• 0

Van eenmanszaak naar BV

Goedemorgen,

 

bepaalde activiteiten van een eenmanszaak wil ik onderbrengen onder een BV.

De eenmanszaak zelf blijft gewoon bestaan.

 

Mijn accountant/fiscalist is traag met antwoorden maar ik zou graag van start willen gaan met de verkoop van bepaalde producten.

 

Ik verkoop nu via Amazon onder het KvK nummer van mijn eenmanszaak.

Wanneer ik simpelweg het KvK nummer van Amazon verander naar mijn nieuwe BV; is dat in principe genoeg?

 

Uiteraard moet ik de eenmanszaak nog (gedeeltelijk) inbrengen etc, maar kan ik wel alvast van start met verkopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sander

 

Of je dit op deze wijze kunt doen, hangt vooral af van de vraag of de over te dragen activiteiten winstgevend zijn boven het inkomen dat een normale ondernemer eruit zou halen.

 

Stel je winst uit deze activiteiten is 80.000 en een normaal loon voor een directeur voor deze activiteiten is 40.000, dan zit er een overwinst in. Dat kun je niet negeren bij omzetting naar een BV. Immers, die overwinst impliceert goodwill en dat impliceert afrekenen over die goodwill als je de eenmanszaak niet correct inbrengt in de BV. De eenmanszaak stoot immers winstgevende activiteiten af en dat is een belaste handeling, tenzij je gebruik maakt van de ruisende of geruisloze inbreng.

 

Dus lukraak een BV oprichten en vanuit die BV ineens gaan handelen met wat voorheen in je eenmanszaak zat, kan tot heffing leiden. Ik zou hier terughoudend in zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

dank voor je reactie.

Wellicht heb ik mijn situatie verkeerd uitgelegd.

 

In overleg met mijn accountant (Tevens fiscalist) zal een gedeelte van de eenmanszaak in de BV worden ingebracht. Dit neemt echter de nodige tijd op zich.

 

De vraag is dan of ik al kan beginnen met verkopen van items door het KvK nummer te wijzigen, en vervolgens de inbreng voltooien in de loop van de komende weken/maanden.

Link naar reactie
  • 0

DAt zou ik echt overleggen met je adviseur. wij kunnen niet alle motieven waarom je deels overgaat naar BV overzien, je adviseur weet dat wel.

 

Het luistert namelijk redelijk nauw of de verkoop van de goederen voor rekening en risico van de BV gebeuren of nog voor rekening en risico van de eenmanszaak (oftewel jou incl bijbehorende hoofdelijke aansprakelijkheid)

 

Bij een dergelijke (gedeeltelijke) inbreng is het voor het afschermen van jou prive aansprakelijkheid vanwege de eenmanszaak extreem belangrijk dat er een haarscherpe scheidslijn ligt tussen het moment dat jij nog als eenmanszaak verkocht en het moment dat je start met verkopen vanuit de BV.

 

"Alleen even het kvk nummer" aanpassen in Amazon lijkt mij onvoldoende om aan te tonen dat die transacties voor rekening en risico van de BV moeten vallen.

 

Kortom niet te lichtzinnig mee omgaan, checken en dubbelchecken. Sommige processen kosten nu eenmaal tijd, even geduld, desnoods even de accountant achter de broek zitten voor het antwoord, alsnog gaan doe het zelven uit ongeduld leid misschien tot onbedoelde bijwerkingen..

 

Link naar reactie
  • 0

Eerdere topic starts gaan juist over de inkoopzijde. Willen jouw leveranciers aan een nieuwe BV leveren? Of is dat bij deze nieuwe vraag verder niet relevant?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.