• 0

ZZP over in loondienst

Momenteel ben ik een ZZPer en ga over in loondienst in vast dienstverband bij èèn van mijn eerdere klanten.

 

Door deze wijziging moet ik een groot deel van de ZZP klanten laten gaan en komt er dus een nieuwe situatie waar ik alleen hobbymatig nog als ZZPer een beetje bezig ben als webbouwer/webshop eigenaar.

 

Wel heb ik nog een financial lease auto met een restand van 3 jaar waar ik maandelijks aan betaal waar dus nog een restbedrag open staat (=-9000 begin 2018). Aflossing + rente. Ook kan ik nog 3 jaar afschrijven op de auto (2400 per jaar) omdat deze op de balans staat en na deze periode staat deze voor een restwaarde van 3000 op de balans. Ik rij tevens ook prive in de auto zonder rittenadministratie en betaald dus de bijtelling en btw privegebruik.

 

Ik verwacht minimale omzet van rond de 1000/1500 euro per maand als hobby uitvoering van mijn bedrijf aan webbouwer activiteiten en wat webshopjes. Door de auto kosten omdat de auto zakelijk staat en de afschrijving van de auto kom ik wellicht maandelijks te kort op mijn zakelijke rekening of zijn er meer kosten+sfschrijving dan winst. De auto wil ik in principe wel blijven gebruiken.

 

Wat is wijsheid om te doen in een dergelijke situatie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik verwacht minimale omzet van rond de 1000/1500 euro per maand als hobby
1. Ik mag aannemen dat de werkgever akkoord gaat met deze resterende activiteiten?

2.De overname van het leasecontract door de oude klant/nieuwe werkgever is niet ter sprake gebracht?

 

Door de regelmatig terugkerende maandelijkse inkomsten blijft je in ieder geval ondernemer voor de OB en waarschijnlijk ook nog steeds ondernemer voor de IB. Als dat zo is dat heb je geen keuze en is het staken van de onderneming niet aan de orde. De auto blijft tot het ondernemingsvermogen behoren.

 

Door de auto kosten omdat de auto zakelijk staat en de afschrijving van de auto kom ik wellicht maandelijks te kort op mijn zakelijke rekening of zijn er meer kosten+afschrijving dan winst.
Een verwachte minimale omzet van 12.000-18.000 euro per jaar lijkt mij ruim voldoende om de kosten+afschrijving te kunnen compenseren ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe werkgever weet hier inderdaad van en er zijn afspraken gemaakt welke soort werkzaamheden ik wel en niet mag doen naast mijn baan.

 

Ik verwacht dat mijn omzet redelijk groot zal zijn, echter de winst zal wat minder zijn gezien veel webshops draaien op producten tussen de 10 en 30% marge en ik natuurlijk kleinere uitgaven die zakelijk verantwoord kunnen worden ook zakelijk boek. Hierdoor zal het er om gaan spannen of ik het lease contract (afbetaling + rente) wel zakelijk kan voldoen.

 

Hierdoor zal ik geld moeten bijstorten op de zakelijke rekening om de kosten (afbetaling/rente/onderhoud/verzekering etc te voldoen).

 

Ik ga zakelijk ook voor mezelf nagenoeg niet meer rijden, alle werkzaamheden die ik nog doe doe ik thuis. Rijd enkel even naar het postkantoor wat pakketjes wegbrengen van de webshops ;) Kan de auto in dat geval geheretiketteerd worden onder het mom van, ik rijd niet meer zakelijk?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga zakelijk ook voor mezelf nagenoeg niet meer rijden, alle werkzaamheden die ik nog doe doe ik thuis. Rijd enkel even naar het postkantoor wat pakketjes wegbrengen van de webshops ;) Kan de auto in dat geval geheretiketteerd worden onder het mom van, ik rijd niet meer zakelijk?

De auto is nu een vermogensbestanddeel. Als de zakelijk auto nagenoeg of uitluitend prive gaat worden, dan verandert de functie wezenlijk en is er geen keuzemogelijkheid meer. De auto wordt dan verplicht privevermogen.

 

Voor het leasecontract verandert er niet zoveel ... De de maandelijkse afschrijving en rente komen nu voor prive-rekening.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

 

Klopt het dat ik de auto in dat geval moet laten taxeren? En nadien een prive onttrekking moet doen ter waarde van de taxatie? Daarna kan ik dan wellicht hem van de balans halen door het restand af te schrijven van de winst en bij de leasemaatschappij het rekeningnummer wijzigen. Of is dit te makkelijk gedacht? Ik vind er helaas weinig informatie over. :P

 

Is het tevens van belang de belastingdienst hier per brief van op de hoogte te stellen dat ik in verband met loondienst en stoppen van de zakelijke activiteiten bij de weg geen auto zakelijk meer rijd?

Link naar reactie
  • 0
Klopt het dat ik de auto in dat geval moet laten taxeren? En nadien een prive onttrekking moet doen ter waarde van de taxatie?
Verplicht is het niet, maar om problemen met de Belastingdienst te voorkomen, is een externe taxatie inzake de waarde in het economische verkeer wel aan te bevelen.

 

Daarna kan ik dan wellicht hem van de balans halen door het restand af te schrijven van de winst en bij de leasemaatschappij het rekeningnummer wijzigen. Of is dit te makkelijk gedacht? Ik vind er helaas weinig informatie over.
Zodra de functie van de auto verandert, verandert daarmee ook de etikettering en moet voor de waarde in het economisch verkeer op dat moment op de balans gedeactiveerd worden. Houdt er wel rekening mee dat de economische waarde iets anders is dan de fiscale balanswaarde. Er zal dus sprake kunnen zijn van boekwinst dan wel van boekverlies.

 

Is het tevens van belang de belastingdienst hier per brief van op de hoogte te stellen dat ik in verband met loondienst en stoppen van de zakelijke activiteiten bij de weg geen auto zakelijk meer rijd?
Nee, dat geschiedt bij de aangifte IB. Alvorens akkoord te gaan met de aangifte, kan de Belastinginspecteur bij de beoordeling om meer informatie vragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.