[Artikel] AVG-gekte en GDPR-mania

Aanbevolen berichten

AVG-gekte en GDPR-mania

 

Korte samenvatting:

 

Er lijkt pandemanic panic te zijn uitgebroken op marketingafdelingen. De cool marketeers (nagelbijters) sturen geruststellende mailtjes: we hebben ons privacybeleid heus wel op orde. De hyperactieven gaan voor vanalles toestemming vragen. Ik moet nu mijn naam bekend maken bij bedrijven waar ik (bewust) alleen maar een mailadres had opgegeven.

 

Shit: moet ik mijn privacy opgeven om 'm beter te beschermen?

 

Toch denk ik dat het merendeel zich stil houdt in de hoop dat het allemaal wel overwaait. En over een maand blijkt wat nou echt gedaan moet worden.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Het is ook een gecreëerde gekte. Sommige Amerikaanse media zijn pissed-off.

 

_101743309_c04115e2-d161-4c64-9f13-ef8472049658.jpg

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Heb een paar privacyverklaringen doorgelezen en betwijfel of die voldoen aan 'transparant en duidelijk'. Teksten als 'voor marketing doeleinden van ons en onze partners' ;D

 

In het algemeen wel blij met betere privacy wetgeving. Zeker onderdelen als profilering en geautomatiseerde besluitvorming (AI die bepaalt of je je auto mag verzekeren...)

Link naar reactie

Shit: moet ik mijn privacy opgeven om 'm beter te beschermen?

Een anomalie ... en dat is een vrij normaal politiek verschijnsel.

 

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies – Groucho Marx

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Shit: moet ik mijn privacy opgeven om 'm beter te beschermen?

Precies, zie ook mijn bericht in het andere topic over de AVG. De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert zelfs om van mensen die inzage/wijziging/verwijdering willen, een kopie van hun paspoort te vragen alvorens dit te doen.

 

Ik heb hierover inmiddels ook een vraag gesteld aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie, maar die hebben nog geen kans gezien om hierop te antwoorden.

 

Verder komt een deel van die "wilt u nog geinformeerd blijven" mailtjes in mijn spam-box terecht. Omdat in die mailtjes expliciet staat dat ik geen mailtjes meer krijg als ik niet reageer, heb ik het vermoeden dat een aantal bedrijven / organisaties / goede doelen binnenkort een groot aantal e-mailadressen uit hun distributielijst kunnen schrappen ...

 

Link naar reactie

Precies, zie ook mijn bericht in het andere topic over de AVG.

Behalve de wervelwind in mijn mailbox (sommige bedrijven sturen deze week elke dag een oproep) las ik ook ergens dat je geen foto- of videoreportages meer mag maken van zelf georganiseerde events zonder toestemming van elke deelnemer apart.

 

Wel eens bij een bruiloft geweest?

 

Dan maar even wachten tot het overwaait.... :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Verder komt een deel van die "wilt u nog geinformeerd blijven" mailtjes in mijn spam-box terecht. Omdat in die mailtjes expliciet staat dat ik geen mailtjes meer krijg als ik niet reageer, heb ik het vermoeden dat een aantal bedrijven / organisaties / goede doelen binnenkort een groot aantal e-mailadressen uit hun distributielijst kunnen schrappen ...

Mooier kan het toch niet ... Nergens op reageren en je gaat weer (een klein beetje) anoniemer door het leven.

 

Wie informatie zoekt en geld ergens aan wilt uitgeven, weet de wegen en bestemming ook zonder kompas wel te vinden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

Ach ja, het schijnt erbij te horen al die indianen verhalen. Toen de anti spam wetgeving in 2012 inging mocht je ook je oma alleen nog mailen over je leuke nieuwe opdracht nadat ze daarvoor schriftelijk toestemming had gegeven.

 

Het stof zal wel weer neerdalen. Ondertussen even met gezond verstand blijven kijken naar de nieuwe wet en wat met nu wil voorkomen / beschermen.

 

Als prive persoon ben ik vooral blij met de expliciete opt in en dat het bedrijf desgevraagd moet aantonen dat ik toestemming heb gegeven of het verzoek tot verwijderen ook moet honoreren.

Ik heb in mijn mailbox ook berichten van nieuwsbrieven voorbij zien komen waarvan ik al een paar keer heb geprobeerd op te zeggen. dus hopelijk doen ze wat ze beloven

Link naar reactie

De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert zelfs om van mensen die inzage/wijziging/verwijdering willen, een kopie van hun paspoort te vragen alvorens dit te doen.

 

WordPress en WooCommerce hebben inmiddels een ingebouwde optie om gegevens op te vragen of te laten verwijderen, maar dan wordt er eerst een e-mail gestuurd waarin de gebruiker op een link moet klikken om dat te bevestigen.

 

Omdat in die mailtjes expliciet staat dat ik geen mailtjes meer krijg als ik niet reageer, heb ik het vermoeden dat een aantal bedrijven / organisaties / goede doelen binnenkort een groot aantal e-mailadressen uit hun distributielijst kunnen schrappen ...

 

Ik krijg juist ook veel van dat soort mailtjes waarin staat dat ik NIET hoef te reageren als ik die mailtjes wil blijven ontvangen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

... las ik ook ergens dat je geen foto- of videoreportages meer mag maken van zelf georganiseerde events zonder toestemming van elke deelnemer apart.

 

Mag ik nog fotograferen na de avg. (Zie filmen maar even als heel snel foto's achter elkaar maken)

 

Allereerst val je buiten de AVG wanneer je fotografie echt alleen als persoonlijke hobby doet, en de foto’s niet in grote kring publiceert. Dat valt dan onder de uitzondering voor “strikt huishoudelijke verwerkingen”

 

De belangrijkste uitzondering is wanneer je handelen valt onder de journalistieke exceptie.

 

Zoals je schrijft, gekte ;)

 

Heb trouwens al één dienst herontdekt door de AVG mailtjes!

 

Link naar reactie

1 of andere ambtenaar in Den Haag heeft dit verzonnen en helpt ook echt om de regeldruk in ondernemend nederland te verminderen.... :-\

 

intussen heb ik wel een juridisch conflict met mijn franchisegever die terloops probeert mij een addendum te laten tekenen waardoor MIJN klanten ineens van HUN zijn! :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Ik heb het idee dat we weer eens het braafste jongetje in de EU-klas willen zijn..... Wel vreemd dat je niets hoort van Google en al die andere data-verzamelaars, die toch eigenlijk wel de veroorzakers zijn van deze wet. Alle heisa zou trouwens al voorkomen kunnen worden door gewoon alle cookies te verbieden. Het ongevraagd plaatsen van een cookie is in principe al een inbreuk op mijn privacy. De EU-wet levert trouwens ook leuke discussies op in de VS, waar sommige partijen hopen dat o.a. Google en Amazon aan banden worden gelegd. Zij produceren immers ook speciale producten om allerlei data te verzamelen en die te gebruiken om aan derden te verkopen. Kijk maar eens naar de Amazon-Echo. Die is nu in opspraak omdat er "per abuis" een privé-conversatie van een gebruiker is getapet en naar een willekeurige bekende is gemaild, die in de contacten-lijst van de gebruiker stond. En heeft de KvK al gereageerd? Je kunt nu i.d.d. ook al geen enkele TV of koelkast van b.v. Samsung meer vertrouwen.

Link naar reactie

1 of andere ambtenaar in Den Haag heeft dit verzonnen en helpt ook echt om de regeldruk in ondernemend nederland te verminderen.... :-\

 

Nee, dit is een Europese wet die juist bedoeld is om de regels voor heel Europa te standaardiseren.

 

Wel vreemd dat je niets hoort van Google

 

Google heeft al een hele tijd geleden zijn privacy beleid hierop aangepast hoor. Daar heb je destijds vast wel een mailtje over gekregen, en een popup om dat te accepteren als je inlogde bij een Google dienst.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

1 of andere ambtenaar in Den Haag heeft dit verzonnen en helpt ook echt om de regeldruk in ondernemend nederland te verminderen....

Om maar weer eens een paar misverstanden de wereld uit te helpen ... de Europese Privacy Verordening (EPV), alias de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), alias de General Data Protection Regulation (GDPR) is een bedenksel van de EU-lidstaten gezamenlijk.

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX:32016R0679

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik laat de discussie weer gaan omdat het anders tever afdwaalt. Nee Bob. Ik gebruik geen enkele dienst van Google. Ik snap ook wel dat er massa’s ondernemers zijn die daar wel een (gedeelde) boterham mee verdienen. Maar ik meende alleen maar aan te willen geven dat ik jullie mening over de verwarring en de gekte, helemaal deel. Zouden we dan kunnen beginnen om elke vorm van persoonlijke data verzamelen te vebieden? Dan zou je nog wel cookies kunnen toepassen, die puur en alleen als teller fungeren, zonder opslag van IP of fingerprint e d. En een apart topic over onzinnige interne datatappers lijkt me wel zinvol want wie verzint nu zoiets?

Link naar reactie
Nee Bob. Ik gebruik geen enkele dienst van Google.

 

Ook niet als gebruiker? De zoekmachine, Gmail, youtube, maps, android?

 

Al die diensten verzamelen data over jou, want je kent het gezegde: if the product is free, you are the product

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Als je de AVG goed doortrek voor beeldmakers, zoals ik, mag er niets oneindig bewaard worden als er mensen te zien zijn. Dan is er over 30 jaar weinig archiefmateriaal voor 'We love the '20s'.

 

 

...........

Shit: moet ik mijn privacy opgeven om 'm beter te beschermen?

.............

 

Ergens vorig jaar ofzo, kwam facebook toch ook met een proefballon tegen wraakp0rno?

Door al jouw blote foto's te uploaden naar hun database, zouden ze de verspreiding ervan in de toekomst kunnen wegfilteren.

(Ik ben er nog steeds niet uit of dat een sneaky hoax was, btw, of een mislukte proefballon.)

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

@Bob. Nee, ik ben een wat vreemde eend hier.

 

Ik gebruik DuckDuckGo als zoekmachine.

Ik gebruik geen Gmail.

Youtube staat vol met pulp. (95% althans)

Ik gebruik IOS en MacOS.

Apple-Maps is voor mij ook voldoende incl. de gratis navigator voor in de auto of indoors.

Voor Google-Patents zijn ook *de originele) alternatieven.

 

Een mooi voorbeeld van de totale onzinnigheid is een account aanmaken bij Booking.com en b.v. een hotel zoeken in een willekeurige stad in Duitsland. Je kijkt nog even rond naar hotels binnen een straal van 10 KM en vervolgens boek je een hotel voor je reis.

Vervolgens krijg je netjes een bedankje van B.com en daarna wordt je dagelijks platgemaild met aanbiedingen voor hotels in de plaatsen waar je al hebt geboekt en/of hebt gekeken. Diegene die dat heeft bedacht denkt dus blijkbaar dat je alleen maar geïnteresseerd bent in hotels waar je al bent geweest en/of die je ooit op hun website hebt bekeken. Een totaal zinloos proces.

Link naar reactie

Een mooi voorbeeld van de totale onzinnigheid is een account aanmaken bij Booking.com en b.v. een hotel zoeken in een willekeurige stad in Duitsland. Je kijkt nog even rond naar hotels binnen een straal van 10 KM en vervolgens boek je een hotel voor je reis.

Vervolgens krijg je netjes een bedankje van B.com en daarna wordt je dagelijks platgemaild met aanbiedingen voor hotels in de plaatsen waar je al hebt geboekt en/of hebt gekeken. Diegene die dat heeft bedacht denkt dus blijkbaar dat je alleen maar geïnteresseerd bent in hotels waar je al bent geweest en/of die je ooit op hun website hebt bekeken. Een totaal zinloos proces.

 

Dit is natuurlijk een waarheid als een koe...

 

Ik had een paar weken geleden een nieuw droogrek (de oude was aan het ontbinden - na 20 jaar geloof ik!) op internet gekocht, gezien je dat soort dingen amper in een winkel kan halen tegenwoordig dan - althans bij ons heeft die ene Blokker die niet gesloten is een erg pover assortiment wat dat betreft, en wat blijkt:

Wordt je vanaf nu bestookt met reclames voor droogrekken!

 

Dan zijn zij wel zo'n 20 jaar te vroeg eigenlijk.

 

En toch is zo'n dienst als booking.com wel heel handig: je kan je eigen reisprogramma samenstellen en je hoeft pas te betalen als je er bent. Erg sympathiek, met een ruim assortiment.

 

Zo zie je maar weer. Elk nadeel heeft zijn voordeel (en andersom).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

voor mij is het nog veel erger hoor! ik heb een paar weken geleden voor mijn 89 jarige buurvrouw via internet een hulpmiddel besteld bij een zorgwinkel. Nu wordt ik al weken bestookt met aanbiedingen allerlei bejaardenhulpmiddelen waar ik het bestaan nog niet eens van kende.

 

geen enkele goede daad blijft onbestraft. >;(

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.