• 0

Oude winstdeling deal omzetten naar aandelen bv

Hallo,

 

al jaren heb ik een deal dat ik voor mijn freelance werk een x percentage van de omzet van het bedrijf krijg.

Tot vorig jaar was dat een VOF en was dit geen probleem. Nu is het bedrijf geruisloos over gegaan naar een BV

en zullen we de huidige deal om moeten zetten naar aandelen van de (werk) bv / maatschappij. Ik vind het alleen heel

lastig om de waarde te bepalen van mijn oude deal en die om te zetten naar een X aantal aandelen.

 

hoe zouden jullie hier naar kijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoe zouden jullie hier naar kijken?

 

Laat je niet teveel leiden door je business partner. Als ik dingen hoor als "deal" en "moeten" vraag ik me af of je snapt dat je dient te onderhandelen bij een overeenkomst. Ik neem aan dat je een goede relatie hebt met dit bedrijf vanwege het aanbod?

Laat dat professionaliteit niet in de weg staan. De deal gaat impact hebben op je vermogen/cash flow! Heb je voor jezelf al uiteengezet wat de gevolgen zijn voor jouw zaak en jezelf?

 

Link naar reactie
  • 0
Nu is het bedrijf geruisloos over gegaan naar een BV en zullen we de huidige deal om moeten zetten naar aandelen van de (werk) bv / maatschappij.

Waarom "zullen we moeten"? Is dat iets wat je in een eerder stadium met elkaar overeengekomen bent?

 

Er is namelijk anders geen enkele reden waarom je dat zou moeten. Zoals Jaap al aangeeft kun je ook bij een BV beloond worden met een x percentage van de omzet.

 

(En andersom: in een VOF kun je ook voor een klein deel mede-eigenaar worden, ook zonder hoofdelijke aansprakelijkheid)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Chrisvz, je schrijft winstdeling en omzetpercentage. Dit zijn twee verschillende begrippen. Als de rechtsvorm eerder omgezet is, snap ik niet waarom je nu met deze vraag komt. Willen de aandeelhouders van de bv van een ongunstige deal af? :)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja sorry denk dat mijn formulering niet helemaal juist was. Deze deal hebben we als vrienden ooit gemaakt en het kan inderdaad zijn dat de accountant / toekomstig aandeelhouders de deal willen veranderen.

 

wat tijd geleden heb ik dit nog gepost hier maar kwam er toen niet helemaal uit, schept misschien een beter beeld

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/rechtsvormen-vennootschaps-en-ondernemingsrecht/zzp-deal-met-klant-omzetten-naar-dga-of-toch-in-loondienst-593900?start=msg593900#msg593900

 

 

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen om zelf met een plan / positie te komen. De bedoeling is gewoon fulltime daar te gaan werken, met de deal die het beste voor mij uit zal pakken.

 

bedankt allemaal

 

Link naar reactie
  • 0

Wow, met zo'n passieve houding en hopende dat we je hier het antwoord op een presenteerblaadje geven kom je niet heel ver. Dit loopt al maanden zie ik.

 

Als je het zelf niet weet en je kunt ook niet verder met de hulp hier (raar, maar ok). Dan stel ik voor om met je verdiende geld, net als ieder ander, betaald advies in te winnen bij een juridisch/fiscaal adviseur.

 

 

 


full quote van direct voorgaande bericht verwijderd t.g.v. leesbaarheid topic
Link naar reactie
  • 0

Hoi Chris

 

Als het vergaren van aandelen je doel is, weet dan dat dat niet kan zonder belastingheffing. Loon of omzet zijn voor jou bruto, dus als je die uitbetaald krijgt in aandelen dan is dat ook bruto.

 

Gezien de cijfers en ontwikkeling daarin lijkt het mij (uitsluitend daarop gebaseerd, ik ken de rest van de toko niet) geen slecht idee om aandelen te hebben. Maar die kun je dus niet belastingvrij verwerven door af te zien van je regeling met hen. En gezien de cijfers zouden die aandelen inmiddels best wel eens duur kunnen zijn om te kopen.

 

Daarbij zorgt de geruisloze omzetting in een BV er ook voor dat de BV alleen nieuwe aandelen mag uitgeven als de koper daarvoor een marktconforme prijs betaalt.

 

Eventueel kun je die aandelen kopen met een schuld aan de BV die je aflost uit je verdiensten. Maar dat is maatwerk. Zonder kennis van de BV en de bereidheid van de aandeelhouders valt daar verder niets zinnigs over te zeggen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.