• 0

KOR en inkoop diensten/producten binnen EU

Help. Ik heb een flinke suppletie gehad omdat verlegde BTW volgens mijn boekhouder niet meegerekend mag worden voor de KOR.

 

Ik koop domeinen in bij een groot bedrijf in Duitsland. Die sturen mij een 0% factuur.

De verlegde BTW geef tel ik bij in de kwartaalaangifte als BTW en als voorbelasting.

Mijn boekhouder stelt dat deze inkopen omdat ze binnen EU zijn niet meetellen voor de KOR. Hij stelt dat ik de domeinen bij een Nederlands bedrijf moet inkopen dat dit voordeliger is omdat de KOR dan wel meegerekend kan worden.

 

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en (reken) voorbeelden van

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/btw_berekenen_als_u_goederen_of_diensten_afneemt_uit_andere_eu_landen bekeken. Hieruit blijkt dat verlegde BTW wel voor de KOR meegerekend wordt (voorbeeld aannemer). Ook de belastingtelefoon informeert mij dat de berekening anders is maar er per saldo voor de KOR geen verschil is tussen inkoop in NL of DE. Mijn boekhouder noemt dit geen betrouwbare bronnen en zegt uit ervaring dat de belastingtelefoon niet altijd juist informeert.

 

Wat is volgens jullie juist? Heb ik mbt de KOR idd alleen voordeel als ik in NL inkoop? Als dat niet zo is, heeft mijn boekhouder dan een fout gemaakt met nadelige gevolgen voor mij? In dat geval wat is jullie advies? Kan ik hier nog iets mee doen? Dank voor het meedenken alvast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de KOR-berekening telt de verschuldigde verlegde BTW niet mee, de bijbehorende voorbelasting wel.

Zie deze

voor de juiste KOR-berekening in deze situatie.

Inkoop in Nederland maakt voor de KOR-berekening geen verschil.

 

Ik zou de BTW-aangiftes nog eens (laten) bekijken.

Mogelijk heeft de boekhouder een andere berekeningswijze toegepast.

Zo nodig kunnen aangiftes worden gecorrigeerd met een suppletie of bezwaarschift.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lex, dank voor de link naar het heldere voorbeeld.

Bijgevoegd mijn berekening voor mijn situatie. Is mijn conclusie juist dat het voor de KOR en BTW dus GEEN verschil maakt uiteindelijk of ik mijn diensten in Duitsland of Nederland inkoop? Zo niet waar zit de fout in mijn berekening?

 

De boekhouder waar ik mee werk heeft 5d verlaagd met 630 euro omdat ik in Duitsland inkoop. Hij geeft aan dat de KOR daarom lager is.

Hij blijft koppig vasthouden aan zijn gelijk. Ik kan hem zelfs met voorbeeldberekeningen niet overtuigen en hij geeft aan extra tijd/kosten te berekenen als hij het opnieuw moet nakijken/ suppletie moet gaan corrigieren (welke hij dus foutief heeft ingediend als mijn bijgevoegde berekening klopt). Krijg het gevoel dat hij klaar is met mij en ik ook met hem :(

kor_OK87.thumb.jpg.3b6614add1d54ad1db4f0c79925dcf2d.jpg

Link naar reactie
  • 0

Waar gaat het mis?

 

---Quote mail-------

We hadden het vanmiddag over de KOR en inkopen binnen EU.

Nu las ik hier het volgende over op de belastingdienst.nl:

 

“Kleineondernemersregeling

Koopt u goederen of diensten uit andere EU-landen en wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u over uw aankopen zelf hebt berekend en aangegeven, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting.”

 

Begrijp ik goed dat het dus voor de KOR niet uitmaakt of ik domeinen inkoop in NL of DE? Als ik dat verkeerd begrijp, kun jij naar een rekenvoorbeeld verwijzen?

 

-----Reactie boekhouder-----

"Dat maakt dus WEL uit. Zie bijlage punt 5."

btwboek12.thumb.jpg.74adbc4c703deb91b2787174a9c997ea.jpg

Link naar reactie
  • 0

Bij de KOR-berekening telt de verschuldigde verlegde BTW niet mee, de bijbehorende voorbelasting wel.

Inkoop in Nederland maakt voor de KOR-berekening geen verschil.

Lees het precies zoals het staat geschreven ... voor de KOR maakt het geen verschil ... voor de BTW-afdracht maakt het wel verschil, immers de ICP-BTW valt weg tegen de gelijkwaardige inkoop-BTW. Het is niet jouw BTW maar die van de buitenlandse leverancier, die jij niet geheel toevallig mag afdragen.

 

Overigens heeft de inkoop in de EU op de korte termijn wel een voordeel ... de Nederlandse inkoop-BTW kan je pas na max. 3 maanden terugvragen middels de kwartaal-aangifte, terwijl een ICP-levering direct met 0% btw wordt betaald. Maar dat is een ander verhaal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Jouw berekening lijkt mij helemaal te kloppen.

Deze toont ook aan dat inkoop binnen NL of binnen de EU per saldo geen verschil maakt.

 

Als de boekhouder nog twijfelt, kan hij ook collega's om raad vragen op het Forum Fiscaal Dienstverleners.

Dat is (na registratie) alleen toegankelijk voor belastingconsulenten met een Becon-nummer.

Misschien raakt hij dan wel overtuigd.

 

Ik neem aan dat de boekhouder op een KOR-bedrag van € 543 uitkomt.

Zijn werkwijze levert jou dan een nadeel op van € 414.

Fouten zou hij m.i. kosteloos moeten corrigeren.

 

Overigens is verandering van boekhouder halverwege het jaar niet ideaal.

Dat zorgt vaak voor een moeizame overdracht en brengt meestal extra kosten met zich mee.

Soms is dat uiteindelijk toch de enige oplossing.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • -1

Ik koop domeinen in bij een groot bedrijf in Duitsland. Die sturen mij een 0% factuur.

- CORRECT

 

De verlegde BTW geef tel ik bij in de kwartaalaangifte als BTW en als voorbelasting.

- ONJUIST, hier kan / mag je nu niks meedoen

 

Mijn boekhouder stelt dat deze inkopen omdat ze binnen EU zijn niet meetellen voor de KOR. Hij stelt dat ik de domeinen bij een Nederlands bedrijf moet inkopen dat dit voordeliger is omdat de KOR dan wel meegerekend kan worden.

 

- Je kan niks doen met de verlegde BTW bij de inkoop.

Mocht je jouw domeinnamen bij mij of via een andere partij afnemen ontvang je een factuur met 21% BTW.

Deze voorbelasting behoort wel tot kwartaalaangifte en is van invloed op de KOR berekening.

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0

Ik koop domeinen in bij een groot bedrijf in Duitsland. Die sturen mij een 0% factuur.

- CORRECT

 

De verlegde BTW geef tel ik bij in de kwartaalaangifte als BTW en als voorbelasting.

- ONJUIST, hier kan / mag je nu niks meedoen

 

Mijn boekhouder stelt dat deze inkopen omdat ze binnen EU zijn niet meetellen voor de KOR. Hij stelt dat ik de domeinen bij een Nederlands bedrijf moet inkopen dat dit voordeliger is omdat de KOR dan wel meegerekend kan worden.

 

- Je kan niks doen met de verlegde BTW bij de inkoop.

Mocht je jouw domeinnamen bij mij of via een andere partij afnemen ontvang je een factuur met 21% BTW.

Deze voorbelasting behoort wel tot kwartaalaangifte en is van invloed op de KOR berekening.

 

Ben blij dat ik niet ben overgestapt wat ik bijna had gedaan naar aanleiding van de stelling van mijn boekhouder. Mbt de domeinen ik doe al 20 jaar zaken met rrpproxy.net en voor NL domeinen metaregistrar.com dit zijn zeer betrouwbare en correcte partijen.

Als je mijn voorbeeldberekening had bekeken had je gezien dat het NIETS uitmaakt voor de KOR of je inkoopt in NL of DE.

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw berekening lijkt mij helemaal te kloppen.

Deze toont ook aan dat inkoop binnen NL of binnen de EU per saldo geen verschil maakt.

 

Als de boekhouder nog twijfelt, kan hij ook collega's om raad vragen op het Forum Fiscaal Dienstverleners.

Dat is (na registratie) alleen toegankelijk voor belastingconsulenten met een Becon-nummer.

Misschien raakt hij dan wel overtuigd.

 

Ik neem aan dat de boekhouder op een KOR-bedrag van € 543 uitkomt.

Zijn werkwijze levert jou dan een nadeel op van € 414.

Fouten zou hij m.i. kosteloos moeten corrigeren.

 

Overigens is verandering van boekhouder halverwege het jaar niet ideaal.

Dat zorgt vaak voor een moeizame overdracht en brengt meestal extra kosten met zich mee.

Soms is dat uiteindelijk toch de enige oplossing.

 

Klopt helemaal Lex. Fijn dat er ook boekhouders zijn die wel openstaan voor voorbeeldberekeningen, meedenken en goed advies geven!

 

Link naar reactie
  • 0

De verlegde BTW geef tel ik bij in de kwartaalaangifte als BTW en als voorbelasting.

- ONJUIST, hier kan / mag je nu niks meedoen

Voor een correcte btw-aangifte zou ik, zowel voor het een als voor het ander, dat toch maar wel doen.

 

Nog maar eens twee andere voorbeeldjes ...

 

(1) Stel, voor de Nederlandse inkoop:

 

Verkoop € 5000,00 (incl. 21% btw) >> btw te betalen = € 867,77

Inkoop in NL € 605,00 (incl. 21% btw) >> btw te vorderen € 105,00

Te betalen btw >> 867,77 - 105,00 = € 762,77

 

KOR = 867,77 - 105,00 = € 762,77

 

(2) Stel, voor de Duitse inkoop:

Verkoop € 5000,00 (incl. 21% btw) >> btw te betalen = € 867,77 (KOR)

Inkoop in DE € 500 (excl. 21% btw) >> btw te betalen (verlegd) >> € 105,00 (non-KOR)

Inkoop in DE € 500 (excl. 21% btw) >> btw te vorderen (inkoop) >> € 105,00 (KOR)

Te betalen btw >> (867,77 + 105,00) - 105 = € 867,77

 

KOR = 867,77 - 105,00 = € 762,77

 

Er zit weliswaar verschil in de btw-afdracht, maar niet in de KOR.

 

Zoals eerder gezegd ... de verlegde btw heeft niets met jouw bedrijf te maken ... je bent niets anders dan een doorgeefluikje voor de btw van de buitenlandse leverancier.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik begreep dat de boekhouder van Domein 158 alleen de voorbelasting over de "import" niet meenam.

In dat geval wordt een te laag KOR-bedrag toegepast.

 

Maar misschien doet hij helemaal niets met de "import"?

In dat geval doet hij een onjuiste aangifte.

 

Hoe kom je bij mijn boekhouder terecht?

Ik heb de betreffende zin overgenomen van Bob83 en deze hoort als citaat te dienen.

Kan iemand dit corrigeren?

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 1

Er zit weliswaar verschil in de btw-afdracht, maar niet in de KOR.

 

Bedankt.

 

Ik dacht het correcte antwoord te weten, maar zat er naast.

Blijkbaar moet ik het bij domeinnamen houden en dit soort vragen aan boekhouders overlaten.

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouder is vandaag langsgekomen, nog steeds houdt hij vast aan zijn gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen inkoop in nl en europa. Hij verwijst naar dit artikel: http://www.fiscalistenonline.nl/917-de-kleine-ondernemersregeling.html

 

Echter, naar mijn idee toont dit artikel de juiste rekenwijze aan maar zijn de voorbeelden geen juiste vergelijking. Voorbeeld twee gaat uit van een situatie waar de inkopen in Nederland hetzelfde blijven als in voorbeeld één. Echter als er voor 1500 ICV (in EU, buiten NL) wordt ingekocht hoeft er voor dat bedrag natuurlijk in Nederland niet meer ingekocht te worden. De voorberlasting zou dan in voorbeeld twee geen 1685 maar 1400 moeten zijn. Als we het sommetje met die waarde verder berekenen is er per saldo geen verschil. Hoe zien jullie dit?

Link naar reactie
  • 0

(...) nog steeds houdt hij vast aan zijn gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen inkoop in nl en europa.

 

Natuurlijk is er verschil. Dat zie je ook aan de hand van de verschillende voorbeelden:

In het ene geval betaal je meer aan de leverancier en minder aan de belastingdienst.

In het andere geval precies andersom (dus meer aan de belastingdienst en minder aan de leverancier).

 

Maar het totaal van de betalingen is gelijk in beide gevallen!

Wat dat betreft maakt het dus niet uit of je inkopen in NL doet, of in een ander EU land.

 

Er is echter wel een kleine bijkomstigheid:

De KOR komt bij de winst en daar betaal je dus weer (soms tenminste) IB over.

En als de KOR lager/hoger is (omdat je inkopen wel/niet in een ander EU land deed), dan zou je misschien een klein beetje minder/meer IB verschuldigd (kunnen) zijn. En ook bijdrage ZVW.

 

Maar dan gaat het toch echt over kleine bedragen dus om je daar druk om te maken lijkt mij niet nodig.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

(...) nog steeds houdt hij vast aan zijn gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen inkoop in nl en europa.

Voor de BTW, maar niet voor de KOR.

 

De redeneringsfout die telkens wordt gemaakt is dat altijd en overal geldt: BTW=KOR en dát is nu net niet zo.

 

Er is echter wel een kleine bijkomstigheid:

 

De KOR komt bij de winst en daar betaal je dus weer (soms tenminste) IB over. En ook bijdrage ZVW.

 

En als de KOR lager/hoger is (omdat je inkopen wel/niet in een ander EU land deed), dan zou je misschien een klein beetje minder/meer IB verschuldigd (kunnen) zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouder is vandaag langsgekomen, nog steeds houdt hij vast aan zijn gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen inkoop in nl en europa. Hij verwijst naar dit artikel: http://www.fiscalistenonline.nl/917-de-kleine-ondernemersregeling.html

Volgens mij is er op dit forum in de talloze draadjes over KOR vaker verwezen naar dit artikel. Ik heb echter de indruk dat het rekenvoorbeeld in dit artikel niet klopt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.