• 0

Misbruik arbeidsovereenkomst

Ben, na jaren activiteit, weer even terug hier op het forum. Heb vorig jaar na 17+ jaar zelfstandigheid de stap genomen naar 'loonslaaf'. Blijf een zelfstandige; als ik de vrijheid heb om mijn ding te doen dan kom ik tot mijn recht, lever ik kwaliteit, ben ik tevreden.

 

Jammer genoeg via een detacheerder op de verkeerde plek terecht gekomen. Detacheerder beroept zich nu op een beeindiging van ons contract van rechtswege. Kolder. We zijn een arbeidsovereenkomst aangegaan. In het contract staat vermeld dat dat voor de duur is van een opdracht. Die opdracht is nooit omschreven.

 

Ik heb een hekel aan partijen die geld binnen proberen te harken door de wetgeving proberen te omzeilen. Enige wat ik vraag is het netjes afronden van een contract, 1-2 maanden opzegtermijn. Dat is me blijkbaar niet gegund door deze club.

 

Wie heeft tips. Voorbereiding tot procedure ligt klaar. Wat onderbouwing is prettig.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Soms staat in de detacheringsovereenkomst alleen vermeld dat Fase A of 1 van de ABU resp NBBU CAO van toepassing is, zonder dat nader wordt verduidelijkt wat dat precies inhoudt.

 

Als dan niet uitdrukkelijk in de arbeidsovereenkomst wordt overeengekomen dat het uitzendbeding niet van toepassing is op die fase, is het gewoon van toepassing.

Niet iedere gedetacheerde snapt wat dat betekent (namelijk overeenkomst stopt/wordt ontbonden bij ziekte en/of het vervallen van de opdracht)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat over de duur van de 'arbeidsovereenkomst voor de duur van een project' staat is

 

"de overeenkomst is aangegaan voor de duur van detacheringscontract met en zal van rechtswege worden beeindigd indien het detacheringscontract wordt beeindigd." Dat detacheringscontract heb ik nooit gezien. Heb ook geen projectomschrijving ontvangen.

 

"De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van de opdracht bij en kan door werknemer tussentijds worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden."

 

Verder geen opzegtermijn voor werkgever en doorbetaling bij ziekte.

 

Verder is vermeld dat er geen CAO van toepassing is. Voor zover ik nu begrijp is dan automatisch de ABU CAO van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Vaag, er werd kennelijk beoogd om een half uitzendbeding op te nemen. Ik vraag me af of dat stand houdt, zeker in combinatie met opzegtermijn van 2 maanden van jouw kant. Normaliter geldt dan de dubbele termijn (4 maanden dus) voor werkgever.

 

Mijn advies: benader een arbeidsrechtjurist, die kosten verdien je dubbel en dwars terug.

 

(Edit: in de regel is een detacheringscontract namelijk een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Die dubbele termijn voor werkgever heb ik gelezen inderdaad. Vraag me alleen af wat het gevolg is als die voor de werkgever weggelaten wordt uit het contract. Kan betekenen dat ik me niet aan de opzegtermijn hoef te houden. Of dat automatisch de dubbele periode voor de werkgever geldt.

 

Contract is overigens tussentijds beeindigd (<26 weken) Weet niet of de aanzegplicht dan van toepassing is.

 

Vaag sowieso...

Link naar reactie
  • 0

Die dubbele termijn voor werkgever heb ik gelezen inderdaad. Vraag me alleen af wat het gevolg is als die voor de werkgever weggelaten wordt uit het contract. Kan betekenen dat ik me niet aan de opzegtermijn hoef te houden. Of dat automatisch de dubbele periode voor de werkgever geldt.

 

Contract is overigens tussentijds beeindigd (<26 weken) Weet niet of de aanzegplicht dan van toepassing is.

Tenzij een cao anders bepaalt of een uitzendbeding van kracht is geldt het volgende qua opzegtermijn: de opzegtermijn voor een werkgever is het dubbele, als hij voor werknemer een langere periode dan een maand wil aanhouden. Maar de werkgever moet dit ook vermelden in de overeenkomst. Nu dat niet is gebeurd, geldt de normale termijn van een maand.

 

Een aanzegplicht geldt alleen bij arbeidsovereenkomsten met een duur van 6 maanden of langer.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Met excuus als ik eigenwijs ben:

 

Geen verdubbeling opzegtermijn

De kantonrechter wees de vordering af. In hoger beroep overwoog het Hof Den Bosch dat de bepaling over de opzegtermijn weliswaar in strijd is met artikel 6:672 lid 6 BW, maar dat het gevolg hiervan is dat de werknemer zijn opzegtermijn van twee maanden kan vernietigen zodat hij slechts een maand opzegtermijn in acht zou hoeven nemen. Het beroep op de vernietigbaarheid leidt er niet toe dat de opzegtermijn van de werkgever van rechtswege verdubbeld wordt.

 

Bovendien had de uitkomst van bovengenoemde zaak anders kunnen zijn als alleen in het contract was opgenomen dat de opzegtermijn van de werknemer twee maanden bedroeg en niks was gezegd over de opzegtermijn van de werkgever.

 

Bron HR Praktijk

 

Voorbeelden die ik kan vinden gaan over werknemers die verlenging van de opzegtermijn vernietigen omdat opzegtermijn van werkgever niet vermeld / dubbel zo lang is.

 

Link naar reactie
  • 0

Edit: in de regel is een detacheringscontract namelijk een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding

 

Wist niet eens wat een uitzendbeding was. Vraag is dus of bovenstaande tekst in combinatie met opzegtermijn, proeftijd (en eventueel, het niet expliciet vermelden van fase en of termijn van 26 weken) stand houdt als uitzendovereenkomst met uitzendbeding.

 

Heb intussen gelezen dat een uitzendovereenkomst met uitzendbeding niet van rechtswege eindigt bij ziekte. Wel dat de overeenkomst beeindigd mag worden. Dus eerdere doorbetaling bij ziekte zegt ook niets.

 

Van de week maar weer naar fysio zodat ik snel weer aan de slag kan...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.