• 0

Borg administreren

Goedenavond,

 

Ik ben voor mijn vrouw een offerte aan het maken (en hopelijk daarna een factuur), waarbij een klant een product koopt, maar ook iets huurt. Voor het huren moet ook borg worden betaald, maar hoe moet ik dat in de boekhouding boeken? Op internet vind ik alleen posts over dat borg betalen, maar niet over borg ontvangen.

 

Moet ik de borg in de offerte en factuur meenemen? Maar hoe boek ik dat dan weer terug achteraf?

 

Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ontvangen waarborgsommen boek je in de passiva / langlopende schulden / waarborgsommen. Het is immers niet jouw geld, maar van de huurder, die aan het einde van de huurperiode zijn geld terugbetaald krijgt ... tenminste, dat is de bedoeling. Je hebt het tijdelijk in beheer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ok dank jullie wel. Dus niet opnemen in de factuur. Maar gewoon in de mail richting de klant vermelden dat hij het borg bedrag extra moet overmaken. Dan dat bedrag boeken op passiva / langlopende schulden / waarborgsommen.

 

Moeten dat 2 aparte overboekingen zijn?

Wat voor boeking moet ik maken wanneer hij zijn geld weer terug krijg?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dank jullie wel. Dus niet opnemen in de factuur. Maar gewoon in de mail richting de klant vermelden dat hij het borg bedrag extra moet overmaken. Dan dat bedrag boeken op passiva / langlopende schulden / waarborgsommen.

 

Moeten dat 2 aparte overboekingen zijn?

Wat voor boeking moet ik maken wanneer hij zijn geld weer terug krijg?

 

 

Ik zou de borg altijd op de factuur plaatsen, daar hang je dan gewoon de code "geen btw" aan. Bij het terugstorten maak je dan een creditnota.

Uw ambities waarmaken!

Link naar reactie
  • 0

Precies. Het is geen levering noch een dienst, dus hoef je die niet te factureren. De verschuldigdheid blijkt uit de overeenkomst.

 

Klopt, maar dat is statiegeld ook niet en ook dat staat op je bonnetje van de supermarkt.

 

Om de geldstroom te kunnen herleiden zou ik het daarom altijd op de factuur zetten.

Uw ambities waarmaken!

Link naar reactie
  • 0

Zolang er per bank betaald wordt, maakt het naar mijn mening niet zo veel verschil (bewijslast).

 

Misschien is het zelfs handig om met betaallinks te (gaan) werken als deze situatie zich met regelmaat voordoet. Dan stuur je klanten en is voor beide partijen de situatie volkomen duidelijk.

 

Naar keuze kunnen het factuurbedrag en de borg gezamenlijk of apart geind worden. Kwestie van een structurele of minder structurele keuze maken. Wat doen 'pears' in deze branche? Of wat is de (betaal)voorkeur van klanten?

 

Het betalen van borg kan natuurlijk ook in een overeenkomst én op een factuur vermeld worden. Relevant is mogelijk ook hoe snel de borg terugbetaald moet worden.

 

Vrouwen zijn hier overigens ook gewoon welkom met hun (ondernemers)vragen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Er zijn door "NLatuny" vijf vrij simpele vragen gesteld (en daar is, mijns inziens, een best ingewikkelde 'brei' van gemaakt door HL enthousiastelingen!):

 

"Voor het huren moet ook borg worden betaald, maar hoe moet ik dat in de boekhouding boeken?"

Gewoon (bij betaling): liquide middelen | schulden (op de balans).

 

"Moet ik de borg in de offerte en factuur meenemen?"

Hoeft niet, maar kan/mag wel.

 

"Maar hoe boek ik dat dan weer terug achteraf?"

Het tegenovergestelde (bij betaling dus): schulden | liquide middelen (op de balans).

 

"Moeten dat 2 aparte overboekingen zijn?"

Hoeft niet, maar kan/mag wel.

 

"Wat voor boeking moet ik maken wanneer hij zijn geld weer terug krijg?"

Zoals geschreven: schulden | liquide middelen (op de balans).

 

 

Moeilijker dan dit is het echt niet.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Mwah, ik vind dit best eeen gestructureerd en goed leesbaar topic met diverse reacties in dezelfde richting met wat verschillende accenten...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit is een crowd sourcing platform. In praktijk wordt het pas administratief complex als bancaire én cash betalingen binnen één overeenkomst verricht worden. Ik zou dat dus als advies willen voorkomen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt shoptillyoudrop,

 

Ik heb het nu als volgt gedaan:

 

Een normale factuur gemaakt met daarop een extra regel met Borg met geen BTW en als tegenrekening "Schulden (kortlopend)". Dat is een balans rekening.

 

De klant zal alles betalen en ik zal de bank overboeking matchen met de factuur.

 

Vervolgens als ik het geld weer terugstort naar de klant zal ik de bank overboeking ook zonder BTW met de tegenrekening "Schulden (kortlopend)" opslaan.

 

Klopt het dat ik dus geen creditnota hoef te maken hiervoor?

 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit kostenperspectief zou een bancaire betalingsacceptatie of refund (al dan niet via een PSP (=payment service provider)) afgezet kunnen worden tegen de kosten van creditcard transacties. Zoals eerder gezegd hangt dit gemiddeld af van transactiebedrag, branche, tijdsverloop en betaalvoorkeur van klanten.

 

Topic starter is daar (vooralsnog) niet heel informatief over. ;)

 

Geen idee of vermelding van borg op een factuur leidt tot een creditfactuur bij terugbetaling van een borgbedrag. Dit lijkt me op zich wel inherent en logisch als je overzicht op basis van financiële transacties in een administratie wilt bewaren.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of vermelding van borg op een factuur leidt tot een creditfactuur bij terugbetaling van een borgbedrag. Dit lijkt me op zich wel inherent en logisch als je overzicht op basis van financiële transacties in een administratie wilt bewaren.

Hoewel het niet expliciet is verboden, hoort een waarborgsom niet op een factuur thuis. Dat is door Joost al glashelder en correct uitgelegd.

Vermeldt je het wel op een factuur, dan is een creditfactuur de aangewezen weg om de administratie op orde te houden. Daarmee volgt het dezelfde weg als statiegeld ... Niet hetzelfde, maar wel vergelijkbaar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.