• 0

stoppen bedrijf en weer in loondienst

Ik heb een aantal belastingtechnische vragen met betrekking tot het staken van de onderneming.

 

- Als ik per 1 juli stop kan ik dan direct een aangifteverzoek verwachten of wordt de beëindiging van het bedrijf meegenomen in de aangifte van 2018( dus zo rond april 2019)

 

- Wat voor kosten kan ik verwachten als de bedrijfsbus naar privé gaat. We hebben deze auto in maart 2018 aangeschaft dus in principe is er geen verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. De marktwaarde zal waarschijnlijk zelfs lager zijn dan de huidige boekwaarde. De BD ziet dit, neem ik aan als een privé onttrekking maar dat zou betekenen dat ik over de gehele waarde van de auto belasting moet betalen.Of betaal ik alleen belasting over het verschil tussen boek- en marktwaarde. Er zal ook btw betaald moeten worden over de auto. Daar houden we rekening mee.

 

- We hebben niet veel schulden (alleen financial lease auto van een kleine 7k) maar het lijkt er wel op dat we de belastingaangifte 2018 niet volledig kunnen betalen. We komen denk ik hooguit 5 duizend euro tekort. Dit komt doordat we in loondienst wel weer veel zekerheid hebben maar toch minder inkomen. Sparen om die aangifte te kunnen betalen is er dan niet meer bij. Kan een gemeente hier iets in betekenen bijvoorbeeld in de vorm van een krediet? Ik vraag me namelijk af of je dat krediet wel krijgt om belastingschulden mee af te betalen. Hoe gaat de belastingdienst zelf hier mee om?

 

- Zijn er andere (belasting) zaken , kosten e.d. waar we rekening mee moeten houden?

 

Een heleboel vragen, ik weet het, maar ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan verschaffen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Als ik per 1 juli stop kan ik dan direct een aangifteverzoek verwachten of wordt de beëindiging van het bedrijf meegenomen in de aangifte van 2018( dus zo rond april 2019)

In de aangifte van 2018 ... Samen met de inkomsten uit loondienst.

 

- Wat voor kosten kan ik verwachten als de bedrijfsbus naar privé gaat. We hebben deze auto in maart 2018 aangeschaft dus in principe is er geen verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. De marktwaarde zal waarschijnlijk zelfs lager zijn dan de huidige boekwaarde. De BD ziet dit, neem ik aan als een privé onttrekking maar dat zou betekenen dat ik over de gehele waarde van de auto belasting moet betalen.Of betaal ik alleen belasting over het verschil tussen boek- en marktwaarde. Er zal ook btw betaald moeten worden over de auto. Daar houden we rekening mee.
De bestelauto wordt gewaardeerd op marktwaarde. Houdt er ook rekening mee dat de bestelauto in prive ook weer te maken krijgt met een naheffing voor de BPM en dat de investeringsaftrek (indien van toepassing) terugbetaald moet worden.

 

- We hebben niet veel schulden (alleen financial lease auto van een kleine 7k) maar het lijkt er wel op dat we de belastingaangifte 2018 niet volledig kunnen betalen. We komen denk ik hooguit 5 duizend euro tekort. Dit komt doordat we in loondienst wel weer veel zekerheid hebben maar toch minder inkomen. Sparen om die aangifte te kunnen betalen is er dan niet meer bij. Kan een gemeente hier iets in betekenen bijvoorbeeld in de vorm van een krediet? Ik vraag me namelijk af of je dat krediet wel krijgt om belastingschulden mee af te betalen. Hoe gaat de belastingdienst zelf hier mee om?

De Belastingdienst zal waarschijnlijk beslag leggen op je looninkomsten en dan ga je voor de komende jaren op bijstandniveau door het leven. De Gemeente zal hier weinig tot niets in kunnen betekenen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de auto dit jaar pas gekocht is heb je dus nog de mogelijkheid om te kiezen tussen prive of zakelijk. Gezien de zeer korte periode dat de auto is gebruikt (maart tm juni) is het waarschijnlijk voordeliger om de auto prive te zetten voor de IB of dat op zijn minst te onderzoeken.

Ook voor de BTW zou ik kijken of het mogelijk is dat z.s.m. te regelen.

 

Ik zou met een adviseur gaan zitten want je hebt op kortere termijn een probleem met de BTW op de auto die terugbetaald moet worden en op langere termijn met de nog te betalen inkomstenbelasting.

 

De BTW schuld is iets uit te stellen door niet per 30-6 formeel te staken maar pas in het 3e kwartaal bijv 31-7 omdat ook al begin je 1-7 in loondienst er zijn altijd zaken die nog wat nadruppelen bij een bedrijf. En door de formele staking iets later te leggen kun je de overgang naar prive van de auto voor de btw ook pas eind oktober te betalen ipv eind juli. Het is cruciaal dat je die kunt betalen. want de belastingdienst begint heel snel met invorderen. binnen een paar maanden staan ze met een dwangbevel en flinke extra kosten op de stoep.

 

Voor de inkomstenbelasting moet je te verwachten belasting ook tijdig gaan managen. daarmee kun je binnen de ruimte die de belastingdienst al geeft wat tijd kopen om te sparen of andere oplossingen te zoeken.

Mijn advies zou zijn om zo snel mogelijk de voorlopige aanslag te zetten op een bedrag dat je kan betalen om de schuld zo klein mogelijk te maken en die waar mogelijk tussentijds te verhogen. Daarna kun je bekijken of je rond de eind juni volgend jaar voldoende hebt gespaard om de hele aanslag te betalen. Als dat niet zo is dan kun je ook nog uitstel vragen voor de aangifte inkomstenbelasting tot 1 september, als er geen bestaande achterstanden zijn krijgt iedereen die het aanvraagt dat.

Daarmee koop je tijd.. maar gebruik het niet om de problemen voor je uit te schuiven want dat is echt het stomste wat je kunt doen.

 

Je bent er nu nog op tijd bij om je zaken te regelen en organiseren. Zoek dus nu ook (professionele) hulp van bijv een goede budgetcoach. Hoewel je van de gemeente niet te veel kunt verwachten moet je toch contact met ze opnemen. Enerzijds omdat er misschien toch net een mogelijkheid is voor een BBZ krediet wegens staken onderneming (ik verwacht van niet, maar zekerheid en alle opties aflopen is belangrijk om te doen)

Anderzijds zal de gemeente je misschien niet opnemen in hun schuldhulpverleningstraject maar zij kennen wel weer de lokale (betrouwbare) partijen die mensen met dreigende probleemschulden kunnen helpen.

Ik heb hierboven een paar globale tips gegeven over hoe je wat kunt spelen met de termijnen die belastingdienst heeft voor aangifte en betaling. Als je dat in je voordeel kunt gebruiken

 

Ik kan me voorstellen dat nu alles overzien lastig kan zijn en de moed je misschien ook in de schoenen zakt. Maar als je voor de IB met uitstel aangifte doet dan ligt die aanslag er pas tegen november 2019 dat is nog ruim 18 maanden weg. Met een baan in het vooruitzicht is dat heel veel tijd om oplossingen te zoeken en via de voorlopige aanslag IB wel te beginnen met zo klein mogelijk maken van je belastingschuld.

Kijk naar alle mogelijkheden, ook om je bedrijf toch nog formeel niet op te heffen maar af en toe in het weekend of avond een klus te pakken. Het is misschien niet gelukt om een succesvol bedrijf te maken waar je van kon leven. Maar juist relatief kleine opdrachten kunnen met een goed basis inkomen zorgen dat de dreigende problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Blijf kijken naar de mogelijkheden en kansen, jullie hebben ruim de tijd om grote probleemschulden te voorkomen of het probleem zo klein mogelijk te maken..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Roel. Daar kunnen we wat mee. Toch nog een aantal vragen/opmerkingen :)

 

Aangezien de auto dit jaar pas gekocht is heb je dus nog de mogelijkheid om te kiezen tussen prive of zakelijk. Gezien de zeer korte periode dat de auto is gebruikt (maart tm juni) is het waarschijnlijk voordeliger om de auto prive te zetten voor de IB of dat op zijn minst te onderzoeken.

Ook voor de BTW zou ik kijken of het mogelijk is dat z.s.m. te regelen.

 

De btw voor de aangekochte auto is uiteraard wel al meegenomen in de aangifte 1e kwartaal maar daar zou ik nog een correctie op kunnen uitvoeren. De auto heeft ongeveer 7000 gekost dus dat zou een kleine 1500 euro betekenen. Dat kunnen we wel betalen. Vervolgens kan ik de gereden kilometers boeken als kilometers met de prive auto a 0,19 cent per kilometer. De maandelijkse betalingen aan de leasemaatschappij die al gedaan zijn kan ik dan boeken als priveopname. Vervolgens rekeningnummer wijzigen en dan is de auto in principe prive. Wel moet ik dan goed uitrekenen hoe dat uitkomt want de tankkosten en het onderhoud (hij had helaas direct al wat onverwachte mankementen) kan ik dan ook niet meer meer als kosten aftrekken. Als ik ervoor kies om bij het staken de auto pas naar privé te laten gaan dan zijn de kosten wellicht toch lager omdat ik dan gebruik mag maken van de stakingsaftrek en ook alle kosten (benzine, onderhoud) tot het moment van staken mag aftrekken. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe dat dan werkt? Ik lees overal over het verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. Dat verschil is er bij ons (nog) niet. Er vanuit gaande dat de marktwaarde van de auto 7000 euro is hoeveel betaal ik dan aan belasting bij staking bedrijf? Er is gelukkig geen sprake van stille reserves dus daar hoeven we verder geen rekening mee te houden. Verder ook geen grote dure zaken meer op de balans dus verder zijn er geen zaken waarvoor ik de stakingsaftrek nodig zal hebben. Of zie ik hier iets over het hoofd?

 

 

Voor de inkomstenbelasting moet je te verwachten belasting ook tijdig gaan managen. daarmee kun je binnen de ruimte die de belastingdienst al geeft wat tijd kopen om te sparen of andere oplossingen te zoeken.

Mijn advies zou zijn om zo snel mogelijk de voorlopige aanslag te zetten op een bedrag dat je kan betalen om de schuld zo klein mogelijk te maken en die waar mogelijk tussentijds te verhogen. Daarna kun je bekijken of je rond de eind juni volgend jaar voldoende hebt gespaard om de hele aanslag te betalen. Als dat niet zo is dan kun je ook nog uitstel vragen voor de aangifte inkomstenbelasting tot 1 september, als er geen bestaande achterstanden zijn krijgt iedereen die het aanvraagt dat.

Daarmee koop je tijd.. maar gebruik het niet om de problemen voor je uit te schuiven want dat is echt het stomste wat je kunt doen.

 

Voorlopige aanslag heb ik gedaan inderdaad. Nu eerst voor zo'n 150 euro per maand. later kijken of daar meer gespaard kan worden.

 

Je bent er nu nog op tijd bij om je zaken te regelen en organiseren. Zoek dus nu ook (professionele) hulp van bijv een goede budgetcoach. Hoewel je van de gemeente niet te veel kunt verwachten moet je toch contact met ze opnemen. Enerzijds omdat er misschien toch net een mogelijkheid is voor een BBZ krediet wegens staken onderneming (ik verwacht van niet, maar zekerheid en alle opties aflopen is belangrijk om te doen)

Anderzijds zal de gemeente je misschien niet opnemen in hun schuldhulpverleningstraject maar zij kennen wel weer de lokale (betrouwbare) partijen die mensen met dreigende probleemschulden kunnen helpen.

Ik heb hierboven een paar globale tips gegeven over hoe je wat kunt spelen met de termijnen die belastingdienst heeft voor aangifte en betaling. Als je dat in je voordeel kunt gebruiken

 

Ik kan me voorstellen dat nu alles overzien lastig kan zijn en de moed je misschien ook in de schoenen zakt. Maar als je voor de IB met uitstel aangifte doet dan ligt die aanslag er pas tegen november 2019 dat is nog ruim 18 maanden weg. Met een baan in het vooruitzicht is dat heel veel tijd om oplossingen te zoeken en via de voorlopige aanslag IB wel te beginnen met zo klein mogelijk maken van je belastingschuld.

Kijk naar alle mogelijkheden, ook om je bedrijf toch nog formeel niet op te heffen maar af en toe in het weekend of avond een klus te pakken. Het is misschien niet gelukt om een succesvol bedrijf te maken waar je van kon leven. Maar juist relatief kleine opdrachten kunnen met een goed basis inkomen zorgen dat de dreigende problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Blijf kijken naar de mogelijkheden en kansen, jullie hebben ruim de tijd om grote probleemschulden te voorkomen of het probleem zo klein mogelijk te maken..

 

Het overzicht heb ik wel aardig hoor. Het is geen blinde paniek maar ik wil wel graag weten waar we aan toe zijn. We hebben gelukkig wel wat geld achter de hand dus zo groot is de ramp ook niet.Zeker als er meer tijd is dan kunnen we dat makkelijk redden.(denk ik) We hebben vanaf 2011 ruimschoots van ons bedrijf kunnen leven en dat lukt nog steeds. Het is nu dat 1 van onze vaste en meest betrouwbare opdrachtgevers mijn man een baan aanbiedt met een vast salaris en een heel veel zekerheid. Ons maandinkomen gaat er echter wel op achteruit maar is nog steeds een goed inkomen. Na 7 jaar avontuur maar ook onzekerheid kiezen we nu beiden voor zekerheid en een 9 tot 5 baan. Geld is ook niet alles en stabiliteit en meer tijd voor het gezin zijn waardevolle zaken. Het zou voor ons fijn zijn als we nog een paar maanden op de huidige zzp basis verder kunnen omdat we dan meer verdienen en dus nog even kunnen sparen. De opdrachtgever wil echter dan ook zo snel mogelijk het arbeidscontract laten ingaan. Dat begrijp ik ook. We zitten volgende week weer met elkaar om de tafel en dan zullen we dit allemaal weer gaan bespreken.

 

Zelf moet ik nog zo'n anderhalf jaar studeren en dan kan ik vrijwel zeker in het onderwijs aan de slag. Dan zou het helemaal geen probleem meer moeten zijn. Het zou mooi zijn als we de inkomstenbelasting dan wat kunnen uitstellen tot die tijd. Een eventuele betalingsregeling behoort misschien ook nog wel tot de opties? We hebben een hypotheek met op dit moment 15 to 20k overwaarde dus volgens mij zou je op basis daarvan ook een betalingsregeling kunnen krijgen?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Beagle,

 

Zo te lezen heb je nog redelijk het overzicht zorg dat dat zo blijft. gelukkig maar. Betalingsregelingen met de belastingdienst zijn zeer schaars en zeker niet zomaar geregeld, je kunt beter / makkelijker een persoonlijke lening afsluiten als dat nodig zou zijn. Maar gezien de tijd die er is en de bedragen die worden genoemd moet je dat echt wel in kunnen oplossen en je zult jezelf best wel wat moeten ontzeggen wellicht. Liever 200 euro extra naar de belastingdienst dan een weekendje weg samen.. ff afwegingen maken. Zolang je geen achterstanden hebt blijft het goed te doen. Als

 

Wat nu precies het voordeligst is om te doen qua auto is bijna niet te berekenen via dit forum. Maar daar is ook het minste haast mee want de IB aangifte is pas op zijn vroegst april volgend jaar.

BTW zou ik of 2e kwartaal regelen of pas 3e kwartaal, corrigeren van 1e kwartaal is niet nodig je bent niet verplicht terug te komen op je eerdere aangifte, al zou dat wel weer kunnen. Dat soort afwegingen kunnen beter gemaakt worden door iemand die al jullie papieren bekijkt.

Je kunt voor de BTW en IB andere keuzes maken. Je kunt zeggen ik heb de BTW al terug gehad dus hou ik voor de btw de auto zakelijk, dat betekent dat op moment van staken je btw moet afdragen. TEgelijk kun je voor de IB kiezen de nieuwe auto als priveauto te zien.

Je mag eventueel ook terugkomen op je beslissing voor de BTW maar dan moet je een suppletie aangifte doen (omdat het btw bedrag hoger is dan 1000 euro mag je niet op de normale aangifte corrigeren) maar dit geldt dus ALLEEN als je besluit je eerdere keuze voor de BTW terug te draaien

 

 

Dan voor de IB wat voordeliger is daarin spelen alle elementen een rol , zolang de auto zakelijk is moet je met bijtelling rekening houden en als de totale kosten lager zijn dan de bijtelling betaal je effectief toch alles zelf, bij een auto van 7000 aanschaf zijn de afschrijvingskosten laag waardoor je vaak onder het bijtellingsbedrag blijft en dus effectief alles elf betaalt. Alleen als de kosten veel hoger zijn zo het kunnen zijn dat er enig voordeel ontstaat. Maar dat moet je echt met een exacte berekening doen om het zeker te weten

 

Het kernpunt om te onthouden voor de IB is: omdat je een andere auto hebt gekocht mag je dit fiscale jaar opnieuw kiezen tussen zakelijk of privé. Die keuze maak je pas door de wijze waarin je het in je aangifte verwerkt, je kunt desnoods de dag dat je aangifte doet alsnog berekenen wat het voordeligst is.

Wat het voordeligst is durf ik echt niet te zeggen. Alleen op basis van ervaring denk ik dat doordat de auto maar 7000 euro kosten en de afschrijving relatief laag zal zijn de maandelijkse bijtelling boven de maandelijkse kosten zal liggen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Dan voor de IB wat voordeliger is daarin spelen alle elementen een rol , zolang de auto zakelijk is moet je met bijtelling rekening houden en als de totale kosten lager zijn dan de bijtelling betaal je effectief toch alles zelf, bij een auto van 7000 aanschaf zijn de afschrijvingskosten laag waardoor je vaak onder het bijtellingsbedrag blijft en dus effectief alles elf betaalt. Alleen als de kosten veel hoger zijn zo het kunnen zijn dat er enig voordeel ontstaat. Maar dat moet je echt met een exacte berekening doen om het zeker te weten

 

Het kernpunt om te onthouden voor de IB is: omdat je een andere auto hebt gekocht mag je dit fiscale jaar opnieuw kiezen tussen zakelijk of privé. Die keuze maak je pas door de wijze waarin je het in je aangifte verwerkt, je kunt desnoods de dag dat je aangifte doet alsnog berekenen wat het voordeligst is.

Wat het voordeligst is durf ik echt niet te zeggen. Alleen op basis van ervaring denk ik dat doordat de auto maar 7000 euro kosten en de afschrijving relatief laag zal zijn de maandelijkse bijtelling boven de maandelijkse kosten zal liggen.

 

Die bijtelling hebben we niet. We hebben namelijk een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto". Dit had er ik natuurlijk even bij moeten vermelden. Vergeten! Dat is natuurlijk ook waarom ik denk dat het toch beter is om hem zakelijk te houden. De balans slaat zonder bijtelling toch eerder die kant op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.