• 0

boot onderbrengen in stichting

Ik ben aan het oriënteren om een stichting op te richten en hierbij mijn boot in onder te brengen.

Met de boot doen we naast het onderzoek van scheepswrakken e.d. voor het goede doel ook commerciele asverstrooiingen en andere jobs welke inkomsten genereren.

Dit om de onkosten van de boot te dekken.

Probleem is denk ik dat de stichting dan een schuld aan mij heeft en dat ik dan over deze schuld vermogensbelasting moet gaan betalen of is hier een betere constructie voor.

Het doel van de stichting is het identificeren en openbaar maken van ontdekte vermiste schepen en vliegtuigen vooral uit WW2.

mvrgrt Andre

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

of is het misschien slimmer om er een BV van te maken dan blijft de boot mijn eigendom.

Om de kosten van de boot te dekken, is het misschien slimmer om helemaal geen stichting of BV op te tuigen en de al dan niet betaalde activiteiten gewoon in prive uit te voeren.

 

Een paar wedervragen ...

 

Wie zijn 'we' ?

Wat is de te verwachten dagwaarde van de boot (of schip) op het moment van inbreng?

Wat zijn de exploitatiekosten van de boot.

Hoeveel omzet en winst denk je met de gewenste activiteiten te kunnen behalen?

Wil je van je hobby je werk maken, of is het slechts een manier om je hobby betaalbaar te houden?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

`we` ben ik met betalende duikers.

dagwaarde boot is rond de 120000 euro

explotatiekosten boot ongeveer 5000 euro-jaar

omzet zal ook zoiets zijn .

Grote voordeel is dat ik op goedkope diesel kan varen en alle onkosten ex BTW zijn.

Is inderdaad een manier om een hobby te bekostigen door inkomsten te genereren .

Grt Andre

 

 

Link naar reactie
  • 0

de boot word eigendom van de stichting zonder afbetaling maar wel een schuld aan mij.

Dit zodat als de stichting opgeheven word de boot of de waarde van de boot verrekend word.

De inkomsten zijn voor de stichting.

 

Volgens mij ben je heel ingewikkeld aan het denken.. je lijkt hier een beetje proefbalonnetje omhoog te laten over stichting of bv zonder dat je enig idee hebt. je zwabbert een beetje van angst voor vermogensbelasting bij een stichting, naar "het grote voordeel van goedkope diesel" bij een bv.

 

Het is niet zo ingewikkeld denk ik.. Ofwel wil jij eigenaar blijven van de boot of wel wil je de boot (onder voorwaarden) schenken

 

Als je eigenaar wilt blijven van de boot dan maak je een bruikleen overeenkomst met de stichting darin kun je allerlei voorwaarden opnemen voor gebruik en einde bruikleen overeenkomst.

Vermogensbelasting kan aan de orde komen als je de boot prive regelmatig verhuurt.

Met de bruikleen overeenkomst kan je zorgen dat de verhuurinkomsten bij de stichting terecht komen en voor het doel van de stichting kan worden ingezet.

Je kunt ook opnemen dat jij X keer per jaar de boot wilt gebruiken voor jou eigen projecten (of pleziervaart)

 

Een BV lijkt me geen logische oplossing voor het doel waarvoor je de boot wilt inzetten.

Maar al deze zaken BV, Stichting, Bruikleen of (voorwaardelijke) schenking moeten / kunnen geregeld worden door de notaris.

Zoek dus een notaris die bereid is je eens voor te lichten over de exacte mogelijkheden

 

Schiet niet te snel in zelfbedachte constructies, eerst de meer conventionele opties aflopen voor je in allerlei exotische varianten gaat denken. Een commercieel bedrijf dat naar wrakken duikt heeft ook een heel ander profiel in de maatschappij dan een stichting die vermiste WW2 wrakken willen terugvinden.

 

Link naar reactie
  • 0

roel,

Als ik alles zou weten hoef ik geen vragen te stellen .

Ieder zn vak toch.

Zo is het niet mogelijk om de boot vanuit de stichting ff te lenen voor pleziervaart omdat de boot in de stichting gewoon onder beroepsvaart valt en ook met een bunkerverklaring op goedkope diesel varen is mogelijk.

Ook is het zeer zeker te combineren om met betalende duikers op wrakken te duiken die dan WW2 wrakken proberen te identificeren .

Het is een klein wereldje maar de meeste (betalende) wrakduikers proberen om een wrak te identificeren enkel word dit meestal niet met anderen gedeeld.

Omdat er veel tijd en geld in het zoeken naar vermiste wrakken gaat zitten probeer ik hier een oplossing voor te vinden ofwel een stichting ofwel een andere rechtsvorm.

Mvrgrt Andre

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.