• 0

Hypotheek geleidelijk oversluiten naar holding

Hoi,

 

Ik wil graag mijn hypotheek gaan onderbrengen in mijn holding. Op dit moment heb ik geen "pot geld" staan, maar wel ruim voldoende aflossingscapaciteit.

 

Is het mogelijk de hypotheek geleidelijk over te sluiten naar mijn holding? Bijvoorbeeld door mijn af te laten lossen voor privé?

 

Dank voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp heb je een privéwoning die met een privé hypothecaire lening is aangeschaft; je wil nu de hypotheek deels in de holding onderbrengen.

 

Het eerste wat ik me dan afvraag: wat hoop je daarmee te bereiken?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ontvang je uit je bv al een volledig gebruikelijk loon?

 

Jou primaire taak als beheerder van de bv is niet het behalen van fiscaal voordeel voor de aandeelhouder maar maken van de juiste zakelijke beslissingen ofwel een solide financieel beleid voeren op zodanige wijze dat de BV niet in problemen komt.

 

Een hypotheek via de BV is niet een voor ander fiscaal voordeeltje dat DGA's hebben en andere belastingbetalers niet. Een Hypotheek uit de BV is één van de beleggingsmogelijkheden die een BV heeft op het moment dat er overtollige geldmiddelen in een BV zijn, over het algemeent ontstaan die pas na een aantal jaar winstgevend draaien en het Eigen vermogen zeer solide is door gereserveerde winst.

ALs dan een situatie ontstaat dat er echt geld overblijft dan heeft de BV een aantal opties om toch rendement uit het geld te halen.

 

1. Je keert het uit als dividend aan de aandeelhouders omdat het niet meer nodig is voor de bedrijfsvoering

2. Je stalt het op een deposito of koopt wat beleggingen omdat je toch wat extra geld achter de hand wilt hebben voor de volgende (groei)fase van het bedrijf

3. Je leent het als hypotheek uit aan een van de aandeelhouders. (feitelijk ook een vorm van een belegging zoals bij 2)

 

Een hypotheek uit de BV zal normaal gesproken dus altijd in één keer worden aangegaan en opgenomen, wellicht nog een aantal termijnen van verhogen omdat bijv de hypotheek een max aan boetevrije aflossing stelt. Maar het geld is dan al wel beschikbaar in de BV, alleen het moment van opnemen door de aandeelhouder hangt nog af van het moment van aflossen van de bank hpotheek

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel J,

 

Dank voor je reactie.

 

Ja ik heb gebruik al volledig gebruikelijk loon.

 

Ik begrijp dat fiscaal gedreven zijn geen doel op zich is, echter in mijn ogen kan er af en toe naar kijken geen kwaad.

 

Ik heb de lening die ik had vanuit mijn holding bij de bank afgelost. Daar ontstaan nu langzaam maar zeker liquide middelen. Uiteraard kan ik wachten en wachten tot ik een bedrag heb opgebouwd in mijn holding.

 

Ik vroeg me gewoon af of faseren ook een mogelijkheid is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

tuurlijk, grappige is echter dat als je dat wel eens aan een DGA vraagt de reactie meestal is "ja maar dan loop ik risico als hij zijn hypotheek niet meer kan betalen als zijn bedrijf niet meer loopt.

 

En dan heb je eigenlijk wel de kern te pakken want waarom zou dat risico er bij een derde wel zijn maar de DGA zelf niet in vergelijkbare situaties.

Dat is wel hoe je als bestuurder van een BV naar het risico moet kijken. zonder aanziens des persoons beoordelen wat het risico is dat de lening niet terugbetaald kan worden en welke impact het verstrekken van die hypotheek heeft op de (financiële) continuïteit van de BV.

 

Er is een enorm verschil in het risicoprofiel van de BV voor een hypotheek die uit overtollige middelen wordt gefinancierd en een meerjarige overeenkomst waarbij de BV de verplichting op zich neemt de hypotheeklast van een van de werknemers (ook al is dat de DGA) terwijl er geen financiele reserves zijn.

 

Een bestuurder zal na het aflossen van een lening om van die financiele last af te komen opnieuw moeten beoordelen of het verstandig is voor de BV om deze meerjarige overeenkomst aan te gaan. o dat het verstandiger is om eerst wat extra reserves op te bouwen in de BV zodat bij tegenvallers niet meteen ingrijpende maatregelen genomen moet worden maar kan worden ingeteerd op opgebouwde reserves.

 

Er is in dit voorbeeld geen pot met geld in de BV, dat betekent dat als nu een deel van de omzet wegvalt of er moeten extra kosten gemaakt worden vanwege een tegenvaller de bv al snel in financiële problemen kan komen. Het aangaan van een nieuwe meerjarige overeenkomst vergelijkbare omvang als de eerder afgeloste lening is dan waarschijnlijk niet de meest verstandige keus op dit moment en dat beeld wordt versterkt doordat de transactie met een aandeelhouder is.

Als er een nieuwe lening met maandelijkse aflossingen zou worden aangegaan om een nieuwe markt aan te boren dan zal je dat niet snel aangerekend worden als bestuurder. MAar als er verplichting van vergelijkbare omvang wordt aangegaan met een DGA en er ontstaan dan problemen dan wordt het e wel aangerekend omdat die overeenkomst geen (redelijk) zakelijk doel diende, maar slechts tot doel had fiscaal voordeel te behalen.

De belastingdienst zal niet meteen bezwaren hebben tegen de overeenkomst maar de curator als het fout gaat wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe in vredesnaam kan je (óók als BV!) overwegen om een hypothecaire lening te verstrekken wanner je geen geld hebt...?

 

Dan zal je toch eerst geld moeten gaan lenen, vóór dat je het geld weer kan uitlenen (lijkt mij).

 

Ik schrijf dat ik de hypotheek geleidelijk wil oversluiten. Ik neem de lening eerst aan in privé.

 

Dank voor het meedenken allen.

 

Case closed.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.