• 0

Eenmanszaak opzetten?

Hallo,

 

Mijn eerste bericht op dit forum

en gelijk al een paar vragen, hoop dat het hier goed staat, aangezien het om 2 verschillende vragen gaat...

 

Allereerst ff snel over mezelf:

Gretha Meijer, 21 jr, enkel havo diploma, wel bezig met basiskennis boekhouden op pc.

 

Mijn vragen:

Ik wil graag een eenmanszaak opzetten voor mijn in oprichting zijnde GetPaidTo (hier ontvangen leden van mijn website e-mails met interessante aanbiedingen of websites, waar ze geld voor ontvangen. Ik ontvang commissie over alle verkopen/aanvragen of kliks die ik genereer).

 

Kost het, naast een opname in het Handelsregister, nog meer geld om een Eenmanszaak op te zetten?

 

Moet het bedrijf een eigen rekening hebben, of mag dat ook mijn prive rekening zijn?

 

Hoe zit het met facturen...van mijn Debitereuren krijg ik wel facturen, maar naar mijn Crediteuren stuur ik geen facturen over het algemeen, dit omdat het meestal om mijn leden gaat, waarbij het meestal om een bedrag net boven de 8 euro gaat....

Hoe doe ik dit in de boekhouding??

 

Ook wil ik bonnen gaan weggeven, in ruil voor geld van het saldo van een lid, hoe boek ik zoiets in??? als verkoop van een bon ofzo??

 

 

Dan nog een geheel andere vraag....

Per 1 september ga ik waarschijnlijk fulltime bij een marketing bedrijf werken.

Kan ik dan gewoon parttime ondernemer erbij zijn? (mijn werkgever in spe is het er mee eens...!!!)

Of is een x aantal uur per week verplicht, op papier.

En kan ik dus maar een max aantal uur bij mn nieuwe baas werken...

Stel ik werk 10 uur voor mn eigen, dat ik dan maar max 30 uur bij mn nieuwe baas mag werken? Of hoe werkt dit.....????

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even een paar vlugge antwoorden:

 

Kost het, naast een opname in het Handelsregister, nog meer geld om een Eenmanszaak op te zetten?

 

Strict genomen niet. Bedenk wel dat het administratieve verplichtingen oplevert (belastingaangiftes doen etc), en dat het voeren van een bedrijf wel kosten met zich meebrengt. Soms is lidmaatschap van een brancevereniging oid verplicht, maar dat lijkt me in dit geval niet van toepassing.

 

Hoe zit het met facturen...van mijn Debitereuren krijg ik wel facturen, maar naar mijn Crediteuren stuur ik geen facturen over het algemeen, dit omdat het meestal om mijn leden gaat, waarbij het meestal om een bedrag net boven de 8 euro gaat....

 

Officieel moet je alles factureren, al is het een kwartje. Je kunt eventueel de verplichting omdraaien (crediteuren jou laten factureren als ze hun geld wilen), maar als particulieren betreft zal dit niet lukken lijkt me.

 

 

Per 1 september ga ik waarschijnlijk fulltime bij een marketing bedrijf werken.

Kan ik dan gewoon parttime ondernemer erbij zijn? (mijn werkgever in spe is het er mee eens...!!!)

Of is een x aantal uur per week verplicht, op papier.

 

Dit is mogelijk, maar je verliest de voordelen zoals ondernemersaftrek. Voor de inkomstenbelasting ben je nl geen ondernemer als je het uren-criterium niet haalt. In het algemeen hoor ik dat de belastingdienst dit niet toekent i.c.m. een fulltime baan, zelfs als je het wel haalt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe zit het met facturen...van mijn Debitereuren krijg ik wel facturen, maar naar mijn Crediteuren stuur ik geen facturen over het algemeen, dit omdat het meestal om mijn leden gaat, waarbij het meestal om een bedrag net boven de 8 euro gaat....

 

 

Officieel moet je alles factureren, al is het een kwartje. Je kunt eventueel de verplichting omdraaien (crediteuren jou laten factureren als ze hun geld wilen), maar als particulieren betreft zal dit niet lukken lijkt me.

En dus?

Hoe kan ik dit dan in de boekhouding verwerken???

Moet ik trouwens ook een Crediteurenboek bij houden (het gaat in de toekomst om meer dan 2/3000 leden.....!)

 

Per 1 september ga ik waarschijnlijk fulltime bij een marketing bedrijf werken.

Kan ik dan gewoon parttime ondernemer erbij zijn? (mijn werkgever in spe is het er mee eens...!!!)

Of is een x aantal uur per week verplicht, op papier.

 

Dit is mogelijk, maar je verliest de voordelen zoals ondernemersaftrek. Voor de inkomstenbelasting ben je nl geen ondernemer als je het uren-criterium niet haalt. In het algemeen hoor ik dat de belastingdienst dit niet toekent i.c.m. een fulltime baan, zelfs als je het wel haalt.

 

'

Hoeveel is die ondernemersaftrek of hoe werkt dat dan??

Hoeveel uur is dat uren-criterium?

 

Het is zeker niet mogelijk een KvK aan te vragen, zonder boekhouding bij te houden..?? Niet dat de boekhouding t grootste probleem is hoor :p

Maar is t ook mogelijk om bijv Kvk aan te vragen, zonder een rechtsvorm, dus particulier...en dit gewoon opgeven bij inkomsten uit overige werkzamheden??

 

Ps: niet helemaal gelukt met quotes, maar k hoop dat je t nog snapt...:S

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker niet mogelijk een KvK aan te vragen, zonder boekhouding bij te houden..?? Niet dat de boekhouding t grootste probleem is hoor :p

 

Ik neem aan dat je inschrijving in het handelsregister bedoelt? Tuurlijk kan dat wel, de KvK heeft niets te maen met je boekhouding e.d. De Belastingdienst wél, dus moet je sowieso een boekhouding bijhouden.

 

Dit zijn de criteria voor inschrijving in het handelsregister:

 

1 de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';

2 de werkzaamheden worden tegen betaling verricht;

3 de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico;

4 de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers;

5 de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen;

6 er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

 

Maar is t ook mogelijk om bijv Kvk aan te vragen, zonder een rechtsvorm, dus particulier...en dit gewoon opgeven bij inkomsten uit overige werkzamheden??

 

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt: als eenmanszaak heeft je zaak geen rechtspersoonlijkheid, je bent dus privé aansprakelijk voor schulden van het bedrijf. Dit is echter ook gewoon een rechtsvorm, het is dus niet zo dat als je een eenmanszaak hebt, je geen rechtsvorm hebt. En een eenmanszaak heb je simpelweg op het moment dat je openlijk deelneemt aan het economisch verkeer met winstoogmerk (en geen andere rechtsvorm hebt).

 

Je kan voor je vragen het beste even kijken op www.kamervankoophandel.nl, onder het kopje 'starters'. Ik denk dat veel van je vragen (en de vragen die antwoorden weer oproepen) daar beantwoord kunnen worden.

 

Link naar reactie
  • 0

De kvk kan je inderdaad wel wat informatie geven, zeker over basiszaken als criteria voor inschrijving. Voor de fiscale gevolgen heeft de belastingdienst een aardig boek/gids voor ondernemers dat voor zover ik weet gratis te krijgen is... de kvk heeft daar meestal ook een stapel van liggen trouwens, dus je hoeft er niet voor om te rijden ;)

Link naar reactie
  • 0

Daarom post ik juist hier, omdat ik het daar niet kan vinden

heb al behoorlijk wat gezocht op internet....

 

Meen je dat nou? Ik heb de antwoorden die ik hier gaf gewoon van de site van de KvK gepaste. Bij de criteria voor inschrijving bij het handelsregister staat bijvoorbeeld niets over het bijhouden van een boekhouding, dus is het bijhouden van een boekhouding geen criterium voor inschrijving in het handelsregister. Bij de beschrijvingen van rechtsvormen staat duidelijk aangegeven dat de oprichting van een eenmanszaak 'vormvrij' is, dat je geen oprichtingsakte maakt. (ik neem aan dat je daar op doelt met 'geen rechtsvorm'), maar dat je je wel kan (in de meeste gevallen moet) inschrijven in het handelsregister. Daar staat ook hoe je je inkomsten opgeeft bij de belasting.

 

In het stappenplan staat ook nog een stuk over administratie voor de belastingen, hier staat bijvoorbeeld een overzicht waar je administratie aan moet voldoen.

 

Link naar reactie
  • 0

eh je zegt t zelf al dat een eenmanszaak een rechtsvorm is

dus met "zonder rechtsvorm" bedoelde ik dus ook letterlijk zonder rechtsvorm

omdat bij elke rechtsvorm een boekhouding verplicht is

en deze nogal ingewikkeld is voor een gpt....

 

ik ben ook op een forum over gpt's wat aan t vragen over hoe de boekhouding hiervan gevoerd moet worden

want je zit met je debiteuren en crediteuren(leden) die al anders verlopen dan normaal...

geen facturen van crediteuren...

kosten/opbrengsten per mails, etc

als hier iemand is die toevallig ervaring heeft met de boekhouding van een gpt...???

of iemand die flinke dosis kennis heeft van boekhouden?

wil t graag gelijk goed doen...! en hiervoor moeten dus paar dingen uitgezocht worden....

 

hoe lang duurt het voordat een kvk/eenmanszaak opgericht is?

 

een gpt is ook te starten zonder kvk en dus ook zonder rechtsvorm

als het mij te lang duurt voordat kvk/eenmanszaak opgericht is, kan ik dan ook alvast starten zonder kvk/rechtsvorm, en deze later "nemen"???

 

 

en nogmaals, is er perse een bedrijfsrekening voor nodig???

 

wel heeel erg bedankt voor de antwoorden die al gegeven zijn!!!

:D

 

 

ps. is het trouwens ook mogelijk om na x aantal maanden nog een aparte rekening te openen voor het bedrijf?

dat is dus eerst nog mijn prive rekening gebruik??

 

Link naar reactie
  • 0

als je je wil inschrijven bij kvk maak je een afspraak, ga je er langs en dan ben je klaar.

zakelijke rekeningen zijn bij eenmanszaken niet verplicht.

volgens mij is het niet mogelijk je bij kvk in te schrijven en vervolgens niets te doen hebben met de belastingdienst dus geen boekhouding...

Link naar reactie
  • 0

eh je zegt t zelf al dat een eenmanszaak een rechtsvorm is

dus met "zonder rechtsvorm" bedoelde ik dus ook letterlijk zonder rechtsvorm omdat bij elke rechtsvorm een boekhouding verplicht is

en deze nogal ingewikkeld is voor een gpt....

Een boekhouding bijhouden moet je ook als je geen rechtsvorm bent, zodra je inkomsten hebt, moet je aangeven welke en hoeveel en wat voor kosten je hebt gemaakt daarvoor => zo'n overzicht krijg je nou eenmaal alleen door "te boekhouden" ......Helaas....daaraan ontkom je dus niet... en zodra je Omzet maakt (dusdanig dat de belastingdienst het niet meer als hobby ziet) moet je ook omzetbelasting afdragen...

ik ben ook op een forum over gpt's wat aan t vragen over hoe de boekhouding hiervan gevoerd moet worden want je zit met je debiteuren en crediteuren(leden) die al anders verlopen dan normaal...

Zo bijzonder is dit inmiddels al niet meer...

In jou geval zijn je leveranciers (crediteuren) eigenlijk de mensen die jij betaald..en die stuur jij creditnota's en je klanten daar krijg jij creditnota's van (je debiteuren) Dit systeem heet met een duur woord "self-billing" en grote bedrijven beginnen daar steeds meer mee (is voor hun makkelijker: een creditnota die je stuurt hoef je niet meer te controleren en komt rechtstreeks uit jou systeem en is dus al geboekt, een debetnota die je krijgt moet je eerst controleren, nog boeken etc...)

als hier iemand is die toevallig ervaring heeft met de boekhouding van een gpt...??? of iemand die flinke dosis kennis heeft van boekhouden?

wil t graag gelijk goed doen...! en hiervoor moeten dus paar dingen uitgezocht worden....

dan moet ik het maar eens proberen....

De boekhouding bij selfbilling (gpt=>GetPaidTo is een term die eigenlijk nergens op slaat, want ook ik Get Paid To boekhouden.....) is grotendeels hetzelfde alleen moet je de ontvangen credit-nota's gewoon boeken als een normaal bedrijf zijn verstuurde nota's zou boeken => dus in de debiteuren en bij de omzet en de BTW afdragen...

en de te versturen credit-nota's aan de mensen die jij betaald gaan eigenlijk hetzelfde als bij een normaal bedrijf de nota's van leveranciers => Boeken in Crediteuren en bij de kosten(van de omzet) en met de BTW gaat het ook hetzelfde; Crediteuren die geen BTW nummer hebben dus ook geen vooraftrek van de BTW, Bedrijven met bekend BTW nummer mag je wel BTW crediteren (mits zij accoord gaan en aangeven dat zij de BTW gaan afdragen) en kun je dan als voorheffing aftrekken bij je BTW aangifte

hoe lang duurt het voordat een kvk/eenmanszaak opgericht is?

Dit is in anderhalve dag gepiept bij de kvk..... alleen de aanvraag van een BTW nummer soms een maand (of twee)

een gpt is ook te starten zonder kvk en dus ook zonder rechtsvorm

als het mij te lang duurt voordat kvk/eenmanszaak opgericht is, kan ik dan ook alvast starten zonder kvk/rechtsvorm, en deze later "nemen"???

Ja dit is mogelijk, maar waarom zou je wachten....???

en nogmaals, is er perse een bedrijfsrekening voor nodig???

Nee ook niet nodig, maar wederom waarom zou je wachten hiermee; Het maakt een eventuele boekhouding stukken makkelijker als je al je zakelijke kosten en opbrengsten niet tussen de privedingen hebt staan

Vergelijk het met twee portemonnee's: Als je alles uit één betaald moet je later alles gaan terugrekenen om je zakelijke kosten te weten....

Als je twee hebt, eentje voor prive en eentje voor zakelijk, dan hoef je dat niet meer

wel heeel erg bedankt voor de antwoorden die al gegeven zijn!!!

:D

Daar doen we het voor; de bedankjes

ps. is het trouwens ook mogelijk om na x aantal maanden nog een aparte rekening te openen voor het bedrijf?

dat is dus eerst nog mijn prive rekening gebruik??

Ja hoor, mag ook....maar ook hier weer; Waarom zou je ......... wachten... ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

waaorm w88 met een rekening :p

omdat ik al een rekening heb met studentenkrediet

wat vorig jaar opgezegt zou worden omdat ik niet meer studeer

en vorig jaar, afgelopen jaar dus, weer zou gaan studeren

plannen gewijzigd, niet studeren, maar krediet van studentenrekening was wel handig

dus die heb ik nog....

ben bang dat ik dat zomaar kwijt ben, terwijl ik t nog FF (lees idd ff, nog 2 a 3 maandjes) hard nodig heb...

 

verder thnx voor alle antwoorden

 

nog 1 "klein" vraagje, moet je de kosten/opbrengsten van de mails ook nog weer apart inboeken? zo ja waar?

 

lijkt me niet omda tje kosten in feite al wegboekt via crediteuren, en opbrengsten al binnenkrijgt via debiteuren...toch?

Link naar reactie
  • 0

waaorm w88 met een rekening :p

omdat ik al een rekening heb met studentenkrediet

 

Dan neem je toch gewoon een zakelijke rekening bij een andere bank?

 

Overigens komen banken, verzekeraars etc. die studentenkortingen aanbieden er meestal toch wel vrij snel achter dat je niet meer studeert, maar je weet nooit wanneer ;)

Link naar reactie
  • 0

nog 1 "klein" vraagje, moet je de kosten/opbrengsten van de mails ook nog weer apart inboeken? zo ja waar?

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar alle kosten en opbrengsten moet je uiteraard maar 1 keer boeken..

 

 

 

Zal het proberen uit te leggen

ik heb straks een website met leden

die leden ontvangen elke dag, of hoe vaak dan ook een mail met daarin een advertentie en een link.

als ze op die link klikken, verdienen zij 1 cent in hun saldo, dit als beloning dat ze die mail "gelezen" hebben.

Dit zijn in principe kosten, stel 1000 leden klikken die mail, 1000x0.01 is 10.00 is 10 euro....

Maar die leden kunnen een betaling aanvragen bij 8 euro in hun saldo...

Dus dan heb ik een uitbetaling aan een crediteur.....

boek ik dan niet die kosten dubbel??

of moet ik enkel de crediteuren in boeken??

 

Andersom net zo

ik heb debiteuren, waar ik bijv eens per maand een bedrag van ontvang, voor de kliks, leads en sales die via mijn website gegenereerd zijn...(door de leden dus)

moet ik de opbrengsten (geschatte opbrengsten) per mail dan nog inboeken? of is dit enkel via debiteuren inboeken ook al genoeg???

 

ik hoop dat het zo duidelijk is.....

 

 

--> Ben

tja, maar ik zou t niet eens erg vinden om wat meer rente te betalen om dat kridiet te kunnen behouden

t gaat maar om een limiet van - 1.000 euro

maar ik ben bang dat ik dat niet zomaar krijg

 

maar bij een andere bank is miss wel een optie..

bij welke banken heb ze goed internetbankieren?

ga ik daar ook gelijk naar kijken!!

bedankt!!

Link naar reactie
  • 0

eh je zegt t zelf al dat een eenmanszaak een rechtsvorm is

dus met "zonder rechtsvorm" bedoelde ik dus ook letterlijk zonder rechtsvorm

omdat bij elke rechtsvorm een boekhouding verplicht is

en deze nogal ingewikkeld is voor een gpt....

 

Het is niet de inschrijving bij de KvK die je tot eenmanszaak, het is simpelweg het feit dat je zelfstandig deelneemt aan het economische verkeer met winstoogmerk. 'Zonder rechtsvorm' is hierbij dan ook een omschrijving zonder betekenis, want als je als zelfstandige geld wil verdienen, heb je dus een rechtsvorm. En als je ook werkelijk geld verdient als zelfstandige, is een boekhouding altijd verplicht voor de belastingen, je moet nou eenmaal kunnen laten zien hoeveel geld er uitgaat en binnenkomt, en de belastingdienst heeft daar nou eenmaal regeltjes voor.

 

Overigens, hoe ingewikkelder het bijhouden van een boekhouding voor je zaak is, hoe belangrijker het is om het echt goed te doen. Je wilt zelf immers toch ook weten of je werkelijk geld verdient of dat er nog allemaal rekeningen aankomen, en of je misschien nog geld van anderen tegoed hebt, of jij op tijd betaald wordt, of je zelf op tijd geld uitkeert etc.

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval zou ik de kosten en opbrengsten pas daadwerkelijk in je boekhouding verwerken zodra ze ook echt betaald/ontvangen worden..!

 

Dit omdat er waarschijnlijk ook veel mensen eerder gaan afhaken voordat ze 800 mailtjes hebben gelezen....dit wordt dan niet uitbetaald en dan zit je met weer correctie/afboekingen....

 

Hou wel "buiten de boekhouding" bij wat je eventueel zou moeten uitbetalen als iedereen zijn geld gaat "claimen"....en hoeveel je nog zou moeten krijgen....

Dit moet je doen om je "cash"-positie een beetje goed te kunnen inschatten.....

 

Een andere mogelijkheid is om een "tussenrekening nog te betalen vergoedingen" te gebruiken voor iedereen die boven de 8 euro zit en deze rekening 1 keer per maand bij te werken.......

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Tja gewoon even met accountant Vrijblijvend praten.

 

In jouw geval zul je iets moeten doen met "reservering crediteuren" dit is een schuld die je hebt aan je klanten "uitbetaling crediteuren" dit een kostenpost.

 

Vervalt het recht op uitkering aan een klant dan zul je dat weer moeten rechtzetten met een post.

 

Zoiets kun je dus ook voor je debiteuren doen.

 

Alles moet gewoon overzichtelijk en ingeboekt worden om elke dag/week in elk geval een helder kijk op je cash stromen te behouden.

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan hooguit een schatting maken van de kosten

maar dat betekend dus dat ik bij elke mail en elke klik die ik rondstuur, een schatting moet gaan maken wat ik misschien ga ontvangen (is niet te bedenken....) en een schatting van wat het me kost voor alle leden totaal?

 

Waarom precies.....??

Snap dat ik geld moet hebben om mogelijke betalingen te verrichten

maar moet dit ook echt in de boekhouding verwerkt worden?

een bedrijf hoeft toch ook geen geld apart te leggen voor de producten die hij in koopt in een jaar of maand? (of heb ik dat mis?)

 

En daarbij, dan weet ik nog steeds niet hoeveel ik ongeveer uit zou moeten betalen, omdat er ook spelletjes op staan, ik kan wel kijken wat ze daarmee verdienen, maar dan zou ik meer dan 24 uren in een dag nodig hebben....:S

 

weer een hoop vragen :p

 

maar gelukkig zijn er ook alweer een hoop beantwoord!! :D

Link naar reactie
  • 0

Ik kan hooguit een schatting maken van de kosten

maar dat betekend dus dat ik bij elke mail en elke klik die ik rondstuur, een schatting moet gaan maken wat ik misschien ga ontvangen (is niet te bedenken....) en een schatting van wat het me kost voor alle leden totaal?

 

hoe kom je anders weten of je winstgevend werkt?

hoe kom je te weten wat iets kost of opbrengt?

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

In principe is het niet interessant welke mail het meeste opgeleverd heeft, omdat je elke keer andere acties doormailt, aan de andere kant kan je daar wel uithalen welke onderwerpen aanspreken bij de leden..

en daarbij kijk ik via mijn statistieken van zo'n affiliateprogramma wat een bepaalde lead, klik of sale heeft gedaan...

Maar een mail wordt bijv vandaag verstuurd, de geschatte kosten zijn uit te rekenen lijkt me, maar de behaalde opbrengsten...tja, niet iedereen leest de mail vandaag, sommigen volgende week pas...hoe kan ik dan de opbrengsten berekenen??

 

Of soms werkt een site met cookies, gelukkig! Hierdoor kan ik weken later nog opbrengsten genereren door een mail of banner die weken geleden al geklikt is...

 

 

ik vergaar ook inkomsten uit betaalde kliks (banners) die op de site staan...

Dus jah...vind het heel ingewikkeld....:S

 

En of het winstgevend is, kan ik alleen maar aflezen aan t verschil tussen debiteuren en crediteuren.....

in principe

of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle berichtjes uitgebreid doorgelezen, maar ik begreep dat de gebruikers al heel snel paar cent bijverdienen en dat je totaalbedrag moet betalen zodra ze het aanvragen. Het lijkt mij dat je dan gewoon het totaalbedrag dat je hebt betaald in de boekhouding kan stoppen, absoluut niet iedere losse cent waar ze recht op krijgen...

 

Ik weet niet in hoeverre je het kan automatiseren, maar waar ik nu zo gauw aan denk is dat de gebruiker zelf aangeeft dat ze geld wil ontvangen, dat je dan automatisch factuurtje aanmaakt met daarin het totaalbedrag en dat stop je dan in de boekhouding. Dat lijkt mij het meest logisch en eenvoudig...

 

Als je niet zelf kan programmeren kan je bv excel filetje maken met daarin mooi opgesteld de benodigde tekst, zoals je btw nummer enzo. Je vult dan in 1 vakje het totaalbedrag in die ze krijgen en dan zorg je dat excel het verder netjes invult/berekent wat btw betreft enzo, zodat het factuur is zoals het hoort te zijn.

Hebben je klanten een klantnummer? Ik weet niet of het officieel mag van de belasting, maar dan kan je bv automatisch factuurnummer opstellen via datum en klantnummer (bv datum 200506278 met dus klantnr 8 ). Op zo 'n manier hoef je niet bij te houden wat laatste nummer was en heb je op 'n eenvoudige manier een unieke bestelnummer die wel oploopt.

 

Dan heb je via een paar stappen een nette factuur en kost het allemaal niet teveel tijd. De excel file zou ik dan als pdf opslaan zodat je het wel kan bewaren. Misschien kan je bij je boekhoudingprogramma bijlagen toevoegen en hoef je het dus niet allemaal uit te printen?

 

Nogmaals, ik heb niet alle vragen en opmerkingen precies doorgelezen en eigenlijk moet ik naar bed ;-) , maar dit is wat mij te binnen schoot. Op zo 'n manier hou je de boekhouding heel netjes bij volgens de regels en kost het niet al te veel tijd.

Link naar reactie
  • 0

heb nog geen boekhoudprogramma....

Moet gauw eens op zoek naar een duidelijk programma :)

 

en de leden hebben, over het algemeen, geen btw nummer

dus moet ik dan wel btw berekenen op creditfacturen naar leden??

 

wel heel erg bedankt voor al je antwoorden!! :D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gretha, lees nog eens mijn vorige twee posts door, ik had daar het een en ander uiteengezet, en volgens mij antwoord gegeven op je vragen...

ook over de BTW.

Jouw vergelijking met een bedrijf dat gaat schatten wat ze de komende drie maanden gaan inkopen gaat niet op. In jouw geval hebben de klanten in principe recht op hun centen zodra ze weer een mailtje hebben gelezen...dan onstaat ook de schuld/vordering positie eigenlijk, niet het moment waarop ze hun geld gaan opvragen! Je hoeft niet elk mailtje op te boeken, maar wel eens per maand een overzicht maken van de "te betalen" en "te ontvangen vergoedingen"....

 

Wbt. het boekhoudprogramma, praat eerst eens met je mogelijke administrateur/boekhouder vrijblijvend. Zij kunnen je ook tips geven mbt tot een aan te schaffen boekhoudprogramma. En als je mocht besluiten tot een vaste administrateur/boekhouder...soms gebruiken zij hun eigen programma en hoef jij er dus geen aan te schaffen.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

en lees ook eens mijn post...

ze kunnen op meer manieren geld verdienen....

Dus dat is in principe niet in te schatten

ook niet doordt er referral inkomsten zijn.....

leden worden niet allemaal op 1 dag lid, dus je kan ook niet simpel zeggen er zijn x mails verstuurd, en y leden, kosten zijn z dus we doen x *y*z...

 

Naar mijn weten, weet ik pas edcht wat ik aan openstaande schulden heb, zodra leden een uitbetaling aangevraagd hebben....

(in het systeem kan ik zien hoeveel leden een openstaande uitbetaling hebben....)

en onder de 8 euro wordt er niet uitbetaald, dus op dat moment zijn er nog geen schulden....

 

nou ja, voor mij komt het nogal ingewikkeld over...

:S

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet hoe uitgebreid je systeem is maar op zich zou het mogelijk moeten zijn te zien hoeveel geld ze tegoed hebben, want de gebruiker zelf moet toch ook kunnen zien hoeveel ze tegoed hebben?

nou ja kijk maar hoe je het aanpakt, ik weet niet wat er allemaal kan met je systeem, maar qua boekhouding lijkt het me verplicht dat je bijhoudt hoeveel je hebt overgemaakt naar wie, en zou het alleen handig zijn voor jezelf (maar niet verplicht) als je bijhoudt hoeveel gebruikers tegoed hebben, zodat je niet ineens in schulden zit.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten, weet ik pas edcht wat ik aan openstaande schulden heb, zodra leden een uitbetaling aangevraagd hebben....

(in het systeem kan ik zien hoeveel leden een openstaande uitbetaling hebben....)

en onder de 8 euro wordt er niet uitbetaald, dus op dat moment zijn er nog geen schulden....

 

In je systeem kan je zien wat de openstaande uitbetalingen zijn, dan kun je toch makkelijk iedere maand een optelsom maken van je uitstaande schuld. Het verschil met de uitstaande schuld van de maand daarvoor zijn dan je kosten voor die maand.

 

Let wel: op het moment dat een schuld ontstaat, moet je die erkennen in de boekhouding, onafhankelijk of deze wordt uitbetaald. Eventuele voordelen van niet uitbetalen laat je dan later weer vrijvallen in je resultaat. Bovendien is dit alleen maar gunstig omdat je de kosten eerder opneemt in het resultaat --> resultaat lager --> te betalen belasting lager.

 

Als je op deze manier werkt, weet je precies wat je resultaat in een bepaalde periode is en hoe dit resultaat is opgebouwd (normale marge en vrijval door niet uitbetalen). Bovendien loop je daarmee niet de kans dat je in het eerste jaar forse winst hebt (want er wordt niets uitbetaald) en vervolgens verlies draait als men begint te cashen.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.