• 0

Waardering investering in %aandelen.

Na 3 jaar voorbereiding zijn we eindelijk zover dat we de laatste stappen in de oprichting van ons bedrijf kunnen zetten. Nu lopen we bij het financieren toch tegen een paar vragen aan waar we niet goed uitkomen.

 

Het complete financieringsplaatje is 250k groot. Waarvan,

€ 21k reeds geinvesteerd.

€ 29k eigen inbreng.

€ 20k "derde" financier.

€ 180k financiering bank.

 

De "derde" financier gaat geen actieve rol verrichten binnen het bedrijf.

De vraag is nu, welk aandeel percentage is gerecht vaardig voor deze inbreng? Zoek eigen de balans tussen de waardering voor de hoognodige extra financiering van 20k en de uiteindelijke waarde van de bv nu en in de toekomst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Op basis van deze gegevens is daar niet veel zinnigs over te zeggen.

 

Ik zou gaan waarderen o.b.v. de forecast voor de komende jaren. Werk met verschillende scenario's en neem een normale vergoeding voor te leveren arbeid op. Ga niet te hoog zitten want de business heeft zich nog niet bewezen. Stel dat je op een waarde komt van 360k (enterprise value). Trek daar dan de schuld van af om tot waarde van aandelen te komen, i.c. 180k. Dit is de waarde anno nu. Wanneer er 20k bij komt, is de post money valuation 200k en heeft de derde inbrenger recht op 10% van de aandelen (20/200).

 

Nu kan er discussie ontstaan over de waardering van de inbreng van de anderen. Uit de gegevens maak ik op dat deze anderen reeds in een eerder stadium hebben geïnvesteerd en dat ze tevens op enige manier aansprakelijk zullen zijn voor de bankschuld. Hierdoor liepen zij meer risico en is een hogere waardering van hun inbreng te rechtvaardigen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stefano,

 

Dank je voor je antwoord. Daar kunnen we verder mee. Het klopt inderdaad, alle andere investeringen en financieringen zijn aangegaan door mij zelf en ook alleen ik sta borg voor deze financiering.

Je antwoord geeft in ieder geval een prima uitgangspunt voor de onderhandelingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.