• 0

Persbericht: hoe hebben jullie dit aangepakt?

Afgelopen jaar heb ik de stap gezet om mijn droom werkelijkheid te maken. Zo heb ik de (online) winkel The Collection One [link verwijderd] opgericht.

 

Op dit moment is het vooral belangrijk dat ik veel meer naamsbekendheid krijg, helemaal omdat het plan van een fysieke winkel (mijn grote droom) steeds concreter wordt. Mijn persbericht (ik durf het bijna niet te zeggen) ligt alleen al een paar maanden op de stapel.

 

Nu ben ik benieuwd hoe jullie meer media aandacht hebben gekregen. Werken jullie met een PR-bureau en hoeveel zijn jullie hier aan kwijt?

 

Ik hoor het graag!

 

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het persbericht is meer iets van een vorige generatie. Het is nu tijd voor content marketing, voor storytelling.

 

Eerste stap: je opent een blog op je eigen website en je begint verhaaltjes te vertellen. Waar komen de grondstoffen vandaan, heb je weer op je vingers geslagen, wat zei je eerste klant, waarom word je slank van edelstenen rond je nek, en zo voort...

 

Tweede stap: je gaat de betere verhaaltjes delen via social media. Pas op dat je niet gezien wordt als die hallevegare zelfpromotor.

 

Derde stap: je gaat verhaaltjes en aanbiedingen delen per mail.

 

Vierde stap: je kijkt of jouw berichten een aanbiedingen geliket en geshared worden.

 

Vijfde stap: je wurmt jezelf tussen de influentials in jouw branche.

 

Zesde stap: een persbericht.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lisa,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Interessante vraag als ik met een schuin oog naar jouw internationaal georiënteerde webshop kijk. Beoog je met het uitgeven van een persbericht of beter English press release international free publicity?

 

Anders zou ik toch ook een Nederlandstalige versie van de webwinkel, acceptatie van iDEAL/Bancontact-betalingen en overige communicatie in het Nederlands overwegen. Met een volledige of doordachte tweetaligheid bereik je (denk ik) eerder je doel.

 

Wat is de nieuwswaarde die je in een (hét) persbericht wilt delen? Is dat de opening van de webshop, een nieuwe seizoenscollectie, het lanceren van een nieuw label of aantrekken van een nieuwe ontwerper of anders?

 

Wie heeft dat knappe logo op beeldmerk ontwikkeld?

 

Dit zijn in potentie allemaal onderwerpen om over te schrijven of bloggen zoals TwaBla voorstelt!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan de website noemen in je signatuur op dit forum.

 

De naam suggereert dat je een eigen collectie lanceert, maar je bent eigenlijk curator en reseller van andermans ontwerpen. Dat is niet zo verschrikkelijk nieuwswaardig. Tenzij je een paar journalisten (blogger/influential) met verwante interessen kent. Neem er eens eentje mee naar je leverancier.

 

In het kader van eerlijkheid en transparantie is het belangrijk dat je jezelf goed informeert. Bamboe textiel moet aangeprezen worden als rayon of viscose, een kunststof die alleen gemaakt kan worden door veel chemicaliën te gebruiken. Het natuurlijk karakter van bamboe is een sprookje van Chinese fabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

bamboo "linnen" is wel anders dan de zachte versie, die is idd gemaakt mbv nare chemicaliën.

 

Een persbericht, tja, de kosten zijn relatief laag (schrijven + distributie), maar heel veel waarde? Ik denk dat je meer hebt aan bekende vloggers te benaderen, zodat die een videootje op youtube plaatsen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen! Ik heb de tekst over bamboe aangepast, jullie hebben gelijk. De omschrijving was niet transparant genoeg. Laat vooral weten als jullie nog meer dingen zien die ik kan verbeteren/niet helder genoeg zijn.

 

@highio: Betaling van Ideal etc. is mogelijk, maar ik wil wel graag mijn Engelstalige webshop behouden. Ik verkoop voornamelijk buiten Nederland op dit moment. Nieuwswaarde zal inderdaad dan een introductie zijn van mijn webshop. Ik heb op dit moment iets liggen in deze vorm:

 

Social Start-up The Collection One is ‘the new kid on the block’ tussen het aanbod van duurzame kleding webshops. Zij speelt niet in op de drang van consumenten naar meer kleding, maar staat voor kleding waarin je leeft, je zelf bent en mooie herinneringen in maakt. In een wereld vol fast fashion, vind je bij The Collection One een plek waar kleding duurzaam is geproduceerd en zorgvuldig geselecteerd - zowel de nieuwe als de vintage items.

 

Ik wil een persbericht die ik kan sturen naar magazines zoals Elle, maar ook naar sustainable bloggers. Mijn concept is namelijk om transparant en duurzaam te zijn zonder dat het er teveel boven op ligt.

 

Ik ben toevallig net begonnen met influencers. Zo heeft een modejournalist (Stephanie Broek) oorbellen gedragen die ik verkoop. Ik heb daar alleen een groei in Instagram volgers van gekregen. Wel ben ik van plan om dit meer te gaan doen, die 'free'publicity door influencers.

 

Ik heb zo'n gevoel dat ik door het sturen van een persbericht wellicht meer mensen krijg die gaan schrijven en daardoor mijn zichtbaarheid (bijvoorbeeld online) wordt verbeterd.

 

@twabla: thanks voor de tip van die stappen! Hier blijf ik alleen op het probleem hangen dat ik neit zo'n schrijver ben, haha. Maar wellicht moet ik ook iemand vinden die mij daar bij wil helpen!

 

@espen: ja ik blijf juist hangen op het feit dat ik heel erg wil blijven op het beeld wat ik neerzet: het zondagse en slow fashion gevoel binnen de fast-fashion wereld. Ik kreeg feedback van iemand om er meer mediawaarde aan te hangen (in de vorm van aanhaken op nieuws), maar daardoor valt naar mijn idee het gevoel weg.

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0

Persberichten is marketing 1.0.

Het bedrijf PressDoc wat ooit een manier was eenvoudig persberichten naar redacties te sturen is gepivot naar pr.co; Marketing 2.0.

Zie hier het verhaal https://news.pr.co/1981-pressdoc-introduceert-persbericht-2-0

 

Vandaag de dag kun je beter denken in boodschappen aan de juiste groepen mensen dan in one-size-fits all persberichten. Internet maakt dat targetten natuurlijk een stuk eenvoudiger dan andere massamedia.

 

Als je wilt aanpappen met redacties/journalisten. Op elke site/blad kun je toch de colofon vinden... Mail de redacties en vraag hoe ze zaken aangeleverd willen hebben. Een kort en duidelijk bericht met linkje is vaak voldoende.

 

Je zegt dat je geen schrijf-type bent, stop dan proberen het ultieme persbericht eruit te krijgen. Zonde van je tijd!

Pak de kernpunten van je verhaal en vertel dat aan de mensen die daarin geinteresseerd zijn. Start dialogen ipv van eenzijdig zenden.

 

Een dialoog werkt ook het beste als jij zelf wat meer naar voren komt.

Is het geen goed idee om The Collection One meer een gezicht te geven, jouw gezicht?

Of een duidelijkere link tussen jij, jouw visie en hoe The Collection One dat invult.

Bekendheid kun je namelijk opbouwen maar dan moet je wel werken aan een goed verhaal.

Jij bent het verhaal indeze aangezien er zonder jou geen The Collection One is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
@highio: Betaling van Ideal etc. is mogelijk, maar ik wil wel graag mijn Engelstalige webshop behouden. Ik verkoop voornamelijk buiten Nederland op dit moment.
Dit voert even offtopic, maar dan zou ik dat toch heel snel expliciet vermelden als geaccepteerde betaalmethoden en toevoegen aan de creditcardlogo's aan onderzijde van deze fraai ontworpen/ontwikkelde webshop.

 

Dit geldt ook voor wettelijk vereiste informatie over identiteit van de ondernemer/onderneming als dit een Nederlandse webshop is. Maar uiteraard zijn het jouw beslissingen! :)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@highio: Betaling van Ideal etc. is mogelijk, maar ik wil wel graag mijn Engelstalige webshop behouden. Ik verkoop voornamelijk buiten Nederland op dit moment.
Dit voert even offtopic, maar dan zou ik dat toch heel snel expliciet vermelden als geaccepteerde betaalmethoden en toevoegen aan de creditcardlogo's aan onderzijde van deze fraai ontworpen/ontwikkelde webshop.

 

Dit geldt ook voor wettelijk vereiste informatie over identiteit van de ondernemer/onderneming als dit een Nederlandse webshop is. Maar uiteraard zijn het jouw beslissingen! :)

 

Groet,

 

Highio

 

 

Laat we het dan ook niet hebben over :)

https://thecollectionone.com/pages/terms-conditions

TERM AND CONDITIONS

Effective date: September 1, 2018

Last updated: August 18

 

Er is mij wel meer opgevallen, er mag inderdaad eens kritisch worden gekeken naar de communicatie (de professionele finishing touch daarvan).

 

De rest ziet er wel gelikt uit, maar ook wel identieitsloos. Misschien werkt het voor de doelgroep.

De homepage doet mij denken aan een high fasion modellenagency/fotograaf web site.

Zijn dat je klanten? Die hoeven toch niet te budget shoppen bij jou?

Link naar reactie
  • 0

@twabla: thanks voor de tip van die stappen! Hier blijf ik alleen op het probleem hangen dat ik neit zo'n schrijver ben, haha. Maar wellicht moet ik ook iemand vinden die mij daar bij wil helpen!

Kun je ook geleidelijk leren.

 

Ik ben met een ondernemer bezig die daar ook moeite mee heeft. Die kan prima kletsen maar heeft niet het geduld om te gaan zitten en schrijven. We hebben een polaroid-generator opgezocht (zijn ook als download beschikbaar) en nou maakt ze selfies onderweg en kiekjes van situaties die 's avonds met een beetje commentaar tot blogberichten verwerkt worden. Plaatje-praatje.

 

Als je de platte marketing en verkoop even vergeet, dan kun je onderdeel worden van de stromingen waar jij en je potentiële klanten interesse in hebben en daar met je roeibootje in meevaren.

 

Bijvoorbeeld door eens op zoek te gaan naar het gebruik van vlas in Vlaanderen en hennep in de Lage Landen. Wat is de historie? Waarom is dat grotendeels verdwenen? Hoe duikt het nu weer op? Wat is het verschil tussen Bengaals linnen en Lagelandenlinnen?

 

Gaandeweg doe je inkoopideeën op en voor je het weet ben je aan het verkopen als bijzaak. ;) En kijkt Elle/Ellen ineens over je schouder mee.

 

Nou ga ik eens kijken waar Espen zijn bamboe-linnen vandaan haalt. Of dat niet een nieuw sprookje is. Uuuh, ja dus. De meeste bamboe-linnen verkopers hebben geen idee.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@highio: oeh goed dat je het ziet! Ik heb mijn webshop een tijdje geleden helemaal omgezet naar een ander platform en mis daardooor een paar dingen merk ik nu! Ik heb de dingen zoals BTW nummer etc ook toegevoegd nu. Thanks voor de heldere kijk. Fijn om even wat mensen te hebben die er kritisch naar kijken. Payment method kan ik zo niet toevoegen maar ga ik even iemand over mailen ;)

 

Mijn doelgroep zijn de bewuste young proffesionals. Ik wil vooral dat de webshop helder en overzichtelijk is, maar het moet inderdaad wel mensen inspireren. Ik snap alleen je bruggetje naar modellenagency en budget shoppen niet helemaal. Komt het template te goedkoop over? Mijn kleding is ook totaal niet budget, als je dat gevoel krijgt moet ik inderdaad nog wat meer marktonderzoek doen en mensen vragen wat hun gevoel erbij is. Moet zeggen dat het vooral vrienden zijn geweest die reacties gaven, maar waarschijnlijk niet zo kritisch als gehoopt ;)

 

Ik snap het oppervlakkige wel in het gevoel dat mijn webshop nog een gedeelte inspiratie mist. Ik wil daarom ook veel meer gaan doen met bijvoorbeeld een blog. In welk gedeelte mis jij het? Ben benieuwd.

 

@MrHTTP goed idee om ze gewoon te mailen en te bekijken wat hun reactie is! Ik zit misschien ook wel te vast in het feit dat het perfect moet zijn. Het mij meer laten zien vind ik een moeilijk ding. In deze tijd weet ik dat het wel werkt, maar ik zet mijzelf gewoon niet graag op de voorgrond. Ik wil echt dat het draait om het gevoel en de style die ik probeer over te brengen.

 

@TwaBla : grappig. ik heb eenzelfde soort concept ook liggen. Ik wil in doen in de vorm van foto's en een kort interviewtje voor de blog. Ik merk inderdaad dat die blog wel echt een boost moet krijgen en ik daar misschien bijna beter even de focus op kan leggen dan een persbericht.

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn doelgroep zijn de bewuste young proffesionals. Ik wil vooral dat de webshop helder en overzichtelijk is, maar het moet inderdaad wel mensen inspireren.

Inspireren? Kun je in 1 of 2 zinnen zeggen welke inspiratie jij mij wil geven? Want als ik de homepage open van je site wil ik zo snel mogelijk precies die inspiratie "zien" (visueel of met een pakkende tekst etc). Daarvoor heb je het AIDA model om je te helpen. https://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model

 

Ik snap alleen je bruggetje naar modellenagency en budget shoppen niet helemaal. Komt het template te goedkoop over? Mijn kleding is ook totaal niet budget, als je dat gevoel krijgt moet ik inderdaad nog wat meer marktonderzoek doen en mensen vragen wat hun gevoel erbij is. Moet zeggen dat het vooral vrienden zijn geweest die reacties gaven, maar waarschijnlijk niet zo kritisch als gehoopt ;)

Print je homepage op A3-formaat uit in de verhouding van een beeldscherm en een smartphone.

Laat aan vreemden dit zien (dit is user testing en kent vele vormen) en vraag ze zonder ze te helpen hetvolgende;

Als je dit soort website opent op je mobiel of desktop en je moet bepalen op basis van alleen dit beeld wat voor web site dit is, hoe zou je het dan omschrijven?

Kies de mensen uit die jij vindt passen bij je doelgroep. (Dit kan je in principe morgen op straat zelf testen).

Dat zijn de antwoorden waar je wat aan hebt.

 

Zo ontwikkel je producten en merken. Door steeds beter af te stemmen waardoor je beter kunt groeien (horizontaal en verticaal).

Het is een doorlopend proces. Je zet iets neer waarvan je denk dat goed is (op basis van gedaan onderzoek voor je concept) zoals je huidige web site. Vervolgens blijf je optimaliseren, zeker bij webshops. De concurrentie doet het ook en het werkt, dus je moet het spel meespelen. Hoe je dat doet is aan jou.

 

Ik zie er dus een modelagency site in.

De link met budget shoppen kun je vergeten. Die is te radicaal van me en daarom onlogisch.

Wat TwaBla ook al zegt. Als jij kwaliteit levert dan wil ik dat zien (in story telling - content marketing) en het is nu alsof de kwaliteit teveel moet gekomen van je een gelikt design in zwart-wit contrast. Dat is jammer.

 

@MrHTTP goed idee om ze gewoon te mailen en te bekijken wat hun reactie is! Ik zit misschien ook wel te vast in het feit dat het perfect moet zijn. Het mij meer laten zien vind ik een moeilijk ding. In deze tijd weet ik dat het wel werkt, maar ik zet mijzelf gewoon niet graag op de voorgrond. Ik wil echt dat het draait om het gevoel en de style die ik probeer over te brengen.

Het kan prima over de stijl en het gevoel gaan. Alleen wie gaat dat verkondigen voor je? Wie beter dan jij? Ik zie niet in hoe je kunt ondernemen zonder

je product te willen verkondigen. Je gelooft er toch immers in en de doelgroep wil graag van je horen...

Ik denk dat je een doom-scenario voor ogen hebt. Je hoeft geen BN-er te worden of YouTube ster met rennende kinderen achter je aan..

Dat is een keuze...

"Get out the building" 8) en stop met je bescheidenheid met naar buitentreden met je verhaal, dat is het niet, het is beginnersangst.

 

Ik snap het oppervlakkige wel in het gevoel dat mijn webshop nog een gedeelte inspiratie mist. Ik wil daarom ook veel meer gaan doen met bijvoorbeeld een blog. In welk gedeelte mis jij het? Ben benieuwd.

Er klopt iets niet zegt mijn gevoel en ik denk dat jij dat bent. Maar dat zeg je zelf ook eigenlijk. Dat persbericht ligt ook al een paar maanden op de stapel.

 

...misschien bijna beter even de focus op kan leggen dan een persbericht.

Voor jouw werkgebied is een persbericht in traditionele zin zonde van je tijd.

Gaat je niet de fame and status geven die je wil, die moet je echt verdienen en de hier aangedragen oplossingen zijn de-facto oplossingen voor de moderne tijd.

 

Link naar reactie
  • 0

Even adem halen.

De vraag was naar een persbericht, oftewel publiciteit.

 

De vraag was naamsbekendheid d.m.v. een persbericht, wat we al hadden afgeraden.

TS geeft zelf meerdere keren aan dingen niet uitgebreid te hebben onderzocht of te laten liggen.

Lijkt me een slechte basis voor elke vorm van promotie.

Als de basis niet op zijn minst een beetje is getest en geoptimaliseerd weet je ook niet of je natuurlijke groei hebt en die kost je veel minder dan actieve promotie om een slechte basis te compenseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Persberichten zijn bestemd voor de 'traditionele' media, om hen op een (opmerkelijk) nieuwsfeit te wijzen bijvoorbeeld.

 

Persberichten hebben een bepaald formaat. Begint met een (pakkende) kopregel. Zodat de bewuste journalist/redactie denk "Hé, da's interessant...!" of zoiets.

 

Wat zou hier een pakkende kopregel kunnen zijn? Om het nieuwsfeit beknopt te omschrijven, want daar is het namelijk voor bedoeld.

"Nieuwe webwinkel voor mode gelanceerd"?

 

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de media "Wauw!" zal denken.

 

Maar op zich als je het in een 'leuk jasje' kan gieten, waarom niet gewoon proberen. Via anp.nl bijvoorbeeld.

Misschien pikt iemand het op, wie weet.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt mensen!

 

@mrHTTP: het inspireren doe ik met het gedicht om de homepage en die linkt door naar een inspiratiepagina. Maar wellicht komt dit nog te oppervlakkig en niet helder genoeg over? Goed om hier even naar te kijken! Moet zeggen dat ik sowieso even de homepage wil omgooien. Dus een mooi moment om te doen met deze tips. Ben al weer gelijk Pinterest aan het doorkijken om mij te laten inspireren ;)

Ik geloof er inderdaad helemaal in om te vernieuwen, heb om die reden ook mijn webshop begin dit jaar helemaal omgegooid maar ik miste even wat meer feedback om mijn website of het gevoel dat ik wil overbrengen wel duidelijk overkomt. Vooral omdat ik alles zelf doe.

 

Dat testen bij mensen is een goed idee, ik wil morgen in een koffietentje gaan werken dus wellicht kan ik mensen gelijk hier naar vragen. Ik heb ook gelijk een fotografe gecontact via Instagram, want ja misschien moet ik ook gewoon mezelf maar laten zien en er overheen stappen. Ik wil gewoon dat mijn webshop de aandacht krijgt en wordt begrepen door de doelgroep. Daarvoor moet ik gewoon stappen maken en heb daar nu de aankomende tijd ook gelukkig meer de ruimte voor! Ben blij met je feedback.

 

 

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0

Voor technisch/commerciële feedback vanuit ondernemersperspectief voldoet de tip van TwaBla ook prima:

 

Misschien kan de shop ook verbeterd worden, maar gun Lisa de tijd om daar een apart topic over te openen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vraag was naamsbekendheid d.m.v. een persbericht, wat we al hadden afgeraden.

Helemaal eens hoor.

 

Het is duidelijk geen twaalf in een dozijn webshop, dus het is wel spannend om in die andere flow mee te denken. Er zit een vleugje social commerce in en een snufje affinity marketing. Maar gaat het om de materialen en verwerking of om design en style? Of allebei?

 

Is Instagram een platform voor zo'n thema?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Ja Instagram is een goed social media medium voor mij. Merk dat ik daar ook de juiste volgers te pakken heb. Ik heb zelfs verschillende redacteurs vanuit modetijdschrijften die mij volgen.

Echt concreet verkoop via social media kwam vanuit FB, wel door een retargeting campagne.

 

Omdat de verkoop nog blijft liggen en mijn bekendheid nog niet zo snel groeit, was dat de reden waarom ik dacht om een persbericht uit te sturen. Ik merk dat de volgers op Instagram groeien door een duidelijk style die ik doortrek. Duurzaamheid vindt ik belangrijk, maar ik wil dat er niet teveel bovenop leggen. Ik wil eerder benoemen binnen een slow-fashion mindset die ik mensen mee wil geven. De plaatjes die ik bijvoorbeeld ook post of Instagram geven juist dat zondagse gevoel/slow living gevoel mee. Zo had ik deze zin in mijn persbericht staan waar ik erg achtersta:

 

The Collection One gelooft dat een kledingstuk een verlengstuk is van jezelf en je dit niet moet zien als een simpel gebruiksvoorwerp die je na een aantal keren weg kunt gooien. Kleding is om in te leven, jezelf te kunnen zijn en mooie herinneringen in te maken.

 

Maar misschien moet ik mijn blog ook meer koppelen aan Instagram. Zo post ik elke maandag op instagram stories: NEW WEEK, NEW INSPIRATION, waarbij ik drie inspirerende instagrampagina's laat zien. Dit kan ik natuurlijk ook op mijn blog doen. Gecombineerd met interviews met designers. Ik heb al weer wat meer inspriatie gekregen ;)

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel een persbericht door een paar mensen wordt afgeraden en afgeserveerd als nutteloos, dus ik te stellen dat het wel nut kan hebben. Vooral op lokaal niveau.

Mijn eigen ervaring is dat met een nieuwtje het lokale nieuws halen best wat bereik heeft.

Dan wordt mijn moeder aangesproken, omdat ze het gelezen hebben. Dan word ik door vage bekenden aangesproken, omdat ze het wel interessant vinden wat ik doe.

 

Ga je er een grote marketingslag mee slaan?

Die kans is klein, maar op lokaal niveau kun je mensen langs die weg wel ook laten weten dat jouw bedrijf er is. En datzelfde geldt voor niche-media.

De voorwaarde is alleen dat je echt nieuws hebt, dat niet lijkt op reclame.

 

Een persbericht moet je ook volgens mij niet de hoofdpijler van jouw marketingstrategie maken. Maar door naast social media ook via traditionele media en evt blogs jouw nieuws te verspreiden, kun je andere mensen bereiken èn overlap creëren, waardoor je dezelfde mensen op verschillende manieren bereikt. En dan maak je gebruik van:

- de kracht van herhaling, waardoor toekomstige herkenning makkelijker getriggerd kan worden

- het extra zetje authoriteit doordat het nieuw niet alleen door de eigen 'wij van wc-eend adviseren wc-eend-kanalen' verspreid wordt

- het offline sociale potentieel van lokale sufferdjes, waardoor mensen aan jouw bedrijf denken als ze jou zien lopen

 

........................

Vandaag de dag kun je beter denken in boodschappen aan de juiste groepen mensen dan in one-size-fits all persberichten. Internet maakt dat targetten natuurlijk een stuk eenvoudiger dan andere massamedia.

........................

 

One-size-fits-all persberichten waren ook in het pre-internet tijdperk niet heel effectief. (Maar je hebt gelijk: zo selectief targetten als online kan, kan nergens offline.)

Eerst zorgen dat je interessante content hebt voordat je een persbericht de deur uit doet, is so wie so handig: als je dan nieuws hebt en het persbericht wordt opgepikt, dan heb je gelijk ook meer te bieden, waardoor men je misschien eerder zal volgen. ('Misschien' want de content kan ook aantonen dat het niet interessant is voor een bezoeker. En dat is niet heel erg, want dan hou je relevante volgers over :P )

 

Maar als je dan toch een persbericht de deur uit doet, weet dan wat de doelgroep van het medium, dat je benadert, is. Pas daar de titel en minstens de eerste alinea op aan: want door jouw focus samen te laten vallen met hun doelgroep, ben je voor dat medium interessanter nieuws.

 

Ik heb deze aanpak al eens eerder omschreven, dus ik quote even voor het leesgemak:

 

Bij redacties gaat het voor mijn gevoel ongeveer op deze manier:

- past het onderwerp bij onze doelgroep?

- is het nieuws (of gewoon reclamegereutel waar niet voor betaald is)?

- is het interessant voor de lezer/kijker?

en bij lokale kranten: - kunnen we hier als stad/dorp trots op zijn?

 

Ben je bijvoorbeeld een uitvinder uit Rotterdam die een prijs heeft gewonnen voor een machine die witbrood van koeienpoep kan maken, dan pas je de insteek aan aan het medium:

 

Voor de lokale krant: "Rotterdamse uitvinder wint prijs met poepbroodmachine"

Vakblad voor agrariërs: "Mestoverschot als zoete broodjes verkopen dankzij uitvinding."

Technisch blad: "Machine die mest omvormt tot brood winnaar uitvinderswedstrijd."

Lubach op Zondag: "Ome Willem kan definitief met pensioen: Rotterdamse schijtmachine maakt broodje poep overbodig."

NOS journaal: "Nederlandse uitvinding bekroond op internationaal congres."

Vakblad voor bakkers: "Brood maken van koeienmest (maar hoe smaakt het?)"

 

Maw. al in de kop benadruk je dat het relevant is voor de doelgroep.

Daarnaast is het zaak om er niet een al te opzichtig promopraatje van te maken. Blijf dicht bij de nieuwsfeiten, terwijl je met de achtergrond info meer kunt vertellen.

Zo heb ik met verschillende filmprojecten de lokale krant gehaald door 'het lokale' meer te benadrukken, terwijl voor een magazine over fotografie- en filmtechniek de nadruk meer lag op het gebruik van de nieuwste camera en uitleg over de gebruikte lenzen.

 

Onderzoekjes willen nog wel eens goed scoren, als de kop maar aandacht trekt.

 

Afijn, zo heb ik dat dus meermaals aangepakt.

Eén keer werd een persbericht van een samenwerkingspartner uit een andere gemeente toch nog lokaal nog opgepikt, en toen werd ik ineens door allemaal mensen succes gewenst met een filmproject, terwijl ik nog niet wist dat ik in de krant stond.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Fijn om te horen dat ik je heb kunnen helpen.

Ik wilde je dit nog even meegeven..

Als je over deze materie door wil gaan kun je een nieuw topic hiervoor aanmaken.

Anders raak ik teveel offtopic hier.

 

het inspireren doe ik met het gedicht om de homepage en die linkt door naar een inspiratiepagina. Maar wellicht komt dit nog te oppervlakkig en niet helder genoeg over?

 

Hoe goed dat gedicht werkt weet ik niet dat is iets wat je zult moeten meten (A/B testing - Google Analytics), maar ik heb mijn twijfels :). Dat is eigenlijk wat ik verkondig; dat je je moet realiseren dat jij als ondernemer aannames doet en dat je die moet valideren om te weten of je op de juiste weg bent. Het heeft meer te maken met experimenteren en testen dan dat je zelf als ondernemer constant vol inspiratie moet zitten. Dat is met name in het begin belangrijk als je een nieuwe test start of iets opzet/lanceert.

 

The Collection One gelooft dat een kledingstuk een verlengstuk is van jezelf en je dit niet moet zien als een simpel gebruiksvoorwerp die je na een aantal keren weg kunt gooien. Kleding is om in te leven, jezelf te kunnen zijn en mooie herinneringen in te maken.

 

De tekst hierboven (een goede bewerking daarvan) zal al veel duidelijker zijn op de homepage.

Omdat ik dan meteen weet wat ik op je site kan vinden en kan doen.

 

Omdat je website in zwart/wit is springt er niets echt uit.

Normalieter geef je de acties, die jij je gebruikers wilt laten doen (Zoals naar de inspiratiepagina gaan), een andere kleur zodat het direct opvalt dat het klikbaar is en je verder brengt op de web site. Dit noem je een Call To Action. Al de Call To Actions samen moeten op je web site zorgen voor een goede routing naar een conversie (een verkoop).

 

Als laatste wil ik je meegeven dat de aangedragen oplossingen in dit topic (door mij en andere) bekende methoden zijn. Als je daar niet van op de hoogte was is het wellicht slim eens deze modellen en methodieken te verkennen (sowieso slim het doorlopend in de gaten te houden). Ik zie veel beginnende ondernemers proberen zelf het wiel uit te vinden, niet-wetende dat er goede, laagdrempelige en praktische methodes zijn om al die beginnersproblemen op te lossen.

Dit is natuurlijk onderdeel van het opstart/leer proces maar als eenpitter zit je soms gevangen in je eigen denken omdat er geen wisselwerking is met een team.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mij loopt het inderdaad vast op het testen, dit moet ik meer gaan doen. Ik had juist even wat kritische feedback nodig en dat heb ik hierbij gekregen. Ik ben bekend met de bekende modellen zoals het AIDA model. Ik heb namelijk een opleiding Commerciele Economie afgerond dus veel gewerkt met dit soort modellen. PR en communicatie is daarnaast nog iets waar ik aan kan werken. Vandaar ook dit topic. Inderdaad ik been een eenpitter en merk aan mijzelf dat ik soms te weinig risico neem, dus dat moet ik ook meer gaan doen en hulp/feedback vragen als ik er niet uitkom. Des te blijer ben ik met jullie uitgebreide reacties.

 

Over het persbericht:

Ik denk dat ik het in verschillende stappen ga doen

- een stappenplan maken voor mijn blog: interessante onderwerpen verzamelen om over te schrijven zoals materialen, maar ook bijvoorbeeld designers gaan interviewen.

- nog meer investeren in infuencer marketing

- Mijzelf meer laten zien

- Een duidelijke lijst maken met welke media ik wil bereiken en op welke manier ik dit kan insteken.Ik vind de tip om redacteuren te mailen ook een hele goede.

 

Bedankt mensen! Ik ben trouwens as we speak mijn homepage aan het omgooien. Ga wellicht inderdaad nog wel een topic over openen, ben blij dat ik dit medium heb gevonden!

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Ja Instagram is een goed social media medium voor mij. Merk dat ik daar ook de juiste volgers te pakken heb. Ik heb zelfs verschillende redacteurs vanuit modetijdschrijften die mij volgen.

Dan ben je al een stap verder dan de meeste persberichtverstuurders.

 

Blijf interessant voor redacteuren (bloggers, vloggers en andere influentials) en ze brengen de klanten naar je toe. Dus als je eenmaal een goede basis website + webshop online hebt, kun je de focus verschuiven naar content. Je kan zelfs denken aan affiliate-inkomsten, want daar wordt Fashionchick ook niet armer van.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hierboven staan al heel veel goede vuistregels beschreven, maar ik wil er nog een paar aan toevoegen.

 

Ik heb een achtergrond in pr, en vaak vragen mensen 'heb je nog een perslijst liggen'. Het gaat echter helemaal niet om een 'lijst' en de lengte ervan. Het is vaak echt veel beter om slechts 5 mensen te mailen die echt geïnteresseerd in jouw verhaal zijn.

 

Hoe je die die vindt? Zoek in de zoekmachines tussen "quotes" op jouw onderwerp(en), en bekijk vervolgens wie de schrijvende blogger of journalist is. Hij/zij is wellicht veel geïnteresseerder, en bovendien doe je meteen wat inspiratie voor je eigen persbericht op.

Professionele voice-over & stemacteur voor het inspreken van bedrijfsfilms en meer.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ondernemers me vragen persberichten voor hun te schrijven, dan stel ik altijd als eerste de vragen: "Wat is je nieuws?" en "Wie wil je bereiken?".

 

Veel ondernemers willen graag free publicity, lees "gratis reclame".

 

Alleen.. reclame is vaak geen nieuws. Niet in de ogen van de journalist. En vooral niet in de ogen van de lezers van zijn krant, tijdschrift, website.

 

Een introductie van een webshop is geen nieuws. Tenzij er een webwinkelvakblad is, maar zoiets wordt vaak uitgegeven door door een branchevereniging en gelezen door mede-webwinkeleigenaren. En daar heb je niets aan, want je wilt verkopen.

 

Natuurlijk zijn er wel insteken te bedenken, bijvoorbeeld een interview met jou voor het lokale suffertje, want tsja die dorpsgenote van ons is toch maar mooi internationaal onderneemster. Maar heb je daar wat aan? Niet echt, want je wilt dat de url van jouw webshop in de spotlight komt.

 

Dus tenzij je "echt" nieuws hebt dat relevant is voor de lezers van een blad, krant of website, heeft een persbericht sturen geen zin. En ik zeg dat gewoon tegen ondernemers als ze geen nieuws hebben.

 

Snijd ik mezelf daar mee in de vingers? Ja! Ik loop immers dat bedrag voor het schrijven en versturen van een persbericht mis. Waarom ik het dan zeg? Omdat media mij er ook op aankijken wanneer ik een persbericht verstuur. Ze vinden mij een filter en als ik teveel rommel/spam verstuur, dan nemen ze me niet meer serieus en kijken ze helemaal niet meer naar de persberichten die ik verstuur.

 

Bovendien, een persbericht dat geen publicatie oplevert levert alleen maar teleurgestelde ondernemers op. En het is leuker wanneer ik persberichten verstuur die wel aandacht van de media genereren.

 

Voor webshops raad ik vaak een combinatie van een Google campagne aan om mensen voor de eerste keer naar de webshop te lokken, gevolgd door handigheidjes die ervoor zorgen dat je hun naam en e-mailadres krijgt, waarna je e-mailmarketing voor herhaalbezoeken kan inzetten. De aanhouder wint. Na een keertje kijken, nog een keer kijken, en nog een keer kijken, dan volgt ongetwijfeld een keertje kopen.

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.