• 0

Hulp bij verdien- & partner model voor ontwikkeling multi-sided platform.

Beste beste,

 

Ik (startende ondernemer) ben bezig met een business model voor een multi-sided platform. Momenteel Pre-Startup zoek ik advies om tot een goed partner en verdeelmodel te komen zodat het voor alle betrokkenen aantrekkelijk wordt om in te stappen om de ontwikkeling te versnellen. Ik zal kort uitleggen wat het doel is van het platform en vervolgens de specifieke vraag die ik heb formuleren.

 

Met de ontwikkeling van een online platform wil ik een secundaire maar noodzakelijke functie van bedrijven(partners) in een lokale markt overnemen om tijd en kostenbesparing te realiseren terwijl aan de andere kant de centralisatie van de functie nieuwe groei & afzet kansen biedt voor andere bedrijven(afnemers) in dezelfde lokale markt.

 

Het platform wil diverse gebruikersgroepen diensten verlenen (partners/afnemers/eindgebruikers van de website), hoe meer gebruikers hoe waardevoller het platform wordt. Daarom zoek ik voor alle gebruikersgroepen naar verdienmodellen die met een lage fee het platform voor iedereen aantrekkelijk maakt. In de ontwikkeling zal input val alle gebruikersgroepen worden gezocht en zowel met partners als afnemers nieuwe samenwerkingen moeten worden opgezet.

 

Als het platform draait in de initiele lokale markt, kan het platform gexporteerd worden naar andere markten waar het kan worden verkocht aan organisaties die het in hun lokale kunnen uitzetten. Hier zit het tweede en wellicht grootste verdienmodel in wat niet direct invloed heeft op de (ontwikkelings)partners uit de eerste lokale markt. Nu vraag ik me af hoe en of ik deze ik deze beoogde winst het best kan benutten om een aantrekkelijk voorstel te doen voor de eerste ontwikkelingspartners zodat een snelle ontwikkeling gerealiseerd kan worden.

 

Ik dacht (maar verbeter alstublieft) een stichting eigendom te maken van het te ontwikkelen IE. De stichting verleent licentie voor gebruik aan nieuw te vormen onderneming die zowel eerste gebruiker als de ontwikkelaar wordt van het platform. De ontwikkelingspartners kunnen deel nemen in de onderneming en IE rechten worden overgeheveld naar de stichting. Als de ontwikkeling is voltooid en het platform kan worden gexporteerd wordt de IT-ontwikkeling afgescheiden van de 'gebruikers-kant' om met IE uit de stichting door te starten als exploitant van de software. De 'gebruiks'-onderneming blijft bestaan en behoudt de licentie tot gebruik van het platform. De ontwikkelingspartners kunnen zowel aandeel nemen in de gebruiks onderneming en wellicht ook opties in aandelen over het IE als de stichting wordt doorgestart.

 

Persoonlijk wil ik de productie van het platform initieren maar uiteindelijk de daadwerlijke werkzaamheden afstoten/afgeven aan ondernemers/managers die beide ondernemingen gaan runnen. Ik zoek een fee, zijnde aandelen of % omzet, van beide bedrijven voor mijn opstartwerk.

 

Hopende dat iemand mij een richting in kan sturen, bij voorbaat dank,

 

TJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de stichting vanaf begin beter een BV kan zijn die de ontwikkeling organiseerd en het eigenaar is van het IE.

 

Met doorstarten bedoelde ik. IE overbrengen naar nieuwe BV en stichting stopzetten. Stichting was dus alleen tijdelijk om IE in 'op te slaan'

Link naar reactie
  • 0
Nu vraag ik me af hoe en of ik deze ik deze beoogde winst het best kan benutten om een aantrekkelijk voorstel te doen voor de eerste ontwikkelingspartners zodat een snelle ontwikkeling gerealiseerd kan worden.

...

Persoonlijk wil ik de productie van het platform initieren maar uiteindelijk de daadwerlijke werkzaamheden afstoten/afgeven aan ondernemers/managers die beide ondernemingen gaan runnen. Ik zoek een fee, zijnde aandelen of % omzet, van beide bedrijven voor mijn opstartwerk.

Begrijp ik je goed? Je wilt weten hoe je iemand een wortel wilt voorhouden om werk voor je te doen? Je schrijft dat je zelf aandelen of toekomstige omzet wilt voor het werk wat jij zelf doet en je zoekt dus anderen die dat ook willen? Blijkbaar heb je jezelf al overtuigd van dat toekomstige succes, nu die anderen nog... Blijkbaar weet je zelf ook al hoe je in de eerste fase in je levensonderhoud gaat voorzien. Wat heb je die ontwikkelingspartner daarvoor te bieden? Hoe ga jij voor mij als ontwikkelaar zorgen dat ook ik met m'n gezin in leven blijf?

 

Nb. Welkom op HL!

Link naar reactie
  • 0

Het platform businessmodel is het moeilijkste businessmodel dat er is, om te ontwikkelen, omdat je eigenlijk uit het niets een aanbod én gebruikers moet manifesteren, omdat het anders waardeloos is.

Om in theorie een verdienmodel te bedenken waarbij een lage fee optelt tot grote inkomsten is simpel, maar partijen verleiden om mee te doen aan iets dat nog niet rolt en een omslagpunt te bereiken in je aanbod (waardoor het aantrekkelijk wordt) is vrij lastig.

 

Voordat je heel (HEEL) veel energie gaat steken in dat uitdenken en partners vinden zou het interessant kunnen zijn om je te verdiepen in de aanpak van een lean startup (zoek op The Lean Startup van Eric Ries) en te kijken hoe je een eerste concept kunt maken om te kijken of het levensvatbaar is. (ook wel 'mvp' genaamd). Hoewel niet zaligmakend - voor een muizenval heb je een minimaal aantal onderdelen nodig om het nog een muizenval te kunnen laten zijn en daar gaat het lean startup gedachtengoed soms aan voorbij- kan het jou wel in de gelegenheid stellen om je aannames te testen en het product te laten toetsen aan de werkelijkheid. Het terug te brengen naar de essentie en te kijken of je daar tractie mee kunt krijgen. Een experiment op te zetten, een presentatie te maken en dat voorleggen aan partijen... geen idee wat een goede mvp zou zijn in jouw geval maar ik noem wat voorbeelden die ik vaker gezien heb als oplossing. Ik zou het begrijpen als dat counterintuitive voor je voelt nu, maar toch denk ik dat het een interessante benadering kan zijn.

 

Wat me ook niet helemaal duidelijk wordt is wat precies het IE is dat hier ontstaat en waarom dat middels gecompliceerde constructies moet worden gemanaged. De code? Het concept? De formule?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.