• 0

Volgende stap gevraagd voor een uit de hand gelopen hobbyproject

Hallo,

 

Graag zou ik via dit forum advies krijgen over een (voor mij) lastig parket waar ik in zit. Het volgende is namelijk mijn probleem.

 

Ruime tijd geleden heb ik samen met een oud leidinggevende een website ontwikkeld als hobby project. Ik deed de software ontwikkeling, mijn compagnon deed marketing en sales. Na een tijd ging ik weg bij het bedrijf maar het project liep gewoon lekker door.

 

Na een periode van goed samenwerken begon hij steeds minder te doen. Het was alleen ik die in de avonduren aan het werk was aan ons project. Dit heb ik met hem besproken, maar een bevredigend was dit gesprek niet. Daarom heb ik besloten om hem te vragen hoe hij dacht over uitgekocht worden. Hij gaf echter aan door te willen met het project, nog +/- een jaar door te ontwikkelen en het dan te willen verkopen. Dit matcht totaal niet met wat ik voor ogen heb: ik wil hier een bedrijf van maken en zelf groot maken. Bovendien weet ik dondersgoed wie die doorontwikkeling gaat uitvoeren...

 

Op dit moment ligt het project al heel lang stil en weet ik niet hoe ik dit verder moet aanpakken:

[*]Ik wil doorontwikkelen maar niet om het over een jaar te verkopen

[*]Ik wil niet in m'n eentje ontwikkelen en hem slapend rijk maken

[*]Hij wil niet uitgekocht worden, neemt geen contact met me op en laat het op z'n beloop

[*]Hij heeft skills die ik waardevol vind maar met deze instelling heb ik er niets aan

 

Het is een onwijs leuk project, gebruikers zijn er blij mee en het levert een leuk zakcentje op. Ik vind het zonde om het zo dood te laten bloeden.

 

Wat zouden jullie adviseren om als volgende stap te doen?

 

Alvast bedankt voor je tijd en eventuele antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

In welke vorm is die samenwerking gegoten? Hebben jullie een VOF opgericht, of een andere (schriftelijke) overeenkomst? Is die software destijds in baas z'n tijd ontwikkeld (en dus waarschijnlijk eigendom van dat bedrijf) of na werktijd? Op wiens naam is de domeinnaam geregistreerd?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je die 4 bulletpoints die je hier neerzet prima in iets andere bewoording met hem bespreken.

 

iets in de trand van

> Ik wil ook graag doorontwikkelen, maar als jij nog 1 jaar wilt blijven moet je wel meer aandacht aan besteden aan dit project. Ik heb geen zin om komend jaar bijna alles alleen te doen en dat jij af en toe eens een paar uurtjes doet. Als we samen doorgaan om over een jaar tegen een betere prijs te kunnen verkopen dan wil ik van jou ook een x aantal uur commitment per week om aan de doorontwikkeling te werken. Of een verdeelsleutel die in verhouding staat tot de tijd en energie erin wordt gestoken door elk van ons.

 

Maak jou voorwaarden duidelijk om door te gaan.

Nu heb je een gesprek gehad waarin jij zei dat hij niet genoeg deed, hij vond dat zo te horen nogal meevallen en snapt dat aanbod tot overname niet.

 

Als je samenwerkt zit je tot bepaalde hoogte aan elkaar vast. jij kunt niet zomaar doen wat jij wilt, hij kan niet zomaar doen wat hij wil. Je zult er samen uit moeten komen en dan kun je maar het best zo duidelijk mogelijk zijn over jou verwachtingen zijn over zijn aandeel als de samenwerking doorgaat.

ALs een van beide niet kan leven met de voorwaarden/verwachtingen van de ander dan stopt de samenwerking (of deze bloed dood) meer uitkomsten zijn er niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In welke vorm is die samenwerking gegoten? Hebben jullie een VOF opgericht, of een andere (schriftelijke) overeenkomst? Is die software destijds in baas z'n tijd ontwikkeld (en dus waarschijnlijk eigendom van dat bedrijf) of na werktijd? Op wiens naam is de domeinnaam geregistreerd?

 

De samenwerking staat niet op papier, er is hooguit een e-mail over de verdeelsleutel. We hebben geen VOF of een schriftelijke overeenkomst. De software is in eigen tijd gemaakt en niet het eigendom van mijn oud werkgever. De domeinnaam staat op mijn persoonlijke naam.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je die 4 bulletpoints die je hier neerzet prima in iets andere bewoording met hem bespreken.

 

iets in de trand van

> Ik wil ook graag doorontwikkelen, maar als jij nog 1 jaar wilt blijven moet je wel meer aandacht aan besteden aan dit project. Ik heb geen zin om komend jaar bijna alles alleen te doen en dat jij af en toe eens een paar uurtjes doet. Als we samen doorgaan om over een jaar tegen een betere prijs te kunnen verkopen dan wil ik van jou ook een x aantal uur commitment per week om aan de doorontwikkeling te werken. Of een verdeelsleutel die in verhouding staat tot de tijd en energie erin wordt gestoken door elk van ons.

 

Maak jou voorwaarden duidelijk om door te gaan.

Nu heb je een gesprek gehad waarin jij zei dat hij niet genoeg deed, hij vond dat zo te horen nogal meevallen en snapt dat aanbod tot overname niet.

 

Als je samenwerkt zit je tot bepaalde hoogte aan elkaar vast. jij kunt niet zomaar doen wat jij wilt, hij kan niet zomaar doen wat hij wil. Je zult er samen uit moeten komen en dan kun je maar het best zo duidelijk mogelijk zijn over jou verwachtingen zijn over zijn aandeel als de samenwerking doorgaat.

ALs een van beide niet kan leven met de voorwaarden/verwachtingen van de ander dan stopt de samenwerking (of deze bloed dood) meer uitkomsten zijn er niet.

 

 

 

 

Bedankt voor je reactie. Spijker op z'n kop. Ook je analyse van het vorige gesprek is denk ik spot on.

 

Commitment vragen om tot verkoop door te bouwen wil ik niet, ik vind verkopen op zich geen doel namelijk. Als het toevallig gebeurt zal ik het serieus overwegen, maar voor nu wil ik het project gewoon nog beter maken. Sowieso zit er bij die commitment wantrouwen van mijn kant wat ook geen goed teken is.

 

Als hij zo graag wil verkopen, verkoop het dan maar aan mij. Dat stelde ik in dat vorige gesprek ook voor maar dat wilde hij toen niet (misschien nu wel). Al zou hij zijn deel willen verkopen, voor hoeveel dan? Want hij (en ik ook) hoeft nu letterlijk niets te doen en krijgt toch iedere maand leuk zakgeld binnen. En daar komt dan nog bij dat het ook "zijn kindje" is.

 

Hij heeft echt wel kennis en ervaring op gebieden die ik compleet mis, maar mijn gevoel is dat ie wel praatjes heeft maar niet (meer) de avonden ervoor zou inzetten. In het vorige gesprek kwam dit ook aan bod. Hij weet heel goed wat hij kan en dat die vaardigheden nodig zijn als je het project wilt doorontwikkelen. Dus zou je, zo stelde hij, zelfs als ik alleen door zou gaan, alsnog iemand als hij nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

Als hij zo graag wil verkopen, verkoop het dan maar aan mij.

Hoe kan je iets kopen wat zeer waarschijnlijk al geheel van jou is?

 

daar komt dan nog bij dat het ook "zijn kindje" is.

Misschien zijn geestelijke kindje, maar gezien de gepresenteerde informatie en in juridische zin is jouw 'compaan' slechts de verkoper van jouw product.

 

Ik zou nog maar eens goed gaan nadenken voordat je ook maar iets gaat betalen of weggeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dan vraag ik me af of de rechten niet gewoon bij jou liggen.

 

https://ictrecht.nl/2014/08/28/ben-ik-eigenlijk-wel-eigenaar-van-mijn-software-startuprecht/

 

Dat denk ik dus ook, maar ik dacht eerst maar even wat meer informatie vragen voordat we die conclusie trekken ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoelen jullie met de rechten? Dan gaat het waarschijnlijk om het auteursrecht op de software en de domeinnaam.

 

Dus als 2 mensen samen een project doen, laten we zeggen een webshop. De een bouwt de website en de ander zorgt dat de juiste producten worden ingekocht, schrijft de teksten, heeft contacten met bloggers en doet de boekhouding. Het wordt vervolgens een groot succes. Wie heeft dan de meeste rechten?

 

Dat is dus zonder details niet te zeggen. Ook tijd kan je hier niet wegen, het gaat immers vooral om effectiviteit van de input. Dat de inkomsten worden verdeelt laat ook zien dat er sprake is van gedeeld eigendom.

 

Het wordt wel tijd om duidelijke afspraken te maken en die ook op papier te zetten. Lijkt mij dat dit het beste met een derde gedaan kan worden. Zie regelmatig kandidaten hier op HL bijvoorbeeld Stefan. Of stuur iemand anders waarmee je een klik vermoedt eens een PM.

 

Dit is bij uitstek een moment om het bestaande succes en de bestaande synergie te evalueren. Grote kans dat het een nieuwe impuls aan jullie project geeft. Waar je vooral voor moet oppassen is het ontstaan van een conflict, daar wordt namelijk niemand wijzer van.

 

Link naar reactie
  • 0
De samenwerking staat niet op papier, er is hooguit een e-mail over de verdeelsleutel.

Vreemde werkwijze, maar als die mail inderdaad bestaat dan geeft die jouw partner mogelijk rechten...

 

...vergeet niet dat het mooie zakcentje voor jullie beiden ook inkomen is (Belastingdienst).

 

Tenslotte geloof ik niet in een duurzame samenwerking als jouw vertrouwen er niet is, zijn inspanning ontbreekt en langdurige verbintenis nu ook al uitgesloten wordt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nog even een vraag: was jij in de tijd dat je dit gebouwd hebt als webbouwer / software ontwikkelaar in dienst bij jouw werkgever? Dan kunnen de auteursrechten alsnog bij jouw werkgever liggen, zelfs als je die site in je vrije tijd gemaakt hebt. Zie dit artikel.

 

De auteursrechten op wat werknemers maken, komen toe aan hun werkgever. Of het in vrije tijd of op de werkcomputer gemaakt is, doet er niet toe. De eis is dat het tot hun taakomschrijving behoorde om dergelijke werken te maken.

 

Stel dat het een groot succes wordt en je oud werkgever krijgt daar lucht van kan dat dus wel eens problemen opleveren... zeker aangezien je het hebt ontwikkeld met je oud leidinggevende, die dus kan getuigen wanneer het gemaakt is.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De samenwerking staat niet op papier, er is hooguit een e-mail over de verdeelsleutel.

Vreemde werkwijze, maar als die mail inderdaad bestaat dan geeft die jouw partner mogelijk rechten...

... op een arbeidsbeloning, niet per definitie op de geschreven software.

 

Dat de inkomsten worden verdeelt laat ook zien dat er sprake is van gedeeld eigendom.
Verdelen is niet hetzelfde als delen. In het onderhavige geval is de verkoopbeloning even hoog [waar of niet waar?] als de toegekende waarde van de creatie. Dat maakt niemand automatisch eigenaar van de creatie.

 

Afgezien van het eigendomsrecht ben ik het wel met Hans eens ... een hoogoplopend conflict levert beide partijen zeer waarschijnlijk geen duidelijke winst op. Bovendien moet ook niet vergeten worden dat een product verkopen ook een kunst is die enige creativiteit vergt. Het komt zelden voor dat een product van begin af aan zichzelf verkoopt. Sotware schrijven kost creativiteit, kennis van zaken, tijd en geld ... Maar dat geldt ook voor de verkoop van diezelfde software. Bovendien zal de ene partner op andere tijden meer arbeidstijd erin moeten stoppen dat de andere partner. Met andere woorden ... De hoeveelheid arbeid en creativiteit zal zelden synchroon lopen. Zoals ik het zie ... Op een gegeven moment is de software geschreven en de auteur kan met de armen over zitten wachten terwijl de verkoper zijn best moet doen om de software te verkopen. Na verloop van tijd moeten er aanpassingen worden gemaakt, en wacht de verkoper tot het vernieuwde product klaar is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uit het openingsbericht:

Ik deed de software ontwikkeling, mijn compagnon deed marketing en sales. Na een tijd ging ik weg bij het bedrijf maar het project liep gewoon lekker door.

 

Na een periode van goed samenwerken begon hij steeds minder te doen.

Zoals de taakverdeling omschreven wordt, is dit geen hobby maar een onderneming. 'Compagnon' heeft daar ook in bijgedragen of aan deelgenomen, blijft nu alleen achter als feit of naar mening van topic starter. Gewoon slecht georganiseerd en afgesproken. Het 'wat nu?' lijkt me niet zo zwart wit.

 

Loopt de verdeling van het 'zakgeld' nog altijd door? Als dat zo is zou ik niet weten wat je daar tegenin zou willen brengen als compagnon enige eisen stelt of rechten meent te hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nog even een vraag: was jij in de tijd dat je dit gebouwd hebt als webbouwer / software ontwikkelaar in dienst bij jouw werkgever? Dan kunnen de auteursrechten alsnog bij jouw werkgever liggen, zelfs als je die site in je vrije tijd gemaakt hebt. Zie dit artikel.

 

De auteursrechten op wat werknemers maken, komen toe aan hun werkgever. Of het in vrije tijd of op de werkcomputer gemaakt is, doet er niet toe. De eis is dat het tot hun taakomschrijving behoorde om dergelijke werken te maken.

 

Stel dat het een groot succes wordt en je oud werkgever krijgt daar lucht van kan dat dus wel eens problemen opleveren... zeker aangezien je het hebt ontwikkeld met je oud leidinggevende, die dus kan getuigen wanneer het gemaakt is.

 

Het begin hebben we opgezet terwijl ik daar werkte. Na mijn vertrek liep het project door.

Link naar reactie
  • 0

Uit het openingsbericht:

Ik deed de software ontwikkeling, mijn compagnon deed marketing en sales. Na een tijd ging ik weg bij het bedrijf maar het project liep gewoon lekker door.

 

Na een periode van goed samenwerken begon hij steeds minder te doen.

Zoals de taakverdeling omschreven wordt, is dit geen hobby maar een onderneming. 'Compagnon' heeft daar ook in bijgedragen of aan deelgenomen, blijft nu alleen achter als feit of naar mening van topic starter. Gewoon slecht georganiseerd en afgesproken. Het 'wat nu?' lijkt me niet zo zwart wit.

 

Loopt de verdeling van het 'zakgeld' nog altijd door? Als dat zo is zou ik niet weten wat je daar tegenin zou willen brengen als compagnon enige eisen stelt of rechten meent te hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik denk inderdaad dat het op papier een onderneming zou moeten zijn. En ja, het is slecht afgesproken en georganiseerd. Gewoon twee gasten die in de vrije tijd een hobby site ontwikkelen en die uit de hand loopt. De verdeling van de inkomsten loopt door.

 

Het gaat me niet zozeer om rechten (totdat dat een probleem wordt natuurlijk). Stel dat we er een bedrijf van zouden maken, bij wat voor persoon/bedrijf zou ik daar advies en ondersteuning over kunnen inwinnen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoelen jullie met de rechten? Dan gaat het waarschijnlijk om het auteursrecht op de software en de domeinnaam.

 

Dus als 2 mensen samen een project doen, laten we zeggen een webshop. De een bouwt de website en de ander zorgt dat de juiste producten worden ingekocht, schrijft de teksten, heeft contacten met bloggers en doet de boekhouding. Het wordt vervolgens een groot succes. Wie heeft dan de meeste rechten?

 

Dat is dus zonder details niet te zeggen. Ook tijd kan je hier niet wegen, het gaat immers vooral om effectiviteit van de input. Dat de inkomsten worden verdeelt laat ook zien dat er sprake is van gedeeld eigendom.

 

Het wordt wel tijd om duidelijke afspraken te maken en die ook op papier te zetten. Lijkt mij dat dit het beste met een derde gedaan kan worden. Zie regelmatig kandidaten hier op HL bijvoorbeeld Stefan. Of stuur iemand anders waarmee je een klik vermoedt eens een PM.

 

Dit is bij uitstek een moment om het bestaande succes en de bestaande synergie te evalueren. Grote kans dat het een nieuwe impuls aan jullie project geeft. Waar je vooral voor moet oppassen is het ontstaan van een conflict, daar wordt namelijk niemand wijzer van.

 

 

Bedankt voor dit antwoord! Geeft de burger moed en ik kan er absoluut wat mee :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.