• 0

Online marketing - The American Way?

 

Ben betrokken bij de online marketing van een nieuwe professionele bemiddelingsdienst waarin allerlei activiteiten ontplooid worden in social media. Een fascinerend spel van activeren, combineren (video, banners, artikelmarketing, user-generated content, open groepen en gesloten groepen) en balanceren.

 

We zoeken immers overtuiging maar willen overkill vermijden.

 

Nou schuiven er ook mensen aan (aan de marketing-desk) die volgens mij hun kennis halen van Amerikaanse online marketing-communities. Ik zie het aan de toonzetting, aan de teksten, aan de conversie-trucjes. We testen uiteraard, maar er zijn zoveel variabelen dat je niet snel weet waar een succes of falen aan te wijten is.

 

Persoonlijk ben ik meer voor naturel, niet van dat overdreven 10 tips for online greatness. Maar wellicht is dat te calvinistisch. Te relativerend. Wat vinden jullie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zult dat per niche moeten testen. Die "10 Tips om er beter uit te zien. Nummer 5 zette mijn leven op zijn kop" artikelen werken in sommige branches prima, in de andere totaal niet.

 

Zelf ben ik ook meer van het "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", maar ik moet zeggen dat veel kennis die ik van Amerikaanse communities haal erg goed werken en dat we in Nederland qua online marketing erg achter lopen op de USA.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende is... het werkt wel inderdaad! Ook in NL.

 

Ik merk het met banners ook... te vaak tonen irritant? Misschien, maar je verkoopt er wel meer door.

 

Met m'n eigen website heb ik jaren terug ook besloten "commerciëler" te worden. Iets wat toen ook als Amerikaans en gek werd gezien. Video van mezelf op de homepage, foto's van klanten bij de reviews tonen, prijzen online laten zien, etc. Ik vond het allemaal eng en van con-colluga's kreeg ik ook de opmerking "wow, wat commercieel!". Maar het werkt super. En ik merk zelf ook dat ik het eigenlijk fijn vind om bij soortgelijke bedrijven te kopen. Geen gedoe met eerst een prijs opvragen of met moeite zoeken naar een fotootje om te zien met wie je zaken doet.

 

Nu is dat alweer een paar jaar geleden en zijn die dingen al normaler... maar tegenwoordig heb je dingen als marketing funnels, opt-in pagina's, etc. En zou ik absoluut wat kennis van mee nemen!

 

Het ligt er natuurlijk ook aan voor wat voor bedrijf je reclame maakt en het is wel handig als er 1 marketingvisie in het geheel is, in plaats van allemaal losse trucjes. Zelf zou ik bijvoorbeeld proberen wel zo relevant mogelijk te blijven in waar de advertenties getoond worden, als dat relevant is, is het al minder snel gek/irritant.

 

En let op dat in Amerika de regels anders zijn, zoals met e-mailmarketing en cookiemeldingen.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je, het is me niet helemaal duidelijk. ::)

 

"Stoor" jij je aan het produceren van content zoals "10 tips for online greatness" om het project voor de opdrachtgever uit te voeren.

Of

"Stoor" jij je als iemand in het team "10 tips for online greatness" wil gebruikten als input/strategie om het project voor de opdrachtgever uit te voeren?

 

Link naar reactie
  • 0

Of deze over de top titels werken, zou van persoon tot persoon kunnen verschillen. Ieder heeft zijn eigen overtuigingen, geen mens bekijkt het door één en dezelfde bril. Test en tweak letter voor letter en ga daar net zolang mee door totdat je een persoonlijke smeekbrief krijgt van Sundar Pichai of je alsjeblieft even wil stoppen vanwege overbelasting van het systeem ;) ;). Oftewel: stop nooit.

 

Wat bijvoorbeeld, mijn overtuiging is, ik klik het artikel aan en kijk of ik er iets uit kan halen. Zo niet, dan gooi ik het artikel met kracht weer de prullenbak in. Op deze manier kan je alleen maar winnen. Dus voor mij zou de titel niet uitmaken. Ik scan het door en schat de waarde in. En zo heeft ieder zijn eigen aanpak; de één klikt wel op dit soort titels, de ander stoort zich eraan.

 

Test het grondig door en check wat menigeen vind.

 

Link naar reactie
  • 0

@teun Ben ik het niet helemaal met je eens. De scheidingslijn van privé en werk is vervaagd. B2B kopers zijn ook gewoon B2C-ers die op Instagram of andere platformen zitten wat je niet 1-2-3 met B2B zou associëren. Kracht van herhaling en relevantie cross platform werkt. Dat het zwaartepunt ligt op LinkedIn lijkt me dan ook logisch, maar Exact op Instagram is zo gek nog niet.

B2B Data & Leads - https://klue.nl

Link naar reactie
  • 0

Laat me de vraag wat nuanceren. Ik probeer al lang om marketing in de breedte te volgen, niet alleen om die zelfrijzende kennis te gebruiken maar ook om er verslag van te doen. Dan komt er veel baklucht mee.

 

Marketing heeft teveel facetten om allemaal in detail te overzien. Dus duik ik weleens de diepte in. Wat gebeurt er in performance marketing (affiliates), wat zeggen de mail-experts, hoe gaat het met social, zijn events nog in, hoe staat het met vending machines, whats-up bij de platforms?

 

Via die platforms kwam ik in een compleet doorgedraaide (Amerikaanse) startup-scene terecht, waar het wemelt van coaches, guru's, snake-oil sellers en Amazon millionaires clubs. Stromingen als 4HWW, growth hacking, passive income en lean startup staan met een voet in die mallemolen. De andere voet staat gewoon op de grond.

 

Het is volgens mij net als bij Jamin: je vult je puntzak soms met wat lekkers en gaat daarna weer naar de groenteman.

 

Maar nu werk ik dus (af-en-toe) samen met mensen die de hele dag met snoepjes smijten. En moeten we kijken welke zoetigheid wel okay is en welke niet. Door te testen*, wat rond te vragen en onderzoek te doen naar de bron van al die snelle kennis. De opdrachtgever wil zeker geen santekraam maken van zijn onderneming, niet bekend zijn als goeroe gerrit in zijn vak.

 

Een voorbeeld. We doen ook aan video-talks. Aanvankelijk kopieerden we de aanpak van eoa Amerikaanse startup guru: relaxed op de bank, salon-setting, goed uitgelicht, meerdere camera's, geheel gescript, tekst vol beloften en spirituele prietpraat. Toen zag ik bij Hubspot een webinar van een jonge expert op het gebied van content marketing en die zat drie kwartier te kletsen voor een simpele webcam op kantoor (systeemplafond zichtbaar op de achtergrond). Geen startup hero met een gratis whitebook maar gewoon een professional met een spannende klantenlijst. Ook een Amerikaan trouwens. Conclusie: we gaan met onze video-talks over naar een actieve setting (werkplekken zonder poespas) en het delen van concrete ervaringen (weg van de prietpraat). Vergt wel wat praktijkoefening om dat vlot, soepel en naturel te krijgen, maar allez!

 

archetypes-kotler-1-768x566.jpg

 

* Testen is wat makkelijker in een shop of voor een verkoper van online diensten dan in een omgeving (trumpet) waar netwerken en persoonlijke contacten centraal staan. Ik probeer de Five A's (AIDA is van voor de engagement age) meetbaar te maken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@teun Ben ik het niet helemaal met je eens. De scheidingslijn van privé en werk is vervaagd. B2B kopers zijn ook gewoon B2C-ers die op Instagram of andere platformen zitten wat je niet 1-2-3 met B2B zou associëren. Kracht van herhaling en relevantie cross platform werkt. Dat het zwaartepunt ligt op LinkedIn lijkt me dan ook logisch, maar Exact op Instagram is zo gek nog niet.

 

En laten we de HR instreek niet vergeten.

Het werven van goed personeel is voor sommige bedrijven een enorme klus.

Denk aan supermarktpersoneel (korte doorlooptijd) of ICT-ers (schaarste).

Online laten zien dat je een goede werkgever bent loont, maakt niet uit wat je bent

(B2Government, B2Consumer, B2Prosumer/Professional, B2Business)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herken je situatie.

 

Waar mensen hun inspiratie vandaan halen lijkt me niet zo relevant zolang het maar relevant is voor het project.

Als het het project verstoord, dan is dat je kernprobleem... kwaliteitbeheersing/QA, focus op de mensen lijkt me niet nodig.

Tot zover mijn professionele mening. :)

 

Ik heb, een paar jaar terug, een onderzoek gedaan waarbij ik ben gaan kijken naar al die content in de sfeer van "10 tips for online greatness".

 

Mijn gedachte was; Er is deze hele (Amerikaanse) online marketing wereld met al die content, maar wat is nou de basis van dit alles.

Hebben al deze mensen dit allemaal zelf bedacht? Welke bronmaterialen (zoals literatuur, modellen) gebruiken ze? Is dit niet allemaal een fake-it-till-you-make-it-verhaal?

 

Ik ben gaan kijken welke mensen/organisaties erachter zaten.

Dan kom je eerst in een wirwar van

- Multi-level-marketing/scientology-achtige instanties

- heel veel eenpitters die gewoon content rehashen voor ad traffic en affiliate sells.

- etc.

 

Toen ben ik gaan kijken naar de inhoud van de artikelen/websites en (heel belangrijk) hoe actueel de content is (wanneer gepubliceerd?, eventueel geupdate?).

- is de content abstract of concreet

- verwijst de content naar externe bronnen (is de auteur bang me te verliezen)

- is er een commercieel aspect gekoppeld aan de site (motivatie voor publiceren)

- etc.

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik spring door naar het resultaat.

 

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 1 bron die eigenlijk alle andere bronnen (voor mij) overbodig maakte

 

Microconf

https://www.microconf.com

 

Ik heb een analyse gemaakt en blijf die steeds onderhouden

- de edities

- de sprekers

- de aanwezige (die dat kenbaar maakt via hun websites)

- content gerelateerd aan het programma/de presentaties zoals slides en samenvattingen

- heb bijna alle oudere integrale presentaties gezien die op Vimeo staan en https://www.microconf.com/starter/past-videos/

- heb de volledige integrale presentaties gekocht van ze van een paar edities en gekeken

- meerder sprekers komen elk jaar terug en zo weet je precies wat goed ging in een jaar en wat niet

- etc.

 

Conclusie;

Als je het echte verhaal wilt horen direct van de mensen zelf die het dagelijks doen zonder al die american bullshit,

zonder verborgen agenda en puur om het delen; check dan Microconf en de gerelateerde content.

 

Als ik met mensen werk die hiervan niet op de hoogte zijn deel ik het meestal met ze zodat er wat common ground kan ontstaan op dat vlak.

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, de bron der bronnen. ;)

 

Uiteindelijk kwam ben ik uitgekomen op 1 bron die eigenlijk alle andere bronnen (voor mij) overbodig maakte

 

Microconf

https://www.microconf.com

 

The World's Biggest Conference



For the World's Smallest Self-Funded Software Companies

 

Zal er eens naar kijken, dus bedankt voor de tip. Desondanks geloof ik best in de uitwisseling van ideeën en ervaringen van een crowd die bestaat uit ervaringsdeskundigen en hun adviseurs. Maar je hebt gelijk dat die soms samenklusteren op dit soort plekken. En andere klusters vermijden.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar mensen hun inspiratie vandaan halen lijkt me niet zo relevant zolang het maar relevant is voor het project. Als het het project verstoord, dan is dat je kernprobleem... kwaliteitbeheersing/QA, focus op de mensen lijkt me niet nodig.

Werk jij in je eentje of in een team?

 

Als je een nieuw elftal samenstelt, gaat er wat tijd overheen voordat de spelers op elkaar ingesteld zijn. Voordat ze weten: die ene is te vertrouwen als verdediger en die ander kopt de bal erin. Die ene heeft tactisch inzicht en die ander is een praatjesmaker. Die ene weet alles al en die ander wil graag leren.

 

Bij een startup is dat helemaal een snelkookpan. De 'verstoring' is dan ook geen probleem, maar een onvermijdelijke fase in de teamvorming. Daar hoort wat aperots-gedrag bij, maar als de selectie goed is vul je elkaar aan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Werk jij in je eentje of in een team?

De laatste jaren veeal alleen daarvoor eigenlijk altijd in teams en samenwerkingsverbanden.

 

Als je een nieuw elftal samenstelt, gaat er wat tijd overheen voordat de spelers op elkaar ingesteld zijn. Voordat ze weten: die ene is te vertrouwen als verdediger en die ander kopt de bal erin. Die ene heeft tactisch inzicht en die ander is een praatjesmaker. Die ene weet alles al en die ander wil graag leren.

 

Bij een startup is dat helemaal een snelkookpan. De 'verstoring' is dan ook geen probleem, maar een onvermijdelijke fase in de teamvorming. Daar hoort wat aperots-gedrag bij, maar als de selectie goed is vul je elkaar aan.

 

Dit is een gevalletje; we bedoelen hetzelfde alleen leggen het anders uit.

Een team is team voor een reden. Maar als een team niet werkt vanwege dwarsliggers of omdat mensen nog moeten leren dan is kwaliteitbeheersing een middel om dit soort zaken in kaart te brengen en daarop in te spelen.

In plaats van bij personeel/professionals te wijzen op fouten biedt je bijvoorbeeld competentieverbetertrajecten/opleidingstrajecten aan.

Met andere woorden. Door niet te focussen op de mensen, maar op de business processen in hoeverre had dan verkomen

kunnen worden (door de samenstellers van het team) dat jij met dit gevoel over je team zit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In plaats van bij personeel/professionals te wijzen op fouten biedt je bijvoorbeeld competentieverbetertrajecten/opleidingstrajecten aan.

Bij een startup? Een gelegenheidsclub van zelfstandigen die samen met de oprichter een onderneming van de grond proberen te krijgen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In plaats van bij personeel/professionals te wijzen op fouten biedt je bijvoorbeeld competentieverbetertrajecten/opleidingstrajecten aan.

Bij een startup? Een gelegenheidsclub van zelfstandigen die samen met de oprichter een onderneming van de grond proberen te krijgen?

Dan creeer je een setting om elkaar beter te leren kennen zonder teveel drempels; een borrel, etentje, teambuildingactiviteit. Als niemand dat initiatief neemt, tjah.

 

Link naar reactie
  • 0

@TS, Heheh, herkenbare worsteling...

 

Ik vergelijk het wel eens met die Tell Sell reclames uit de jaren ’90. Foei vervelend, maar het werkte wel.

 

Je wil niet weten hoe graag ik die vlijmscherpe messen wilde hebben. Niet gekocht trouwens. Nog steeds spijt van. Nooit zal ik tomaten zo fijn en snel snijden als met de Miracle Blade. Iedere dag weer zag ik ze voorbij komen zo vlak voor McGyver begon (waarom hebben ze die serie nog niet op Netflix?).

 

Maar zien we Tell Sell nog op TV? Nope. Of het moet komen doordat ik dus alleen nog maar Netflix kijk. En vlijmscherpe messen koop ik wel op een andere manier. Via een zegeltjes van een grote supermarkt bij voorkeur.

 

10 tips voor online greatness… Ze werken omdat ze concreet zijn. Maar de keerzijde is dat iedereen tegenwoordig aan 7, 10 of 21 tips doet en bij voorkeur een oneven getal gebruikt omdat dat psychologisch makkelijker te verwerken is. Maat dat maakt het format op termijn minder uniek en minder houdbaar.

 

Net als Tell Sell trekt het de aandacht (Look at this, it’s amaaaazing), maar hoe vaker we het zien, hoe minder impact het maakt. Hoe graag ik uit nostalgie weer eens een Tell Sell aflevering met de Miracle Blade zou zien, als marketeer ben ik eerder verzadigd en minder geneigd om ergens op te klikken als ik "10 tips” in de titel zie staan omdat ik dat soort artikelen de hele dag al voorbij zie komen. Of misschien klik ik er toch op omdat ik benieuwd ben hoe het artikel is opgebouwd en wat voor oppervlakkige onzin er nu weer (her)verpakt zit in een artikel. Maarja, ben ik als marketeer representatief voor een focus doelgroep?

 

Feit is dat er veel dingen zijn in de ’Amerikaanse’ aanpak die werken, omdat ze simpelweg uitgaan van een aantal bouwstenen die inspelen op de maner waarop wij als 'consument' beslissingen maken. Denk aan concreetheid, relevantie, urgentie, behoefte en social proof.

 

Moderne online marketeers zien gelukkig steeds meer in dat ook waarde toevoegen, empathie en het zetten van stappen die de klant verder helpt veel belangrijker zijn dan het toepassen van alleen maar marketing trucjes.

 

Ik zou me daarom in eerste instantie niet te veel richten op de vorm, maar meer op de onderliggende bedoeling van je online content.

 

Hoe helpen jullie potentiële klanten verder?

 

Welke waarde bieden jullie?

 

En hoe help je ze om deze waarde zo goed mogelijk te omarmen?

 

Als je dat op een oprechte manier doet dan komt de vorm vanzelf.

 

En als 1 van je marketing uitingen blijkt een artikel te zijn waarin je 10 tips geeft voor…, waarom niet? :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Marketing bestaat ook pas een jaar of zeventig. Dat is drie generaties kennis. De eerste twee werkten vooral met modellen die afgeleid waren van cases. Anecdotisch. De laatste dertig jaar hebben we meer data. Dat begon al bij catalogue marketers en in direct marketing, maar digital geeft feedback in realtime.

 

En daar komen heel veel wetenswaardigheden uit voort.

 

Zo zet de DDMA samen met een aantal grote mail service providers elk jaar een grote e-mail benchmark op waarbij oa open rates en click-through rates vergeleken worden. De CTR zwabbert zo'n beetje rond de 7% (6,7% in B2C en 7,5% in B2B). Verzenden op zaterdag verhoogt de effectiviteit, vooral omdat de meeste verzenders het einde van de kantoordag kiezen als verzendmoment.

 

Zo is enorm veel wijsheid te vergaren. Dat verklaart waarom steeds meer organisaties mail versturen met een persoon als afzender. Ook big data wisdom. Nadeel is alleen dat je vaak niet meer kan zien van welke organisatie een mail afkomstig is. Wedden dat de CTR's bij die aanpak al aan het dalen zijn?

 

Mijn houding is: wel proberen de kennis te volgen, maar niet blind navolgen.

 

PS - Zou Tell Sell goed zijn voor Blokker en de Hema? Waarom wel en waarom niet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank Bob! Kippenvel!

 

@Twa, die stats zijn interessant idd.

 

En ze kloppen ook. Al sinds Anne van Zalando (die wil ik heeeel graag nog eens ontmoeten).

 

Maar er zit wel een houdbaarheidsdatum op dat soort tactieken. Data laat zien dat iets werkt dus we gaan het allemaal doen, wat ervoor zorgt dat we allemaal weten dat Anne eigenlijk niet bestaat, zeg maar (of al lang ergens anders werkt). Die online wereld is best een bijzondere collectieve leerervaring...

 

Net zoals koud bellen vroeger de 'holy grail' was, maar we nu eigenlijk allemaal wel zover zijn dat we dat soort telefoontjes er redelijk makkelijk uit filteren...

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken ben ik ook niet zo van het overdreven Amerikaanse gedoe maar na het lezen van deze post heb ik het toch eens geprobeerd of het verschil maakt als ik z'n slogen gebruik op Social Media om mijn website te promoten. En wat blijkt, zoals Jochem8 eerder al aan gaf, het werkt echt. En hoe! Bijna dubbele aantal ''clicks'' dan normaal. Nou was deze advertensie wel gericht op de USA. Zelf denk ik nog steeds dat het meerendeel van de Nederlanders (incl. mijzelf) niet van dit soort overdreven marketing teksten houdt. Maargoed, als u uit bent op de Amerikaanse markt, dan waarom niet? Zoals eerder ook al werdt aangegeven denk ik inderdaad wel dat het veel verschild per industrie.

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.