• 0

geplaatst kapitaal uitkeren of eerst alle agio omzetten?

Hallo,

 

Mocht dit item al besproken zijn, kan iemand me dan naar de juiste plek verwijzen, want ik ben het niet tegengekomen.

 

Ik ben de enige aandeelhouder van mijn BV en ik wil een privé uitkering doen, van stel 100.000. Nu heb ik van alles gelezen over “onbelaste teruggaaf van agio aan aandeelhouders” en welke stappen daarbij horen bij de notaris. Ik vraag me alleen af of ik wel agio terug moet laten storten.

 

Laten we zeggen dat ik 400.000 geplaatst kapitaal heb en 200.000 agioreserve. Kan ik dan niet gewoon die 100.000 uit het kapitaal halen? En moet ik daar iets formeels voor regelen bij de notaris?

 

Of moet ik eerst alle agio omzetten, voordat ik überhaupt mijn geplaatst kapitaal kan/mag uitkeren? En dus de stappen volgen die bij “onbelaste teruggaaf van agio aan aandeelhouders” horen?

 

Alvast bedankt!

Gr. Alexandra

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Alexandra

 

Die keuze is aan jou op voorwaarde dat de BV daarna aan haar verplichtingen kan blijven voldoen en op voorwaarde dat je daarmee geen beklemming overtreedt zoals de drie jaar na een geruisloze inbreng.

 

Aandelen inkopen is voordeliger dan via agio omdat agio eerst omgezet moet worden in aandelen. Dat kost een extra akte.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank je voor je antwoord. Ik was me niet bewust van jouw opmerking "geen beklemming overtreedt zoals de drie jaar na een geruisloze inbreng". Mijn onderneming bestaat nog geen 3 jaar. Begrijp ik het goed dat zowel agio opnemen als aandelen uitkeren als een overtreding gezien wordt?

 

Toch heb ik privé geld nodig uit mijn BV. Is het dan een betere oplossing om een lening aan te gaan met passende rente?

 

Als ik google op "geruisloze inbreng" dan wordt hier altijd i.c.m. een eenmanszaak over geschreven. Maakt het uit dat ik de BV heb opgericht met privé vermogen? Ik heb geen voormalige eenmanszaak ingebracht. Geldt dan nog steed de "3 jaar geruisloze inbreng"?

 

groetjes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.