebruiken. Ook als het maar enkele letters verschilt van een bestaande beschrijvende domeinnaam.

 

Er kruipt echter bescherming in de rechtspraak voor beschrijvende namen die ingeburgerd zijn en beschrijvende namen die als beeldmerk bekend zijn. Als je dus gaat concurreren met een beschrijvende naam die al erg bekend is, dan wordt het lastig.

 

Burgerblad.nl mag wel, Volkskrant.nl mag niet - om maar een zijstraat te noemen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag de handelsnaam boekendiscounter.com gebruiken, alleen bestaat er al een website boekenldiscount.nl die eigenlijk ongeveer hetzelfde gaat verkopen als ik.

Interessante bijvangstvraag is dan wat een boek(en)discount(er) met de vaste boekenprijs gaat doen.

 

Over bijvangst gesproken: is de hypothetische vraag ingegeven door studie of door professionele belangstelling?

Link naar reactie
  • 0

Interessante bijvangstvraag is dan wat een boek(en)discount(er) met de vaste boekenprijs gaat doen.

Vaste lage prijzen misschien ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet aan beginnen.

Als het een grote partij is ben je dadelijk alles kwijt.

 

De domeinnamen lijken erg op elkaar en jullie verkopen precies hetzelfde.

De kans op verwarring is aannemelijk en de zaak wordt vervolgens in het voordeel van de eiser beslist.

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0

...alleen bestaat er al een website boekenldiscount.nl die eigenlijk ongeveer hetzelfde gaat verkopen als ik.

Is dat nou een L in de midden?

 

Ik zou bij het bestellen van een domeinnaam even aan mijn moeder vragen om mee te kijken of er geen typefouten in staan. Maar verders niet te bang zijn voor concurrenten met beschrijvende namen, tenzij het heel bekende domeinen zijn. Marktplaats enzo.

 

Noem het anders De Boekenconcurrent. Het Boekenpaleis. Boekenkoopjes. Boekengarage. Keuzes zat. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vincent, welkom op ondernemersforum Higherlevel. Willen jullie niet teveel prijsgeven als topic starter zijn openingsbericht aanpast? Dank!

 

Engels of afkorting?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een vraag en kan het antwoord zelf lastig vinden op internet omdat het vaak niet mag als er al een handelsnaam bestaat die hetzelfde is als de domeinnaam, maar dat is in dit geval niet zo. Toch twijfel ik.

 

Ik zou graag de handelsnaam boekendiscounter.com gebruiken, alleen bestaat er al een website boekenldiscount.nl die eigenlijk ongeveer hetzelfde gaat verkopen als ik. Mag ik dan deze domeinnaam gebruiken?

 

Ik hoor het graag als iemand het antwoord weet.

 

Zoals andere al aangegeven is er geen eenduidig antwoord en ligt het heel erg aan de context.

Echte antwoorden zullen te vinden zijn in jurisprudentie maar daarbij is die context wederom belangrijk.

 

Ondernemen is risico dragen dus als jij dat risico wil dragen (vissen in de vijver van een ander) kun je dat doen.

 

Wat meer inzicht:

 

FACTSHEET - GEEF HIER DIE DOMEINNAAM!

https://ictrecht.nl/factsheets/geef-hier-die-domeinnaam/

 

Domeinnamen en de Nederlandse wet

http://www.iusmentis.com/merken/domeinnamen/jurisprudentie/

 

Domjur.nl: Domeinnaamjurisprudentie

https://www.domjur.nl

 

Link naar reactie
  • 0

De recht-spraak zigzagt weer eens door het recht...

 

Webcamsex.nl versus Webcam-sex.nl (2018)

 

Het gebruik van beschrijvende aanduiding als handelsnaam en domeinnaam, ook als deze verwarringwekkend is, is alleen onrechtmatig als er bijkomende omstandigheden bestaan die dat meebrengen.

 

Flexexpert.nl versus Flex-expert.nl (2018)

 

Handelsnamen Eiser en Verweerder vrijwel identiek. Eiser en Verweerder richten zich op zelfde markt en werkzaamheden. Handelsnaam Eiser niet louter beschrijvend nu handelsnaam Eiser niet is opgenomen in De Van Dale. Verwarring is te duchten, gevorderde wordt toegewezen.

 

Uhhh.... waar staat webcamsex in De Van Dale?

 

CampingFrankrijk.nl versus Camping-Frankrijk.nl (2017)

 

De domeinnaam campingfrankrijk.nl is niet in strijd met de handelsnaam B.V. Camping-Frankrijk.nl. De domeinnaam stemt verwarringwekkend overeenstemt met de handelsnaam. De handelsnaam is beschrijvend, en er is niet aangetoond dat Verweerder tracht te profiteren van de overeenstemming tussen domeinnaam en handelsnaam. Eiser kan niet verhinderen dat Verweerder de overeenstemmende beschrijvende domeinnaam gebruikt.

 

AutomotiveManagement.nl versus Automotive-Management.nl (2016)

 

Interessant want hier worden 4 extra toetsingscriteria genoemd! De Van Dale staat daar niet bij.

 

Volgens vaste Nederlandse rechtspraak kan een onderneming recht hebben op een beschrijvende handelsnaam, maar in beginsel moet het voor een ieder mogelijk zijn om een aanduiding te gebruiken die beschrijvend is voor zijn diensten of producten, ook in een domeinnaam.

 

Filter-webshop.nl versus filterwebshop.nl... (2014)

 

Wanneer een bedrijf met vergelijkbare activiteiten gebruik gaat maken van een domeinnaam met nagenoeg dezelfde beschrijvende naam, kan dit niet onrechtmatig worden geacht.

 

Vakantieveilingen.nl versus Vakantieveiling.nl (2011)

 

Het hof stelt dat hoewel, anders dan Bied & Geniet kennelijk wil betogen, aan het gebruik van een (goeddeels) beschrijvende naam, handelsnaamrechtelijk bescherming niet kan worden ontzegd, deze bescherming in die zin beperkt is dat Emesa bijvoorbeeld niet kan beletten dat het woord “vakantieveiling” door anderen, vergelijkbare ondernemingen daaronder begrepen, in het gewone taalgebruik wordt gebezigd, en in beginsel ook niet dat het woord in een handelsnaam wordt opgenomen. Dat neemt niet weg dat Bied & Geniet bij de keuze van haar eigen handelsnaam zodanige afstand moet nemen van de handelsnaam van Emesa dat verwarring bij het relevante publiek wordt voorkomen.

 

Verrek! Hof geeft beschrijvende domeinnaam bescherming als handelsnaam. Ze zijn doorgedraaid daar. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de vraag van topic starter zie ik discount (korting) en discounter (discount store oftewel 'kortingswinkel') en twee verschillende tld's. Dat is meer verschil dan 'alleen' wel of geen hyphen (oftewel streepje) of enkelvoud/meervoud.

 

Of dat genoeg is? En of je dat moet willen?? Is er nog meer gelijkends in gebruik als handelsnaam of geregistreerd als je alle mogelijke .nl/.com varianten met en zonder streepjes meeneemt???

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het hof zegt in de eerste plaats dat domeinnamen handelsnamen kunnen zijn.

 

Dat lijkt me weinig controversieel. We leven in een tijd dat veel bedrijven hoofdzakelijk via hun domeinnaam bekend zijn, dat wordt dan al snel de handelsnaam, zeker als het bedrijf zicht presenteert onder de domeinnaam ("Welkom op Twabla.com" in plaats van "Welkom bij TwaBla").

 

Volgens Arnoud Engelfriet mag een handelsnaam, in tegenstelling tot een merk, beschrijvend zijn.

 

Waarom dat is, zegt hij niet, maar misschien is dat, omdat handelsnamen over het algemeen alleen plaatselijk bescherming bieden. Bakker Jansen in Weert concurreert niet met Bakker Jansen in Weesp, dus niemand hoeft zijn handelsnaam aan te passen. Een beschrijvende handelsnaam is niet problematisch zolang er binnen een regio één bedrijf is dat de door de handelsnaam beschreven activiteiten verricht.

 

Het hof stelt dat domeinnaam-punt-extensie een handelsnaam kan zijn én dat de gedaagde partij zijn naam ook als handelsnaam gebruikt. Met andere woorden, als je vakantieveiling.nl bezoekt, staat daar blijkbaar niet iets als "Welkom bij de vakantieveiling van Biedt & Geniet", maar staat er iets als "Welkom op vakantieveiling.nl". En dat mag niet, want dat botst met de handelsnaam vakantieveilingen.com.

 

Het van de potgerukte is wat mij betreft daarom niet zozeer de uitspraak (al is het vreemd dat de gedaagde zijn domeinnaam moet afstaan - simpeler was geweest te vonnissen dat hij ophoudt de handelsnaam te gebruiken), maar een wet die er nog grotendeels van uitgaat dat Bakker Jansen alleen in Weert levert in plaats van over de hele wereld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een domeinnaam die gebruikt wordt in het handelsverkeer is vervolgens automatisch een handelsnaam.

 

Er wordt alleen verschillend gedacht over de beschermingskracht van beschrijvende domein handelsnamen. De ene rechter pakt het woordenboek erbij en ziet samengestelde woorden niet als beschrijvend; de volgende wel.

 

Arnoud Engelfriet publiceert vooral zijn opvattingen, geen absolute waarheden. Die beweert wel vaker wat (waar anderen het niet mee eens zijn). Is eerder een nijvere student dan een wijze leermeester. In dit geval geeft hij een overzicht van opvattingen over handelsnaamrecht - gebaseerd op soms erg verwarrende uitspraken en meningen. Zo zou brood in de naam van een bakker geen bescherming verdienen maar De Bakker wel. Toe maar...

 

Bakker Jansen in Weert kan volgens het handelsnaamrecht niet optreden tegen Bakker Jansen in Wezep. Maar hij kan (volgens mij, Engelfriet denkt daar blijkbaar anders over) ook niet optreden tegen Bakker De Vries in Weert omdat die zich Bakker noemt. De regio heeft er dus eigenlijk helemaal niks mee te maken.

 

Het beginsel is...

 

Volgens vaste Nederlandse rechtspraak kan een onderneming recht hebben op een beschrijvende handelsnaam, maar in beginsel moet het voor een ieder mogelijk zijn om een aanduiding te gebruiken die beschrijvend is voor zijn diensten of producten, ook in een domeinnaam.

 

Ondernemers kunnen dus geen bescherming verwachten van een beschrijvende handelsnaam (domeinnaam) als de tegenpartij een legitiem belang bij het gebruik heeft. Omdat-ie ook bakker is en ook brood verkoopt bijvoorbeeld.

 

Daarbij spelen vier factoren een rol. De eerste factor is reputatie en bekendheid van de handelsnaam (denk aan Volkswagen). De tweede factor is of verweerder andere beschrijvende domeinnamen heeft geregistreerd - tja, zo staat het er dus echt. De derde factor is het gebruik van de domeinnaam voor een doel dat verband houdt met de beschrijvende betekenis. Bakt die bakker wel echt brood? De vierde factor zijn aanwijzingen dat verweerder tracht te profiteren van de verwarringwekkende overeenstemming tussen de domeinnaam en de handelsnaam. Ook een beetje vreemd criterium, want uiteraard profiteren beide bakkers van een beschrijvende handels- en domeinnaam. En kun je eindeloos debatteren over de intentie van registratie: meeliften, verwarring veroorzaken, profiteren of gewoon normaal concurreren?

 

Het is (met andere woorden) een zootje onovergeregeld. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat nou met die handelsnamen en domeinnamen - nou wil ik het ook weten ook.

 

Stel ik ben Bakker Knol uit Ons Dorp. Bakker Knol is mijn handelsnaam. Ik kan wel optreden tegen een andere bakker die zich Bakker Knol noemt, mits hij in dezelfde regio actief is. Ik kan niet optreden tegen een Bakker Knol uit Hun Dorp en ook niet tegen Bakker Trol uit mijn eigen dorp.

 

Nou ontwikkel ik een nieuw product: de cranberrybol. Dat is een doorslaand succes. Is die naam meteen beschermd? Dat blijkt ingewikkeld. Het is geen bedrijfsnaam, dus eigenlijk is het geen handelsnaam. Er is echter een sluiproute (volgens Engelfriet dan) en dat is door de productnaam te gebruiken zonder de bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld door die bollen in aparte zakjes te verkopen met de productnaam erop. Of een speciale website te openen: Cranberrybol.nl! Dan wordt het ineens alsnog een handelsnaam van Bakker Knol.

 

Mag een andere bakker ook cranberrybollen maken, verkopen en aanprijzen? Maken zondermeer. Verkopen geen probleem. Aanprijzen.... tja, dat hangt ervan af. Of hij een website mag beginnen met de domeinnaam Cranberrybol.com of Cranberry-bol.nl hangt van de rechter af. Staat niet in Van Dale roept de ene rechter: mag niet. Is ongeoorloofd meeliften roept de volgende. Voldoet aan alle criteria roept een derde: mag best. En dan kun je ook nog beargumenteren dat Bakker Knol uit Hundorp ze wel mag aanprijzen maar Bakker Trol uit Onsdorp niet. Te dichtbij volgens het handelsnaamrecht.

 

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

 

Ze bestaan trouwens echt, cranberrybollen - ontdek ik net. Cranberries lijken op veenbessen en vossebessen. Je kan zo'n naam ook proberen te registreren als merk. Lukt het niet als woordmerk, dan biedt het beeldmerk uitkomst. Kom je in een heel ander domein van verwarrende regels, rechtspraak en handhaving. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dan biedt creativiteit of ongein met een merknaam als Cranberrybunz uitkomst. Of je zou bij enige historie of regionale binding aan Beschermde Oorsprongsbenamingen kunnen gaan denken. Of... naar origineel recept van drie generaties Bakker Knol. Als die basis er is. Betuwe Berry (and Cherry) Bunz?

 

Ken je de Brabantse of Udenhoutse Broeder?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je moet je als ondernemen afvragen of je uberhaupt in de buurt wil komen van een ander qua handelsnaam/domeinnaam. Als je dat gaat doen dien je de risico's zo goed mogelijk in kaart te brengen en daarop te anticiperen. Dat is in dit geval extreem lastig. Het is niet zwart/wit en daarom lopen uitspraken ook zo uiteen.

Het lijkt mij geen prettige manier van ondernemen. Heb ook geen idee hoe je dit risico kan incalculeren.

Net als jij in iemand anders z'n vijver kan vissen kan iemand anders ook in jouw vijver komen vissen.

Hoe ga je daar dan mee om?

 

In de tech wereld heb je daarom vaak fantasie namen en woorden (of goede woordspelingen) voor bedrijven en producten.

Niemand wil problemen met zijn naam krijgen en de domeinnaam is dan ook vaak nog vrij.

 

Names are overrated 8) ;)

https://www.namemesh.com/company-name-generator

 

@TwaBla

Mooie analyse! Zorg dat je niet gek wordt! Het is onbegonnen werk... :)

 

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla

Mooie analyse! Zorg dat je niet gek wordt! Het is onbegonnen werk... :)

Te laat vrees ik. :-\

 

Het is een aspect van mijn vak om ook oog te houden voor juridische kanten van marketing en merken. Dus als niet te begrijpen is hoe het wel zit, kun je proberen om te begrijpen hoe het niet zit. Het blijft een Bommeliaanse business.

 

Er zijn heel wat online marketeers die gruwen van fantasienamen, met name vanuit SEO-optiek. ;D Yoast houd er niet van...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een domeinnaam registeren of laten doorverwijzen naar een bedrijfssite maakt als kanttekening nog geen handelsnaam. Een productsite maakt al verschil.

 

Er zijn heel wat online marketeers die gruwen van fantasienamen, met name vanuit SEO-optiek.
Dan kunnen beschrijvende domeinnamen altijd nog een functie hebben om juist een merknaam te laden. Of om te gaan linkbuilden. Het één sluit het ander niet uit in een gecombineerde strategie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.