• 0

Help! in bezwaar tegen kwalificatie "houdsterverlies" door inspecteur.

Beste Forumleden,

 

Ik zit met een probleempje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ???

 

Ik heb een persoonlijke holding BV, van waaruit ik directie en management werkzaamheden verricht.

Voor 1 van de dochtermaatschappijen, heb ik in 2015 veel management werk verricht. Echter heeft mijn holding BV een verlies te boek staan over 2015 van €7200. Dit is een fiscaal verlies en is ontstaan door operationele activiteiten o.a. mijn eigen loonkosten en kosten van juridisch advies.

 

Nu heeft mijn Holding in 2016 een fiscale winst behaald (operationele winst, dus exclusief deelnemingswinsten/verliezen) en heb ik aangegeven in mijn aangifte VPB dat ik deze winst wil verrekenen met het verlies uit 2015.

 

Ik krijg nu echter een brief van de inspecteur dat hij van plan is om deze verliesverrekening niet toe te staan, omdat de winst over 2015 is gekwalificeerd als "houdsterverlies".

De inspecteur vraagt mij om een schriftelijke reactie wanneer ik het niet met hem eens ben, anders zet hij zijn zienswijze door, en staat hij de verrekening niet toe.

 

 

Nu heb ik heb even wat ge-googled en dit gevonden:

"Een houdster- of financieringsmaatschappij houdt zich (bijna) het hele jaar bezig met (bijna) alleen het houden van deelnemingen of het (in)direct financieren van verbonden lichamen. Hierbij is in ieder geval van belang: De tijdsbesteding van werknemers richt zich bijna uitsluitend op het houden van deelnemingen >90%. Als een management-bv bijvoorbeeld de directie voert over een werkmaatschappij, is er meestal geen sprake van het bijna uitsluitend verrichten van houdsteractiviteiten."

 

 

 

Naar mijn mening, kan ik makkelijk aantonen dat er in 2015 niet bijna of uitsluitend houdsteractiviteiten vanuit mijn Holding zijn verricht. Er zijn immers loonaangiften in 2015 gedaan, en ik heb als directeur veel directie en management werkzaamheden uitgevoerd voor oa dochterondernemingen

 

Weet iemand welke argumenten ik moet gebruiken in mijn schriftelijke reactie aan de inspecteur, om ervoor te zorgen dat hij de verliesverrekening toch toetstaat, en de "kwalificatie" van het houdsterverlies laat vallen, zodat het ene wel verrekenbare winst wordt?

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.