• 0

Potentiële handelsnaam gelijkenis tussen VOF en eenmanszaken van firmanten

Beste ondernemers,

 

Op dit moment ben ik in overleg met een partner om samen een VOF op te richten. Ik heb zowel dit forum, als via de KvK naar informatie gezocht maar ik kan niets anders vinden dan de generieke informatie. Ik kan helaas niet echt iets vinden wat een antwoord geeft op onze specifieke situatie.

 

Situatieschets

Ik ben van origine opgeleid tot boekhouder. Vanuit mijn eenmanszaak (ZZP) ben ik tot op heden actief geweest als freelance designer / website-beheerder, maar ik wil deze activiteiten niet verder uitbreiden en mij focussen op boekhoudkundige activiteiten.

 

Mijn partner is een accountant. Vanuit zijn eenmanszaak (ZZP) verricht hij bij zijn opleiding passende activiteiten.

 

Gewenste situatie

Wij willen onze krachten bundelen in een Administratie / accountantskantoor VOF, zodat wij samen full-service diensten kunnen verlenen aan het MKB. Echter willen wij onze Eenmanszaken daarnaast actief houden. Dit vooral om risico's te kunnen spreiden én om eventueel betwistbare kosten te kunnen splitsen.

[*] Activiteiten / dienstverlening waarbij slechts 1 van ons actief is (en de ander dus géén zeggenschap heeft over de te leveren dienst, danwel uitvoering daarvan) vallen dan ook m.b.t. hoofdelijke aansprakelijkheid alleen bij de dienstverlenende persoon.

[*] Wil de ene partner bijv. een dure lease-auto en de andere in de privé-auto blijven rijden, dan mag de lease-auto mooi op de eigen eenmanszaak.

 

Met mijn eenmanszaak is het verschil op dit moment uiteraard redelijk duidelijk: Grafisch design =/= administratie. Echter, de diensten van mijn partner zullen voor een groot deel gelijk zijn. Diezelfde situatie zou bij mij ook kunnen ontstaan, wanneer ik lichtere administratieve taken vanuit mijn eigen onderneming ga verrichten.