• 0

Ingewikkeld gebeuren rondom belastingschuld

Beste mensen,

 

Als kleine zelfstandige, heb ik geprobeerd om rond te komen van een laag inkomen. Daarom nam ik geen boekhouder. In 2014 heb ik in een paar maanden geld verdiend waarmee ik de rest van het jaar, door heel zuinig te leven, rond kon komen. In 2015 had ik alleen in januari geld verdiend. Desondanks heb ik pas in juni een bbz-uitkering aangevraagd. Daarna ben ik er niet meer uit gekomen en ging ik over naar bijstand.

 

Voor 2012 en 2013 kreeg ik belastingcontrole. BTW verkeerd aangegeven. Al met al een schuld van 14.000 De controleur gaf me ook een boete vanwege nalatigheid. Daar ben ik nooit tegenin gegaan omdat ik mezelf als 'schuldig' zag.

 

De BD zegt dat ik niet terug kan betalen, belastingvrije voet van 68 euro. Kwijtschelding kan niet vanwege de nalatigheid. Wat kan ik doen?? Ik was er destijds van overtuigd dat ik alles op alles had gezet om het goed te doen maar die controleur vond dat ik iemand had moeten inhuren. Dat kan zo zijn, maar ik zag dat destijds niet en vroeg aan alle kanten om informatie als ik BTW en inkomsten aangifte moest doen. Ook de BD bestookte ik met telefoontjes.

 

Inmiddels ben ik alweer bijna drie jaar in de bijstand. Een eigen bedrijf voeren durf ik niet meer, al heb ik allerlei ideeën. Onlangs heb ik middeling aangevraagd voor 2013, 2014 en 2015, omdat die jaren slecht waren. Wie kan me helpen met tips en ideeën?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels ben ik alweer bijna drie jaar in de bijstand ... Een eigen bedrijf voeren durf ik niet meer, al heb ik allerlei ideeën. Wie kan me helpen met tips en ideeën?

Niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap. Dat is geen schande, maar soms wel de realiteit.

 

Twee opties om van je schuld af te komen ... in loondienst gaan of via een uitzendbureau aan het werk gaan. Wat betreft die drie jaren bijstand ... Geen sollicitatieplicht?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Als je dat wil moet je het gaan doen. In zo'n systeem zitten doet iets met je psychologisch (it sucks the life out of you ;-)) - er zijn maar weinig mensen die er goed bij gedijen.

Ik denk dat de vraag niet is of en hoe je uit de bijstand kunt en kunt gaan ondernemen, of hoe ingewikkeld het belastinggedoe is, of wat de belastingdienst allemaal zei, maar wat voor kwaliteit van leven je jezelf wilt geven vanaf nu. Een schuld kan als een molensteen om je nek hangen of een motief zijn om hard te werken, je talenten zo goed mogelijk te benutten en als concept te zien dat je niet zal tegenhouden.

Vraag je toekomstige zelf wat wijsheid is. Laat je niet leiden door concepten en instituten maar door wat jou drijft. Jij bent de eigenaar van jouw leven. Zie die schuld als een voorinvestering in jezelf die je nu kunt gaan terugverdienen ;)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dat is een hele mooie, helende mindset, Annedien, wilde je hier toch nog even voor complementeren. Heb zelf ook belastingschulden, TS, en die moeten afbetaald worden, linksom of rechtsom. Maar vergeet de betekenis van geld voor een tijdje en focus inderdaad op wat je kan opbouwen met je kwaliteiten, zodat je maximaal de vruchten kan plukken vanaf de eerste dag dat je van de schuld af bent. Je hebt dan direct een beter leven, omdat je 1) van de schulden af bent 2) een les getrokken hebt, waardoor je een nieuwe schuld in de toekomst mogelijk beter weet te voorkomen 3) in de tussenliggende periode iets hebt opgebouwd (nu kan beginnen op te bouwen), waar je na de schuldenperiode mogelijk een lange tijd profijt van zal hebben. Waardoor je een gelukkiger mens wordt, dan nu (met de schulden).

 

“You can’t go back and change the beginning, but you can start where you are and change the ending.”

 

Wees gelukkig zonder geld!! Maak jezelf sterker nu! Dan kom je sterker uit de crisis!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.